handdator

Visa fullständig version : Vilket syfte har icke essentiella aminosyror?

Barbastark
2012-01-22, 22:37
Hejhej

Har förstått att det enbart är essentiella aminosyror som stimulerar proteinsyntesen. Så min fråga är vilket syfte icke essentiella aminosyror fyller?

Min gissning är att icke essentiella aminosyror har andra funktioner i kroppen än några relaterade till muskeltillväxt. Rätt?

Vidare, om icke essentiella aminosyror inte fyller någon funktion för muskeltillväxt, är då de 2 gram/kg kroppsvikt/dag som rekommenderas bara ett "säkerhets mått" för att vara säker på att få i sig tex de kanske 0,8g/kg kroppsvikt ESSENTIELLA aminosyror som kanske egentligen är vad kroppen behöver?

(Vet att kroppen kan bilda de icke essentiella själv så det behöver ni inte informera om).

(Jag kan inte mycket mer om protein egentligen än att de fungerar som byggstenar för kroppen. Så kan hända att jag missat grundläggande info om protein som en mer insatt ser som självklart.)

MVH

regus
2012-01-22, 22:39
När du pratar om syfte, menar du för "naturen"/livet som helhet eller för våra biceps?

Kischen
2012-01-22, 22:39
Min gissning är att icke essentiella aminosyror har andra funktioner i kroppen än några relaterade till muskeltillväxt. Rätt?

MVH

Jepp :-)

Spartansk
2012-01-22, 22:46
Vissa (många?) av dem är väl helt värdelösa för oss?

King Grub
2012-01-22, 22:47
Vissa (många?) av dem är väl helt värdelösa för oss?

Nej, det är bara att dom inte behöver tillföras via kosten, utan kan syntetiseras i kroppen.

Barbastark
2012-01-22, 22:48
Nej, det är bara att dom inte behöver tillföras via kosten, utan kan syntetiseras i kroppen.

That we know.

Har du något info om huvudfrågan?

LoveMachine
2012-01-22, 23:02
Icke-essentiella kan kroppen tillverka bara vi har nog med aminosyror till hands. Essentiella kan vi inte tillverka så varje gram vi behöver måste tillföras via kosten. Det är ingen direkt skillnad mellan dem eller att de är olika viktiga bara huruvida vi måste få i oss dem via maten. Det finns ganska (läs jätte många) olika proteiner med helt olika funktioner i kroppen, alla behövs.

King Grub
2012-01-22, 23:18
That we know.

Har du något info om huvudfrågan?

Ja, men jag tänker inte spendera en timme med att lista funktionerna hos alla i ett foruminlägg.

http://en.wikipedia.org/wiki/Essential_amino_acid

Klicka på dom icke-essentiella i tabellen en och en så ser du sammanställningar vad dom har för funktion. Den Wikipediainformationen är väl inte heltäckande, men mer än nog för husbehov, och inte felaktig.

Barbastark
2012-01-22, 23:22
Ja, men jag tänker inte spendera en timme med att lista funktionerna hos alla i ett foruminlägg.

http://en.wikipedia.org/wiki/Essential_amino_acid

Klicka på dom icke-essentiella i tabellen en och en så ser du sammanställningar vad dom har för funktion. Den Wikipediainformationen är väl inte heltäckande, men mer än nog för husbehov, och inte felaktig.

Ok, ska kolla där.

Vidare, om icke essentiella aminosyror inte fyller någon funktion för muskeltillväxt, är då de 2 gram/kg kroppsvikt/dag som rekommenderas bara ett "säkerhets mått" för att vara säker på att få i sig tex de kanske 0,8g/kg kroppsvikt ESSENTIELLA aminosyror som kanske egentligen är vad kroppen behöver?
MVH

Något angående detta då?

Fartman
2012-01-23, 00:49
Du har missat en hel del grundläggande biologi helt enkelt. Aminosyror/Protein har inte som enda syfte att bygga muskler, det är bara en av alla funktioner.
Kortfattat kan man säga så att proteiner byggs upp av långa kedjor av aminosyror, alltså aminosyror behövs för att bygga upp proteiner och det gäller både essentiella och icke-essentiella aminosyror. Olika typer av proteiner är vad som utför mer eller mindre varenda funktion som finns i kroppens alla celler.
För vidare läsning finns tex wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Protein
Och jo, 2g protein/kg kroppsvikt är en "säkerhetsmarginal" på många sätt och vis.

Barbastark
2012-01-23, 06:54
Du har missat en hel del grundläggande biologi helt enkelt. Aminosyror/Protein har inte som enda syfte att bygga muskler, det är bara en av alla funktioner.
Kortfattat kan man säga så att proteiner byggs upp av långa kedjor av aminosyror, alltså aminosyror behövs för att bygga upp proteiner och det gäller både essentiella och icke-essentiella aminosyror. Olika typer av proteiner är vad som utför mer eller mindre varenda funktion som finns i kroppens alla celler.
För vidare läsning finns tex wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Protein
Och jo, 2g protein/kg kroppsvikt är en "säkerhetsmarginal" på många sätt och vis.

Okok.

Så att teoretiskt sett inta 2 g enbart essentiella aminosyror/kg kroppsvikt skulle vara jäkligt overkill?

Sverker
2012-01-23, 07:09
Klart det är overkill.

Det finns säkerhetsmarginaler i alla steg.

När näringsrekomendationerna säger 0.8 gram / kg så är det en säkerhetsdmarginal redan där. Du klarar dig bra på 0.5 g gram / kg ifall kosten är blandad med både vegetabiliska och animaliska livsmedel.
Personer med njurskador som ska äta minimalt med protein klarar sig ned mot 0.2 gram / kg ifall livsmedlen håller hög proteinkvalité som ägg, ost, soja eller kött.

Tittar vi på idrottare med stor belastning på kroppen hamnar vi någonstans kring 1.5 - 2 gram / kg vid en blandad kost,ifall jag nu läst King Grubs alla bifogade abstrakt.

King Grub
2012-01-23, 12:01
"Två gram protein per kilo kroppsvikt" är en rekommendation där en stor, kanske största, delen av proteinet kommer från vegetabliskt, icke fullvärdigt, protein. Det gäller även våra normala 0.8-1 gram per kilo kroppsvikt-rekommendationer för befolkningen i stort.