Visa fullständig version : snus
vet inte om jag postar i fel del av forumet, men jag har en fundering, är de verkligen värt att sluta snusa så där lite random? har snusat i 2 år och har varit utan nu i två veckor, men det jag funderar över är om de är värt det? jag menar utöver att jag går omkring som en sur jävla gubbe hela tiden så känner jag också ett extremt sötsug, om man snusar är det lättare att hålla kosten på en bra nivå utan alla onyttigheter. vet att det inte är bra att snusa, men tycker nästan det är de i det här sammanhanget, billigare än att köpa godis också! så vad tycker ni är det verkligen värt att sluta? märker ingen skillnad i styrka eller något heller, bara större sötsug och enorma humörsvängningar!
LarsLasr
2012-01-24, 16:33
Tror inte det är positivt för kroppen annat än psykiskt välmående, vilket kan vara en ganska stor grej, sedan upp till var och en om man vill vara beroende av något för att må bra.
Negativa saker är väl problem med tandkött, munhygien och kanske att tjejer/killar inte vill hångla med dig :p Så vitt jag vet har man inte kunnat bevisa några stora biverkningar såsom munhålecancer, mag/tarmcancer eller hjärt- och kärlsjukdom, därmed inte sagt att dom inte finns.
det är ju därför man kör/ körde på white när man höll på! :D är väl medveten om de negativa effekterna av snus men, som du skrev, psykiskt välmående är en viktig del av det hela!
Maverick
2012-01-24, 17:19
Har du varit utan i 2v så är det värsta över, så ser ingen anledning till att du skulle börja igen? :)
Bara losers som röker och snusar. Så du är på god väg att bli av med loser stämpeln. Ta inte tillbaka den igen.
willtjam
2012-01-24, 17:58
Nikotin är aptitdämpande så du lär få hålla bättre koll på kosten och inte förlita dig på hungern nu när du är utan.
mattilainen
2012-01-24, 18:04
har du klarat dig i två veckor är det ju bara att köra på. Varför börja när de värsta är över? Humöret går över och sötsuget också förhoppningsvis.
vicarious
2012-01-24, 18:46
Förstår inte hur du kan få det till att snus är billigare än godis :D Verkligen inte sant.
Bara losers som röker och snusar. Så du är på god väg att bli av med loser stämpeln. Ta inte tillbaka den igen.
HAha..alla snusare jag känner är framgångrika så nä. Snus<3
bara losers som röker och snusar. Så du är på god väg att bli av med loser stämpeln. Ta inte tillbaka den igen.
+1
Three pigs
2012-01-24, 21:32
Det där är ju bara skitsnack.. Fick du verkligen lov att skriva det?
Känns onödigt att bara ta en snus då och då, jag gjorde själv det förut när jag slutat snusa och det slutade med att jag började igen på heltid.
Snus funkar väldigt bra för mig personligen vid deff, blir inte alls lika sötsugen. Märker att jag äter väldigt mycket mer sötsaker när jag inte snusar än när jag gör det. (har slutat och börjat många gånger).
Jag och mina snusande vänner brukar ha debatter kring det här när det är filmkvällar och liknande... Ska det vara snus så får det inte vara godis. Aldrig både och. Snus vinner alltid. Win i deff-mode!
Edit: Tenta-p... Fullständigt omöjligt även det utan snus/godis. Snus vinner!
vicarious
2012-01-24, 22:42
Snus.. framkallar illamående av bara tanken :) För att inte nämna doften när någon i närheten öppnar en dosa. Huvvaligen. Godis :thumbup:
Förstår inte hur du kan få det till att snus är billigare än godis :D Verkligen inte sant.
I vilken värld räcker 30kr godis längre än en dosa snus? Och är man inte kräsen så finns det snus som är hyffsat likt general för 10,40kr
Så nä godis är inte billigare, sålänge du inte får för dig att räkna hekto pris.
This. Snusade i 8 års tid, för tre månad sedan så sålde jag av allt utom en snusdosa som jag la brevid kaffepressen. Varje gång jag skulle göra kaffe var jag tvungen att titta på doshelveten och ta ett beslut. Samtidigt vart det mycket lättare att stå i kassan och tänka "äh, jag har hemma". Det är så lätt att köpa och sedan ta en innan man ens kommit ur affären.
Men om man "ändå" har hemma så blir det lättare att skita i det.
Och kaffe är ju också centralstimulerande, så det blir lättare att bara välja en. Vet att det låter skumt men testa det. Gör dig av med allt utom en och lägg den någonstans där du tror den påverkar ditt beslut positivt. Behöver inte va vid kaffepressen, utan kan vara i badrumsskåpet om du gör det för tandkötthälsans skull exempelvis.
Kan även säga att jag slutade 'cold turkey' och aldrig kände något behov.
Och då hade jag snusat extra stark de senaste två åren. (ungefär 2x nikotinet från vanligt snus) Mind over matter :hbang:
Three pigs
2012-01-25, 12:46
This. Snusade i 8 års tid, för tre månad sedan så sålde jag av allt utom en snusdosa som jag la brevid kaffepressen. Varje gång jag skulle göra kaffe var jag tvungen att titta på doshelveten och ta ett beslut. Samtidigt vart det mycket lättare att stå i kassan och tänka "äh, jag har hemma". Det är så lätt att köpa och sedan ta en innan man ens kommit ur affären.
Men om man "ändå" har hemma så blir det lättare att skita i det.
Och kaffe är ju också centralstimulerande, så det blir lättare att bara välja en. Vet att det låter skumt men testa det. Gör dig av med allt utom en och lägg den någonstans där du tror den påverkar ditt beslut positivt. Behöver inte va vid kaffepressen, utan kan vara i badrumsskåpet om du gör det för tandkötthälsans skull exempelvis.
Kan även säga att jag slutade 'cold turkey' och aldrig kände något behov.
Och då hade jag snusat extra stark de senaste två åren. (ungefär 2x nikotinet från vanligt snus) Mind over matter :hbang:
starkt jobbat! Långt ifrån alla som har den disciplinen.
IMMORTAL ABDUL
2012-01-25, 13:45
starkt jobbat! Långt ifrån alla som har den disciplinen.
Började snusa när jag var 12 år.. Slutade för drygt en månad sedan. Fyller 24 nu i mars.
Har helt ärligt inte känt ett dugg. Har tre teorier.
1. Jag är övermänsklig. (Vilket är mest troligt)
2. Mina medmänniskor på denna jord är i överlag rätt veka.
3. Jag har bara haft jävligt tur med mina antiberoendegener.
I vilken värld räcker 30kr godis längre än en dosa snus? Och är man inte kräsen så finns det snus som är hyffsat likt general för 10,40kr Så nä godis är inte billigare, sålänge du inte får för dig att räkna hekto pris.
Whut, vad, var?
vicarious
2012-01-25, 17:07
I vilken värld räcker 30kr godis längre än en dosa snus? Och är man inte kräsen så finns det snus som är hyffsat likt general för 10,40kr
Så nä godis är inte billigare, sålänge du inte får för dig att räkna hekto pris.
I vilken värld köper någon godis för 30kr varje dag? Inga problem för en snusare att förbruka en dosa om dagen. En dosa är 30-40kr. Hur många personer ser man trycka i sig godis för 30-40kr (motsvarar 4-5 hekto) VARJE dag? Inte särskilt många.
Guitarg124
2012-01-25, 17:27
Jag slutade snusa för över en månad sen. Känner inte så mycket men ett visst sug kommer när man tagit någon öl. Men har hållt mig bra och har inga planer på att börja snusa.
Var en belöning att sluta snusa och ta pengarna och köpa ett träningskort.
Marcelo_Garcia
2012-01-25, 18:37
En dosa kaliber vit portion, om man köper på stock, går på c:a 17 kr. Snusar upp en på 2-3 dagar, så det blir någonstans i intervallet 5 till 9 kronor per dag. Det är förmodligen billigare än att såväl käka lite godis då och då som att vräka för kung och fosterland någon gång i veckan, men det är ju ändå en lite onödig utgift ;)
är tacksam för alla svar, har haft många diskussioner om det här, och har nu känt efter, sötsuget ökade markant och kommer inte kunna hålla varken kosten eller formen lika bra som tidigare, kommer inte heller må lika bra psykiskt som förut, men blir jävligt envis o vägrar ta en snus när jag tänker "jag ska fan inte behöva vara beroende för att må bra" åh stora jävla problem, finns två lösningar, 1: vara utan snus och inte vara beroende men inte lika vältränad 2: börja igen och jobba upp sig till den formen man hade för drygt två veckor sen och bygga vidare på det. kan verkligen inte bestämma mig..
Rakanichy
2012-01-25, 22:25
Det är skadligt punkt.
Var den man du är och lev utan det som så många andra gör.
Patrick_C
2012-01-25, 22:42
Det här beryktade 10,40 kronors snuset, vart kan jag anförskaffa det?
AndreasBastard
2012-01-25, 23:27
Det här beryktade 10,40 kronors snuset, vart kan jag anförskaffa det?
Jag vill också köpa utav detta, jag räknar med att detta inte är något som konkurrerar med Kolozzeums webshop så jag skulle tippa på att du inte blir bannad för att skriva ut märke och återförsäljare.
Three pigs
2012-01-25, 23:31
Jag vill också köpa utav detta, jag räknar med att detta inte är något som konkurrerar med Kolozzeums webshop så jag skulle tippa på att du inte blir bannad för att skriva ut märke och återförsäljare.
Jag är också intresserad av detta. Ut med språket nu. Kolozzeum kräver svar.
Haha sug efter billigt snus, kommer inte ihåg märket men däremot ska sidan heta swedsnus eller något liknande, priset blir bara så lågt när man köper i hyffsad mängd men de kan man ju vara några stycken som delar på.
Kunde fan inte sova då jag slutade. Vaknade efter tre timmar, la mig grinandes i fosterställning ett tag. Sen några timmar senare blev jag dödstrött och var tvungen att lägga mig igen. Tunga tider. Men det fick mig bara att hata snuset ännu mer.
Linjedomarn
2012-01-26, 13:57
Käkar i princip aldrig godis,glass eller liknande eftersom jag tycker snus är ljuvare. När resten av gänget sätter i sig en påse med godis till en film tar jag en snus så det är ju inte bara negativt, kan vara värt pengarna.
Även jag är intresserad av dessa mytomsbundna 10kronors-dosorna, fram med språket!.
K
Även jag är intresserad av dessa mytomsbundna 10kronors-dosorna, fram med språket!.
Jag gjorde mitt eget snus. Du kan ju göra vilket snus du vill själv i stort sett. Det gäller bara lista ut det rätta receptet. Avser lös, jag vet inte om det går göra egna portion. Vet att det säljs "hinkar" med portion för det dospriset, men det lär smaka kronan så jag har liksom aldrig brytt mig om att testa.
Vet inte om jag får lägga butiker hur som helst, men sök på "snussatts" på google så hittar du rätt.
Linjedomarn
2012-01-26, 16:38
Har testa en hink med portionsnuset där man kunde tillsätta vatten, lite whiskey eller liknande men det blev aldrig riktigt bra. Känns dock som ett himla söl och tidskrävande om jag ska sitta hemma för att experimentera för att hitta det perfekta receptet till Ettan.
Billigare med 430:- för 42 dosor än 42:- PER dosa.
alltså det där billiga snuset för 10:40 tror dom pratar om en dosa som kallas för megapol, är dock osäker den ska då vara billigare än kronan och kaliber tror jag, notera att jag tror, är ju inte snusare mer, men det där med att ta en snus till filmen istället för sitta o tugga ur en godispåse, känner igen det där, det är ju en "fördel" med snus, ja jag saknar snuset :(
Thoopias
2012-01-27, 02:04
Bakar eget snus, en snussats går på 289kr och man får ut ca:55 dosor lös 45g per dosa...typ 5kr dosan :D.
Svårt att motivera sig att sluta.
LarsLasr
2012-03-15, 19:15
Denna dök upp i läkartidningen för 2 dagar sen, kanske är av intresse.
http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=17936
Cancer
De kliniska och epidemiologiska studier som publicerats på senare år har kunnat visa cellmetaplasi i esofagus [10] och en överrisk för pankreascancer hos snusare av svenskt snus [11]. En svensk studie av esfaguscancer visade relativa risker (RR) över 1 för både adenokarcinom (RR 1,9) och skivepitelcancer (RR 1,4), men utan signifikanta konfidensintervall [12]. Cancerrisken är alltså inte försumbar, även om rökning innebär en långt större risk för tumörutveckling.
Tyckte den här kommentaren var nice också :)
Vi kan alltså konstatera att någon evidens för att snuset inte skulle ha negativa hälsoeffekter inte finns.
Andreas Guiance
2012-03-15, 19:26
Från samma artikel:
Snus används inom många s k explosionsidrotter med kortvariga och intensiva prestationer, t ex tyngdlyftning, höjdhopp och alpin skidåkning. I de sammanhangen finns det inslag av dopningseffekter, som inte är helt negligerbara.
:naughty:
Denna dök upp i läkartidningen för 2 dagar sen, kanske är av intresse.
http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=17936
http://i967.photobucket.com/albums/ae154/mehog125/trollly/okay-face.jpg
Från samma artikel:
Snus används inom många s k explosionsidrotter med kortvariga och intensiva prestationer, t ex tyngdlyftning, höjdhopp och alpin skidåkning. I de sammanhangen finns det inslag av dopningseffekter, som inte är helt negligerbara.
:naughty:
Nice. :D Trodde du skojade först, men icke.
Andreas Guiance
2012-03-15, 19:31
Nice. :D Trodde du skojade först, men icke.
Sådant här skojar man inte om;)
Sådant här skojar man inte om;)
Haha, nu blir det dubbla snus under passet. Akta dig Ronnie Coleman! :naughty:
Knatcharn
2012-03-16, 09:02
Snusade i 4 år, slutade för typ 8 månader sedan. Sötsuget är ofta abstinensen från nikotinet, när du ska sluta snusa kommer du att ha ett galet sötsug. Mitt släppte efter typ en månad, men jag jobbade mycket under tiden så jag hade annat att tänka på. Drack mycket vatten bara (och bärs, hehe). Ska man sluta snusa måste man verkligen bestämma sig, och det funkar inte så bra att hämma sötsuget med t.ex. cola då du bara ersätter beroendet med något annat.
Såhär i efterhand är det sjukt skönt att ha slutat, trots att jag inte såg så många anledningar till att sluta. Hälsorisken är liten ja, men den finns där. Dessutom är det fräschare utan snus, enligt brudarna ;)
Nikotin är det absolut vidrigaste som finns. De gånger jag brukat och lyckats dosera det till en bra nivå kan räknas på ena handens fingrar. Inte ens då är det spec trevligt.
Förstår inte varför man brukar en drog som enbart bygger på beroende.
Knatcharn
2012-03-16, 09:21
Nikotin är det absolut vidrigaste som finns. De gånger jag brukat och lyckats dosera det till en bra nivå kan räknas på ena handens fingrar. Inte ens då är det spec trevligt.
Förstår inte varför man brukar en drog som enbart bygger på beroende.
Kul kick det första halvåret. Sedan är man beroende ^^ Efter ett år är det gott och mysigt med t.ex. morgonsnus och eftermaten-snus
Bumpar en gammal tråd.
Någon som börjat snusa igen efter ett längre uppehåll? Har inte snusat på 2år men fan vad jag saknar det. Funderar på att börja igen men kommer man må illa?
Jag hade förövrigt inga problem att sluta med själva nikotinet och la bara av tvärt efter 8år's snusande. Jag har däremot kört Onico nu i nästan 2år och det känns så onödigt :)
bighulken
2013-02-27, 10:01
snus är livets laster!!.......;-).
några har nog de flesta,laster alltså.
men tyvär så blir det dyrt vid kedjesnusande!!....phuuuu.....
Jag snusar och jag är framgångsrik...inte inom styrketräning utan annat dådå.
Nåväl så är jag nyfiken på vilka de negativa effekterna är som ni talar om här inne då jag har snusat i 24 år och kan inte hitta på ngt annat än att jag kanske är lite torr i munnen. Lös snusar jag och kommer antagligen att fortsätta till jag stupar, tandläkaren hävdar att en bidragande orsak till att jag inte har hål i tänderna är att det förändrade pH:t i munnen pga snuset gör att karies inte trivs. Tandköttet är i perfekt skick, kanske för att jag byter sida varje gång jag stoppar in en pris. Tandköttet är heller inte uppdraget så som man kan se på rökare ibland...tror det är två olika mekanismer bakom att tandköttet drar upp sig. Däremot sa tandläkaren en dag att jag hade början till tandsten vilket kan leda till tandlossning och det vill man ju inte. Samma dag handlade jag "Colgate - tandstenskontroll" och använde denna i ett år när jag borstade tänderna. På rutinkontrollen hos tandläkaren ett år senare så sa han att jag inte hade tillstymmelse till tandsten längre och jag kan inte komma på något annat än att tandkrämen verkligen fungerade.
Det var min upplevelser av snus och nu är jag nyfiken på vilka negativa effekter ni har på lager.
Kan avsluta med att säga att det bästa man kan göra är dock att låta bli! Hellre snus än cigg i vilket fall.
NickFisher
2013-02-27, 10:41
Har nyss börjat igen efter 3 månaders uppehåll.
Riktigt, riktigt skönt var det att börja igen de två-tre första dagarna, sen är man tillbaka i träsket igen där man inte märker någon skillnad i ens vardag. Möjligtvis mindre rastlöshet och en aning bättre koncentrationsförmåga. Träningen har inte påverkats ett dugg vad jag kan märka.
Jag la av på riktigt i sommras med allt vad nikotin heter. Hade snusat i över 20 år med några korta uppehåll. De gånger jag la av började jag feströka efter nån månad för att sedan bomma snusar av kompisar då och då och till slut börja igen. Det hela ledde till att jag aldrig blev helt nikotinfri.
Nu är jag fri sedan drygt 200 dagar. Det känns fortfarande lite jobbigt emellanåt men det funkar. Nikotin är ett jävla eländigt gift. Det finns inget välmående i att snusa eller röka. Den njutning man känner är bara känslan av att bli av med abstinensen för en stund.
Nikotin förstör belöningssystemet i hjärnan. Och detta är inget att leka med. Ju längre man håller på desto längre tid tar det för hjärnan att kunna börja producera dopamin på egen hand igen. För vissa är det för alltid förstört och dessa hamnar i kronisk deppression. Mitt råd kommer från botten av mitt hjärta. Lägg av medan tid finns! Det är verkligen inte värt att bruka nikotin.
Jag snusar och jag är framgångsrik...inte inom styrketräning utan annat dådå.
Nåväl så är jag nyfiken på vilka de negativa effekterna är som ni talar om här inne då jag har snusat i 24 år och kan inte hitta på ngt annat än att jag kanske är lite torr i munnen. Lös snusar jag och kommer antagligen att fortsätta till jag stupar, tandläkaren hävdar att en bidragande orsak till att jag inte har hål i tänderna är att det förändrade pH:t i munnen pga snuset gör att karies inte trivs. Tandköttet är i perfekt skick, kanske för att jag byter sida varje gång jag stoppar in en pris. Tandköttet är heller inte uppdraget så som man kan se på rökare ibland...tror det är två olika mekanismer bakom att tandköttet drar upp sig. Däremot sa tandläkaren en dag att jag hade början till tandsten vilket kan leda till tandlossning och det vill man ju inte. Samma dag handlade jag "Colgate - tandstenskontroll" och använde denna i ett år när jag borstade tänderna. På rutinkontrollen hos tandläkaren ett år senare så sa han att jag inte hade tillstymmelse till tandsten längre och jag kan inte komma på något annat än att tandkrämen verkligen fungerade.
Att snus skulle minska risken för karies anses väl hyfsat motbevisat i nyare studier än de från förra årtusendet där det fanns smått lägre kariesprevelans hos snusare.
Se t.ex. "Dental caries in relation to smoking and the use of Swedish snus: epidemiological studies covering 20 years (1983-2003)." (Hugoson A, Hellqvist L, Rolandsson M, Birkhed D.)
Den mytomspunna pH-ökningen av snus är knappt existerande och munhålan reglerar pH snabbare än du kan säga "var är min dosa."
Tandkött drar nog bara upp sig av en mekanism.. och det är definitivt vanligare hos snusare än icke-snusare, speciellt där prillorna stoppas. Ofta får man också symptom att fickan där man stoppar prillan blir djupare med åren för ben bryts ned.. men det är ju inget farligt. Och några skador på tandkött uppstår inte, däremot uppstår frekvent sk. "snuslesioner" där slemhinnan "hårdnar till" lite av trycket från prillan. Verkligen inget skadligt och återgår till normalt om du slutar. Uppstår samma effekt om du snusar legobitar. Varken uppdraget tandkött, djupa fickor, eller ändrad slemhinna är något farligt öht.
Några enstaka studier pekar på smått ökad risk för parodontit.
Tror inte det är positivt för kroppen annat än psykiskt välmående, vilket kan vara en ganska stor grej, sedan upp till var och en om man vill vara beroende av något för att må bra.
Negativa saker är väl problem med tandkött, munhygien och kanske att tjejer/killar inte vill hångla med dig :p Så vitt jag vet har man inte kunnat bevisa några stora biverkningar såsom munhålecancer, mag/tarmcancer eller hjärt- och kärlsjukdom, därmed inte sagt att dom inte finns.
Finns väl inga studier öht. som visar på att snus skulle ge problem med tandkött?
Helt korrekt att det är väldigt svårt att hitta någon förhöjd risk för munhålecancer. Bukspottskörtelcancer däremot!
För den intresserade så verkar snus ha varit lite av en följetong i Tandläkartidningen (http://www.tandlakartidningen.se/) under 2012 och verkar fortsätta under 2013. Finns en hel drös läsvärda artiklar och debattinlägg att hämta.
Själv snusar jag ett par snus på kvällen. Gått ner från tidigare större konsument med åren.
Är nere på 3 påsar om kvällen nu (måste hålla det, annars är man tillbaks igen) sedan ett år faktiskt. Nästa steg blir väl minisnus så småningom. Men snus är trevligt ändå.
Angående nikotin och koffein skrev jag det här för ett tag sedan:
http://traningochnutrition.wordpress.com/2013/01/04/ampk-mtor-nikotin-och-koffein/
Nikotin stimulerar anabolism (mTOR) i skelettmuskulatur, samt stimulerar lipolys via katekolaminer i fettceller via AMPK. Det minskar också fettinlagring i första taget.
Själv snusar jag ett par snus på kvällen. Gått ner från tidigare större konsument med åren.
Är nere på 3 påsar om kvällen nu (måste hålla det, annars är man tillbaks igen) sedan ett år faktiskt. Nästa steg blir väl minisnus så småningom. Men snus är trevligt ändå.
Angående nikotin och koffein skrev jag det här för ett tag sedan:
http://traningochnutrition.wordpress.com/2013/01/04/ampk-mtor-nikotin-och-koffein/
Nikotin stimulerar anabolism (mTOR) i skelettmuskulatur, samt stimulerar lipolys via katekolaminer i fettceller via AMPK. Det minskar också fettinlagring i första taget.
Känns dock som t.ex. e-cigaretter eller nikotintuggumin är hälsosammare alternativ om det är just nikotinets hälsofördelar som man vill åt.
watertouch
2013-02-28, 10:39
Nu när priset på GP är uppe i 50lappen så tipsar jag om http://www.pgw.se/prillan-original-portion.html
Dem har även andra färdiga portionssnus i sin fysiska butik... Det var lite mindre drag i dem dock men det beror nog på att dem inte har alla dem där andra tillsattserna.
det är för trevligt att snusa, har inga planer på att sluta.. just nu iallafall
snusat ca 15 år jag hehe..
höll upp för några år sedan ca 6 månader sen började jag..igen.
visst du kan sluta men snus suget släpper alldrig. dock är mycket psykist skulle man kunna radera i hjärnan att man aldrig testat snus skulle man inte känna sug tex.
men shoot 2 veckor lovar dig kan bli ännu värre efter 1 månad...
men vafan enl mig ska man ha lite laster u live once men bra att du försöker iaf...största tipset är att käka vit choklad det dämpar snus sug så enormt.
Illustrerade mannen
2013-02-28, 20:07
Började snusa 1981 och röka 1983. Slutade röka år 2000. Sluta snusa kommer jag att göra när jag dör. Har gjort några försök - aldrig mer! Allt blev grått, trist och meningslöst! Skulle hellre sluta gå på toaletten om jag blev tvungen att välja...:hbang:
Skulle hellre sluta gå på toaletten om jag blev tvungen att välja...:hbang:
Haha, va fan.
Har gjort några försök - aldrig mer! Allt blev grått, trist och meningslöst! Skulle hellre sluta gå på toaletten om jag blev tvungen att välja...:hbang:Broder....
Allt blev grått, trist och meningslöst! Skulle hellre sluta gå på toaletten om jag blev tvungen att välja...:hbang:
Ja, men det går ju över! Frågan är om allt var så jävla soligt och glatt när man snusade?!
Jag mår bättre nu än när jag snusade. Det tog sin tid men det till slut är man på andra sidan.
Klarar man att sluta med snus, klarar man allt.
watertouch
2013-03-01, 15:20
Nån som har nån aning lr gissning hur länge "abstinensen" håller i sig om man slutar, tänkte byta mitt beroende till att träna, röra mig mer... Man kanske ska underhålla belöningssystemets sug genom att ta en 3prillor mot kvällen...
Bra fråga. Har inte slutat helt med nikotin sedan jag var 15.
Men jag känner av abstinens framåt 6-tiden varje dag och funderar på att försöka lägga ner helt. Känns lite icke-optimalt att ha lätt abstinens varje dag. Dock fungerar någon snus på kvällen som en jäkligt bra morot och belöning måste jag säga.
Det beror nog helt på vilken dos du slutar från. Men eftersom snus innehåller så mycket nikotin så kan det nog vara ett tag.
Bumpar en gammal tråd.
Någon som börjat snusa igen efter ett längre uppehåll? Har inte snusat på 2år men fan vad jag saknar det. Funderar på att börja igen men kommer man må illa?
Jag hade förövrigt inga problem att sluta med själva nikotinet och la bara av tvärt efter 8år's snusande. Jag har däremot kört Onico nu i nästan 2år och det känns så onödigt :)
Slutade efter 10 år och varit utan ett par nu. Händer då och då att jag köper en dosa då jag blir sugen men håller nästan på att kräkas efter en 10 minuter av första prillan nu för tiden. Får kväljningar och tårarna börjar rinna haha. Slänger skiten och så går det några månader tills nästa gång.
watertouch
2013-03-02, 02:14
[QUOTE=tjing;6306547]Bra fråga. Har inte slutat helt med nikotin sedan jag var 15.
Det beror nog helt på vilken dos du slutar från. Men eftersom snus innehåller så mycket nikotin så kan det nog vara ett tag.[/QUOTE
Aaa jag kör ju 2prillor åt gången, och sover på "flunitrazepam" så jag brukar lägga mig med snus inne... Sen dregla=mindre nice... hehe....*slap*
Såg igår ett 4a timmar seminarium om Cannabis/THC... iaf hjärnexperten var väldigt inne på NAc (belöningssystemet)....
Men lång halveringstid på flunitrazepam men märker att om jag inte har nå snus men cigg så blir det nog en lr mer cigg i timmen... Så jag är nog både psykiskt/halvt fysiskt beroende.... Då jag inte behöver nikotin förns efter en 3-4timmar från jag vaknat...
Tror att träning och att kanske stoppa in lite fuktigt toapapper som prilla kan hjälpa här... "hehe men vette fan har lyckats sluta hela 6 ggr ;) )
Jag slutade för snart 1 år sedan. Snussade i i 7-8 år o en hel del! Den värsta abstinensen höll i sig i c:a 3-4 dagar. Men hela första veckan var jobbig. Sömn problem, irritation, huvudvärk ect... Blev många promenader o timmar på gymet, vilket är mitt bästa tips. Varje gång jag kände att jag höll på art tappa det drog jag iväg på en promenad el runda på gymet!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.