Visa fullständig version : Hur jobbigt ska ett styrkepas vara egentligen?! Nybörjare ;)
Sooffiiee
2012-01-18, 20:14
I en tråd som jag gjorde tidigare i veckan så skrev jag att jag gått ner ca 7 kg på att ligga på kcalunderskott och att löpträna.
Dock är jag ändå inte nöjd med kroppen, jag vill bli fastare och då är det ju styrketräning som gäller och att äta tillräckligt med protein.
Men det jag undrar är vell hur kontsig fråga det än må vara är, hur jobbigt ska ett styrke pass vara egenltigen?!
Jag är som sagt van att löpa och springer 5 km på strax över 20 minuter och 1 mil runt 55 minuter. Vilket gör mig helt slut efter ett pass och jag älskar den känslan.
Då jag nu styrketränar så får jag inte alls den känslan, visst jag känner av mina muskler för stunden och jag tar i. Men sen när man ska byta övning så kan det vara kö till allting man vill göra, då står man stilla och bara väntar,,,Har precis kommit hem från gymmet nu och jag känner att sitta i soffan och kolla på tv hade gett mig exakt samma sak. (Dålig jämförelse men ni kanse fattar )
jag saknar den här "rikigt slut" känslan efter ett träningspass eller det kankse ska vara så efter ett styrkepass oxo, det kankse är jag som gör fel?
Undrar även om jag kör Måndag: Bröst och armar, Onsdag: ben och mage, Fredag: rygg och axlar kan jag då köra konditionspass dom andra dagarna, utan att förstära min muskeluppbyggnad?
ta i mer, vila mindre. kör ett till set om det är kö.
willtjam
2012-01-18, 20:19
ta i mer, vila mindre. kör ett till set om det är kö.
+1
Och ja, du kan konditionsträna på dom andra dagarna. Känner du att du presterar sämre på gymmet så får du dra ner på konditionen, alt. tvärtom beroende på vad du vill satsa på.
Edit: hur länge har du styrketränat? Som absolut nybörjare så ska man helst inte maxa på gymmet utan låta kroppen vänja sig lite först.
Du kan köra kondition de andra dagarna, det kommer inte "förstöra" din styrketräning men det kommer inte heller hjälpa. En blandning är en bra idé om man vill ha bra kondition samt få muskler, om man endast vill ha muskler bör man inte träna kondition dock.
Sen att du inte känner dig trött/slut, vila mindre och kör tungt.
Inget får mig att vilja spy så mycket som ett gäng tunga knäböj ;)
Hur jobbigt det är är ointresant om du inte tränar för att du vill uppleva den där jobbiga känslan.
lougreed
2012-01-18, 21:27
+1 på Sniggel
Benaci, willtjam och fredron missar givetvis poängen...
willtjam
2012-01-18, 21:31
Hur jobbigt det är är ointresant om du inte tränar för att du vill uppleva den där jobbiga känslan.
Hon vill ju träna för att bli så slut men undrar vad hon gör för fel då hon inte blir det.
Sooffiiee
2012-01-18, 21:34
+1
Och ja, du kan konditionsträna på dom andra dagarna. Känner du att du presterar sämre på gymmet så får du dra ner på konditionen, alt. tvärtom beroende på vad du vill satsa på.
Edit: hur länge har du styrketränat? Som absolut nybörjare så ska man helst inte maxa på gymmet utan låta kroppen vänja sig lite först.
Jag har vell styrketränat 4 månader tillbaks men då har jag kort helkroppspass eftersom jag inte var van alls då, Men det jag vill uppnå är ju en fastare kropp så då kankse jag inte ska köra kondition mycket alls.. kaknse bara 1 gång i vecka eller?
Hon vill ju träna för att bli så slut men undrar vad hon gör för fel då hon inte blir det.
Visserligen verkar det vara önskvärt, men jag tycker ändå att det primära är att få ut effekt av styrketräningen. Jag läser även in att hon känner på sig att "bli slut" så som hon blir av konditionsträningen är ett tecken på ett bra pass. Vilket det inte behöver vara. Och dessutom brukar inte styrketräning ge lika mycket endorfinkick som konditionsträning.
inte nöjd med kroppen, jag vill bli fastare och då är det ju styrketräning som gäller
Men det jag undrar är vell hur kontsig fråga det än må vara är, hur jobbigt ska ett styrke pass vara egenltigen?!
...
Vilket gör mig helt slut efter ett pass och jag älskar den känslan.
Då jag nu styrketränar så får jag inte alls den känslan
...
jag känner att sitta i soffan och kolla på tv hade gett mig exakt samma sak. (Dålig jämförelse men ni kanse fattar )
jag saknar den här "rikigt slut" känslan efter ett träningspass eller det kankse ska vara så efter ett styrkepass oxo, det kankse är jag som gör fel?
Därmed inte sagt att man kan känna sig slut och dessutom ha gjort ett bra pass. Bara att det är fel sak att fokusera på för att mäta effektiviten.
Vilka vikter/reps och sånt man lyfter på själva passet är bästa indikatorn på om man gör ett bra pass elelr itne. Precis som med konditionsträningen att man springer snabbare med tiden, inte att man blir "helt slut".
Bra tid på springandet :)
Ett styrkepass behöver inte vara lika jobbigt som när man springer för att det ska ge resultat. Fokusera på att bli starkare i dina övningar med gott utförande och vila så länge som det krävs för att orka.
Det kanske inte är optimalt att kombinera kondition och styrka men det betyder inte att det är förkastligt. Vill du fortsätta springa så gör det, det kommer inte förstöra din styrketräning.
willtjam
2012-01-18, 21:51
Visserligen verkar det vara önskvärt, men jag tycker ändå att det primära är att få ut effekt av styrketräningen. Jag läser även in att hon känner på sig att "bli slut" så som hon blir av konditionsträningen är ett tecken på ett bra pass. Vilket det inte behöver vara. Och dessutom brukar inte styrketräning ge lika mycket endorfinkick som konditionsträning.
Det har du rätt i, men jag tänkte eftersom hon skrev att hon inte kände av nånting alls efter ett pass och tyckte att en kväll i soffan var lika påfrestande så antar jag att hon inte tränar så hårt.
Men som du skriver så är ju huvudsaken att man lyfter och ökar, oavsett om man känner sig slut efter eller ej. :)
Jag har vell styrketränat 4 månader tillbaks men då har jag kort helkroppspass eftersom jag inte var van alls då, Men det jag vill uppnå är ju en fastare kropp så då kankse jag inte ska köra kondition mycket alls.. kaknse bara 1 gång i vecka eller?
Vad menar du med en fastare kropp? Vill du ha mer muskler eller vill du förlora fett? Ska man fixa muskler behöver det inte alls vara jobbigt på det sättet som konditionspass är jobbiga.
Det har du rätt i, men jag tänkte eftersom hon skrev att hon inte kände av nånting alls efter ett pass och tyckte att en kväll i soffan var lika påfrestande så antar jag att hon inte tränar så hårt.
Men som du skriver så är ju huvudsaken att man lyfter och ökar, oavsett om man känner sig slut efter eller ej. :)
Jag gjorde väl lite antaganden och insåg nu att du gjorde det också.
Jag tänkte som så att hon upplever inte samma typ av trötthet som vid konditionsträning och det är ju förväntat.
Men det kan ju faktiskt vara så att hon inte tar i tillräckligt mycket och att hon har mer att kräma ur sig som jag antar är vad du menar?
Oavsett så om hon fokuserar på att öka vikterna varje pass eller varje vecka, eller åtminstone varje månad, så kommer hon förr eller senare att pressa sig själv tillräckligt mycket för att få en bra effekt. Det är dock inte säkert att hon blir trött på det där sättet hon blir som när hon konditionstränar.
Speciellt inte som nybörjare då man kanske inte är tillräckligt stark för att få en systemisk påfrestan utan nästan enbart lokal muskeltrötthet.
Man kan ju dock rekommendera 20 reps knäböjar om man vill närma sig den där känslan :p
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.