Visa fullständig version : Ökad styrka under deff?
Roggan76
2012-01-19, 11:18
Det är ju lite av ett mantra här på kollo att man bara kan bygga muskler när man ligger på kcal+
Är det helt sant?
Tycker jag läser om folk som ökat både styrka o volym under deff.
hur går det till?
Fishtank
2012-01-19, 11:21
Volym nja
Styrka går väl öka under de första åren du tränar som jag förstått det.
vicarious
2012-01-19, 11:22
Många som lyckas öka styrka och/eller massa under deff är ofta
# Nybörjare.
# Ganska överviktiga från början.
# Just börjat lära sig en viss övning och då ökar man givetvis snabbt i början.
# Har gått från att "köra det dom känner för" till ett mer uppstyrt träningsschema.
Tränar man hårt och seriöst med ett bra schema, följer sin progression och håller ett lagom kaloriunderskott plus högt proteinintag så kan man absolut lyckas.
Japp, man ska öka i styrka under deff.
Roggan76
2012-01-19, 11:29
Men rent teoretiskt vad krävs för att öka massan?
Vill minnas att jag läste någonstanns att tillräcklig mängd protein och glykogen så bygger man.
Om man t.ex. kör periodisk fasta, så är det ju inte svårt att för "stunden" ha rätt mängd av allt i kroppen?
dvs. det borde väl vara teoretiskt möjligt att bygga under ätfasen av dagen?
det kan ju omöjligt vara så att kroppen gör en uppdatering 1ggr per dygn och summerar allt för att sedan bestämma sig för att lägga på eller dra bort muskler
vicarious
2012-01-19, 11:31
det kan ju omöjligt vara så att kroppen gör en uppdatering 1ggr per dygn och summerar allt för att sedan bestämma sig för att lägga på eller dra bort muskler
Nej muskeluppbyggnad och nedbrytning sker dygnet runt. Det är balansen mellan dessa som avgör om man ökar mer i massa än vad man hade tidigare.
Roggan76
2012-01-19, 11:35
Nej muskeluppbyggnad och nedbrytning sker dygnet runt. Det är balansen mellan dessa som avgör om man ökar mer i massa än vad man hade tidigare.
Ok, men om fettförbränningen är igång som den ska, så borde väl kroppen prioritera energi från fettet snarare än att bryta ner muskler?
dvs, om du uppfyller kraven för att bygga massa och för att bränna fläsk under olika delar av dygnet så borde det rent teoretiskt gå att bygga under deff?
även om det inte bygger lika bra som annars (?)
vicarious
2012-01-19, 12:19
Ok, men om fettförbränningen är igång som den ska, så borde väl kroppen prioritera energi från fettet snarare än att bryta ner muskler?
Ja, kroppen väljer nästan alltid fett först. Varje kilogram fett kan dock endast ge ifrån sig en viss mängd energi per dygn. Denna teoretisk siffra för just fett är ca 70 kcal per kilogram.
Så har man 10kg fett på kroppen bör man teoretiskt sett inte ligga på ett större underskott än 700 kcal per dygn för då riskerar man att förlora muskler.
dvs, om du uppfyller kraven för att bygga massa och för att bränna fläsk under olika delar av dygnet så borde det rent teoretiskt gå att bygga under deff?
Ja, som jag skrev tidigare, det är möjligt.
Var kritisk när någon påstår att de ökat i volym under en diet. Fråga dem hur de har mätt detta. Det är väldigt vanligt att det ser ut som om muskelstorlek ökar när fettet försvinner och midjemåttet minskar.
Styrka är möjligt att öka under diet men helt klart svårare än annars. Det kan också vara så att vissa ökar i styrka under diet pga att de är mer seriösa och motiverade än annars. Om de då inte ökar i styrka lika lätt under kaloribalans eller bulk beror det förmodligen på att de inte tränar lika seriöst vid dessa tillfällen.
Three pigs
2012-01-20, 00:09
Ökar alltid under deff. Kan vara att jag är mer seriös med kosten och äter mycket mer protein än annars.
Jag känner mig iallafall klen som en övermogen banan på gymmet atm
Anton Fräs
2012-01-20, 06:51
Jag har ökat under min deff i de övningar jag inte körde så mycket innan; chins och dips. Däremot har jag tappat någon i bänken som var något jag nötte till leda innan. Tror tappet dels beror på teknikförlust och motvilja men säkerligen också en komponent som har med själva viktnedgången att göra.
Jag har aldrig tränat så här bra på kaloriunderskott, lågvolym fungerar väldigt väl. Har trots allt ökat i det mesta och det är skönt att köra igenom det viktigaste utan massa smått de dagar jag är låg. (Körde riktigt hårt i början, därav blev jag låg.)
StNicholaus
2012-01-20, 07:07
Jag har ökat under min deff i de övningar jag inte körde så mycket innan; chins och dips. Däremot har jag tappat någon i bänken som var något jag nötte till leda innan. Tror tappet dels beror på teknikförlust och motvilja men säkerligen också en komponent som har med själva viktnedgången att göra.
Jag har aldrig tränat så här bra på kaloriunderskott, lågvolym fungerar väldigt väl. Har trots allt ökat i det mesta och det är skönt att köra igenom det viktigaste utan massa smått de dagar jag är låg. (Körde riktigt hårt i början, därav blev jag låg.)
Just bänkpress brukar väl vara den övning som blir mest "lidande" under en strikt diet. Trycket liksom försvinner liksom mer fettvikt - om inte jag missminner mig - kan vara fördelaktigt vid den typen pressövningar.
Anders J
2012-01-20, 08:10
Personligen tror jag att man kan lyckas med ett högt protein intag och om man timar näringsintaget bra efter träningen.
Men det är väl mer "Bro science" :)
Sheogorath
2012-01-20, 09:07
Just bänkpress brukar väl vara den övning som blir mest "lidande" under en strikt diet. Trycket liksom försvinner liksom mer fettvikt - om inte jag missminner mig - kan vara fördelaktigt vid den typen pressövningar.
Just precis detta upplever jag också. Det är "bänk" (i mitt fall "bänkpressliknande övningar") som blir mest lidande när det börjar gå trögt frammåt deffens slut.
Sheogorath
2012-01-20, 09:09
För mig är det viktigt att öka bra i början av dieten, så att det finns en buffert framåt slutet när man börjar tappa lite 2,5;or här och där. Man ska ju gärna inte vara klenare än innan dietstart, tycker jag. Plus-minus-noll jämfört med start är godkänt.
när dte gäller bänkpress, när jag deffar så kan jag fortfarande träna med samma reps och vikt, men däremot tappar jag väldigt snabbt min "max-styrka" allså det jag kunde innan ta 1RM. är dte vanligt? just nu kör jag 3x3 i bänken, med 115 kg, men jag tror inte att jag skulle kunna pressa up 117.5 kg en gång ens nu. :furious:
KevinWest
2012-01-20, 12:08
Syftet med en recomp är väl att bygga samtidigt som man går ner i kroppsfett?
Själv rasar vikterna för mig när jag startar en diet under första,andra veckan sen brukar det hålla sig där. Framför allt bänk och mark. Håller mig mer stabil i resterande övningar där tappet är fullt acceptabelt.
När viktnedgången är klar och jag har käkat mer...vanligt i ca2 veckor så brukar mycket komma tillbaka. Självklart inte allt efter en viktnedgång på ca. 8-10kg.
StarkaUlf
2012-01-20, 14:23
Jag har ökat under min deff i de övningar jag inte körde så mycket innan; chins och dips.
Samma här, men jag tror att det till stor del beror på att man tappar just några kilon. Säg att du väger 75 kg och klarar KV+10 kg. Om du då behåller din styrka tills du väger 70 kg, så bör du ju klara KV+15 kg iallafall. Vilket då blir ett PB, fast den totala vikten är ändå likadant. Fast nu var det väl ett extrem-exempel, så några rena kilon till kanske man har ökat ändå såklart (Kanske KV+17.5 eller KV+20)
Bara en liten teori från mig ;)
Tror det beror mycket på vad man kör för sorts träning på bulken och på deffen. Jag t.ex kör uteslutande hypertrofi på bulk medan på deff så är det få reps som gäller. Eftersom jag då kör för hypertrofi så blir det många gianset och superset där fokus alltså inte är på vikten - ni förstår vad jag menar så orkar inte utveckla vidare
Sedan när det är få reps så lyfter jag så tungt jag kan och därmed så ökar jag i styrka under deff men inte lika mycket i uthållighet såvida jag inte kör chins/dips - lättare kropp mindre att lyfta samtidigt som triceps/bröst/axlar utsätts för hård träning för enbart styrka
Min poäng är alltså att visst ökar jag i styrka under deffen men det är för att då kör jag specifik lågreps träning, jag skulle säkert öka lika bra under bulk på lågreps träning i t.ex bänkpress men eftersom jag ägnar mig uteslutande åt hypertrofi under bulk så är det en relativ fråga :p
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.