handdator

Visa fullständig version : Mitt Nuvarande Schema och era bedömningar utav detta

Vivaldi
2012-01-24, 19:23
Hej alla kololiter, efter kraftig inrådan av nära och kära har jag efter mycket om och men gett mig in på en bulk efter en långvarig deff blandat med en släng av lätt anorexia. :em:

Då jag tidigare kört apmycket kondition samt egat på ett underskott på ca 500-600 Kcal varje dag eller mer känns denna bulk fortfarande mycket udda för mig och jag skulle behöva få höra från några med lite erfarenhet/kunskap inom träning och näringslära vad ni anser att jag skall göra då jag fortfarande är kvar i "räkna kalorier nitiskt träsket !

Stats:
Ålder : 18
Längd: 187 cm
Vikt: 67-68 kg
P/dag = minst 225g
K/dag = Vilo 75, träning ca 150-200g
F/dag = ca 70-90g

För tilfället tränar jag 4-5 dagar/vecka enligt en 4split vecka samt löper en sisådär 5 km en gång / vecka.
Den enda konditionsträning jag annars ägnar mig åt är en uppvärmning innan styrkepassen på ca 120 kcal / 6 minuter ( HIIT )

Jag intar för tilfället cirka 2500-2800 ( aldrig över ) Kcal under en genomsnittlig träningsdag och ca 2000-2100 under en vilodag då jag dessutom ligger på max 75g Kolhydrater, är detta enligt er för mycket/för litet för mig och i sådana fall vad skall jag ändra på ?

I övrigt äter jag fortfarande sk: "Clean Food" då jag inte vill bli fet igen, utan äter då hellre kopiösa mängder "ren" mat, men "bra" fetter som exempelvis fisk och mandlar på vilodagarna

En typisk träningsdag ser ut ungefär såhär för mig:

06:00 Frukost på ca 450 - 475 Kcal ( Ägg + Gröt/Rågmacka samt keso/kvarg eller en Proteinshake )
09:45 Mellanmål på ca 120-200 Kcal ( Keso med mandlar/Rågmacka med skinka och keso )
11:55 Skollunch ( ca 600-1000 Kcal då vi har mycket god och dessutom BRA skolmat äter jag alltid massor här, otroliga mängder kött och grönsaker samt ca 2dl kokt pasta/ris eller 175-200g Potatis )
Innan träning: 5g EAA
14:45 Träning ca 1 timme 10 minuter + uppvärmning
Efter träning: 10g EAA
Kvällsmat: ( Ca 600-800 Kcal, denna lagar jag själv så den är alltid "opti", minst 40g bra kolhydrater samt ordentligt med protein och grönsaker )
22:30 Nattprotein ( om jag ej ätit kvällsmat senare än vanligt ): 250g kvarg / Kaseinshake med 1,5 dl mjölk ( ca 180 Kcal )

Dricker i övrigt bara vatten och periodiserar med Kreatin
Slänger även upp en bild på mig själv för att ni skall kunna göra en bättre bedömning, alla svar / inputs uppskattas ! ( ex mer kondis/mindre kondis eller mer mat/mindre mat )

http://imageshack.us/photo/my-images/684/klen1.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/694/klen2.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/833/klen3.jpg/

Vivaldi
2012-01-25, 08:37
Någon .... ?
Behöver hjälp med detta jdå jag ej ökar i vikt men samtidigt är rädd för det !!!!

mysglenn
2012-01-25, 09:02
varför äter du inte mer kolhydrater på vilodagar, kroppen använder sig av de kolhydrater som är lagrade i kroppen när du tränar, inte de du tog på träningsdagen.

du blir fet oavsett om du äter clean food eller annan mat, kcal in & kcal ut är det som räknas först och främst.

Du kanske tränar för mycket på gymmet, testa en 3split istället 3dagar i veckan och se till att verkligen öka i träningsvikter. Eller ät mer mat helt enkelt.

Sluta räkna kcal, vill du bli av med dina anorexia-tankar, sluta, snälla, sluta

skippa EAA, kör på vassle istället, så får du i dig mera kalorier.

sluta med din sk. "uppvärmning" innan passen, värm upp de muskelgrupper du ska träna istället med lätta vikter i dina huvudövningar istället.

1684_
2012-01-25, 09:31
Börja äta mer kolhydrater och fett med, mer feta mejeriprodukter. Din vikt å längd har du ju mkt att leka med, njut istället. Å sen tycker jag du ska köra mindre kondition,lägg all fokus på hård styrketräning 3-4ggr i veckan. typ, mån,ons,fredag och söndag.

Å nej du kommer inte bli fet eller nått sånt om du tränar hårt dom dagar du ska (60min) och kör tunga basövingar, lågreps och äter på som fan!

Jo en sak till, av EGEN erfarenhet och mitt största misstag, sluuuuta noja och bli fri ifrån ätstörningstankar för du e nog ute på halis redan och de kan bryta ner dig totalt och förstöra så mycket! Du kommer aldrig förlåta dig själv om du inte inser det NU och lever normalt.
Försök annars hitta någon annan killkompis som bulkar och bygger, snacka med andra grabbar och se hur dom lever och lev efter.

Vivaldi
2012-01-25, 22:12
Så jag borde försöka "äta mer mammas mat" helt enkelt ?
EAA kör jag med då jag tycker Vassle smakar skit blandat med vatten, samt att jag finner det lättare at ta med sig överallt.

Kolhydrater under vilodagar konceptet har jag tagit upp från Leangains, men kanske skulle testa att ligga normalt, men lite lägre än vanligt bara alltså, kan förövrigt tillägga att jag annars är ganska inaktiv, går väldigt mycket och sitter högst 2h/dag framför datorn / dag, men går som sagt i skolan där det ej sker för mycket aktivitet ...

Vivaldi
2012-01-25, 22:13
Börja äta mer kolhydrater och fett med, mer feta mejeriprodukter. Din vikt å längd har du ju mkt att leka med, njut istället. Å sen tycker jag du ska köra mindre kondition,lägg all fokus på hård styrketräning 3-4ggr i veckan. typ, mån,ons,fredag och söndag.

Å nej du kommer inte bli fet eller nått sånt om du tränar hårt dom dagar du ska (60min) och kör tunga basövingar, lågreps och äter på som fan!

Jo en sak till, av EGEN erfarenhet och mitt största misstag, sluuuuta noja och bli fri ifrån ätstörningstankar för du e nog ute på halis redan och de kan bryta ner dig totalt och förstöra så mycket! Du kommer aldrig förlåta dig själv om du inte inser det NU och lever normalt.
Försök annars hitta någon annan killkompis som bulkar och bygger, snacka med andra grabbar och se hur dom lever och lev efter.

Tack för bra och vist svar, skall försöka sluta noja så förbannat och chillalite mera helt enkelt, angående kcal och liknande, ligger jag på en lagom nivå ? ( 2800 träning, 2000 vilo, eller borde jag öka på litet ? )