handdator

Visa fullständig version : IF för den late?

RobinSilver
2012-01-16, 17:41
Tänkte prova på intermittent fasta.

Jag jobbar 06:00 - 15:00 med lunch 12:00
Tränar 15:00 - 16:00

Om jag får i mig rätt mängd protein (80x2=160 gram) var dag. Spelar då det någon större roll på fett och kolhydrater?

Ni förstår, min tanke med det hela är att äta så normal mat som möjligt. Inte som i tråden på era leangains middagar med halva grisar och 2 kg fläskfile på en tallrik, utan vanlig jäkla mat. Det som serveras (av frugan eller dagens på jobbet).

Upplägg:
Lunch 12:00, Protein shake + föda
Träning 15:00
Middag 16:30, Protein shake + föda
Kvällsmat 19:00, Protein shake + föda

Bara mina tre proteinare ger mig 93 gram protein. De övriga 70 grammen bör komma ur födan utan några problem bara det innehåller lite kött.

Sen är det bara upp till mig själv reglera mängden på födan så jag hamnar på kcal minus eller plus beroende på vad jag är ute efter.

Hade ett sådan här system fungerat? Säkert inte optimalt, men tillräckligt bra för att få alla fördelarna med IF?

daloatf
2012-01-16, 17:44
Jora, verkar beskymmersfritt. IF är ju tänkt att göra det enklare.

RobinSilver
2012-01-16, 20:02
Jora, verkar beskymmersfritt. IF är ju tänkt att göra det enklare.

Daloatf, du har ju kört IF ett tag.
Vilka fördelar resp. nackdelar har du upplevt?
Finns där något speciellt man behöver tänka på innan man kastar om livet?
Nybörjarmisstag?

Jag är lite skeptisk till IF, främst vad gäller hungern fram till första middagen.

Erik_Hellström
2012-01-16, 20:10
Daloatf, du har ju kört IF ett tag.
Vilka fördelar resp. nackdelar har du upplevt?
Finns där något speciellt man behöver tänka på innan man kastar om livet?
Nybörjarmisstag?

Jag är lite skeptisk till IF, främst vad gäller hungern fram till första middagen.

Jag har kört i princip det upplägget du föreslår under 3-4års tid. (1:a måltid ca 3tim innan träning, följt av 2st måltider efter träning).

Fördelar:
Väldigt enkelt att hålla koll på det man ska äta, och när. Ingen stress över maten alls med detta upplägg i mitt tycke.
Liten måltid -> Träning -> Större måltider -> Klart.

Nackdelar:
Den sociala biten när det kommer till att anhöriga tycker man inte äter "normalt", men detta kan anpassas till att inte bli ett bekymmer med lite strukturerande.

Vad gäller hunger så har jag inte haft problem alls med detta själv, inte ens på underskott. Man vet att man får äta sig mätt åtminstone en gång per dag. Mycket bättre enligt mig jämfört med att äta fågelportioner "var tredje timme" tex...

RobinSilver
2012-01-16, 20:20
Hur snabbt efter träningen behöver man få i sig det "stora" målet?
Räcker det med protein shake direkt efter träning för att sedan äta en timme senare?
Eller behöver maten stå redo i kylen när man kommer hem från gymmet?

forslund
2012-01-16, 20:21
En timme efter duger gott om du tar proteindrink efteråt. Men ju snabbare desto bättre.

daloatf
2012-01-16, 20:46
Jag har kört i princip det upplägget du föreslår under 3-4års tid. (1:a måltid ca 3tim innan träning, följt av 2st måltider efter träning).

Fördelar:
Väldigt enkelt att hålla koll på det man ska äta, och när. Ingen stress över maten alls med detta upplägg i mitt tycke.
Liten måltid -> Träning -> Större måltider -> Klart.

Nackdelar:
Den sociala biten när det kommer till att anhöriga tycker man inte äter "normalt", men detta kan anpassas till att inte bli ett bekymmer med lite strukturerande.

Vad gäller hunger så har jag inte haft problem alls med detta själv, inte ens på underskott. Man vet att man får äta sig mätt åtminstone en gång per dag. Mycket bättre enligt mig jämfört med att äta fågelportioner "var tredje timme" tex...

This

RobinSilver
2012-01-17, 16:52
Tack för svaren. Har påbörjat min IF idag. Känns mycket bra.

Hur gör ni på helgerna?
Förskjuter ni fastan nån timme? Man brukar ju sova resp. vara uppe längre på helger.

DRQ96
2012-01-17, 17:36
nä, jag äter kl 12 och kl 17 oavsett veckodag. Funkar bra med morgonträning på lördag och kvällsträning andra dagar...

Otroligt nöjd med resultaten