Visa fullständig version : Tips för en nybörjare
Hej Kolozzeum.
Jag gör mitt första besök här på forumet i hopp om att jag kan lära mig några enkla och viktiga tumregler gällande kost vid träning. Jag beklagar om vissa frågor är för "enkla och dumma" och egentligen går att googla på 5 minuter.
Så jag har styrketränat och konditionstränat (längdskidor/jogging) från och till de senaste 2 åren men känner att jag saknar kunskapen vad gäller kost och matvanor. Därför har jag några generella frågor som jag hoppas att jag kan få svar på.
Först: Jag styrketränar 2-3 ggr i veckan och konditionstränar 1-2ggr.
1. VAD (och HUR mycket) behöver man få i sig en vilodag respektive en träningsdag vad gäller kolhydrater, protein, fett och vitaminer? Själv väger jag 73-74kg. Vad jag har förstått bör jag då få i mig ca 150g protein/dagen (stämmer det?). Gäller detta i så fall även en vilodag?
(alltså; hur räknar jag enkelt ut hur mycket olika näringsämnen jag behöver få i mig en vilodag respektive en träningsdag?)
2. Hur tar jag enklast reda på hur jag fyller dessa mål? T.ex. hur mycket protein innehåller ett ägg? Finns det någon bra hemsida för att se samlade värden för alla produkter eller bör man avläsa förpackningarna i den mån som går?
3. Jag har läst att nötter ska vara bra att äta. Varför och vilka typer av nötter?
4. Är det något annat som är viktigt att tänka på rent allmänt gällande kost? Hur jag delar upp målen, vad jag äter före och vad jag äter efter träningen? (Jag brukar äta en banan direkt efter träningen men har hört att de inte har de snabba kolhydraterna som behövs, stämmer det?)
Jag har så många frågor som snurrar i mitt huvud så det är svårt att få någon struktur. Om det är något som är oklart eller att ni behöver fråga något mer om mina mat/träningsvanor i mån att svara mina frågor så är det bara att fråga på, jag svarar så fort jag får chansen.
Tack på förhand
egentligen går att googla på 5 minuter.
Sååååå... Varför inte använda google? Alla dina frågor går att hitta svar på inom 5 minuter, om du vet hur man söker.
Sååååå... Varför inte använda google? Alla dina frågor går att hitta svar på inom 5 minuter, om du vet hur man söker.
I princip allt går att googla, men eftersom jag inte har någon kunskap så är det svårt att få ut den viktiga faktan. För mig tar det inte 5 minuter men för någon som har förkunskaper eller vet vad han letar efter så tar det 5 minuter, och eftersom jag har så pass många frågor skulle det kunna ta timmar innan jag fick svaren jag var nöjd med. Men det är inte den enda anledningen. Om jag lyckas googla fram ett svar men känner mig lite tveksam och inte riktigt nöjd med svaret så har jag gått in i en återvändsgränd och måste börja om från början. Här var min förhoppning att jag skulle kunna ge följdfrågor på eventuella svar för att få förståelse. (det är stor skillnad på att veta exakt vilka matvanor man ska ha gentemot att veta och förstå varför)
King Grub
2012-01-23, 19:25
Skall vi ersätta forumet med en länk till Google tycker du? Skriv inget alls, om du inte har något bättre att komma med, tack.
Prova dig fram på alla hinder och svårigheter du stöter på, utvärdera och gå vidare starkare. Det är så man utvecklas, det är så man lär sig.
I det stora hela sett över 20 år spelar det inte så stor roll om du åt nötter, chokladkakor eller mammas bullar.
Sökord
1 Protein per kg: http://www.halso.info/protein.html
Första svaret.
2 http://www7.slv.se/Naringssok/ Finns under "Kost & Näring" här på forumet massa länkar till likvärdiga hemsidor.
3 Nötter styrketräning: http://www.muscles.se/notter-till-mellanmal/ Bättre info än vad du kommer få som svar. Första svaret också
4 Äta efter träning: http://www.styrkeprogrammet.se/traningsguide/12 Första svaret
Prova dig fram på alla hinder och svårigheter du stöter på, utvärdera och gå vidare starkare. Det är så man utvecklas, det är så man lär sig.
I det stora hela sett över 20 år spelar det inte så stor roll om du åt nötter, chokladkakor eller mammas bullar.
Haha, intressant svar. Ganska intetsägande rent av.
I det stora hela gör just 20 år skillnad. Om du äter nötter, chokladkakor eller mammas bullar just idag gör ingen skillnad om 20 år, eller knappt ens nu. Om du däremot äter "fel" i 20 år utan att veta vad du gör för fel, då spelar det rätt stor roll!
Skall vi ersätta forumet med en länk till Google tycker du? Skriv inget alls, om du inte har något bättre att komma med, tack.
Vad är proteinsyntes?
Vad är protein?
Vad är kalorier?
Ställer man sådana frågor, tycker jag att man kan googla. Det är ju trots allt inte svårt att söka.
Haha, intressant svar. Ganska intetsägande rent av.
I det stora hela gör just 20 år skillnad. Om du äter nötter, chokladkakor eller mammas bullar just idag gör ingen skillnad om 20 år, eller knappt ens nu. Om du däremot äter "fel" i 20 år utan att veta vad du gör för fel, då spelar det rätt stor roll!
"Hur långt är ett snöre" typen av frågor/Frågor där miljoner alternativ kan vara rätt brukar jag försöka med flit ge intetsägande svar på.
Definiera äta fel, jag förstår inte hur man kan äta fel. Är det när man missar munnen med gaffeln?
King Grub
2012-01-23, 19:47
Vad är proteinsyntes?
Vad är protein?
Vad är kalorier?
Ställer man sådana frågor, tycker jag att man kan googla. Det är ju trots allt inte svårt att söka.
Men nu är du inte moderator, och vi har inte krav på varken lägsta eller högsta kunskapsnivå på inlägg, så länge dom är seriöst menade.
Om man inte har grundkunskaperna i området, har man antagligen inte heller kunskaper att avgöra om det man googlar fram stämmer eller inte.
"Hur långt är ett snöre" typen av frågor/Frågor där miljoner alternativ kan vara rätt brukar jag försöka med flit ge intetsägande svar på.
Definiera äta fel, jag förstår inte hur man kan äta fel. Är det när man missar munnen med gaffeln?
Aight. Då känns det faktiskt vettigare att låta bli att svara helt kan jag tycka. Men alla är vi väl olika.
Exakt, svårt som fan att definiera. Därav situationstecknen kring. Men fel i förhållande till ens mål. Om man exempelvis vill gå ner i vikt finns det oftast bättre alternativ än både chokladkakor och mammas bullar.
Men nu är du inte moderator, och vi har inte krav på varken lägsta eller högsta kunskapsnivå på inlägg, så länge dom är seriöst menade.
Om man inte har grundkunskaperna i området, har man antagligen inte heller kunskaper att avgöra om det man googlar fram stämmer eller inte.
Nej, du har rätt. Vi här på forumet kan svara på samma saker om och om igen. Annars vore det ju dött.
Aight. Då känns det faktiskt vettigare att låta bli att svara helt kan jag tycka. Men alla är vi väl olika.
Exakt, svårt som fan att definiera. Därav situationstecknen kring. Men fel i förhållande till ens mål. Om man exempelvis vill gå ner i vikt finns det oftast bättre alternativ än både chokladkakor och mammas bullar.
Jag tycker det är viktigt att poängtera att frågan är knepig så att andra som söker och hittar tråden (Vem fan försöker jag lura egentligen, är ju ingen som söker på det här forumet längre eller på andra forum heller för den delen) också hittar mitt inlägg.
Det finns många här på forumet och jag också som deffar med onyttigheter, inget konstigt i det.
älskarcola
2012-01-23, 21:18
booooooooom!
:hbang:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.