handdator

Visa fullständig version : Bra livsmedel för deff

matsson
2012-01-18, 11:12
Hejsan!
Det finns säkert tråd om det, men startar en nu ändå.

Jag är en 18 år gammal fattig student som fortfarande bor hemma. Jag undrar om ni kan ge förslag på billiga och bra livsmedel för deff? Jag har inte LIDL eller Willys i närheten där jag bor. Endast ICA och konsum.

Vet att kvarg, keso och kyckling är bra. Men kan ni tipsa om annat?

Mental
2012-01-18, 11:25
ris, pasta, potatis, lök, morötter, vitkål, frysta grönsaker, ägg, tonfisk, mjölk, linser, bönor, kikärtor, krossade tomater, sedan allt man hittar nedsattpris, kort datum mm :)

willtjam
2012-01-18, 11:40
Jag lägger till torsk!

StarkaUlf
2012-01-18, 11:44
Alaska pollock, nötfärs (10% eller lägre) lägger jag till

Tokruska
2012-01-18, 12:27
Bra att ta för vana att om du hittar t.ex kyckling billigt så köp ett rejält lager och lägg i frysen, går ju åt förr eller senare..

Reaper123
2012-01-18, 12:45
Broccoli, inte för att det är extremt bra makros men funkar kanon som bukfylla och enligt mig även väldigt gott! :)

Annars känns det som att det mesta har kommit med. En sista utväg för att verkligen se till att proteinintaget blir tillgodosätt är ju vassleprotein (pga smidighet och pris)... men rekommenderar mat i först hand alla dagar i veckan!

Fishtank
2012-01-18, 12:45
Bra att ta för vana att om du hittar t.ex kyckling billigt så köp ett rejält lager och lägg i frysen, går ju åt förr eller senare..

This
Blir enormt ekonomiskt i längden att lägga på hög om man har en stor frys
Köpte själv 10 kilo fläskfile förra veckan för 50 kronor kilot :)

Scoffan
2012-01-18, 14:32
Mina matkostnader går ner något enormt under deff, äter i princip bara ris kyckling filé och vassle/kasein pulver. Behövs inga tillbehör under deffen ens allt smakar som hummer och choklad tryffel!

vicarious
2012-01-18, 14:51
Kvarg och Keso är sannerligen inte billigt om du bara har tillgång till Ica eller Coop.

Proteinpulver är billigt. Mjölk. Annars är nog fryst kyckling från typ Euroshopper din billigaste magra/rena proteinkälla. Vissa köttdelar kan gå att hitta billigt ibland, i synnerhet de fetare. Ägg är oftast inte så jättebilligt om man handlar på en vanlig ICA eller Coop-butik.

Fisk brukar alltid vara dyrare än lågprismärken av kyckling.

matsson
2012-01-18, 15:08
Kvarg och Keso är sannerligen inte billigt om du bara har tillgång till Ica eller Coop.

Proteinpulver är billigt. Mjölk. Annars är nog fryst kyckling från typ Euroshopper din billigaste magra/rena proteinkälla. Vissa köttdelar kan gå att hitta billigt ibland, i synnerhet de fetare. Ägg är oftast inte så jättebilligt om man handlar på en vanlig ICA eller Coop-butik.

Fisk brukar alltid vara dyrare än lågprismärken av kyckling.

Det är det verkligen inte! 250 g kvarg på ICA är väl samma pris som 500 g på LIDL?

Tack ni andra för svaren! Hoppas att ICA är på min sida och har nedsatta priser nu när deffen snart kickar igång ;).

mysglenn
2012-01-18, 15:10
vitkål

Hetz
2012-01-18, 17:27
Torkade bönor, stora vita bönor, kidneybönor etc - lägg i blöt. Byt vatten. Koka. Done deal

vicarious
2012-01-18, 17:42
Det är det verkligen inte! 250 g kvarg på ICA är väl samma pris som 500 g på LIDL?

Tack ni andra för svaren! Hoppas att ICA är på min sida och har nedsatta priser nu när deffen snart kickar igång ;).

Ja det stämmer ungefär. Nästan dubbelt så dyrt. Jag har inte heller någon LIDL i närheten så jag har slutat köpa kvarg faktiskt. Blir vid speciella tillfällen.

Kör nästan uteslutande på kött (oftast kyckling) och proteinpulver (vassle/kasein) nuförtiden.

Wennström
2012-01-18, 17:54
kyckling i mängder och mejeriprodukter funkar alltid! :)

TheIsh
2012-01-19, 16:37
Buljong! Mättar stört bra i förhållande till kalorierna, och man får i sig lite vätska samtidigt.
Bara smula ner en tärning i en halvliter hett vatten. Kostfiber i diverse vätskor mättar bra också. Det är i alla fall mina knep till att inte överskrida kalorirestriktionen när hungern börjar göra sig påmind.

Foshoi
2012-01-26, 12:55
Räkor? Lingongrova?