handdator

Visa fullständig version : Träning under deff

JoHannibal
2012-01-18, 14:13
Jag har läst lite olika råd om "hur" man skall träna under deff.

Vissa säger att man inte skall köra tunga vikter/tung styrketräning när man ligger på kaloriunderskott, medan andra förespråkar det.
Målet med deff är ju att förlora fett men behålla den muskelmassa man har, varför skulle man då dra ner på intensiteten/vikterna?

mysglenn
2012-01-18, 14:17
det slitera mera på lederna att träna tungt brukar vara ett argument, och när man kommer ner till ganska lång fett% så får (många) man mindre ledvätska.

JoHannibal
2012-01-18, 14:23
det slitera mera på lederna att träna tungt brukar vara ett argument, och när man kommer ner till ganska lång fett% så får (många) man mindre ledvätska.

Tack det har jag inte funderat på. Är det någon "fara" med lederna om man som ung kvinna ligger nånstans mellan 16-19% kroppsfett? Eller skall man ner mer för att ledvätskan skall minska?

willtjam
2012-01-18, 14:32
Bäst är nog att du tränar som du tränade innan deffen så du märker direkt ifall du blir svagare.

joasimo
2012-01-18, 14:39
Håller med, tycker inte man ska ändra så mycket.. göra det man tror på, oavsett om det är deff eller uppbyggnad!

vicarious
2012-01-18, 14:48
Jag har läst lite olika råd om "hur" man skall träna under deff.

Vissa säger att man inte skall köra tunga vikter/tung styrketräning när man ligger på kaloriunderskott, medan andra förespråkar det.

Vilka säger så? Aldrig hört någon som säger att man ska träna lätt under deff.

mysglenn
2012-01-18, 14:49
Tack det har jag inte funderat på. Är det någon "fara" med lederna om man som ung kvinna ligger nånstans mellan 16-19% kroppsfett? Eller skall man ner mer för att ledvätskan skall minska?

inte vid detta skede, som sagt, kör på som vanligt i den mån det går. Men ska du ner till "tävlingsform" så kanske du måste köra lite mildare pga lederna.

mysglenn
2012-01-18, 14:51
Vilka säger så? Aldrig hört någon som säger att man ska träna lätt under deff.

väldigt många byggare i vårt land förespråkade detta för 10-20år sedan. Tex Fredrik Age och Johan Oldenmark.

vicarious
2012-01-18, 14:53
väldigt många byggare i vårt land förespråkade detta för 10-20år sedan. Tex Fredrik Age och Johan Oldenmark.

Lär väl vara för att minimera skaderisk och för att återhämtningen är sämre. Kan inte komma på något annat vettigt argument. Eller körde de kanske lätt högrepsträning under deffen för att de ville förbruka mer energi? Inte omöjligt.

JoHannibal
2012-01-18, 15:09
Bäst är nog att du tränar som du tränade innan deffen så du märker direkt ifall du blir svagare.

Jag känner mig faktiskt starkare och full av energi, kanske är det för att det är i början av deff-fasen (bara 2v har gått)?
Kommer det kanske en energi- och styrkedipp snart? :confused:

Den enda bieffekterna är att jag börjat frysa (ännu) mer än innan.

mysglenn
2012-01-18, 15:11
Lär väl vara för att minimera skaderisk och för att återhämtningen är sämre. Kan inte komma på något annat vettigt argument. Eller körde de kanske lätt högrepsträning under deffen för att de ville förbruka mer energi? Inte omöjligt.

leder och återhämtning var argumentet vill jag minnas.

JoHannibal
2012-01-18, 15:11
inte vid detta skede, som sagt, kör på som vanligt i den mån det går. Men ska du ner till "tävlingsform" så kanske du måste köra lite mildare pga lederna.

Tack! Tror inte det blir någon tävlingsform ännu dock :)
Har dock ett knä som krånglar (ledinflammation för 2 år sen) så kanske ska lugna mig lite i benböjen!

willtjam
2012-01-18, 16:33
Jag känner mig faktiskt starkare och full av energi, kanske är det för att det är i början av deff-fasen (bara 2v har gått)?
Kommer det kanske en energi- och styrkedipp snart? :confused:

Den enda bieffekterna är att jag börjat frysa (ännu) mer än innan.

Kan också bero på att du äter lite vettigare nu och håller koll på kosten. Fast det kanske du gjorde innan också.

JoHannibal
2012-01-18, 19:37
Kan också bero på att du äter lite vettigare nu och håller koll på kosten. Fast det kanske du gjorde innan också.

Menar du min nyfunna energi och styrka?
Jag har i stort sett alltid ätit bra mat, dock inte legat på kaloriunderskott den senaste tiden och visserligen inte fått i mig lika mycket proteiner varje dag som jag får nu med planerad kost. Det kanske är psykiskt också, har inte varit såhär taggad på länge :D