handdator

Visa fullständig version : Water Retention, hur funkar det?

kimozabe
2012-01-22, 19:45
När man svullar carbs så lägger man ju på sig en hel del vatten. Var sätter sig vattnet? Är det i fettceller, gamla fettceller m.m.?
Min fråga är om man tidigare varit överviktig och har fler fettceller än en som inte varit överviktig, har man då fler "depåer" för vatten ansamlingar och man kan känna sig väldigt "fet" eller "svullen" dagarna efter tills det släpper medans en som inte har lika många fettceller inte blir lika svullen. Även om de ätit lika mycket kolhydrater.

sinnez
2012-01-23, 18:20
Man har väl inte fler fettceller för man varit överviktig utan bara större?

Fredron
2012-01-23, 18:22
Det är kolhydraterna som binder vattnet så det bör väl finnas i glykogendepåerna i musklerna främst.

Sniggel
2012-01-23, 19:58
Man har väl inte fler fettceller för man varit överviktig utan bara större?

Om man varit eller är tillräckligt överviktig kan man ha nybildat fler fettceller än genomsnittet.

Lychgate
2012-01-23, 20:09
Kolhydrat lagras som glykogen i muskulaturen och levern som i sin tur binder vätska. Att man känner sig pluffsig beror nog på den mentala upplevelsen när musklerna expanderar och att man tror att det är fett.

Ristretto
2012-01-23, 20:16
Kolhydrat lagras som glykogen i muskulaturen och levern som i sin tur binder vätska. Att man känner sig pluffsig beror nog på den mentala upplevelsen när musklerna expanderar och att man tror att det är fett.

Fast vattnet hamnar väl extracellulärt också, annars skulle man ju inte kunna bli slätare av att binda vätska?

Sniggel
2012-01-23, 21:09
Fast vattnet hamnar väl extracellulärt också, annars skulle man ju inte kunna bli slätare av att binda vätska?

Förmodligen kan väl det också hända. Tror det varierar rätt mycket med individ och status.
Jag har själv aldrig märkt någon gång där jag med 100% säkerhet kan säga att jag haft extra vätskeretention (extracellulärt), eller tvärtom.

midwinterholes
2012-01-23, 21:14
Förmodligen kan väl det också hända. Tror det varierar rätt mycket med individ och status.
Jag har själv aldrig märkt någon gång där jag med 100% säkerhet kan säga att jag haft extra vätskeretention (extracellulärt), eller tvärtom.
Dagen efter en rejäl fylla är jag slätare än en slätbulle.

Albin Eriksson
2012-01-24, 12:10
Vatten = både i och utanför muskulaturen.

Själv slätar jag ut som en val om jag tar en rejäl ätardag...

Reaper123
2012-01-24, 13:23
När man svullar carbs så lägger man ju på sig en hel del vatten. Var sätter sig vattnet? Är det i fettceller, gamla fettceller m.m.?
Min fråga är om man tidigare varit överviktig och har fler fettceller än en som inte varit överviktig, har man då fler "depåer" för vatten ansamlingar och man kan känna sig väldigt "fet" eller "svullen" dagarna efter tills det släpper medans en som inte har lika många fettceller inte blir lika svullen. Även om de ätit lika mycket kolhydrater.Kan bara genom egna observationer säga som så att nu när jag tappat en 50-60kg fett utan problem lägger på mig 5kg+ på under 24h om jag går från att ligga lågt på kollisar till att överäta en del (kanske 1000 kcal i överskott).

Har ingen aning om hur det var när jag vägde över 140kg för vägde mig så sällan som möjligt och tror glykogendepåerna var rätt maxade dygnet runt!

Men inbillar mig att man som fd smällfet har potentiall till att kunna binda en hel del vätska *screwy*

kimozabe
2012-01-24, 15:06
Får den känslan också. Men tömning verkar gå hyffsatt fort med strypt kolh intag och periodisk fasta. Blir några toabesök nätterna efter.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Mackattack
2012-01-24, 18:52
http://www.leangains.com/2010/01/how-to-deal-with-water-retention-part_28.html

http://www.leangains.com/2010/01/how-to-deal-with-water-retention-part.html

Där har du lite som Grandmaster skrivit om ämnet.