handdator

Visa fullständig version : Angående mitt schema.

Gabbe92
2012-01-24, 17:47
Tja! Tråkigt att läsa detta I guess, men har försökt använda 'sök' funktionen och inte hittat ett rakt svar på min fråga... För tillfället kör jag så här:

Mån: Bröst/axlar
Tisdag: Ben/mage
Onsdag: Rygg/Traps
Fredag: Biceps/triceps

Alla på gymmet har varit på mig att det är bättre att köra Bröst med triceps, biceps med rygg för maximal uppbyggnad av muskler. Jag trivs bra med mitt schema men ökar inte så jätte mycket i vikt vad jag har märkt, är fast på samma vikter ganska länge, men har ökat mycket i volym.

(kör 3x8-12 på relativt tung vikt)

Borde jag då köra om till

Mån: Bröst/Triceps
Tisdag. Ben/mage
Onsdag: Rygg/Biceps
Fredag: Axlar/traps

Är allmänt förrvirrad hur jag ska göra.. Ökar väldigt dåligt på bröstpassen framför allt, i bänk och lutande hantel press.

Tacksam för hjälp! peace. *flex*

Discogymmar
2012-01-24, 17:59
Skulle testat 5x5 på bänkpressen. Du tar en vikt sen om du klara 5x5 höjer du 2.5kg till nästa pass :) Om målet är att öka i styrka

Förövrigt tror jag inte det är så stor skillnad vilken split du kör. Kan dock vara skönt att köra biceps på ryggdagen då du värmer upp biceps med hjälp av ryggövningarna. Samma på bröstdagen.

mysglenn
2012-01-24, 20:02
att du inte ökar beror inte på schemat utan för att du tränar fel helt enkelt.

eller ta en vilovecka där du äter och sover som en galning.

deadich
2012-01-24, 20:37
Alla på gymmet har varit på mig att det är bättre att köra Bröst med triceps, biceps med rygg för maximal uppbyggnad av muskler.

Orsaken är att när du kör de vanliga bröstövningarna så använder du mycket triceps, och de vanliga ryggövningarna så används mycket biceps. Om man faktiskt växer bättre av den splitten vettefan, men det blir ju mer praktiskt och tidsekonomiskt så man slipper ha ett extrapass för armarna, tri och biceps är ju rätt små muskler så att ha ett helt pass för dem är ganska overkill.
att du inte ökar beror inte på schemat utan för att du tränar fel helt enkelt.

yeah, tror inte en sådan liten schemaändring ger några enorma skillnader.

(kör 3x8-12 på relativt tung vikt)

Testa kör så absolut tungt du bara klarar av. Så att du inte orkar en enda till när du gjort dina reps. lång vila, sen kör igen(annars kommer du knappt klara några reps nästa set). Gärna lite mer basövningar, tar jävligt lång tid annars om man ska köra på detta vis i 16 st olika isoleringsövningar.

Thoopias
2012-01-24, 22:15
Skulle då skippat separat dag för armar.

Uteblivna ökningar betyder ju inte per automatik att du tränar fel.

Hur ser kost och sömn ut?.

Gabbe92
2012-01-25, 00:03
Kosten är bra, käkar frukost (3dl havregryns gröt) med mjölk + 2 mackor, sen dricker jag en whey 80 innan träningen, sen whey 80 (1dl) 1dl carb + kreatin efter träning... Hem och käka (oftast kyckling,ris eller äggröra med kött) sen käkar jag riktig middag 3 timmar senare, sen gröt + mackor till kvällsmat

kör alltid bas övningar varje pass! (Chins,Bänkpress,militärpress, hantelpress) så beror nog inte på det.

Angående för mycket tricepsanvändning på bänk, så tror jag inte det är fallet, får bara kontakt på brösten/lite i axlarna!

mysglenn
2012-01-25, 08:10
skulle säga att gröt + mackor suger, ät något mer proteinrikt istället ,typ kvarg, keso eller ägg

testa att köra på tyngre vikter (färre reps) ett tag sedan lägre vikter (högre reps) efter det, kör 2-3 veckor på båda dessa och se om du kan öka i vikt igen på dina 8-12 reps