Visa fullständig version : Vikten står still
agent0range67
2012-01-22, 14:12
Hej
I början av juli vägde jag 80+kg, nu har jag bantat ner mig till 68. Vilket är en vikt jag har haft sedan december. Motivtionen tröt i december så där var det ingen seriös viktminskning. Men nu har jag tagit tag i det igen och tränat i 2 veckor. Problemet jag har är att jag inte kan gå ner, jag står verkligen still!! Grejen är att jag äter ca 1400kcal, men ändå så händer det inget. Det är väldigt frustrerande. Ska lägga till att jag tränar 4 kondis pass/vecka, vilket ger ca 1500 kcal. Jag har 2 teorier varför det inte funkar.
Jag räknar tok fel på antalet kcal, vilket jag inte tror för att det har gått så bra innan. Om så skulle vara fallet har jag svårt och se vad jag ska dra av på.(Kcal mässigt)
Jag har hamnat på en platå, vad gör man åt det i så fall?
Jag tror att du har kört din förbränning i botten helt enkelt eller så, som du säger, räknar du jäkligt konstigt på dina kcal
Skriv gärna vad du äter
agent0range67
2012-01-22, 19:40
OK,
Frukost: Havre fras med kokt ägg. Eller Gröt med kokt ägg. Ska in 1dl mjölk om man ska vara petig. Räknar 250kcal för detta.
Lunch: Havre fras med äpple. Eller Gröt med äpple Räknar. Ska in 1dl mjölk om man ska vara petig. 250kcal för detta
Middag: Något åt husmanshållet. Ca 500 kcal.
I dryck väg så förtär jag bara vatten. Krökar inte och lever en ganska tråkigt liv, då jag jobbar hemifrån, är min aktivitetsnivå låg. Enda gången jag rör på mig är jag ska gå till gymmet vilket blir 2km totallt. På gymmet bränner jag 350-400kcal. Detta är mätt med pulsklocka. Då jag vet att maskinerna kraftigt glädje mäter.
General Disarray
2012-01-22, 19:46
Glöm inte att BMR ändras när du går ner i vikt.
kimozabe
2012-01-22, 19:46
Kontrollräkna ditt energibehov och väg maten en extra gång.
Man kan platåa och rätt som det är släpper det. Det är nåt med att din fettförlust kompenseras med vattenvikt = ingen skillnad på vågen.
Nu är det såklart väldigt svårt att ge någon "diagnos" och det kommer säkert vara någon som kommer och påpekar KÄLLA KÄLLA KÄLLA när jag säger detta men av personlig erfarenhet så ser det ut som att du kört din förbränning i botten. Med detta menar jag att du legat för lågt på kcal intaget.
När jag gjorde ett experiment lite längre bak i tiden testade jag att sänka mitt dagliga intag från dåvarande kaloribalans på 2500kcal till 1600kcal i 30 dagar. Efter typ ganska precis 30 dagar, men träning rätt ofta, så körde jag min förbränning i botten. Började gå upp i vikt (om än marginellt) av löjliga 1800kcal. Bestämde mig då för att gå igenom mina makros (% protein, % kolhydrater, % fett) och sedan höja intaget till ca 2500kcal i en 20-dagars period. Åt ca 55% protein, 30% kolhydrater och 15% fett av det totala intaget. Successivt efter denna 20-dagars period provade jag att skala av 500kcal dagligen och efter 10 dagar hade detta redan gett utslag på vågen (- 1.3kg). Jag skalade helt enkelt av 500kcal av mitt vanliga intag och gjorde därmed ingen "helomvändning" i kosten
Vet inte om du fick ut något nyttigt ur mitt inlägg men det får stå kvar iallafall :p
agent0range67
2012-01-22, 20:53
Man kan alltså misstänka att min kropp ligger i svält mode?
typ, eller tja vet inte vad jag ska kalla det men något sådant ja
mattilainen
2012-01-22, 21:13
nej. När du skrivit vad du ätit så antar jag bara att du äter mer än du tror. 250 kcal på dina frukostar tror jag inte ett skvatt på. Alla som skriver "ca 500kcal" "Ska in 1 dl mjölk OM MAN SKA VARA PETIG" etc. Detta visar att du antagligen inte räknat på vad du får i dig i varje måltid och det är detta som är problemet. Du äter mer än du tror. Du räknar helt enkelt fel på intaget.
Du skriver vad du äter men inte hur mycket av det du äter. 1 dl mjölk är ca 60 kcal (röd 3%) eller 45 kcal (1.5%). ett ägg är ca 85 kcal och gröt kan vara allt mellan 100 - 350 kcal. säg att du äter 200 gram havregrynsgröt så är det ca 150 kcal. Sen äpple till detta. Är det ett helt äpple? Det är ca 100 kcal till.
60 + 85 + 150 + 100 = 395 kcal
Nu antog jag bara självklart. Men att säga att du hamnar på ca 250 kcal är fel eftersom du uppskattar det. Äter du istället havrefras så tror jag GARANTERAT du hamnar över 500 kcal eftersom det innehåller ganska mycket kcal per 100g.
När du skriver "husmanskost ca 500 kcal" bevisar ytterligare att du inte har speciellt stor koll. Väg det du äter och sedan räkna ut det du ätit. Att sitta och anta när du inte verkar ha så bra koll gör att du tror att du hamnat i något svältmode som jag inte tror finns.
EDIT
Sen läste jag nu att du använder pulsklocka på gymmet och har kommit fram till 350-400 kcal förbrukning. Är det ett gympass eller är det kondition/maskin-pass? Om du lyfter vikter så tror jag inte du kommer över 200-250 kcal per timma i alla fall. Jag tror nog man som gemeneman hamnar runt 150 - 250 kcal förbrukning. Och vill du gå ner i vikt så är det väl bättre att räkna med 200 kcal förbrukning istället för att tro att du förbrukar 400 kcal.
Din vikt står stilla för att du äter mer än du tror och din förbrukning är antagligen inte så stor som du tror heller. Detta resulterar i att du står stilla i vikten.
Sheogorath
2012-01-22, 21:54
Vad är det att gnälla om? Oavsett om du räknat rätt på dina 1500 kcal eller inte äter du uppenbarligen för mycket för att gå ner i vikt.
mattilainen
2012-01-22, 22:03
vad är det att gnälla om? Oavsett om du räknat rätt på dina 1500 kcal eller inte äter du uppenbarligen för mycket för att gå ner i vikt.
+11
Hur lång är du? Vad utgår du ifrån för balans, dvs vilken viktnedgångstakt satsar du på? Vad höll du för nedgångstakt fram tills det tog stopp?
Jag gick själv ned mer än 1kg/vecka under flera veckors tid. Sedan tog det tvärstopp, förmodligen på grund av lite olika anledningar men i grund och botten var för snabb förväntad minskningstakt problemet.
Hur lång och hur gammal är du? varför vill du gå ner mer i vikt?
vicarious
2012-01-22, 22:21
Testa sänk dagsintaget med 100-200 kcal. Kör ett par veckor och se vad som händer.
OK,
Frukost: Havre fras med kokt ägg. Eller Gröt med kokt ägg. Ska in 1dl mjölk om man ska vara petig. Räknar 250kcal för detta.
Lunch: Havre fras med äpple. Eller Gröt med äpple Räknar. Ska in 1dl mjölk om man ska vara petig. 250kcal för detta
Middag: Något åt husmanshållet. Ca 500 kcal.
I dryck väg så förtär jag bara vatten. Krökar inte och lever en ganska tråkigt liv, då jag jobbar hemifrån, är min aktivitetsnivå låg. Enda gången jag rör på mig är jag ska gå till gymmet vilket blir 2km totallt. På gymmet bränner jag 350-400kcal. Detta är mätt med pulsklocka. Då jag vet att maskinerna kraftigt glädje mäter.
Det fet markerade skulle lika gärna kunna vara 1000kcal, men säkerligen mer än 500kcal, iaf om det är en måltid med sås och div tilbehör. Dina uträkningar är ju bara antagen och det brukar sällan fungera. Ska du räkna kcal så gör det ordentligt.
agent0range67
2012-01-23, 02:04
nej. När du skrivit vad du ätit så antar jag bara att du äter mer än du tror. 250 kcal på dina frukostar tror jag inte ett skvatt på. Alla som skriver "ca 500kcal" "Ska in 1 dl mjölk OM MAN SKA VARA PETIG" etc. Detta visar att du antagligen inte räknat på vad du får i dig i varje måltid och det är detta som är problemet. Du äter mer än du tror. Du räknar helt enkelt fel på intaget.
1 dl Gröt = 135 kcal
1 dl mjölk = 45 kcal
Ett Äpple = 60 kcal
Kokt ägg = 90 kcal
Nu antog jag bara självklart. Men att säga att du hamnar på ca 250 kcal är fel eftersom du uppskattar det. Äter du istället havrefras så tror jag GARANTERAT du hamnar över 500 kcal eftersom det innehåller ganska mycket kcal per 100g.
Öh? nej! Man måste äta 130 gram havrefras för att ens komma upp till 500. Hela paket innehåller 375g. Då ska ett paket enligt dej räcka till knappt 3 portioner.
Äter 50g havre fras = 193 kcal
+ Mjölk 1,5dl = 68 kcal
+ Ägg = 90 kcal
När du skriver "husmanskost ca 500 kcal" bevisar ytterligare att du inte har speciellt stor koll. Väg det du äter och sedan räkna ut det du ätit. Att sitta och anta när du inte verkar ha så bra koll gör att du tror att du hamnat i något svältmode som jag inte tror finns.
EDIT
Sen läste jag nu att du använder pulsklocka på gymmet och har kommit fram till 350-400 kcal förbrukning. Är det ett gympass eller är det kondition/maskin-pass? Om du lyfter vikter så tror jag inte du kommer över 200-250 kcal per timma i alla fall. Jag tror nog man som gemeneman hamnar runt 150 - 250 kcal förbrukning. Och vill du gå ner i vikt så är det väl bättre att räkna med 200 kcal förbrukning istället för att tro att du förbrukar 400 kcal.
Läs första inlägget... Du kan lämna din attityd på gymmet istället för att sprida ut den här.
agent0range67
2012-01-23, 02:15
Hur lång är du? Vad utgår du ifrån för balans, dvs vilken viktnedgångstakt satsar du på? Vad höll du för nedgångstakt fram tills det tog stopp?
Jag gick själv ned mer än 1kg/vecka under flera veckors tid. Sedan tog det tvärstopp, förmodligen på grund av lite olika anledningar men i grund och botten var för snabb förväntad minskningstakt problemet.
Är ca 177 väger 68kg. Jag räknar på 2000 kcal. Jag höll ca i kg/vecka i början, som sedan blev .5 kg per vecka.
agent0range67
2012-01-23, 02:21
Det fet markerade skulle lika gärna kunna vara 1000kcal, men säkerligen mer än 500kcal, iaf om det är en måltid med sås och div tilbehör. Dina uträkningar är ju bara antagen och det brukar sällan fungera. Ska du räkna kcal så gör det ordentligt.
Äter inte sås, min standard måltid är 200g felix pytt i panna. Eller 75 gram kungsörnens fullkorns pasta. Med 10 st mamma scans små köttbullar.
Eddie Vedder
2012-01-23, 07:03
Jag ändrade rubriken.
Jag räknar tok fel på antalet kcal, vilket jag inte tror för att det har gått så bra innan. Om så skulle vara fallet har jag svårt och se vad jag ska dra av på.(Kcal mässigt)
Jag har hamnat på en platå, vad gör man åt det i så fall?
Är det inte så att man kan binda något kilo vatten när man drar igång och tränar igen så som du gjort? Dvs du har bränt fett men laggt på dig lite vatten så vågen står still.
Har du några andra mått du kan gå på? Tex midjemått? Kan ju vara så att du laggt på dig lite muskler också :)
(Som ett exempel har jag själv legat still i vikt senaste månaden - däremot har midjemåttet minskat med 3cm - så något har ju hänt.)
Ge det nån vecka till och se om det händer något?
Är ca 177 väger 68kg. Jag räknar på 2000 kcal. Jag höll ca i kg/vecka i början, som sedan blev .5 kg per vecka.
Låter ganska lågt. Har du möjligen dietat så hårt att du blivit orkeslös och spontant minskat din fysiska aktivitet? Om ja så kan det vara dags att ta en veckas avbrott.
agent0range67
2012-01-23, 22:16
Låter ganska lågt. Har du möjligen dietat så hårt att du blivit orkeslös och spontant minskat din fysiska aktivitet? Om ja så kan det vara dags att ta en veckas avbrott.
Nja förr när jag vägde 80-75- Så brände jag 2300 kcal på mina kondis pass. Men eftersom jag har blivit lättare så den kcalen minskat så jag ligger nu på 1400-1500 kcal/vecka.
agent0range67
2012-01-25, 10:07
Ingen??
Vad har hänt med vikterna du lyfter?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.