handdator

Visa fullständig version : Concerta vs muskeltillväxt, bra elr dåligt?

pukas
2012-01-17, 13:06
Hej, har en kort fråga.
Personer som käkar adhd medecinen Koncerta, är det så att de får en fördel gällande muskeltillväxt eller ej?

i bipacksedeln står det som biverkningar att det kan bidra till ökad muskeltillväxt..

någon som har erfarenheter av just detta läkemedel och kan komma med fakta?
Jag tar inte detta läkemedel själv men har kompisar som gör.

hoppas att jag formulerade frågan på ett förståeligt sätt och att jag postade i rätt forumdel;)

deadich
2012-01-17, 13:10
Låter inte alls troligt, snarare tvärtom. Concerta är en stimulant likt amfetamin och varenda stimulant jag någonsin hört talas om försämrar aptiten vilket naturligtvis är dåligt när man bygger muskler. Varför concerta skulle bidra tll ökad muskelväxt har jag ingen aning om, aldrig hört talas om det.

EDIT:yeah, försämrad aptit är som förutspått extremt vanligt och viktnedgång är vanligt när man börjar med medicinen.

EDIT2: kollade fass och hittade inget om att muskeltillväxt stod med som biverkning

pukas
2012-01-17, 13:15
Låter inte alls troligt, snarare tvärtom. Concerta är en stimulant likt amfetamin och varenda stimulant jag någonsin hört talas om försämrar aptiten vilket naturligtvis är dåligt när man bygger muskler. Varför concerta skulle bidra tll ökad muskelväxt har jag ingen aning om, aldrig hört talas om det.

EDIT:yeah, försämrad aptit är som förutspått extremt vanligt och viktnedgång är vanligt när man börjar med medicinen.

EDIT2: kollade fass och hittade inget om att muskeltillväxt stod med som biverkning

Okej, Tack för svar!
men helt logiskt så borde han ju då ha samma förutsättningar för muskeltillväxt som vem som helst förutsatt att personen i fråga får i sig rätt mängder av protein osv, och om man också bortser ifrån att alla har olika förutsättningar pga genetiska arvsanlag ?

deadich
2012-01-17, 13:58
Okej, Tack för svar!
men helt logiskt så borde han ju då ha samma förutsättningar för muskeltillväxt som vem som helst förutsatt att personen i fråga får i sig rätt mängder av protein osv, och om man också bortser ifrån att alla har olika förutsättningar pga genetiska arvsanlag ?

Ingen större skillnad, men helt samma är det inte.

Här har du en tråd med folk som kör metylfenidat och gymmar och deras erfarenheter av det. http://forum.body.se/showthread.php?t=92501&highlight=ritalin

"Det jag har märkt är att jag kan ta i mycket mer än vad kroppen verkar vilja, har ökat markant i styrka på bara fyra månader och har sån sjuk träningsverk efter passen och ofta blåmärken av spräckta blodkärl. Träningsverken kommer dagen efter och tredje dagen är den som värst, ofta håller den i sig en hel vecka. T.ex vaderna kan göra så ont att jag inte vill peta på dem i fem dagar.
Ökningarna uteblir ju inte precis, dock misstänker jag starkt att det inte är så "tidseffektivt" som möjligt eftersom det bara tillåter mig att träna varje muskelgrupp en gång i veckan.

Har inga som helst problem med hunger osv, jag äter så ofta och mycket jag kan. Märker hur extremt snabb ämnesomsättning jag har för jag blir deffad trots att jag äter mycket snabba kollisar och fett. Givetvis massa protein också (2g+/kg/dag)."

Att man får lite ökad förbränning mejkar nog sense, bättre tryck på gymmet mejkar också sense, det är ju det man använder dmaa för som också är en stimulant. men hursomhelst, ens biverkningar är individuellt, vissa kanske knappt får förändrad aptit och andra kanske får jättesvårt att få i sig tillräckligt med mat. Men någon extrem skillnad är det knappast bara för att man käkar concerta.

pukas
2012-01-17, 20:01
Ingen större skillnad, men helt samma är det inte.

Här har du en tråd med folk som kör metylfenidat och gymmar och deras erfarenheter av det. http://forum.body.se/showthread.php?t=92501&highlight=ritalin

"Det jag har märkt är att jag kan ta i mycket mer än vad kroppen verkar vilja, har ökat markant i styrka på bara fyra månader och har sån sjuk träningsverk efter passen och ofta blåmärken av spräckta blodkärl. Träningsverken kommer dagen efter och tredje dagen är den som värst, ofta håller den i sig en hel vecka. T.ex vaderna kan göra så ont att jag inte vill peta på dem i fem dagar.
Ökningarna uteblir ju inte precis, dock misstänker jag starkt att det inte är så "tidseffektivt" som möjligt eftersom det bara tillåter mig att träna varje muskelgrupp en gång i veckan.

Har inga som helst problem med hunger osv, jag äter så ofta och mycket jag kan. Märker hur extremt snabb ämnesomsättning jag har för jag blir deffad trots att jag äter mycket snabba kollisar och fett. Givetvis massa protein också (2g+/kg/dag)."

Att man får lite ökad förbränning mejkar nog sense, bättre tryck på gymmet mejkar också sense, det är ju det man använder dmaa för som också är en stimulant. men hursomhelst, ens biverkningar är individuellt, vissa kanske knappt får förändrad aptit och andra kanske får jättesvårt att få i sig tillräckligt med mat. Men någon extrem skillnad är det knappast bara för att man käkar concerta.

Får tacka otroligt mycket för seriöst och utförligt svar:)
:hbang:

reeborn
2012-01-17, 20:51
Då borde väl strattera vara bättre som ökar noradrenalin och hindrar konvertering till adrenalin som i sin tur ökar peptider och kroppens egna testosteron om jag inte missminner mig helt...

zegna
2012-01-18, 09:29
Ser andra svarat på detta redan men dock..
Jag har ätit Concerta under flera år och kan säga att det inte står nåt i bipacksedeln om muskeltillväxt. Dock står det om muskelvärk och muskelkramp och ledvärk.

Tror inte concerta på något sätt hjälper folk med ADHD att träna bättre.
Vissa kanske blir piggare av dem, men det är en liten vinst i förhållande till alla biverkningar.

Tänk på att man även kissar positivt på concerta.

reeborn
2012-01-18, 11:45
Concerta och metylfenidat över lag är en dålig och farlig medicin och klarar man sig utan ska den undvikas till varje pris.

Själv blev jag psykotisk pga för mycket "goda" signalsubstanser och blev helt knäpp och paranoid dock slapp jag adrenalinet och mjölksyran i benen vid minsta ansträgning men då är bblockers bättre enligt mig om man nu har problem med adrenalin.

Ska prova strattera nu och se om jag får en lättare vardag.

Mvh

filmjölk
2012-01-18, 12:00
Concerta gör efter vad jag sett underverk för ett extremt fåtal, och är antingen något resten pundar på, eller något som övriga mest får bieffekter av.

för det fåtalet som blir hjälpta av medicinen (De som enligt min egna definition lider av "extremdamp") kan jag tänka mig att det gör så att de faktiskt kan träna, vilket de annars är alldeles för dampiga att utföra med någon som helst slags fokus. Då gynnar det säkerligen muskeltillväxten.

Pundar man på det kan jag tänka mig att man kan träna hårdare.

Utan att vara vare sig Läkare eller särskilt insatt i ämnet är concerta för de allra flesta rent skräp eller en drog att bli jobbig och hög av, bara "extremdamparna" borde få preparatet.

krubkungen
2012-01-18, 12:37
...

reeborn
2012-01-18, 12:41
Jobbar inte concerta och strattera på ungefär samma sätt?

Nej, strattera är ingen centralstimulant.

zegna
2012-01-18, 15:12
Concerta gör efter vad jag sett underverk för ett extremt fåtal, och är antingen något resten pundar på, eller något som övriga mest får bieffekter av.

för det fåtalet som blir hjälpta av medicinen (De som enligt min egna definition lider av "extremdamp") kan jag tänka mig att det gör så att de faktiskt kan träna, vilket de annars är alldeles för dampiga att utföra med någon som helst slags fokus. Då gynnar det säkerligen muskeltillväxten.

Pundar man på det kan jag tänka mig att man kan träna hårdare.

Utan att vara vare sig Läkare eller särskilt insatt i ämnet är concerta för de allra flesta rent skräp eller en drog att bli jobbig och hög av, bara "extremdamparna" borde få preparatet.

Intressant.. Men håller inte med dig om "extremdamp".

Jag är själv 37 år gammal och började med Concerta för ca 3-4 år sen.
Fick mao diagnosen ADHD i vuxen ålder.
Innan jag började med Concerta led jag av svåra koncentrationsproblem, depressioner och ångest. Hade även problem med humörsvängningar och kunde bli arg utan orsak.
Dock har jag alltid varit lugn och tyst och aldrig varit ett problembarn.
Har även kunna hålla mig totalt stilla, vill nog påstå att jag kan hålla mig extremt stilla.
Så "extremdamp" är nog det sista som kan sättas på mig.

Diagnosen tog det mig ca 1.5år att få.
Jag fick den på Psyk klinik efter "samtal" med överläkare och flera tester bla med psykologer. Dvs det tog inte någon timme att få diagnosen.

Jag känner ett antal till som får Concerta och där den hjälper dem att må bättre och klara av vardagen bättre och ingen av dem har haft "extrem damp".

Som sagt för mig är Concerta ett mirakelmedel.
Jag sover bättre jobbar bättre är mera avslappnad och mår bättre.
Vad sedan långsiktigt bruk kan leda till får framtiden utvisa.

ChuckTesta
2012-02-07, 00:28

Just aptiten har väl inte så mycket med själva byggandet att göra? Så länge man äter det man ska dvs..

Trippelkingsize
2014-02-12, 23:10
Då borde väl strattera vara bättre som ökar noradrenalin och hindrar konvertering till adrenalin som i sin tur ökar peptider och kroppens egna testosteron om jag inte missminner mig helt...

Reeborn tror du alltså att strattera skulle kunna ha en posetiv effekt på muskelbyggning? Är grymt intresserad då jag själv nyligen började med medecinen och hade varit riktigt skoj om det faktiskt hade någon plus för träningen :)

Fatalist
2014-02-13, 20:56
Reeborn tror du alltså att strattera skulle kunna ha en posetiv effekt på muskelbyggning? Är grymt intresserad då jag själv nyligen började med medecinen och hade varit riktigt skoj om det faktiskt hade någon plus för träningen :)

Det är bättre att du tar för vana att själv läsa på, än att fråga anonyma främlingar på ett träningsforum. Bara ett tips inför framtiden. FASS för vårdpersonal säger iaf ingenting om ökad muskeltillväxt. Däremot är aptitförlust en mycket vanlig biverkning, och för barn (men inte för vuxna) är letargi (orkeslöshet) en vanlig biverkning. Det finns inga rapporterade effekter på det muskuloskeletala systemet enligt FASS för vårdpersonal förutom muskelspasmer, vilket kanske inte kan anses vara något positivt för muskelbyggning.

Vad som däremot förmodligen är bra för muskelbyggning, är en förhöjd livskvalitet så att du orkar träna bra, äta bra och sova bra, och det kan bara du själv avgöra!

Så, i framtiden, kan du kolla upp det du stoppar i dig på egen hand på www.fass.se så slipper du förlita dig på opålitliga källor som Reeborn och mig själv som är helt anonyma figurer på ett träningsforum på internet.