Visa fullständig version : pannkakor á la dinkelmjöl
Hur mycket bättre är det att använde sig utav dinkelmjöl istället för vetemjöl? Jag ÄÄÄÄLSKAR nämligen pannkakor men vill göra dom lite nyttigare. Tycker dock inte om att ha havregryn i pannkakorna så därför undrar jag om dinkelmjöl är ett bra alternativ? Då är ju i alla fall smaken fortfarande fantastisk!
vicarious
2012-01-19, 20:59
Nyttigare på vilket sätt? Vad menas exakt?
på alla sätt, från kalorimängd till tränings synvinkel!
Lite mer protein och ev något mer vitaminer och mineraler. Annars ingen skillnad mot vanligt vetemjöl av samma typ.
på alla sätt, från kalorimängd till tränings synvinkel!
Det säger inte så mycket mer. Vill du gå upp eller ner i vikt t.ex?
Lillleif
2012-01-19, 21:45
Sök på kvargplättar.
hålla vikten med platta till magen! Eller egentligen få fram musklerna på magen antar jag!
vicarious
2012-01-19, 22:20
hålla vikten med platta till magen! Eller egentligen få fram musklerna på magen antar jag!
För viktnedgången spelar ingen roll vilket mjöl du väljer så länge kalorimängden är densamma.
Svårt att säga att vetemjöl är onyttigt rakt upp och ner. Det beror på kosten som helhet samt vem man är och vilken situation man befinner sig i. Du får inte en plattare mage av dinkelmjöl än vetemjöl.
Vetemjöl e inte de nyttigt, trodde de va väldigt proteinrikt dessutom. Ja de må hända att de esnabba kolhydrater men de dör man inte av! De gjorde man inte förr iaf, å dinkel e inte mycket att hurra över heller då. Ta rågmjöl om du ska vara petig.
Snarare vad du har på pannkakorna som spelar roll. Vräka på glass, sylt och socker är väl inte helt optimalt om man vill deffa. Själv tkr jag kvarg med funligt eller lite bär är gött.
Som moderatorn sa så är dinkelmjöl lite lite bättre. Däremot är det bra mycket dyrare så där kommer nackdelen.
Du tjänar nog mer om du tar något (ett) extra ägg i smeten (man märker inte skillnaden oftast) samt äter bär eller sylt med låg mängd socker - även typ keso till om du gillar det är ju trevligt.
christofer79
2012-01-22, 15:51
Annars ta hälften hälften. Själv gör jag pannkakor på 3ägg 2,5dl dinkelmjöl, 2 dl kolsyratvatten, 250g kvarg 4,2%fett från lidl, lite salt o lite rapsolja. Blir jättegoda. Tillbehör hallon och blåbär..
speedy83
2012-01-22, 15:56
Jag brukar göra pannkakor på: 6 ägg en banan och en matsked jordnötssmör och lite kanel över det. Sedan mixa det med stavmixer och sen i plattan.
Tycker jag blir väldigt gott!
okej!
ja "pålägget" påverkar ju! Kör på lätt kesella, hallon/blåbär och kanel. Kan bli någon enstaka med lite honung på istället. MUMMS!! Varför ska något så gott innehålla något så "dumt" som mjöl! Vet att det finns varianter med havregryn och grejer, men det smakar inge vidare ..
TACK!
okej!
ja "pålägget" påverkar ju! Kör på lätt kesella, hallon/blåbär och kanel. Kan bli någon enstaka med lite honung på istället. MUMMS!! Varför ska något så gott innehålla något så "dumt" som mjöl! Vet att det finns varianter med havregryn och grejer, men det smakar inge vidare ..
TACK!
vicarious
2012-01-24, 22:41
okej!
TACK!
Varför är mjöl dumt? Inget fel på mjöl om man ser till att förbruka energin man stoppar i sig och inte överkonsumerar.
Det cirkulerar annars gott om recept på proteinpannkakor på nätet, vissa som du säger med t ex havregryn och vissa i stort sett enbart på proteinpulver och ägg och eventuellt kvarg/keso.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.