Visa fullständig version : Vad föredrar ni?
Som topic, föredrar ni att träna styrka och volym på samma pass eller dela upp det periodsvis?
Exempel på S och V är att man tex startar med 5 tunga set bänk och sedan kör 2 övningar med lättare vikt och högre reps.
Jag blandar mina, tycker det är skönt och fungerar bra :)
dock kör jag endast så i de 3 stora, och då i form av pyramidset.
Thoopias
2012-01-22, 23:20
Brukar köra lågrep och och högrep på samma pass. Skönt att klämma ur det sista lilla på lite högre reps i slutet.
Dock om man ser det så, nå periodierar man ju ibland bara lågrep och sen någon vecka högre reps. Men gillar bäst att köra båda på samma pass *flex*.
Notis, blir det inte galet att säga volym?, du kan ju ha hög volym på låg reps och viceversa :D
Mjölkprotein
2012-01-22, 23:21
Jag föredrar, att inte träna discobög-övningar såsom bicepscurls och liknande.
Jag får absolut inte större biceps av att göra bicepscurls, jag får fan inte heller större ben av att göra benspark osv... Snarare mindre.
För att svara på din fråga så, föredrar jag att träna det exakt samtidigt.
Jag får absolut inte större biceps av att göra bicepscurls, jag får fan inte heller större ben av att göra benspark osv... Snarare mindre.
Åh herregud:smash:
Tränar inte för styrka överhuvudtaget... men blandar mellan 8 och 12 reps, kör 8 på basövningar och 12 på icke-basövningar/allt annat.
Tack, vi har förstått det nu:ike
Jag blandar efter tycke & smak, men styrka är ofta mer prio än volym.
Mr.Sjöborg
2012-01-23, 07:40
Då gör du nått fel. Men jag gissar att du talar av erfarenhet...fniss
Har alltid blandat, ofta t o m i samma övning. Ex kör hantelpress och startar med högreps på en lättare vikt och avslutar med lågreps på en tyngre.
Men hade jag orken till de skulle jag nog tycka att periodisering var bättre. Där jag har full fokus på viktprogression under lågreps och under högreps gå upp på 12-20 reps
Eftersom jag inte skiljer på det så blir det väl på samma.
krubkungen
2012-01-23, 12:05
Jag kör allt!
Inga curls? Nämen, det går ju inte! All curlar, om inte annat i smyg! :eek:
Jag har kört så senaste halvåret, roligt och effektivt tycker jag. Båda delarna hänger ihop givetvis, blir man starkare ökar muskelmassan, ökar volymen blir man starkare men ändå. För mig är det utförandet som skiljer mellan maxstyrka och muskelvolymträning, vilan mellan seten, samt arbetsvolym, manipulering av olika energisystem osv
Mer styrka i basövningar och mer volym i komplementen. Samma pass.
Spartansk
2012-01-23, 15:11
Jag föredrar nog att blanda. Trist när man han kört högreppare i bänken ett tag och ens 1RM stått still eller inte ökat så mycket.
börjar varje pass med 3 set tungt för att sedan köra 5 set lite lättare fast med fler reps i de stora. funkar såpass bra för min del att jag funderar på att anamma detta betende även i discoövningar.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.