Visa fullständig version : Minskad fettprocent vid balans?
jesper1891
2012-01-17, 02:31
Jag tränar fotboll tre gånger i veckan, samt två styrkepass. Med tanke på att det är försäsong så blir det en hel del styrka och kondition på träningarna.
Går det att förvandla mitt kroppsfett till muskler vid en eventuell kaloribalans? Eller bör jag ligga på underskott för att tappa så mycket kroppsfett som möjligt? Och bör någon vid kaloribalans äta efter tallriksmodellen?
willtjam
2012-01-17, 02:45
Kroppsfett består av fett och muskler består av protein, det går därför inte att omvandla det ena till det andra. Enda sättet att tappa fett är att ligga på underskott. Tallriksmodellen har alldeles för lite protein för en styrketränande individ.
Kroppsfett består av fett och muskler består av protein, det går därför inte att omvandla det ena till det andra. Enda sättet att tappa fett är att ligga på underskott.Lite väl förenklat. Muskelbyggnad och fettförbränning pågår ju parallellt, och det är klart att om du tränar hårt och ligger på balans kommer du att öka i muskelmassa medan fettmassan minskar. Mn det är naturligtvis inte fettet som omvandlas till muskler, utan det förbränns som energi medan protein du äter blir till muskler.
Sedan går båda processerna fortare vid under- respektive överskott. Det är lättare att bygga muskler vid kaloriöverskott och det är lättare att bränna fett vid underskott.
vicarious
2012-01-17, 12:46
Tallriksmodellen har alldeles för lite protein för en styrketränande individ.
Det håller jag nog inte med om. Scenariot är ju kaloribalans och då "behövs" inte skyhöga mängder protein för att bygga muskler.
willtjam
2012-01-17, 14:07
Lite väl förenklat. Muskelbyggnad och fettförbränning pågår ju parallellt, och det är klart att om du tränar hårt och ligger på balans kommer du att öka i muskelmassa medan fettmassan minskar. Mn det är naturligtvis inte fettet som omvandlas till muskler, utan det förbränns som energi medan protein du äter blir till muskler.
Sedan går båda processerna fortare vid under- respektive överskott. Det är lättare att bygga muskler vid kaloriöverskott och det är lättare att bränna fett vid underskott.
Det är sant. Jag borde ha skrivit att det är det snabbaste sättet.
Det håller jag nog inte med om. Scenariot är ju kaloribalans och då "behövs" inte skyhöga mängder protein för att bygga muskler.
Jag tvivlade, men nu när jag räknade på det så räcker det ju helt klart. Jag tyckte 25% såg väldigt lite ut, men vid 2000 kcal blir det ju ändå 125 g protein.
Jag skrev ett alldeles för snabbt och kortfattat inlägg helt enkelt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.