handdator

Visa fullständig version : Bygga eller Deffa?

Pellko
2012-01-16, 20:54
Har letat men inte hittat exakt vad jag funderar över.

Många menar ju på att man skall ligga på kcal överskott för anabolt tillstånd och kunna bygga rejält med massa för att sedan deffa bort fettet som följt med i farten. Och att en "neutral" kalori balans inte bygger lika mycket.

Frågan är enkel : Kan man inte bygga 1 månad för att sedan deffa 1 vecka eller något i den stilen?
Eller är bygga massa 7-8 månader och sedan deffa 4-5 månader bättre?

willtjam
2012-01-16, 21:11
Hur mycket tror du att du hinner deffa på en vecka?

Pellko
2012-01-16, 21:25
Ungefär lika mycket som man hinner bygga?
Det jag menar är måste man bli en "tjockis" för att deffa 4-5 månader??
Dels är deffen jobbig lång tid, dels har man förhoppningsvis bättre form året om...

deadich
2012-01-16, 21:25
Jag bulkade en månad som ett cp när jag började sedan körde jag normalt ett par månader så byttes typ allt överflödigt fett från bulken ut till muskler. Nu ska jag försöka mig på en bulk igen för att komma över 60. Har problem med att lägga mig på ett litet överskott och hålla det flera månader så har lättare att bulka upp rejält under ett tag sedan äta normalt och hålla mig kvar på samma vikt men byta ut fettet. Notera att jag inte är deffad, känner mig knappast tillräckligt muskulär än för att dra enriktig deff, har inget behov egentligen av deff heller, är mer inne för styrkan.

Pellko
2012-01-16, 21:26
Hur mycket tror du att du hinner deffa på en vecka?

Dels är deffen jobbig lång tid, dels har man förhoppningsvis bättre form året om...

Fredron
2012-01-16, 21:35
Om du blir tjock så har du bulkat dåligt.
Tanken är att man ska gå upp i vikt, men inte så fort så man blir tjock.
Det borde väl finnas en 10kg intervall eller något som du kan tänka dig att ligga mellan och fortfarande trivas med din kropp. Så bulka upp till den sakta och sen deffa ner 10kg och börja om.

willtjam
2012-01-16, 21:55

Det finns ju snabbdieter annars. Men som Fredron skrev; gå inte upp så jäkla mycket, utan låt det ta sin tid.

opppe
2012-01-16, 23:40
Sök på ABCDE metoden så ska du finna svar om kortids deff/bulk som man varvar. Jag ska själv använda mig av detta då jag anser att det passar mig väldigt bra!

Pellko
2012-01-17, 09:37
Sök på ABCDE metoden så ska du finna svar om kortids deff/bulk som man varvar. Jag ska själv använda mig av detta då jag anser att det passar mig väldigt bra!

Tack för tipset! Tipsen. Ska provas!