Visa fullständig version : För högt kcal-underskott?
Hej!
Ligger i deff sedan en tid tillbaka och har funderat en del på detta:
Jag ska landa på runt 2000 KCAL om dagen, men jag kommer oftast inte upp i mer än 1500-1700 KCAL.
(Förutom att jag är lite tröttare)
Är detta farligt/dåligt? Hörde något om att kroppen kan ställa in sig på svält och att man då kan bli ev "tjockare", för att kroppen inte vill lämna ifrån sig något fett eller dylikt. Ska tillägga att jag inte har någon koll alls på ämnet.
Det jag egentligen undrar är om jag MÅSTE komma upp till dessa 2000 som alltså är -500 KCAL av mitt dagliga intag för att få en viktnedgång på ungefär 0,5kg i veckan.
Tacksam för fina svar!
Ha det gott.
Du kommer inte bli tjockare av att ha ett större underskott. Äter du mindre kommer du att gå ner mer. Risken är dock att du tappar mer muskler om du har ett för stort underskott!
Risken är dock att du tappar mer muskler om du har ett för stort underskott!
Om man tränar på gym regelbundet under tiden? Kanske är dumt ändå men jag är lite nyfiken:)
Magganyo
2012-01-16, 22:53
Om man tränar på gym regelbundet under tiden? Kanske är dumt ändå men jag är lite nyfiken:)
Ja.
vicarious
2012-01-16, 22:53
Hej!
Ligger i deff sedan en tid tillbaka och har funderat en del på detta:
Jag ska landa på runt 2000 KCAL om dagen, men jag kommer oftast inte upp i mer än 1500-1700 KCAL.
(Förutom att jag är lite tröttare)
Är detta farligt/dåligt? Hörde något om att kroppen kan ställa in sig på svält och att man då kan bli ev "tjockare", för att kroppen inte vill lämna ifrån sig något fett eller dylikt. Ska tillägga att jag inte har någon koll alls på ämnet.
Det jag egentligen undrar är om jag MÅSTE komma upp till dessa 2000 som alltså är -500 KCAL av mitt dagliga intag för att få en viktnedgång på ungefär 0,5kg i veckan.
Tacksam för fina svar!
Ha det gott.
Nej det är inte farligt. Det tänkbara negativa effekterna av ett för lågt energiintag är:
1. Eventuellt förlorad muskelmassa på grund av för lågt energi och/eller proteinintag.
2. Försämrad prestation på gymmet vilket även det kanske på sikt kan leda till mer förlorad muskelmassa. Man kanske helt enkelt tränar sämre om man går för lågt på energin.
3. Mindre spontanaktivitet i vardagen, vilket i sin tur leder till att man helt enkelt förbrukar mindre energi. Om du deffar på 1500 kcal kanske du blir så otaggad och hängig på dagarna att du hellre lägger dig i tv-soffan hela kvällarna istället för att göra något annat till exempel.
Svältläget är inget mer än en väletablerad myt och inget du behöver bry dig om.
Okej, då är jag lite mer med på läget, tack!
En jäkligt dum fråga möjligtvis. Ni som deffar, räknar ni ut på nytt varje månad ungefär vad ni ska ligga på? Med: Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)
Tänker eftersom att jag har fått ut 2000kcal nu, om 2 månader kanske jag tappat lite och får ut helt andra siffror. Kort och gott, ändrar ni/uppdaterar vad ni ska äta?
Freitrich
2012-01-16, 23:32
Okej, då är jag lite mer med på läget, tack!
En jäkligt dum fråga möjligtvis. Ni som deffar, räknar ni ut på nytt varje månad ungefär vad ni ska ligga på? Med: Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)
Tänker eftersom att jag har fått ut 2000kcal nu, om 2 månader kanske jag tappat lite och får ut helt andra siffror. Kort och gott, ändrar ni/uppdaterar vad ni ska äta?
Det rör sig inte om så mycket så är inte jätte viktigt, men för att optimera så är det väl alltid bra. Jag har gått ner 7 kilo sen slutet november och mitt energibehov har gått ner ungefär 100kcal per dag enligt beräkning på nätet, så en uppdatering varannan månad skadar ju inte. Men om du som mig är lite amatör bantare som bara vill tappa några kilo så är det inte något du behöver gå och grubbla över.
Det rör sig inte om så mycket så är inte jätte viktigt, men för att optimera så är det väl alltid bra. Jag har gått ner 7 kilo sen slutet november och mitt energibehov har gått ner ungefär 100kcal per dag enligt beräkning på nätet, så en uppdatering varannan månad skadar ju inte. Men om du som mig är lite amatör bantare som bara vill tappa några kilo så är det inte något du behöver gå och grubbla över.
Låter bra! :thumbup:
Undrar en sak till: lättkvarg med fun light i som frukost, går det bra under deff?
Alltså lättkvargen 0,1% och 3-4 korkar fun light där i. Käkat det några mornar nu, och funkar bra för mig som inte gillar att käka frukost egentligen.
Tacksam för svar :)
mysglenn
2012-01-17, 10:14
Undrar en sak till: lättkvarg med fun light i som frukost, går det bra under deff?
Alltså lättkvargen 0,1% och 3-4 korkar fun light där i. Käkat det några mornar nu, och funkar bra för mig som inte gillar att käka frukost egentligen.
det är min standardfrukost under deff
Freitrich
2012-01-17, 10:15
Är nog ganska vanligt bland folk på detta forum, själv sitter jag just nu och äter kvarg med mosad banan. Om du känner att du klarar dig fint på energin från bara kvarg så ska det nog bara vara köra på!
Även detta låter bra! :)
En fråga till :D
Hur lägger ni upp er träning under deff? Alltså tiden på gym, kör ni två muskelgrupper åt gången? Jag tänkte köra gym Mån,Ons,Fre och vet inte riktigt hur jag ska dela upp muskelgrupperna. Hur gör ni?
vicarious
2012-01-17, 12:44
Du svarar på din egen fråga. Det funkar ju för dig.
Även detta låter bra! :)
En fråga till :D
Hur lägger ni upp er träning under deff? Alltså tiden på gym, kör ni två muskelgrupper åt gången? Jag tänkte köra gym Mån,Ons,Fre och vet inte riktigt hur jag ska dela upp muskelgrupperna. Hur gör ni?
2-3 muskelgrupper per pass kör jag, men väldigt få set och övningar.
Ben, vader, mage
Bröst, armar
Rygg, axlar
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.