handdator

Visa fullständig version : Gainer, kolhydratstyp.

OK95
2012-01-19, 18:27
Hejsan. Jag har funderat lite på det här med egenblandad gainer. Kommer det göra någon praktisk skillnad beroende på om man använder, dextros,fruktos eller sackaros?

Sheogorath
2012-01-19, 18:49
Hejsan. Jag har funderat lite på det här med egenblandad gainer. Kommer det göra någon praktisk skillnad beroende på om man använder, dextros,fruktos eller sackaros?

Om du bara tar det efter träningen för att kolhydratladda och få i dig protein är det sannolikt marginell skillnad på dextros/maltodextrin och sackaros. Tänker du dig även att ta det som kaloriutfyllnad (d.v.s. på tider under dagen då du inte precis tömt glykogendepåerna i muskler och lever) är enbart dextros/maltodextrin sannolikt ett klokare val för att undvika ökad risk för visceral fettinlagring. Rent fruktos är under alla omständigheter olämpligt.

OK95
2012-01-19, 19:25
Visceralt fett är det fettet som finns inuti kroppen för att skydda organ va?
Varför leder sackaros till mer visceral inlagring än dextros?

Sheogorath
2012-01-19, 19:35
Visceralt fett är det fettet som finns inuti kroppen för att skydda organ va?
Varför leder sackaros till mer visceral inlagring än dextros?

Ja det kan man väl säga. Men det är ingenting man behöver eftersträva att ha mer av än man redan har. ;)

Anledningen till att sackaros leder till större visceral fettinlagring än dextros är att halva molekylen sackaros är fruktos (sackaros är en disackarid bestående av en del glukos och en del fruktos). Fruktos kan bara metaboliseras i levern, och leverns förmåga att lagra in kolhydrat som glykogen är begränsad till omkring 90-110 g. Är levern fylld och det kommer mer fruktos till levern kommer den istället att bilda fett, och man har sett i studier att det fettet i stor utsträckning hamnar i bukhålan.

Leverns kapacitet är som bäst när man är fastande (t.ex. på morgonen) och när man ansträngt sig fysiskt. Som sämst kan jag tänka mig att den är någon timme efter en brakmåltid rik på kolhydrat, en vilodag, t.ex.

OK95
2012-01-19, 21:14
Borde det då vara teoretiskt bäst att äta en stor mängd kolhydrater( om man nu tycker att det är en bra idé för att få i sig energi)på morgonen, om vi antar att det är vilodag?

Hur lång tid kan det ta för levern att tömmas på glykogen på en vanlig skoldag med ganska låg aktivitetsnivå?

Sheogorath
2012-01-19, 22:03
Borde det då vara teoretiskt bäst att äta en stor mängd kolhydrater( om man nu tycker att det är en bra idé för att få i sig energi)på morgonen, om vi antar att det är vilodag?

Hur lång tid kan det ta för levern att tömmas på glykogen på en vanlig skoldag med ganska låg aktivitetsnivå?

Visst är det så, men skilj på kolhydrat och kolhydrat. Att äta stärkelse/glukos mitt på dagen är liksom ingen problem oavsett leverstatus om du får in det i kaloribudgeten.

Din andra fråga kan jag inte svara på. Känner du dig tom/hungrig är det väl sannolikt att du tömt din lever tillräckligt för att man ska tolerera socker bra.

Sverker
2012-01-20, 07:05

Någon dag eller två. Levern ska bara balansera blodsockret under denna period.