handdator

Visa fullständig version : Väldigt hög puls av kolhydrater

cAase
2012-01-19, 22:00
Hallå.

Har ofta haft väldigt hög puls efter mina måltider, trodde först det var hjärtat som strulade, sen testade jag det och det var okej. Sen åt jag endast proteinrik mat, t.ex. 100g protein i en sittning, pulsen påverkades minimalt, samma sak med fett. När jag trycker i mig kolhydrater i form av ris, pasta eller liknande åker pulsen upp rejält, hög puls samt väldigt hårda hjärtslag.

Vad kan anledningen till att min kropp reagerar som den gör? Nu talar jag inte om vanlig pulsökning som man får när tarmar osv tar lite högre prioritet, utan jag kan prata om nästan 30bpm extra.

LarsLasr
2012-01-19, 22:11
Upplever samma sak, kanske inte 30 bpm, men om jag tränar och sedan käkar känns det ofta som att hjärtat jobbar hårdare.

Har inte någon fakta eller studie bakom detta, men jag upplever det som att kroppen återhämtar sig och ser till att skicka runt allt material som behövs för återhämtning dit det ska via blodet.
Och det är väl inte så konstigt att metabolismen troligen är över det normala om man nyss har brytit ner massa muskler och det är dags att få bort syraskuld, ladda upp glykogen lager, och starta proteinsyntes. Troligen kräver allt detta mer energi, och ökat energibehov > ökat syrebehov > ökad puls.

Sedan att det rör just kolhydrater kanske har något att göra med att för hög nivå glukos i blodet är skadligt (tänk diabetiker) och då ser kroppen till att sätta fart på blodomloppet för att snabbt kunna transportera upptaget glukos till celler som kan använda/lagra det.

Jag tycker det är nice iaf.

Teikou
2012-01-19, 22:43
Får du några andra besvär när du får högre puls? T.ex om du blir illamående, trött osv.

cAase
2012-01-19, 22:45
Nu är det såhär oavsett när jag äter det, efter träning eller vilodag.

Andningsbesvär vill jag inte påstå, men ja känner mig lite segare och tröttare, kan vara psykiskt med. Men själva höjningen av pulsen är garanterat inte psykiskt.

Teikou
2012-01-19, 22:54
Hur länge har du haft det såhär?

cAase
2012-01-19, 23:37
Hur länge har du haft det såhär?

Säkerligen över 5 år

icedreamer2
2012-01-21, 12:31
Exakt detta händer för mig också, fast ej när jag äter mat hemma utan direkt efter träningen.
Dock använder jag mig utav en PWO för tillfället, de har blivit lite värre sen jag började med den. Jag brukar iallafall ta en gainer direkt efter träningen, och om jag då redan är yr och utmattad efter gympasset blir de ännu värre.
En gång när jag körde rygg och fick extremt mycket pump i den, blev jag riktigt yr och utmattad efter passet då jag klunkade gainern, det slutade med att jag lärde lägga mig på en bänk med benen högt upp och chilla i typ 10minuter innan duschen :P Riktigt läskigt de där, förmodar att det är hög puls här också!

StNicholaus
2012-01-21, 13:24
Kanske inte ett svar på TS fråga, men min puls ökar betänkligt om jag slukar en stot portion mat (alltså, PF-stor). Vilket antagligen inte är särdeles märkligt med tanke på hur hårt kroppen får arbeta för att bryta ned ~ 3000kcal i ett svep...

cAase
2012-01-21, 19:01
Kanske inte ett svar på TS fråga, men min puls ökar betänkligt om jag slukar en stot portion mat (alltså, PF-stor). Vilket antagligen inte är särdeles märkligt med tanke på hur hårt kroppen får arbeta för att bryta ned ~ 3000kcal i ett svep...

samma sak händer om jag slukar i mig 4 mackor med ost på. Dvs det är inte stora måltider som är relevant här :/

Timme
2012-01-21, 19:04
händer mig när jag sänkt mycket godis (ca 500g, mest choklad). Får en rejäl puls. Kan det ha med kraftig ökning av blodsocker och sedan kraftigt insulinpåslag?

cAase
2012-01-21, 20:09
händer mig när jag sänkt mycket godis (ca 500g, mest choklad). Får en rejäl puls. Kan det ha med kraftig ökning av blodsocker och sedan kraftigt insulinpåslag?

godis känns som det bör vara ganska normalt, men att min puls åker upp i taket av 200g ris låter inte så jättenormalt.

Hetz
2012-01-21, 22:05
Kan det inte vara som så att mängden av mat samt eran insulinkänslighet för vissa livsmedel som orsakar detta? Har många vänner som är väldigt känsliga för diverse saker bl.a mjölprodukter eller mjölkprodukter. Så fort de äter någon mjölprodukt så sticker pulsen åt skogen och även blodtrycket förhöjs. Jag tror att det kan ha att göra med att insulinet peakar ganska så rejält p.g.a kanske någon form av allgeri/överkänslighet mot exempelvis mjölprodukter som pasta etc

Sniggel
2012-01-22, 10:31
Kan det inte vara som så att mängden av mat samt eran insulinkänslighet för vissa livsmedel som orsakar detta? Har många vänner som är väldigt känsliga för diverse saker bl.a mjölprodukter eller mjölkprodukter. Så fort de äter någon mjölprodukt så sticker pulsen åt skogen och även blodtrycket förhöjs. Jag tror att det kan ha att göra med att insulinet peakar ganska så rejält p.g.a kanske någon form av allgeri/överkänslighet mot exempelvis mjölprodukter som pasta etc

Är där ett samband mellan allergisk reaktion och insulin? Det låter skumt.

Hetz
2012-01-22, 10:49
Är där ett samband mellan allergisk reaktion och insulin? Det låter skumt.

Nä inte så jag menade utan menade mer att jag tror helt klart att peaken av insulin kan bli värre om man är känslig/allergisk mot vissa livsmedel. Kanske uttryckte mig dåligt.. :p

Exempelvis så kanske man inte är allergisk mot mjölprodukter men däremot kan man ha tja.. tarmproblem (diagnos) där tarmarna har svårt att handskas/bryta ner mjölprodukter och jag har en teori (högst ovetenskaplig) att en naturlig insulin peak följt i samband med allergi/överkänslighet kan vara det som gör att pulsen skjuter iväg

Sen kan det absolut vara så att personerna som upplever detta har någon form av diabetes (snarare diabetes typ 2 än 1, hade ni haft diabetes typ 1 hade ni nog märkt det vid det här laget :P). Nu är inte jag någon expert på området, rådfrågade även min mor som är läkare och hon sa att det kan vara allt från allergi, överkänslighet, tarmproblem, diabetes tja, massvis med saker

mor trodde dock på diabetes typ 2

Sniggel
2012-01-22, 11:33
Om det skapar en viss typ allergisk reaktion kan det bli en systemisk reaktion som kanske kan påverka pulsen? Inte en anafylaktisk chock men det kanske finns gradskillnader?

Rent amatörmässigt tror jag det kan röra sig om någon typ av reaktion från immunförsvaret iaf. Insulin har jag inte hört ska kunna ge sådana effekter men å andra sidan kan jag inte så mycket att jag heller vill säga att du har fel. Speciellt inte om din mamma är läkare och du har samtalat med henne.
Det känns ju samtidigt konstigt att reagera allergiskt på "all slags" mat med kolhydrater.

Hetz
2012-01-22, 11:45
Nä alltså det där med insulin och allergi var min teori, att insulinet peakar för mycket och skapar hög puls etc

Sen tror jag du hakar upp dig lite grann på allergi delen :p Om dessa personer nu exempelvis har diabetes typ-2 så kan det absolut vara så att de reagerar på vissa kolhydrater mer än andra, kan ha oerhört mycket att göra med mängd också,typ som en laktosintolerant (light versionen) som får i sig laktosprodukter kommer ju inte tuppa av men kommer kanske att må illa/bli dålig i magen

Är så oerhört svårt att spekulera om kost och kroppens reaktion av viss näring att jag skulle definitivt tipsa TS om att gå till en läkare. Mor hälsar att om dom är dryg på vårdcentralen så ska du stå på dig :D

cAase
2012-01-28, 18:48
Tog idag endast snabba kolhydrater i form av malto för att se om snabba kolhydrater gör det värre än vad långsamma gör. Är ganska chockad nu när jag märkt att de snabba kolhydraterna inte drar upp pulsen alls.

Detta är helkonstigt :O

LarsLasr
2012-01-28, 19:02
Kanske inte aktiverar tarmarna på samma sätt som mat?

cAase
2012-01-28, 19:05
Kanske inte aktiverar tarmarna på samma sätt som mat?

Vet inte om tarmarnas ökade aktivitet är relevant, att tarmarna kommer få ökad prioritet ja, men att min puls åker från 60 till 90-100 är mindre normalt, dessutom är hjärtslagen stenhårda.

LarsLasr
2012-01-28, 19:14
Blodflödet i tarmarna/magen ökar upp till 8ggr och det är ett ganska stort organ... om du käkar en stor måltid så jag tror inte du ska förringa det ökade behovet av blod heller, men om du tror det är något patologiskt ska du självklart uppsöka läkare. :)

cAase
2012-01-28, 19:21
Blodflödet i tarmarna/magen ökar upp till 8ggr och det är ett ganska stort organ... om du käkar en stor måltid så jag tror inte du ska förringa det ökade behovet av blod heller, men om du tror det är något patologiskt ska du självklart uppsöka läkare. :)

Saken är att om jag äter en måltid på 1500 kalorier med endast fett och protein kommer min puls inte påverkas alls, inget ja noterar. Men trycker jag i mig motsvarande måltid med mycket kolhydrater kommer min puls åka upp i taket. Det är något med kolhydraterna, och inte tarmen eftersom jag har ätit riktigt stora måltider med protein och fett utan någon påverkan.

Testade här om dagen, tryckte i mig endast 200g ris, inget mer. Fick resultatet jag förväntade mig, en otroligt hög puls.

Holabandola
2012-01-28, 19:27
Förväntningsångest?

...fast då kanske du borde ha fått höjd puls av malton också.

Får du ångest av att äta kolhydrater? Anser du det ä'r onyttigt? präglad av all kolhydratnoja och kött och fettdieter.
I dont blame u, jag är själv onödigt smårädd för kolisar.
För mig KÄNNS fett och protein som nyttigt, och kolisar onödigt.
Mina portioner består säledes av mycket kött och fett och bara en potatis, eller en liten klutt ris, en handfull pasta etc.
Det jag menar är att du kanske får ångest av att ha ätit mycket "onödiga" kolhydrater till ditt mål mat.

cAase
2012-01-28, 19:44
Förväntningsångest?

...fast då kanske du borde ha fått höjd puls av malton också.

Får du ångest av att äta kolhydrater? Anser du det ä'r onyttigt? präglad av all kolhydratnoja och kött och fettdieter.
I dont blame u, jag är själv onödigt smårädd för kolisar.
För mig KÄNNS fett och protein som nyttigt, och kolisar onödigt.
Mina portioner består säledes av mycket kött och fett och bara en potatis, eller en liten klutt ris, en handfull pasta etc.
Det jag menar är att du kanske får ångest av att ha ätit mycket "onödiga" kolhydrater till ditt mål mat.

Nej tvärtom, jag får ångest av att tänka om jag skulle vara tvungen att INTE äta kolhydrater. Jag är tillräckligt påläst för att veta att kolhydrater inte gör mig fet, utan tvärtom, endast gynnar mig vid muskelbygge. Förväntansångest är det garanterat inte.

Wipflash
2016-10-28, 07:44
Nej tvärtom, jag får ångest av att tänka om jag skulle vara tvungen att INTE äta kolhydrater. Jag är tillräckligt påläst för att veta att kolhydrater inte gör mig fet, utan tvärtom, endast gynnar mig vid muskelbygge. Förväntansångest är det garanterat inte.
Har du fått nån yttligare klarhet i din situation?

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

RickeBiffenRik
2020-04-11, 18:18
Några nya tips? Har samma besvär ��