handdator

Visa fullständig version : Problem med internetuppkoppling, blir bra efter restart av modem

ceejay
2012-01-16, 23:36
Tju

Har haft riktigt dryga problem senaste dagarna med internetet, jag har 8/1 mbit från telia och har en thomson tg784.. Det har varit segt, slutat funka i några sekunder i omgångar och det har inte funkat att streama eller kolla på youtube.

Jag har stängt av modemet några gånger i en stund, och varje gång jag slagit på den igen har internet funkat felfritt ett tag. Gjorde precis test på bredbandskollen där jag fick 7 ner och 0,8 upp vilket jag ser som godkänt för den hastighet som betalas för.

Någon som har några idéer? Känns som att återuppstarten av modemet gör internet bättre, men varför.

Prankie
2012-01-16, 23:45
Ja du, såna problem är svåra att identifiera så jag går efter de normala saker som IT support går genom.

1. Sitter modemet i första jacket?
2. Är kabeln hel?
3. om du kör med wifi kan det vara modemet som spökar, prova med kabel. om problemet kvarstår kan det fortfarande vara modemet som spökar. byt ut den isf. :D
4. ring till support och be de flusha porten, det hjälper ibland.
5. om de ställer om interleave rate kan det ibland hjälpa också, sämre nerladdningshastighet men bättre ping.

ceejay
2012-01-16, 23:48
1., tror det, internet har funkat i princip felfritt fram till senaste dagarna
2. Jupp
3. jag kör med nätverkskabel till datorn medan resten i huset kör trådlöst, samma problem för alla
4. ska ringa imorrn har jag tänkt
5. känns ej nödvändigt då det har fungerat bra

ceejay
2012-01-16, 23:49
nu fick jag precis, i kontrast med förra testet, 0,94 ned och 0,64 upp. Ganska stor skillnad i prestande mao

Prankie
2012-01-16, 23:52
kan vara tillfälliga störningar också om de dök upp de senaste veckor

http://www.telia.se/privat/kundservice/aktuellt/stormarna/

Honn
2012-01-16, 23:57
Inne på det mesta som Prankie skriver. Förutom nr 5 då. Är linan instabil så blir det oftast bara sämre då.
Vilka lampor lyser på modemet när det går ner? Lyser internet samt broadband?

Kimball
Ring kundtjänst och säg att du tex inte får kontakt med wifi öht så får du det utbytt. Rätt hög fail ratio på de små asen överlag.

ceejay
startade om modemet igen och fick nu okej siffror i bredbandskollen igen, det borde diskvalificera gissningen om de tillfälliga störningar då det inte känns tillfälligt att internet fungerar bra efter en omstart av modemet. Kanske helt enkelt är mjukvarufel i modemet? Alternativt har det pajat

Fishtank
2012-01-16, 23:59
startade om modemet igen och fick nu okej siffror i bredbandskollen igen, det borde diskvalificera gissningen om de tillfälliga störningar då det inte känns tillfälligt att internet fungerar bra efter en omstart av modemet. Kanske helt enkelt är mjukvarufel i modemet? Alternativt har det pajat

Ring och be om ett nytt modem
Fått göra det med Tele2 ändå tills jag blev friendly user nu.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

ceejay
2012-01-17, 00:07
Inne på det mesta som Prankie skriver. Förutom nr 5 då. Är linan instabil så blir det oftast bara sämre då.
Vilka lampor lyser på modemet när det går ner? Lyser internet samt broadband?
broadband lyser och internet blinkar, som när det funkar som det ska
Ring kundtjänst och säg att du tex inte får kontakt med wifi öht så får du det utbytt. Rätt hög fail ratio på de små asen överlag.

Ring och be om ett nytt modem
Fått göra det med Tele2 ändå tills jag blev friendly user nu.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
får nog göra som ni säger. Detta håller inte :)

f.ö pajade uppkopplingen nu igen 5-6 minuter efter jag startade om det. Fick starta om det igen då jag inte ens kunde skicka detta meddelande. Vad sägs som "tar emot filer i 0,02Mbit/s"? :D

Kwon
2012-01-17, 00:07
Tju

Har haft riktigt dryga problem senaste dagarna med internetet, jag har 8/1 mbit från telia och har en thomson tg784.. Det har varit segt, slutat funka i några sekunder i omgångar och det har inte funkat att streama eller kolla på youtube.

Jag har stängt av modemet några gånger i en stund, och varje gång jag slagit på den igen har internet funkat felfritt ett tag. Gjorde precis test på bredbandskollen där jag fick 7 ner och 0,8 upp vilket jag ser som godkänt för den hastighet som betalas för.

Någon som har några idéer? Känns som att återuppstarten av modemet gör internet bättre, men varför.

Ring supporten och be dom kontakta analysen om detta fortsätter.

ceejay
2012-01-17, 14:09
det har nog löst sig
ringde telia och fick snacka med en grym supportkille och vi bytte helt enkelt ut modemet. Verkar funka som det ska nu