Visa fullständig version : MikeW´s Kickass diary!
Tjena all hårdtränande gymfreaks!
Blev medlem på kolozzeum så sent som i förra veckan och har nu tittat igenom en del träningsdagböcker! Verkar ju roligt att skriva, så därför gör jag själv ett försök!
Börjar med lite lätta fakta!
Namn: Mikael Wallin
Ålder: 19
Längd: 178 cm
Vikt: +/- 90
Har trevat på gymmet i: 3 år
Jag har inget fast schema med förutbestämda övningar, antal set osv, utan jag kör på den så kallade "känslan". Känner jag mig extra stark en dag kan jag köra mer set, eller köra tyngre än vanligt. Blir roligare så : )
Även fast jag har den senaste månadens pass i bakhuvudet, så börjar jag med passet idag.
Rygg - vägen till V:et
Idag körde jag rygg. Jag älskar att köra rygg. Finns inget bättre än att få en riktigt härlig mos känsla i hela ryggen.
Började med chins.
15
12
10
10
10+3 (här hjälper min träningskompis till)
8+2
Efter chinsen är det dags för kronlyft. (för er som inte vet vad det är, så kan man kalla det ett kort marklyft)
25 *60 kg
15 *100 kg
12 *145 kg
8 *165 kg
Sedan gick jag raskt över till latsdraget, fixade fram ett smalt v- handtag, och började köra smala latsdrag. Här kör jag en specialare. Istället för att sitta på dynan, så sätter jag knäna under den, och sitter alltså på golvet. Ger ett otroligt sträck i det övre läget.
10 *80 kg (16 plattor)
10 *90 kg (18 plattor)
6+2 *100 kg (20 plattor)
8 *80 kg
Därefter var jag och min kompis nästintill klara, fast vi körde två set vardera på hantelrodden, för att köra slut oss.
15 *32 kg
10 *36 kg
Efter lite stretch var det mat som gällde : )
Lite bilder har jag sett att man ska ha också, så här kommer två
Den ena är från B&k open 2003, där jag kom på en hedrande 18:e plats : D
Och den andra är ifrån mitt ryggpass förra veckan, där kan ni även se hur jag kör i latsdraget.
Ser bra ut du=)
Ser stark och massiv ut.
Välkommen till forumet!
Stabilt!
Välkommen till kolo..
Jense! diggar din nya avatar :D
Tack för välkomnandet grabbar!
Här kommer dagens pass som var en höjdare!
Axlar blev det idag, följt av lite vader (som härmed kommer köras två gånger i veckan, i ett försök att få upp dom förbannade knölarna)
Började med stående press med stång, en övning som jag kör då och då, dock inte kört den på ett halvår : ( Känslan för den infann sig dock snabbt och det kändes gött!
25 *20 kg (uppv. med bara stången)
15 *40 kg (lite mer uppv.)
10 *60 kg
8 *70 kg
8 *60 kg
Därefter körde jag två snabba set hantelpressar.
10 *32 kg
10 *36 kg
Nu kändes framsidan ganska trött, så jag gick över på baksidan.
Första övning blev liggande drag i cable. Jag försöker verkligen hitta kontakten här så jag körde lite lättare än vanligt.
25 *10 kg (2 plattor)
10 *25 kg (5 plattor)
12 *20 kg (4 plattor)
Kändes bra, men körde en övning till för baksida. Det fick bli stående framåtlutande hantellyft.
12 *12 kg
10 *8,5 kg
Här började jag bli rejält trött, så jag nöjde mig med två set.
Gick nu över till sista övningen för axlar
En specialare där jag sätter lutningen på en bänk till ca 80 grader, och lägger/ställer mig lutad mot ryggdynan och kör superstrikta hantellyft åt sidan. Det blev två set här med.
10 *8,5 kg
8 *8,5 kg
Axlarna är nu färdigjästa, och vaderna står på tur. lat som man är blev det bara en övning här.
Stående vadpress i maskin.
Gjorde först ett så kallat torture set, där jag "lassar" på cirka 2-4 plattor och kör så många reps jag klarar av. Målet är 100, men jag brukar få ge mig vid 50-70.
55 *40 kg (4 plattor, det är 10 kg plattor i denna maskin)
15 *120 kg
10 *180 kg
10 *250 kg
8 *250 kg
Nu var jag klar och rusade in till träningsväskan för en välförtjänt gainer! Det var fruktsmak!
Imorgon blir det vilodag, men sen blir det bröst/triceps på torsdag och ben på fredag!! Längtar redan.
Varsågod!
Ser bra ut, ska bli kul att följa dina framsteg!
Hade du tänkt deffa till sommaren nu eller du bygger vidare o tar nästa sommar?
Tack jense! Ska nog försöka bygga så mycket det går utan att gå upp alltför mycket i vikt. Jag jobbar nätter som tidningsbud så det blir en del springning i trappor. Svårt att lägga på sig överhuvudtaget. Tänkte satsa lite mer på b&k open 2004, så det blir till att deffa seriöst då!
Hej igen dagboken :D
Idag blev det bröst och mage som skulle köras.
Första övningen för bröstet blev som vanligt bänkpress. Jag slog rekord idag så jag är väldigt nöjd när jag skriver det här.
Uppvärmning
Många *stången
Många *40 kg
10 *60 kg
Real deal!
12 *100 kg
8 *120 kg
4 *145 kg (rekord!!!)
Overklig pump efter denna övning! Jag har märkt att ju tyngre jag kör desto bättre känns det i muskeln. Iaf när jag kör bröst.
Gick efter bänkpressen över till sneda hantelpressar. Är inte så stark i hantelpress så jag ska försöka prioritera denna övning lite mer.
10 *34 kg
8 *36 kg
6 *41 kg
Kändes jävligt gött och fick, om möjligt, ännu bättre pump.
Körde sneda hantelflyes också. en övning som jag kör så djupt att jag inte kan få armarna längre bak. Ger ett grymt sträck och sträcker ut bröstet mycket bra.
10 *24 kg
10 *26 kg
Nu hände nåt konstigt. Det kändes väldigt lätt att köra med dessa vikter så jag tänkte öka till 29 kg´s hantlarna, men då klarade jag inte ett enda rep? Gick istället ner till 24 kg´s igen
8 *24 kg
Kände mig helt slut men körde ett set sittande cable cross nedifrån (discovarning!)
12 *15 kg (3 plattor)
Brösten stod nu rätt ut ; ) och jag kände mig klar. Dags för mage.
Crunches
Jag kör alltid crunches liggande på bänkpress bänken med benen vilandes på stången. Knäleden får då exakt 90 grader.
3 *max
Sen blev det sneda situps i "situpsmaskinen" (en vanlig situpsbräda)
2 *max
och till slut hängande benlyft
1 *max
Klar!
Hej och välkommen får man väl börja med att säga :cheers:
Kör du dina pass helt på känsla, t.e.x om du känner för att köra bröst så kör du det eller är det bara seten och övningarna som varierar?
Verkar grymt som fan annars! Kommer följas!
Ok, jag erkänner, jag har faktiskt förutbestämt VAD jag ska träna. Skulle jag kört vad jag ville köra skulle det bara bli rygg och bröst varje dag : )
Men som du säger, jag varierar alltid övningar, ordning på övningar, set, reps och intensitet. På det sättet blir passen mycket roligare och aldrig likadana.
Men något som jag aldrig gör är att köra några veckors lätt träning, följt av några veckors tung träning. Det tycker jag är helt meningslöst. Hellre vila helt en vecka och sen träna tungt igen.
Tung träning = tunga, stora muskler
Ha de gött!
Uppdateras ikväll med benträningen!
Kommer precis hem från benträningen! Det blev lite halvdant pass idag, eftersom min träningskompis inte vågade köra ben för han hade ont i knät. Så jag fick köra själv, och när det gäller ben, så blir inte motivationen på topp när man kör ensam : (
Började med Hacklift. Denna övning har jag inte kört på tre månader så jag visste inte hur stark jag skulle vara. tog det ganska lugnt på grund av det. Jag går alltid ner till botten, annars belastas knäna nåt fruktansvärt.
Uppvärmning bestod av:
Många *släden
Många *60 kg
Real deal
12 *100 kg
5 *140 kg
4 *140 kg (kändes lite hemskt, eftersom jag var nära på att fastna i bottenläget : )
Sen var det dags för benpress
15 *180 kg
12 *260 kg
10 *360 kg
Denna övning tycker jag ger absolut mest massa. Den känns också bra i knäna och man kan verkligen kämpa med lite tyngre vikter. Kanon!
Fjolliga benspark fick bli min tredjeövning. Eftersom det är en så pass lätt övning föröker jag alltid göra den tyngre genom att hålla två sekunder i toppläget, och en sekund i bottenläget, innan jag drar upp vikten igen (Inte sparka :nono: ).
15 *60 kg
10 *100 kg
8 *100 kg
Nu kändes framsidan ganska mör, så baksidan fick ta över. började med att köra två set stående lårcurl...sen gick jag över till sittande lårcurl. (stående var lite halvuppvärmning)
Maskinen på gymmet är ganska fucked up (läs sned) så jag kör alltid ett ben i taget för att få samma muskelutveckling.
8 *60 kg *2
8 *60 kg *2
10 *40 kg *2
Sen sista övningen för baksida. Jag valde här raka marklyft med hantlar.
Denna övning är egentligen bara för att sträcka ut baksidan, men det är den också väldigt bra på : )
16 *26 kg
10 *32 kg
10 *32 kg
Sen var det dags för veckans andra vadpass. Körde bara en övning denna gång också : (
Sittande vadpress i maskin
Många *30 kg
Max *50 kg
Max *60 kg
Sen vart det klart. jag kör alltid vadpressar så att jag håller kvar i toppläget. Ger mer kontakt och man kan inte gå efteråt. Var tvungen att sätta på farthållaren i bilen när jag skulle hem för jag kunde fan inte gasa.
En sak till. Peter Svedberg tränar på samma gym som jag. När jag skulle dra så såg jag när han klarade 305 kg i kronlyft...efter att ha kört en 4 på 275 innan. han är stark den jäveln. Vet ni inte vem det är? Kolla här http://www.expressen.se/content/1/c6/08/65/16/319f107b.jpg
Originally posted by MikeW
Ser mer ut som Sittande rodd än latsdrag ;)
Du ser rätt så köttig ut, stark är du oxå...BARA att kämpa på mannen...Välkommen till forumet..
AdrenalineRush
2004-01-16, 22:58
Originally posted by Thony
Ser mer ut som Sittande rodd än latsdrag ;)
Det kan bero på att han kör latsdrag med ett V-Handtag. ;)
Karl_alfred
2004-01-16, 23:04
Kul att du lägger upp bilder:thumbup: stark var du oxå:thumbup:
Tack för kommentarerna! De uppskattas verkligen.
Bilder kommer nog sannerligen att uppdateras när jag känner att det är dags.
Hupp...nu var det dags. Kom på att jag hade en nytagen bild. Denna togs som en jämförelse med en bild för 1,5 år sedan. Synd att jag inte har den på datorn, då skulle ni se skillnaden.
Ni får ursäkta att jag är så himla blek!
Ser bra ut! Stark och muskluös med bra kämparglöd, och mkt kunskaper...det ser ljust ut mao:D
:thumbup:
Bicepen ser riktig bra ut
fler bilder.....
X-Change
2004-01-18, 19:55
Ruggit stabil! Snygga och hårda pass!
Sen ser du ju riktigt "fitness" ut på bilderna också! :thumbup:
AdrenalineRush
2004-01-18, 20:41
Biff! ;)
Bra jobbat! Ser ju kanon fint ut. Stark var du oxå, speciellt bänken var ju imponerande! Bara att slita på, ska bli intressant att följa. Hur ser schemat ut egentligen?
rokka på!
Tack ska ni ha för alla kommentarer.
Som sagt simson, så kör jag inte efter ett fast schema, det är bara träningsdagarna, och vad jag ska träna som jag har i huvudet. Just nu ser träningsupplägget ut såhär:
Mån - rygg och ibland något mer
Tis -Axlar och trapezius (Kör bara trapezius ibland, beror på hur tungt jag kört i mark och kronlyft dagen innan)
Ons - Vila/äta : )
Tors -Bröst/mage (ibland biceps istället för mage/ibland triceps istället för biceps)
Fre - Hel ben dag - ELLER - Hel arm dag
Fredag beror på. Känner jag mig svag i benen kör jag armar, har jag inte kört armar i veckan brukar det bli armar och tvärtom, har jag inte kört ben på någon vecka lägger jag in ett pass på fredagen. Denna vecka har jag t. ex inte kört armar alls. Detta upplägg beror dels på att mina armar är min bästa muskelgrupp, så jag prioriterar inte dem. jag vill helst av allt ha en bredare och tjockare rygg. Därför väljer jag att lägga just ryggträningen först efter en helt träningsfri helg. ganska självklart egentligen. Körde förut rygg på fredagar, men orkade helt enkelt inte hålla samma tempo och vikter.
X-change..buähähähä...jag vill inte se "fitness" ut..jag vill va kroppsbyggare *snyft*
Dags för veckans första pass....rygg!
Jag skulle egentligen ha kört igår, men träningskompisen (som är två år yngre) hade friluftsdag så han skippade passet. Då kände jag att vi lika gärna kunde köra idag istället.
Jag hade egentligen tänkt att köra tunga kronlyft idag, men eftersom jag hade ätit så pass dåligt innan så var inte orken på topp. Det fick bli ett halvtungt pass istället.
Chins
14
10
8
9
Chins känns alltid bra, och denna gång fick jag otrolig kontakt. Finfint!
Nästa övning blev "speciallatsdrag" (som förra veckan)
12 *60 kg (12 plattor)
12 *80 kg (16 plattor)
9 *100 kg (18 plattor)
8 *100 kg
Hantelrodd. En rikitg powerövning för ryggen. Känns riktigt bra om man håller still en stund i kontraktionsläget, och sträcker fullt ut i bottenläget. Kanon övning enligt mig!
12 *34 kg
8 *42 kg
7 *42 kg
Till sist skulle jag köra en ny variant av latsdrag. Jag fäste ett vanligt singel handtag i övre trissan i cablecrossen, satte mig på knä och fattade tag i handtaget med underhandsgrepp och drog i en båge ner till midjan. Kändes hyfsat i latsen, men det är ingen övning jag kommer köra något mer.
10 *40 kg (8 plattor)
10 *50 kg (10 plattor)
Sen var det dags för drink. Köpte mig en fin fitness protein idag, chokladsmak. Det var gott. Imorgon blir det axlar!
Axlar!!!
Veckans andra pass blev axlar. jag hade bestämt mig för att inte köra någon pressövning idag, utan testa att enbart köra olika sorters lyft.
Jag började med en ny övning. Stående hantelrodd. Man tar ett par hantlar och drar dem rakt upp till hakan.
12 *14 kg
10 *16 kg
10 *19 kg - dropset - max *11 kg
Nästa övning blev en riktig pina. Sittande hantellyft åt sidan.
Närjag kör denna övning håller jag alltid kvar i toppläget, för att stressa axlarna enormt. Jag körde även dropset på alla tre seten.
Räknade inte reps här, för koncentrerad på utförandet och den brännande känslan i axlarna
8,5 kg - 6 kg
11 kg - 6 kg
11 kg - 6 kg
Här kände jag att vänstra handleden inte pallade med, utan vek sig. Lite jobbigt. men det berodde troligen på ovanan i den första övningen. Kändes jobbigt i handleden redan då.
Gick över till baksida. Första övning blev en specialare i sittande rodden. Jag höjer trissan till max ( ca en halvmeter över golvet) och fattar ett V-handtag med omvänt grepp och drar till pannan (hoppas ni om läser förstår)
10 *50 kg (10 plattor)
Jag körde bara ett set där för jag var för klen.
liggande kabeldrag.
12 *20 kg (4 plattor)
8 +4 korta *25 kg
12 +4 korta *20 kg
max *15 kg
Gick sedan över till en baksidemaskin. Den simulerar axelrotation.
10 *fullt mag
10 *fullt mag
Axlarna var nu klara. Som ni ser så var detta ett lätt pass, men nog så effektivt utan att ha använt någon tung pressövning. Sparar mig till bröst imorgon istället. Kom även på att jag ska börja köra lite underarmar för att få bukt med den svaga handleden.
Underarmscurl med hantel.
många *11 kg
12 *22 kg
10 *22 kg
8 *22 kg
Körde även två set stående underarmscurl, med stången bakom kroppen. Till detta använde jag en färdigplockad skivstång (en sån där smal, som ofta står i ett silvrigt ställ) så jag vet inte vad den vägde.
Körde slut mig iaf.
Hann inte skriva in gårdagens pass, så jag skriver två på raken.
Börjar så klart med torsdagen. Det blev bröst och mage.
Började med bänk.
Uppvärmning
många *stången
många *40 kg
12 *60 kg
Real deal
14 *100 kg (PB)
Nu var det tänkt att jag skulle köra tunga pressar i det starkaste läget ( ca 15 cm ovanför bröstet ) så jag riggade powerracken i rätt läge och la på 140 kg i första setet. Gjorde en jobbig 4. Det kändes mycket tyngre än vanligt att köra såhär, så jag bytte tillbaka till vanligt läge och körde fulla pressar istället. Då blev det nytt rekord igen.
7 *140 kg (PB)
5 *140 kg
Nu var bänkpreesandet över för idag, men lutanbde hantelpress skulle köras. Kom på efter bänkpressen att jag borde kört lutande press först, eftersom jag skulle prioritera övre bröst, men gjort är gjort. Gick bra ändå.
10 *34 kg
8 *42 kg
6 *42 kg
Lutande hantelflyes.
12 *21 kg
8 *24 kg
10 *19 kg
Körde även ett sista set pec deck.
Många *50 kg
Nu var bröstet klart. mage återstod.
Tre set crunches i maskin. Vet ej vikt, körde tills det brändes. Repsantalet låg mellan 15-20 st.
Tre set crunches liggande i bänkpressen, med benen på stången.
3 *max
Klart!
Nu går vi över till dagens pass
Armar
Började med triceps.
Värmde upp med att göra 30 reps enhandshantelextension med 6 kg.
Eftersom jag fick köra själv kändes svårt att köra tunga pressar från pannan då, så jag gjorde bara ett set på den övningen
5 *52,5 kg
Liten besvikelse när jag brukar reppa på +60 kg. Men är man utan passare så orkar iaf jag inte lika mycket.
Körde istället enhands hantelextension bakom huvudet. En övning som är så jävla skön.
10 *14 kg
8 *16 kg
6 *19 kg
Kändes hur bra som helst. Får bra muskelkontakt av denna övning. Ska nog börja köra den mer.
Sen var det dips. Har inte kört dips sen jag vägde drygt 80 kg, så det var tungt att börja igen.
3 *max (gjorde cirka 12-15 reps i varje set) Måste förbättras!!!
Sista övning för triceps blev den där övningen där du fäster ett rep i övre trissan i en dragmaskin och vänder dig från maskinen och kör över huvudet. Vete fan vad den heter?
12 *50 kg (10 plattor)
10 *60 kg (12 plattor)
10 *75 kg (15 plattor)
Kändes gött i triccarna efter detta. Nu till biceps.
Började med en ny övning för mig. Jag fäster ett draghandtag i övre trissan och lutar mig tillbaka med armbågen högt, och kontraherar sen biceps maximalt. Tog bra som uppvärmning.
många *20 kg (4 plattor)
10 *35 kg (7 plattor)
Gick sen över till sittande hantelcurl utan ryggstöd.
10 *24 kg
8 *24 kg
Körde bara två set.
Hantelcurl lutad över rygstödet på en bänk.
8 *11 kg
8 *11 kg
Körde bara två set här med. Biceps har jag hyfsade så jag kör inte dem så hårt jag kan.
Sista muskeln för idag blev traps.
Först ut blev stående skivstångsshrugs
Många *60 kg
10 *100 kg
8 *140 kg
Sista övningen blev stående hantelshrugs, bästa övningen för trapsen förutom marklyft och kronlyft.
12 *36 kg
10 *42 kg
Klart! Nu blir det gladiatorerna och pizza!!!
fy f¤n vad stark du är i bänkpress
Var är sidechest-bilden och andra posbilder?
KÖR HÅRTTTT:hbang:
Har inga nytagna kort. Lägger istället upp mina B&K open bilder sen augusti förra året.
Dubbel biceps bakifrån! ( och jag vet att jag kunde varit flera hundra snäpp hårdare) Detta var allt tillsvidare!
Tog mig en vilovecka förra veckan!
Får skriva dagens och gårdagens pass nu.
Börjar med rygg (måndags)
Chins
12
10
8
7 (segar mig upp och håller emot tills jag inte orkar hålla emot längre)
Kronlyft
Några *stången
10 *60 kg
10 *100 kg
5 *140 kg
4 *200 kg (rekord)
Älskar denna övning! Så jävla gött tryck i ryggen.
Sittande rodd
12 *55 kg
10 *90 kg
8 *110 kg
8 *125 kg (fullt magasin)
Sen blev det den gamla klassikern, latsdrag med V-handtag.
12 *60 kg
10 *70 kg
8 *80 kg
Dags för dagens pass. Axlar och lite underarmar.
Började med hantelpress.
Uppvärming
20 *11 kg
15 *16 kg
12 *22 kg
Real deal
10 *34 kg
8 *41 kg
Kändes gött, men lite väl svag idag, så jag körde bara två set press.
hantellyft åt sidan
12 *11 kg
10 *11 kg
10 *11 kg
bakre deltoideus
Stående framåtlutande superstrikta drag i cable.
12 *5 kg
8 *10 kg
Sittande rodd uppifrån med rep till pannan. En brännövning.
15 *75 kg
12 *75 kg
10 *85 kg
Traps
Räknade inte reps, utan kramade bara ur trapsen ordentligt i tre set.
3 *52 kg
Underarmar orkar jag inte skriva!!
kan du förklara "kronlyft" ???
Tjena Ludvig
Kronlyft är som ett marklyft med betoning på ryggen. Du använder ett powerrack eller ställer två bänkar så att stången är cirka 30-40 cm över golvet. Sen drar du upp den som i marklyft. Vet inte om detta är ett riktigt kronlyft som finns på diverse strongman tävlingar, men jag kallar den så iaf.
det är lite lättare än vanliga mark då eller?
Ja det är lättare med tanke på att du inte behöver lyfta stången lika långt. Men stången ligger alltid under knäna i bottenläget.
Dagens pass: Bröst + lite crunches för magen
Hantelpress
Uppvärmning
20 *11 kg (Här körde jag lite blandat mellan press och flyes)
10 *19 kg
10 *32 kg
Real deal
10 *42 kg
4 *52 kg
8 *36 kg
6 *42 kg
Gick över till snedbänk i smithen.
10 *60 kg
10 *80 kg
7 *90 kg
8 *90 kg
Sen blev det ett otal antal set sneda hantelflyes. Gick inte tyngre än 19 kg.
Första benpasset på nästan tre veckor.
Började med att köra lite böj i smithen för att "smörja" i knäleden.
Sen gick jag över till hackliften och körde hacksquat, så långt ner att röven tar emot vaderna. Ingen studs i bottenläget utan jag vänder mjukt.
12 *60 kg
10 *100 kg
5 *140 kg
5 *140 kg
Därefter var det benpress. jag körde smal fotsättning med tårna pekandes utåt och hälarna ihop. Gick ner tills låren tog emot bröstet.
12 *240 kg
10 *240 kg
10 *240 kg
Jag strävade efter att verkligen låta all kraft gå ut genom hälarna, och det tog nåt grymt bra. Efter denna övning var det svårt at gå den långa vägen til bensparken. Var helt knäsvag. Hade någon sparkat mig lite löst i knäleden hade benen vikt sig direkt (så går det när man håller upp benträningen ett tag)
Körde bara ett set benspark, eftersom det kändes som om musklerna skulle spricka.
8 *60 kg
Sen var det dags för baksida lår. Började med enbent sittande lårcurl.
15 *30 kg
10 *55 kg
8 *55 kg
Sista övningen blev liggande lårcurl. En riktig plågarövning.
8 *60 kg
6 +2 korta *60 kg
5 *60 kg
Slut. Kändes ostabilt att gå till bilen efteråt. Det är så det ska vara! Gött som faan. Nästa pass bir på måndag. Då ska jag försöka mig på 220 i kronlyft.
Tänkte faktiskt köra ett smygpass idag. Hade tänkt att köra 50 chins och 80 dips i så få set som möjligt och lite vader, men jag var för trött helt enkelt. Gick och la mig sent och gick upp tidigt så jag har sovit några timmar nu på dagen. Får vila ut mig ordentligt istället.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.