handdator

Visa fullständig version : Cykeltjuvar tagna på bar gärning i Malmö

mdmazing
2012-01-19, 23:47
rGtsX2lmR7k

Knaz
2012-01-19, 23:48
Du hann före ^^

Malone
2012-01-20, 02:55
Edit: Missförstod eftersom jag inte alls hörde vad killen pratade om. Gick in på youtube och läste descriptionen.

Tänkte att det var något liknade som i Hustler programmet som brukar gå på Discovery channel som är filmat i England där 3 personer lurar folk för att visa hur enkelt det är. I ett program så har dom liknande västar och då associerade jag det med detta.

Loke
2012-01-20, 07:54
I uppsala sätter dom bara en lapp på cykeln som informerar att man parkerat fel, så vitt jag vet.

Tryman
2012-01-20, 08:36
Om jag kommer ihåg rätt så har Malmö stad ingen laglig rätt att ta cyklarna.

aijou
2012-01-20, 08:45
Åker tåget till jobbet via denna stationen varje arbetsdag. Jag har inga problem med att betala skatt. Men jag hade gärna sett att pengarna gick något bättre än att anställa cykeltjuvar. Kunde de inte sparat in på deras jobb och köpt lite fler cykelställ istället. Finns gott om oanvänt utrymme där och det är ju knappast så att cyklarna står i vägen.

mdmazing
2012-01-20, 10:22
Tycker detta är helt oacceptabelt. Vet själv hur lite platser där finns för cykelparkering vid triangeln.

Jag hade förstått om de flyttat cyklarna om de blockerat utfarter, men här står de parkerade så nära cykelställen som möjligt. Äckligt.

Lallle
2012-01-20, 10:23
LOooL! Jag jobbade som "cykelparkeringsvakt" för lite mer än ett år sedan när de lanserade den här stationen på Triangeln. Då gjorde vi inte som så att vi körde iväg med cyklar utan då skulle man istället uppmana folk till att ställa dem korrekt när de kom cyklandes. Nästan uteslutande fick man en otrevlig grymtning till svar men en gång kom en man som nästan tänkte slå mig, han skrek också saker som att jag var en jävla ***** och att jag hade ett sorgligt liv o.s.v. Hans cykel ställde vi ganska långt bort sen...

mdmazing
2012-01-20, 10:25
http://i0.kym-cdn.com/photos/images/newsfeed/000/200/420/BRTky.jpg?1321408042

eng
2012-01-20, 10:43
Bor inte i Malmö. Men kan förstå resonemanget faktiskt. Även om det verkar lite snarstucket om en cykel står precis bredvid cykelstället. Så får man snabbt samma fenomen som med skräp. Dvs om någon börjar, så verkar det rättfärdiga andra att också dumpa sitt avfall där, och snart har man en mindre soptipp på platsen.
I detta fall att man ställer cykeln bredvid den som i sin tur står vid sidan av cykelstället osv. Vilket snabbt eskalerar om man inte stävjer det i tid.

Sen att man bör fixa mer platser etc är en annan fråga, har själv snurrat runt på platsen med bil i en halvtimma när jag skulle hämta en kollega vid tågstationen. Men det ger mig ju inte rätt att parkera hur som helst för det, och om jag gör det får man finna sig i böter och att bilen ev. forslas bort. Då cyklar inte har reggplåt så går det inte att bötfälla på samma sätt.

Gober
2012-01-20, 11:00
Problemet är att ställen inte räcker till på långa vägar på denna station. Massor av pendlare som arbetar och pluggar ställer sina cyklar på denna denna station. Vad ska dom göra om inte ställen räcker till?

Malmö stad uppmanar folk att åka kollektivt för miljön och dessutom var det gnäll att inte tillräckligt med folk åker från just denna station. Så nej man får nog tänka om lite här vilket jag tror man kommer göra nu då denna video blivit en ganska stor snackis på nätet.

Arf Pingvin
2012-01-20, 11:34
Bor inte i Malmö. Men kan förstå resonemanget faktiskt. Även om det verkar lite snarstucket om en cykel står precis bredvid cykelstället. Så får man snabbt samma fenomen som med skräp. Dvs om någon börjar, så verkar det rättfärdiga andra att också dumpa sitt avfall där, och snart har man en mindre soptipp på platsen.
I detta fall att man ställer cykeln bredvid den som i sin tur står vid sidan av cykelstället osv. Vilket snabbt eskalerar om man inte stävjer det i tid.

Sen att man bör fixa mer platser etc är en annan fråga, har själv snurrat runt på platsen med bil i en halvtimma när jag skulle hämta en kollega vid tågstationen. Men det ger mig ju inte rätt att parkera hur som helst för det, och om jag gör det får man finna sig i böter och att bilen ev. forslas bort. Då cyklar inte har reggplåt så går det inte att bötfälla på samma sätt.

Vad är problemet med att det står cyklar omkring cykelställen? Det är inte avfall vi pratar om, det är cyklar folk använder för att komma till skola/arbete. Varför skulle inte cyklarna kunna få stå i närheten av stationen?

Jag skulle resonera som så att ska det vara såhär måste jag ha en bil. I en storstad borde man inte behöva en bil men om staden inte vill att man cyklar och åker kollektivt vad har man för alternativ?

tano
2012-01-20, 11:38
Men alltså va? Verkar helt sjukt. Överfulla cykelställ finns i varje stad. Hade gått i taket om jag varit med om något liknande. Att cykla ska ju främjas, inte motverkas. Städerna vill väl ha mindre bilar inte mer? Men detta kanske inte gäller Malmö? Iofs Malmö är väl inte direkt en normal stad heller...

Herr Oberst
2012-01-20, 11:59
Vi älskar Malmö. Sveriges bästa och mest spännande stad.

Här har kommunen skapat sig en fin inkomstkälla. Cykelstölderna inbringar säkert många fina slantar till stadskassan.
Vilka jävla SVIN!

http://profile.ak.fbcdn.net/hprofile-ak-snc4/50556_169395893077552_5359739_n.jpg

Olegh
2012-01-20, 12:07
Befängt. Hade cyklarna stått i vägen för t.ex. utryckningsfordon hade det varit en annan femma. Om en cykel däremot står vid ett cykelställ, utan att egentligen vara i vägen för någon eller någonting...

Steg ett om det nu finns andra, för mig okända, anledningar till att prompt trycka dit de som inte får plats att ställa cykeln i cykelstället, borde vara att tydligt informera om vad som händer med 'felparkerade' cyklar. Och då menar jag inte en pytteliten skylt i något hörn någonstans, utan kanske ett tiotal ordentligt tilltagna så man verkligen inte kan missa det. Fast det skulle ju bli rätt fult förstås. Det kanske är där skon klämmer.

Nitrometan
2012-01-20, 12:10
Vad har staden för laglig grund att forsla bort cyklarna?

Har ägaren haft chansen att flytta cykeln själv?
Hur uppmärksammas cykelägaren om sitt lagbrott?

(Jag antar att det rör sig om ett lagbrott eftersom de tar till så drastiska metoder)

PowPow
2012-01-20, 12:15
Enligt facebook ska det finnas ett stort cykelställ 50 meter bort och det ska även finnas skyltar som informerar om att cyklarna bortforslas om de står utanför cykelställen.

Inga förstahandskällor här dock så kan vara fel.

Gober
2012-01-20, 12:18
Finns en relativt ny lag som ger rätt att forsla bort cyklar om det innebär trafikfara, olovlig parkering osv. Så jag tror nog man har lagen bakom sig. Det finns en del cykelställ i kvarteren runtom men det är kanske inte så många som tänker på det.

Måste ju vara billigare att ställa upp fler ställ på plats än att anställa dom där som forslar bort cyklarna. Jag misstänker dock att man kommer åtgärda detta när man ser vilken reaktion detta fått. Kan man ju hoppas iaf.

LillSkalman
2012-01-20, 12:34
Miljövänlig pendling? Pyttsan! De parkerar ju cyklarna utanför cykelstället!

Nitrometan
2012-01-20, 12:50
Finns en relativt ny lag som ger rätt att forsla bort cyklar om det innebär trafikfara, olovlig parkering osv. Så jag tror nog man har lagen bakom sig.
Jodå. Det finns en lag. Men frågan är ju hur hårt man vill tolka den gällande cyklar.

Lag (1982:129) om flyttning av fordon i vissa fall:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820129.htm

Jag funderar på om de har följt paragraf 5 i den lagen:
5 § När ett beslut om flyttning av ett registrerat fordon har meddelats, skall den myndighet som meddelat beslutet underrätta ägaren så snart det kan ske. Detsamma gäller om ett flyttningsbeslut har meddelats avseende ett fordon som inte är registrerat och det genom märkning eller på annat sätt omedelbart framgår vem som är fordonets ägare. I fråga om fordon som innehas med nyttjanderätt för bestämd tid om minst ett år skall även den som har upplåtit nyttjanderätten (uthyraren) underrättas.
Om ett fordon har flyttats till en särskild uppställningsplats och ägaren inte har kunnat anträffas, skall den myndighet som verkställt flyttningen kungöra den genom anslag i myndighetens lokal. Om det flyttade fordonet är registrerat skall myndigheten dessutom vidta de fortsatta undersökningar och åtgärder som kan anses motiverade för att underrätta fordonets ägare om flyttningen.
I fall då ett fordon har flyttats till en särskild uppställningsplats, skall underrättelsen enligt första stycket innehålla upplysning om vad som enligt 6 § blir följden om fordonet inte avhämtas inom där angiven tid. Kungörelse enligt andra stycket skall innehålla uppgift om följden enligt 6 § av att ägaren efter där angiven tid fortfarande är okänd. Lag (2003:637).

Fast de är säkert mest intresserade av paragraf 2:
2 § Regeringen bemyndigas att meddela föreskrifter om rätt för statlig eller kommunal myndighet att flytta fordon i särskilt angivna fall, när det behövs för ordningen och säkerheten i trafiken eller av naturvårdsskäl.
Har ett fordon under minst sju dygn i följd varit parkerat i strid mot sådant förbud eller villkor som avses i 1 § lagen (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering och som har tillkännagetts enligt 3 § samma lag, får flyttning ske även om sådana förhållanden som anges i första stycket inte föreligger.
Ett registrerat fordon får också flyttas om det varit parkerat på annans mark under minst sju dygn i följd efter det att markägaren underrättat fordonets ägare om att det inte får vara parkerat på platsen. Kan fordonets ägare inte anträffas får fordonet flyttas om det varit uppställt under minst en månad i följd efter det att markägaren påbörjat försök att underrätta fordonsägaren.
Regeringen får överlämna åt en eller flera myndigheter att meddela tillstånd för andra myndigheter att besluta och verkställa flyttning av fordon. Lag (2003:637).

Nåja. Tycker ändå att det är lite överdrivet.

Herr Oberst
2012-01-20, 12:51
Enligt facebook ska det finnas ett stort cykelställ 50 meter bort och det ska även finnas skyltar som informerar om att cyklarna bortforslas om de står utanför cykelställen.

Inga förstahandskällor här dock så kan vara fel.

SVT skriver att gatukontoret i Malmö hänvisar till cykelställ 200 meter bort.
Oavsett så är beteendet att bara plocka en cykel helt sinnesslött.

z_bumbi
2012-01-20, 13:06
Finns det ställ inom rimligt avstånd är det bara lathet som gör att folk ställer cykeln i vägen för andra cyklister som ska ta ut sina cyklar eller att man blockerar gångvägar. Att gå in i skitiga cyklar eller att behöva lyfta undan dem för att komma fram fast man själv ställt sig på avsedd plats är ingen höjdare.
Finns det verkligen för få ställ inom rimligt avstånd så ta upp det med kommunen.

Nitrometan
2012-01-20, 13:09
Är 200 meter ett rimligt avstånd?

Gabriel174
2012-01-20, 13:12

Du förstår väl själv att det är skillnad på skräp, som kan flyga iväg med vinden, med att ställa en cykel bredvid stället? Såg knappast ut som om cyklarna blockerade någon utfart eller liknande vilket gör det ännu mer bisarrt.

Hur mycket får "tjuvarna" i lön? Vore det inte klokare att använda deras lön till att ordna fler cykelställ?

Herr Oberst
2012-01-20, 13:12

Nej!
Framförallt inte med tanke på detta
http://malmo.se/Nyheter/Forvaltning/11-15-2011-Station-Triangeln-fick-finaste-priset.html

z_bumbi
2012-01-20, 13:28

Under en minuts gångavstånd.
Många busshållplatser vid andra stationer ligger längre från stationen.
Ja det verkar fullt rimligt.

Därmed inte sagt att antalet ställ inte är bör ökas.

mdmazing
2012-01-20, 13:28
Finns det ställ inom rimligt avstånd är det bara lathet som gör att folk ställer cykeln i vägen för andra cyklister som ska ta ut sina cyklar eller att man blockerar gångvägar. Att gå in i skitiga cyklar eller att behöva lyfta undan dem för att komma fram fast man själv ställt sig på avsedd plats är ingen höjdare.
Finns det verkligen för få ställ inom rimligt avstånd så ta upp det med kommunen.

Om vi vänder lite på det istället. Om du hade parkerat din cykel "lagligt" i ett av cykelställen, och personen bredvid inte kan få ut sin cykel p.g.a det är tight, ställer din cykel lite till sidan, och tar inte in den igen. Då är det din cykel som maffian tar. Jag tror du hade blivit skitglad, elllleeeeeerr?

Detta är så sjukt pinsamt. Här ska man förespråka att vara miljövänlig, men istället tar man deras cyklar i beslag, ala maffiastyle, och väntar med att de ska komma och betala ut den. Tror man kunde hämta ut sin cykel mellan 15-17 måndag och torsdag ute i jägersro och med normala arbetstider för dem som pendlar, måste de ta ledigt några timmar för att hämta ut det.... oj oj oj vad bra system.

z_bumbi
2012-01-20, 13:36
Om vi vänder lite på det istället. Om du hade parkerat din cykel "lagligt" i ett av cykelställen, och personen bredvid inte kan få ut sin cykel p.g.a det är tight, ställer din cykel lite till sidan, och tar inte in den igen. Då är det din cykel som maffian tar. Jag tror du hade blivit skitglad, elllleeeeeerr?

Nej jag skulle inte bli så glad om personen klipper av vajern, ställer cykeln bredvid och den sedan blir bortforslad. Maffian har däremot inget med saken att göra (utom möjligen den som har en bultsax med sig).
Många i tråden tycker däremot att det är okey att ställa cykeln på det viset från början och anledningen att någon kommer dit och forslar bort är att folk gör det. Står det en enstaka cykel en gång dvs i ditt exempel ovan så finns det ju ingen anledning att åka runt och plocka cyklarna.

mdmazing
2012-01-20, 13:40
Såklart hade du ett annat lås så mitt argument flög iväg. Hoppas du förstod vad jag menade dock. Och om ny cyklarna står i vägen, flytta dem? Inte ska man ta dem i beslag? Speciellt inte när de INTE är i vägen för andra människor eller fordon/utryckningar.

Från en youtube-comment:
"Det handlar inte bara om lediga cykelställ. Malmö stad måste fixa cykelställ där du kan låsa fast rammen. Som det ser ut idag kan du bara låsa fast framhjulet och när du kommer tillbaka finns risken att du bara har ett framhjul kvar. Jag har de senaste 6 månaderna blivit av med 2 st cyklar på detta sätt. Min tredje cykel började jag låsa fast i rammen vid en stolpe. Fick den bortplockad av Malmö stad och fick lösa ut den för 250 kr. Hur f-n ska jag parkera cykeln för att få ha kvar den?"

Mago
2012-01-20, 13:46

Hur jäklar snabbt går du?

mdmazing
2012-01-20, 13:48
Han är mod. De går alltid lite snabbare än alla andra.

z_bumbi
2012-01-20, 14:03

Jag räknade inte så noga men säg 1,5- 2 min dvs fortfarande rimligt avstånd.

mdmazing: Att många ställ är usla när det gäller att låsa fast cyklarna är lite en annan historia. Det har jag också länge funderat på varför man inte väljer en lösning som funkar för majoriteten. Med lite grövre däck är man t o m helt utesluten ur många äldre system.

mdmazing
2012-01-20, 14:05
Och var ska man då parkera sin cykel? Ska de börja mäta däck för vilka cyklar de ska ta och inte ta?

z_bumbi
2012-01-20, 14:09
Och var ska man då parkera sin cykel? Ska de börja mäta däck för vilka cyklar de ska ta och inte ta?

Det går fortfarande att låsa fast cykeln i majoriteten av alla ställ, bara det att man inte får stadgan av stället som de med smalare däck får.
Men jag har inte sett ett ord om att ställen i Malmö skulle vara av den typen och inte heller att man skulle få cykeln bortforslad om man står något så när dikt an stället och är fastlås i det.

Barstar
2012-01-20, 14:23
Märkligt beteende av Malmö stad, borde naturligtvis inte vara så.

Eftersom reglerna är som de ärså har ja en fråga. Ni som tycker att det är förjävligt att de tar cyklarna som står precis vid cykelställen. Hur långt bort från cykelstället skall det vara ok att ställa cykeln? Skall denna gräns markeras på något sätt? Är det inte förjävligt att de tar cyklarna som står precis utanför gränsen?

aijou
2012-01-20, 14:39
Å andra sidan så kan ett par minuter vara skillnaden mellan att missa och att hinna med tåget. Man har ofta lite smått bråttom när man ska till tåget.

Nitrometan
2012-01-20, 15:07
Många busshållplatser vid andra stationer ligger längre från stationen.
Ja det verkar fullt rimligt.
ja, jag har ingen åsikt i frågan. Tycker mest att det bör finnas rimligt många platser att ställa sina cyklar jämfört med det antal personer som kan tänkas använda cykel för att ta sig till stationen.

Mart|n
2012-01-20, 15:20
Å andra sidan så kan ett par minuter vara skillnaden mellan att missa och att hinna med tåget. Man har ofta lite smått bråttom när man ska till tåget.

Då ger man sig av tidigare. Sen så har man bara sig själva att skylla om man är en tidsoptimist.

Morty
2012-01-20, 15:49
Inte helt samma situation men lika intressant.

http://www.hornstull.biz/2011/12/bostadsrattsforeningar-haleri-och-trafikmaktordningen/

Morty
2012-01-20, 15:51
Uppenbarligen i cirka 4:30-4:50-tempo.

aijou
2012-01-20, 15:53
Då ger man sig av tidigare. Sen så har man bara sig själva att skylla om man är en tidsoptimist.

Njaa. Pendlar man varje dag så vill man såklart spara så mycket tid som möjligt och ger sig därför inte av tidigare än vad man behöver. Man vill såklart därför även ställa sin cykel så nära tåget som möjligt. 5-10 minuter extra varje dag blir ganska mycket på ett år.

Finns det dessutom ett cykelställ på plats så räknar man nog med att kunna ställa sin cykel där. Man kan ju inte räkna in alla oförutsägbara händelser i sin tidsplanering. :)

eng
2012-01-20, 21:15
Vad är problemet med att det står cyklar omkring cykelställen? Det är inte avfall vi pratar om, det är cyklar folk använder för att komma till skola/arbete ..snip... men om staden inte vill att man cyklar och åker kollektivt vad har man för alternativ?

Du förstår väl själv att det är skillnad på skräp, som kan flyga iväg med vinden, med att ställa en cykel bredvid stället?

Verkar som båda missat analogin om skräp. Poängen är att om några börjar göra fel så eskalerar det snabbt och snart står det cyklar överalt. (ingen kommer använda stället det pratas om 200m bort).
Även jag som är anti mot byråkrati i allmänhet, kan förstå hur de resonerat. Att scenariot ovan har inträffat redan, dvs cyklar överalt. Och därför kör man nu strikt efter regelverket i preventivt syfte så folk lär sig, och hindra att det händer igen. Lite som att det är viktigt att snabbt sanera klotter, annars har det en tendens att sprida sig i området.

Alla som tycker man ska vara lite slapp med reglerna för att öka antalet cyklister snubblar på logiken också. Tvärtom så är det ju viktigare ju fler cyklister vi blir, att man följer de trafik- och parkeringsregler som finns.

Det som nu händer är ju att många är vana att kunna låsa sin hoj var som helst utan tanke. Vilket också går bra om man är relativt få. Men det är ju inte möjligt när det handlar om dessa mängder.

Mart|n
2012-01-23, 10:15
Njaa. Pendlar man varje dag så vill man såklart spara så mycket tid som möjligt och ger sig därför inte av tidigare än vad man behöver. Man vill såklart därför även ställa sin cykel så nära tåget som möjligt. 5-10 minuter extra varje dag blir ganska mycket på ett år.

Finns det dessutom ett cykelställ på plats så räknar man nog med att kunna ställa sin cykel där. Man kan ju inte räkna in alla oförutsägbara händelser i sin tidsplanering. :)

Om det nu finns en massa olika variabler som kan ställa till det för en så får man ta höjd för det.

Ps. Jag är en obotlig tidsoptimist... =)

PowPow
2012-01-24, 13:21
Livechat om det just nu på sydsvenskan med Ingrid Petermann, projektledare Malmö gatukontor.

http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1603360/Chatta-om-cyklarna-vid-Triangeln.html

Berguven
2012-01-24, 13:31
En representant för gatukontoret bemöter kritiken att man inte kan låsa fast cyklarna i ställen, och visar därmed på vilken nivå de ligger.

Såhär låser man fast cykelen i bygelen på triangelen:
q1hhQfTU68Q

Spinkis
2012-01-24, 16:43
Så för att få parkera vid triangeln på morgonen och ha kvar den på eftermiddagen måste man köpa ett externt lås till sin cykel?

kettlebellGuden
2012-01-24, 18:26
Inte här med...

Jag bor precis runt hörnet vid det här stället. Där är gott om lediga cykelplatser inom 1-3 minuters gångavstånd. Det är ren jäkla lathet det rör sig om.

Vidare är där gott om skyltar som berättar hur läget är.. och till sist är det Räddningstjänst som har ställt som krav att cyklar inte står utanför ställen.

Lustigt att så många är emot lite ordning och reda och följande av svensk lag.

kettlebellGuden
2012-01-24, 18:27
ja, jag har ingen åsikt i frågan. Tycker mest att det bör finnas rimligt många platser att ställa sina cyklar jämfört med det antal personer som kan tänkas använda cykel för att ta sig till stationen.

Där är gott om lediga cykelplatser...

till saken hör att det här är en byggarbetsplats och nuvarande lösning är temporär. 2000 nya cykelplatser är att vänta till 2014. Som det är nu räcker tydligen inte de 200 tomma platser för de 50-60 pers som inte orkar gå 50 meter.

kettlebellGuden
2012-01-24, 18:29
Måste ju vara billigare att ställa upp fler ställ på plats än att anställa dom där som forslar bort cyklarna. Jag misstänker dock att man kommer åtgärda detta när man ser vilken reaktion detta fått. Kan man ju hoppas iaf.

Räddningstjänst har sagt att fler cykelställ på plats kommer det inte att bli. Säkerhet går alltid före lathet.

kettlebellGuden
2012-01-24, 18:30
SVT skriver att gatukontoret i Malmö hänvisar till cykelställ 200 meter bort.
Oavsett så är beteendet att bara plocka en cykel helt sinnesslött.

Hur är det sinnesslött att göra vad räddningstjänst säger är ett krav? Alternativen jag ser är att ta bort cykelställen helt och hållet.

Deceiver85
2012-01-24, 18:53
Man kan ju tycka att det finns andra saker att prioritera i Malmö...

q8t5uYgbLZU

kettlebellGuden
2012-01-24, 19:02
Man kan ju tycka att det finns andra saker att prioritera i Malmö...

Exempelvis?

Själv tycker jag att det är mycket bra att Malmö stad tar hand om det här problemet så t.ex. polismyndigheten slipper ödsla tid på det och då kan ägna sig åt något annat... grov kriminalitet t.ex.

Deceiver85
2012-01-24, 19:09
Exempelvis?

Man kan agera brottsförebyggande med diverse olika socio-ekonomiska och socio-kulturella åtgärder så polismyndigheten inte blir överbelastad av all grov kriminalitet.

PowPow
2012-01-24, 19:21
Man kan agera brottsförebyggande med diverse olika socio-ekonomiska och socio-kulturella åtgärder så polismyndigheten inte blir överbelastad av all grov kriminalitet.

Du tycker att gatukontoret ska fokusera på detta?

kettlebellGuden
2012-01-24, 19:39

Tyvärr har inte Malmö stad jättemycket val i frågan. Räddningstjänsten har begärt att cyklar som felparkeras flyttas. Men helt klart har gatukonteret andra saker de hellre hade ägnat tid och resurser på... lättast är ju då om folk helt enkelt börjar följa normalt vett och ordningsregler.

Sen är det ju inte bara en säkerhetsfråga! Det ser för jävligt ut med cyklar utanför ställen. Ordning och reda är trevligt.

kettlebellGuden
2012-01-24, 19:42
Du tycker att gatukontoret ska fokusera på detta?

Kör man på "broken window"-tankesättet så är det iofs kanske just vad de gör.

Snobbe
2012-01-24, 19:59
Om det är så att det finns ett cykelställ 50m bort så är det ju helt rätt det dom gör. Problemet är väl att alla idioter får tillbaka pengar på försäkring?

Men står det skyltat och förklarat varför så är det väl bara rätt åt idioterna som ställer sina cyklar där?

Är bilparkeringen utanför ditt jobb full så ställer du väl inte bilen mitt i gatan/trottoaren? Då åker du såklart och hittar en plats så nära du kan komma ditt jobb.

dupper
2012-01-24, 22:02
Tycker att det är väldigt synd att det blir som det blir. Borde ju finnas en bättre lösning än att flytta cyklarna, t.ex. fler ställ. På videon ser det ut som att det kanske finns plats?