Logga in

Visa fullständig version : Dela era tankar kring mat och viktnedgång

antithea
2012-01-24, 16:36
Hej"

Jag har lite funderingar kring mitt matintag som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med.

Jag är en tjej, 26 år gammal och 170 cm lång. Jag har som mål att gå ner till 55-56 kg. Jag har tränat aktivt i 1,5 år och har tidigare kontrollerat näringsintaget på veckodagarna och därefter tillåtit mig att äta vad jag känner för fredag kväll t. o m. söndag kväll. Med hjälp av denna metod gick jag ner från ca 63 kg till 58 kg ganska snabbt.

Under december månad släppte jag alla tankar på kontroll av intag och åt vad jag kände för. Gick då upp till 62 kg igen.

Från 1 januari har jag kört i gång igen. Nu äter jag kontrollerat 6 dagar i veckan och tillåter mig själv en ätardag 1 dag. Jag väger allt livsmedel och landar på ca 1350 kcal/dag sett över veckan (inkl. ätardagen). Detta fördelas oftast så att jag ligger runt 900-1100 kcal 6 dgr, och resterande äts upp på ätardagen.

Nu har det snart gått en månad och jag upplever att det går mycket segare med den här metoden mot när jag åt vad jag ville fre-sön. Detta känns konstigt eftersom jag helt klart äter färre kcal per vecka nu mot tidigare.

Jag har sedan 1/1 gått ner till 59,9 kg (dagen innan ätardag). Igår hade jag ätardag och vågen idag visar på 60,9. Vikten läggs på supersnabbt vid ätardagen och sedan är det SEGT att fortsätta neråt.

Kan tillägga att jag tränar löpning (mellan 2-3 mil/vecka), är ute och går ca 30 min varje lunch och jobbar inom vården.

Dela gärna era tankar om varför jag upplever att det går mkt segare. Vad tycker ni att jag ska ändra på?

charmed
2012-01-24, 16:46
Är väl väldigt ologiskt att väga sig efter ätardagen, du lär såväl ha större mängd i tarmarna som bundit en större mängd vätska jämfört med andra dagar. Jag skulle väga mig dagen innan ätardagen varje vecka eller varje dag utan ätardagen och räkna ut en medianvikt.

antithea
2012-01-24, 17:08
Jo precis, att jag skrev det var mest för en jämförelse. Jag upplever ändå att jag står och stampar. Första veckan gick det snabbt. Jag kan dela de exakta vikterna dagen innan ätardagen vecka 1,2,3.

1. 59,8
2. 60,2
3. 59,9.

Det gick alltså jättesnabbt första veckan. Vecka två lyckades jag inte ens gå ner det jag gick upp under ätardagen. Tredje vecka lyckades jag gå ner 0,3 kg mer mot tidigare vecka.

Kaloriintaget är jag relativt säker på. Jag väger maten, och är det minsta osäkerhet och jag behöver höfta brukar jag ta i överkant.

King Grub
2012-01-24, 17:14
Att man går ner mycket första veckan när man skär ner på kaloriintaget, främst kolhydrat, beror på förlust av vattenvikt, inte fettvikt.

kampsporttjej
2012-01-24, 19:40
Hej!

Hur mycket tränar du? och hur aktiv är din vardag/arbete i övrigt?

Jag reagerar direkt på att du har ett väldigt lågt viktmål (jag är 174 lång och väger nog runt 67 kg? Har nästintill magrutor... upplevs som smal och vältränad)

Vad är syftet? Vill du "komma i form" snarare än gå ner i vikt på vågen skulle jag rekommendera att börja köra mer tung styrketräning. En paradox mot vad många tjejer tror att de ska träna...
Med mer muskler ökar du din ämnesomsättning och blir fastare i kroppen utan att tänka på det - och minskar i storlekar om det är det du vill.

Lägg märke till att jag faktiskt inte vet vad jag väger, och bryr mig inte heller. Seriöst, skit i vågen om du kan. Som Grub skrev är vikt ett ganska betydelselöst mått. :)

LarsLasr
2012-01-25, 11:19
Jag håller med kampsporttjej.

Skippa viktintresset, ingen bryr sig ifall du väger 70kg eller 50kg så länge du har en snygg kropp och lättaste sättet att skaffa det är oftast via styrketräning, även för tjejer. Du behöver inte vara rädd för att du ska bli stor och muskulös bara för att du tränar med en skivstång, det tar tid.

Och jag antar att du är allt annat än stor just nu då min flickvän har ganska precis samma längd och vikt som dig, och hon är allt annat än "biffig" :)

Att dieta sig genom livet och ligga konstant på kaloriunderskott för att behålla sin drömvikt känns väldigt påfrestande och inte särskilt roligt, speciellt om man aldrig kan gå tillbaka till normal kost utan att direkt lägga på sig allt igen och hela tiden lever med ångest för att inte få äta det man vill.

Risken med att ligga på kaloriunderskott en längre tid är också att din kropp börjar bryta ner muskler för att ge kroppen den energi den behöver dagligen och då tappar du ännu mer av den form du redan har.

Förlåt om vi tar oss friheter med din träning då det kanske inte var det här du frågade efter, men som kamsporttjej säger så ligger hon 10kg över din drömvikt och har nästan magrutor så tror du kan gå upp flera kilon och fortfarande ha en väldigt smal/snygg kropp om dom hamnar på rätt ställen!

Pretorian
2012-01-25, 11:24
Vecka två lyckades jag inte ens gå ner det jag gick upp under ätardagen.

Ätardag kanske inte är det bästa om du äter för mycket då. Då har du kastat bort din strikta diet under veckan.

Tokruska
2012-01-25, 13:13
Skippa ätardagen..? Ät strikt varje dag till du är där du vill så släpper du tillslut tankarna på "oo vad gott med 'insert kaloribomb här'.."

Vill man så går det! ;)

rajjan_dammit
2012-01-25, 14:07
Ätardagar ställer till det i flera avseenden. Dels för att man lätt kan smälla i sig hela veckans underskott som då är bortkastat lidande. Dels för att mycket kolhydrater binder upp det vatten man tappat under dieten så att den vikt man trodde man tappat i form av fett vips är tillbaka igen.

begt
2012-01-25, 16:33
Skippa ätardagen..? Ät strikt varje dag till du är där du vill så släpper du tillslut tankarna på "oo vad gott med 'insert kaloribomb här'.."

Vill man så går det! ;)

Ja det finns ju så mycket gott nuförtiden som innehåller lite energi. Deffa på 1800-talet hade varit jobbigare.

Kvarg med lite fun-light i eller några bär är helt ok, till och med om man vill lyxa till det.

Finns ju Coca Cola zero också...