handdator

Visa fullständig version : Är mitt upplägg bra eller suger det?

NyKille
2012-01-24, 05:27
Dag 1:
Biceps 3-4 övningar.
Rygg 3 övningar
baksida axel 2 övningar
Underarmar

Dag 2:
Bröst 3-4 övningar
Triceps 3 övningar
Axeln 2 övningar

Dag 3:
Mage 200 sittups
2 olika Mage-maskiner
Ben 3 övningar

Silveta
2012-01-24, 05:51
Lite väl mkt fokus på de mindre musklerna tycker jag men annars låter det som en vanlig 3split

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

mysglenn
2012-01-24, 06:35
vadå antal övningar, en övning/muskelgrupp räcker ju bara man kör tillräckligt hårt och många set.

mini
2012-01-24, 06:46
vadå antal övningar, en övning/muskelgrupp räcker ju bara man kör tillräckligt hårt och många set.

Det finns många skäl till varför man gärna har fler övningar. Det främsta är väl för att det är roligare att variera sig.

mysglenn
2012-01-24, 06:57
Det finns många skäl till varför man gärna har fler övningar. Det främsta är väl för att det är roligare att variera sig.

Att springa runt och tappa tid och intensitet när man ska flamsa runt mellan de olika stationerna, ha kass tekinik i 4 övningar istället för hyffsad i 1 (det tar tid att lära sig alla övingar korrekt, så jag rekommenderar alltid "nybörjare" att köra få övningar men verkligen lära sig dem)

sen är det väl resultaten som är roligast?

Thoopias
2012-01-24, 06:57
200 Situps?? lasta på lite vikt på bröstet och kör inom ett mer optimalt repsomfång! är ju inget magiskt med magmusklerna.

3-4 övningar säger väl inte så mycket?. Kör du 4set x12 reps på varje så skenar ju volymen iväg eller kör du 1x4 så blir det ju lite lite...

Ponitus
2012-01-24, 06:58
Är väl inget direkt fel med det upplägget, vad man kan se av vad du skrivit.
Trivs du så kör på det ett tag. :)

Kör du 4set x12 reps på varje så skenar ju volymen iväg eller kör du 1x4 så blir det ju lite lite...

Är det något negativt med det?

Thoopias
2012-01-24, 07:12
Är det något negativt med det?

Näe det är det väl inte om du klarar av det och kan få ut något av det.

Men om vi räknar på högsta då 16set x 12reps = 192 reps.

Är väl kanske inte det mest optimala för hypertrofi?. Menade att man kanske ska specificera lite mer om man vill ha vettiga kommentarer.

Thoopias
2012-01-24, 07:24
Skulle nog formulerat mig lite bättre i första inlägg!.:em:

Går ju varken att säga om det är bra eller dålig det han kör. Okej 3-4 övningar varken lite eller mycket övningar det kan vi ju utröna.

mini
2012-01-24, 07:31
Att springa runt och tappa tid och intensitet när man ska flamsa runt mellan de olika stationerna, ha kass tekinik i 4 övningar istället för hyffsad i 1 (det tar tid att lära sig alla övingar korrekt, så jag rekommenderar alltid "nybörjare" att köra få övningar men verkligen lära sig dem)

Sicket hårdkår-trams. Styrketräning är inte rocket science. Tappa intensitet av att förflytta sig? Tappa tid på att byta till maskinen bredvid?
Resultat får man sällan om man inte tycker att det man gör känns roligt.

mysglenn
2012-01-24, 07:37
Sicket hårdkår-trams. Styrketräning är inte rocket science. Tappa intensitet av att förflytta sig? Tappa tid på att byta till maskinen bredvid?
Resultat får man sällan om man inte tycker att det man gör känns roligt.

beror ju givetvis på var och när man tränar, men är det packat med folk och man måste vänta på att få köra i sin kabelfly så skiter man ju givetvis i det.

Många kör såhär många övningar utan att veta varför, de kollar på hur andra mer erfarana tränar och apar efter utan som helst tanke varför.

NyKille
2012-01-24, 11:33
jag kör 12x4 på alla övningar.. dåligt?

Pretorian
2012-01-24, 12:28
jag kör 12x4 på alla övningar.. dåligt?

Får du de resultat du vill ha av träningen?

Röda Björnen
2012-01-24, 13:36

Dock så har väl studier påvisat att i en övning ger inte fler än 3-4 set mer muskelutveckling än 6 set på en övning. Sen är det väl lättare att ha bra teknik i 2 övningar än en. Om du kör bänkpress och sen kabelflyes t.ex. är det ju lättare att köra 4 set på vardera och bibehålla en högre vikt och en bra intensitet. Om du kör 8 set bänkpress så blire det svårt att köra 12 Reps tungt i varje set och bibehålla god form utan fusk.

Röda Björnen
2012-01-24, 13:47
Dag 1:
Biceps 3-4 övningar.
Rygg 3 övningar
baksida axel 2 övningar
Underarmar

Dag 2:
Bröst 3-4 övningar
Triceps 3 övningar
Axeln 2 övningar

Dag 3:
Mage 200 sittups
2 olika Mage-maskiner
Ben 3 övningar

Ditt schema är inte så genomtänkt tror jag, du behöver absolut jobba på det.

Tänk dig dina muskler Ben och Rygg är de 2 största musklerna och bör därför också få mest pisk [mest antal övningar kan vi säga för att inte ta upp alla aspekter, vikt, failure m.m.] Så titta på ditt schema, biceps är en väldigt liten muskel jämfört med rygg och dina axlar och du kör lika många eller fler biceps övning som du kör rygg, det är dåligt. Kör istället 1 övning för biceps och kör 4 set där och kör stenhårt på de 4 seten.

Pass 1:
Rygg 2 övningar [Marklyft & skivstångsrodd eller chins är en bra kombination]
Baksida axlar 1 övning
biceps 1 övning

Pass 2:
Bröst 2 övningar [Bänkpress och Bröstpress maskin är en bra kombo]
Framsida axlar 1 övning
Triceps 1 övning

Pass 3:
Ben 2-3 Övningar [Knäböj och Benpress är en bra kombo, om du vill ha en tredje är nog raka marklyft eller lårcurl de bästa]
Vadpress 7-10 set på en övning. [med 30 seks vila mellan seten]

Skit i liggande situps och liggande crunches, gör ingen nytta. Om du vill ha starkare mage [nej du tränar inte dina magrutor] så gör viktade, gärna stående crunches i kabelmaskin.
Det är mina tips.

Hur många reps du ska ha är helt upp till dig.
Styrka är i riktlinjer 1-3 Reps på en sjukt tung vikt.
Volym är i riktlinjer 8-12 Reps på en moderat vikt

Lycka til!! / Mvh Björnen

Spetälsk
2012-01-24, 13:58
jag kör 12x4 på alla övningar.. dåligt?Men skärp dig! Vaddå dåligt? Kräks du av utmattning efter varje set?

mysglenn
2012-01-24, 14:41
Dock så har väl studier påvisat att i en övning ger inte fler än 3-4 set mer muskelutveckling än 6 set på en övning. Sen är det väl lättare att ha bra teknik i 2 övningar än en. Om du kör bänkpress och sen kabelflyes t.ex. är det ju lättare att köra 4 set på vardera och bibehålla en högre vikt och en bra intensitet. Om du kör 8 set bänkpress så blire det svårt att köra 12 Reps tungt i varje set och bibehålla god form utan fusk.

"väl"? Knappast

jaha så om jag byter övning så får jag helt plötsligt mer energi och styrka att kunna överbelasta muskeln mera än om jag hade kört samma övning? :)

sen hur kan jag ha bra/perfekt teknik i hantelpress om jag redan kört bänkpress? Förstår inte argumentet, är musklerna i rörelsen "trötta" så är dom.

Lättare att vara kvar i samma övning säger jag, för då är NS redan inställt på att köra denna rörelse. Om du inte orkar köra 12reps "tungt" i bänk, sänk vikten, du måste ju ändå köra på lägre vikter i hantelpress om du kört bänk innan än om du kör hantelpress först i passet (det är så för mig och alla andra jag någonsin träffat på, du kanske är lite speciell?)

sedan så TS en noob som behöver teknikträna, teknikträning utförs på så sätt att man nöter in en rörelse om och om igen tills den sitter, sedan sitter den. Har man lärt sig cykla en gång så kan man det resten av livet.

du är kroppsbyggare, jag är mera styrkelyfts- tekniknörd - vi kommer alltid att vara oense.

Stoltz
2012-01-24, 14:52
Men skärp dig! Vaddå dåligt? Kräks du av utmattning efter varje set?
Väldigt konstig kommentar... Vad menar du, att han ska kräkas eller så länge han inte gör det så är det inte dåligt? Oavsett så har du fel.

Dag 1:
Biceps 3-4 övningar.
Rygg 3 övningar
baksida axel 2 övningar
Underarmar

Dag 2:
Bröst 3-4 övningar
Triceps 3 övningar
Axeln 2 övningar

Dag 3:
Mage 200 sittups
2 olika Mage-maskiner
Ben 3 övningar

Du gör 4x12 på varje övning, och du kör 3-4 övningar på biceps och 3 övningar på ryggen.
Dvs 12-16 set på BICEPS (inse nu hur liten muskel det faktiskt är) medan du ger 12 set på ryggen. Det är ett väldigt konstigt tänkt.

Ärligt talat så tycker jag att det ser väldigt konstigt ut och att mycket borde ändras. Stilen på upplägget påminner väldigt mycket av sådant man ser från folk som är nya på gymmet som inte har någon riktig insikt i vad träningen innebär, och då är det verkligen mycket bättre att du tar ett redan existerande upplägg.

mysglenn
2012-01-24, 14:56
Väldigt konstig kommentar... Vad menar du, att han ska kräkas eller så länge han inte gör det så är det inte dåligt? Oavsett så har du fel.

Du gör 4x12 på varje övning, och du kör 3-4 övningar på biceps och 3 övningar på ryggen.
Dvs 12-16 set på BICEPS (inse nu hur liten muskel det faktiskt är) medan du ger 12 set på ryggen. Det är ett väldigt konstigt tänkt.

Ärligt talat så tycker jag att det ser väldigt konstigt ut och att mycket borde ändras. Stilen på upplägget påminner väldigt mycket av sådant man ser från folk som är nya på gymmet som inte har någon riktig insikt i vad träningen innebär, och då är det verkligen mycket bättre att du tar ett redan existerande upplägg.

stilen är ju precis sådan man kan läsa om i byggarblaskor, finns ju massor med byggare som kör så här.

NyKille
2012-01-24, 18:10
Så det är dåligt? Jag har funderat på att minska fokus på biceps.. och mer på rygg innan faktiskt. Vad mer med mitt upplägg är dåligt?

Stoltz
2012-01-24, 18:23
Så det är dåligt? Jag har funderat på att minska fokus på biceps.. och mer på rygg innan faktiskt. Vad mer med mitt upplägg är dåligt?

Jag hade, om jag var du, faktiskt tittat antingen här:

http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=87454

eller här:

http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=168071

Nu kanske det verkar som om jag är lat då jag inte vill gå in och justera hela ditt schema, men jag tänkte göra dig en tjänst och faktiskt ge dig två scheman som de allra flesta verkat få ut bra träning av, istället för att försöka skräddarsy ett schema i ett så tidigt stadie. Det är helt enkelt inte lönt för dig att göra det.