handdator

Visa fullständig version : Bra tränings schema?

jonteehx
2012-01-22, 23:52
Hej, är en kille på 14 år, jag har tränat på gymmet 3 gånger i veckan i lite drygt ett år nu, har märk stor skillnad på kroppen, Men det är en muskel som jag känner inte ligger på samma nivå. det är brösten.

Jag kör 3x 15 armhävningar och 3x 15 på 2 maskiner som finns på gymmet där man ska lixom pressa ut stången man håller i, eller det är ingen stång men handtag ett för varje hand. en av övningarna skjuter man rakt fram, och en lite mer uppåt.

Jag kör varje måndag onsdag och fredag, och då är det dom övningarna jag kör för bröst, + rygg axel och magövningar.

Jag har läst på en del forum och undrar om ni rekommenderar att istället träna

måndagar: bröst och mage

Onsdagar: rygg och triceps

fredagar: axlar och biceps

eller liknande, istället och då köra lite fler övningar av varje muskel. har hört att många andra tycker det är bättre.

Så vad jag undrar är alltså tycker ni att jag ska byta schema? och varför i sånna fall. Och så undrar jag om ni vet hur jag ska få större bröst muskler.

Och när jag väl frågar så, vet ni några bra konditions/ fett brännings övningar som kan vara bra att köra, inte bara springa, eller vilket sätt att springa som är mest effektivt :)

Vore trevligt med svar /mvh Jonathan

willtjam
2012-01-22, 23:54
Varför tränar du inte ben?

jonteehx
2012-01-22, 23:57
Varför tränar du inte ben?

Jag anser att jag får bra tränade ben utav min idrott i skolan, 4 dar i veckan och när jag springer på bandet eller ute, Jag har relativt väl tränade ben så jag tycker inte att jag behöver

willtjam
2012-01-23, 00:07
Grejen är bara att om något år så kanske du ser annorlunda på saken och då ligger benen väldigt mycket efter. Men självklart så är det ju inget måste.

Vad gäller din split som du har skrivit upp så kommer du träna övre bröst, framsida axlar och triceps tre gånger i veckan, så det brukar vara smartare att sätta bröst, axlar och triceps på samma dag. Dom används i samma övningar alltså, i pressövningar.

Börja träna med fria vikter och ät mycket mat så ska du se att musklerna kommer.

Vill du få bort lite fett så får du deffa, men eftersom du är så ung som du är så kommer troligtvis mycket av det försvinna i puberteten.

Arnoldski
2012-01-23, 05:28
Av din ålder att döma och det sätt du beskriver allt tycker jag du borde använda dig i princip av Z-bumbis nybörjarschema. Ids inte uppfinna hjulet igen.

Off-topic för den tålmodiga och trådskaparen:
Sen håller jag på att skita i byxan av irriatation över följande saker och det är bara för att jag är full och att 49:ers förlorade, men det kommer öka dina chanser att lyckas i livet om du lär dig detta, tro mig:

"väl tränade" heter egentligen "vältränade" i det sammanhang du använder det och "tränings schema" heter "träninsgsschema". Du måtte väl hört talas om särskrivningsproblematiken?

Exempel:
"brun hårig sköterksa" är inte samma sak som "brunhårig sjuksköterska" och "billiga barn cyklar" betyder inte "billiga barncyklar".
Skriv nu inte nån av er att det kvittar för det gör det banne mig inte alls det, det betyder olika saker.

Gonatt.