handdator

Visa fullständig version : Volvo s40 1.8 -97. HJÄLP!? Ni som kan bilar.

callebolund
2012-01-16, 13:16
Köpa eller inte? Tidigare erfarenheter? Kända fel? etcetc.

Har hittat en fin Volvo s40 1.8, han begär 18000kr. Den har gått 14000 mil, haft 3 ägare, rostfri, kamremsbyte efter 13000 mil, fullservad, Skatt o Bes UA, SoV.

Kan det vara något? Jag själv kan ingenting om bilar mer än att köra dem..

MathiasF
2012-01-16, 13:30
Du får 888kr rabatt, är det hans prutmån? hehe

Det verkar vara ett okej köp, den har gått ganska lite (för åldern) och är välservad.
Volvo är inte direkt kända för att bryta ihop när som helst.

2st likvärdiga på blocket som kostar 23000

Victuhh
2012-01-16, 13:32
Ser ju bra ut som du berättar den, kamremsbyte är ju ett stort plus.

drakfelt
2012-01-16, 18:25
Nu kanske du inte skruvar själv, men ett plus är att det finns reservdelar i överflöd på skroten till s40

Postat via en mobil enhet

Fartman
2012-01-16, 18:34
åk och titta, provkör. Priset är okej och det som står låter bra så nu återstår att bilda sig en egen uppfattning, kolla tex att däcken verkligen är ok, kolla själv efter rost, in under huven och kolla på slangar etc (sprickor, om det verkar läcka någonstans). Gå sen på magkänslan.

Nils.R
2012-01-16, 18:55
Nej nej nej, inte en 1.8, skräpmotor, finns en anledning att dom är så billiga.
Ska du ha en äldre S40 så köp en som inte är äldre än från 01 och en 2.0 turbo.

MathiasF
2012-01-16, 20:05

Jag skulle inte köpt en babymotor heller, men det kanske "finns en anledning" till att en 18 åring funderar på en bil för 18 lök? ;)

StarkaUlf
2012-01-16, 20:12

Har också hört (från en väldigt kunnig mekaniker som själv har kört ett antal s40's och äger två stycken just nu) att det är betydligt bättre motor i en 2.0T eller T4, och att man bör köpa någon av dessa och inte 1.6, 1.8 eller 2.0

Nils.R
2012-01-17, 08:50
Jag skulle inte köpt en babymotor heller, men det kanske "finns en anledning" till att en 18 åring funderar på en bil för 18 lök? ;)

Har också hört (från en väldigt kunnig mekaniker som själv har kört ett antal s40's och äger två stycken just nu) att det är betydligt bättre motor i en 2.0T eller T4, och att man bör köpa någon av dessa och inte 1.6, 1.8 eller 2.0

Poängen är inte att det är en babymotor, poängen är att det är en kass motor överlag.
Den har en tendens att läcka olja bland annat.
Som StarkaUlf säger, om du ska ha en S40 så köp en med 2.0T och en som är från 2001-

Olegh
2012-01-17, 08:57
Skulle akta mig för den årsmodellen. Tidiga S40 hade massor av barnsjukdomar och -97 är väl ungefär så tidigt det kan bli.

Nils.R
2012-01-17, 09:11
Skulle akta mig för den årsmodellen. Tidiga S40 hade massor av barnsjukdomar och -97 är väl ungefär så tidigt det kan bli.

-96 är tidigast, men som sagt så bör man köpa en som är efter faceliften.

callebolund
2012-01-17, 13:39
Haha allt var perfekt, men denna kille försökte lura mig, bilen ägdes inte av han. Bad om körkort då tog han fram ett brunt litet papper där det stod på arabiska.. Blev ingen affär, blir nog en Saab 9-3 ist..tack för hjälpen:D

Kabuto
2012-01-17, 13:51
Haha bara cash och inga ägarbytarpapper?

Fishtank
2012-01-17, 14:02
Inte för att vara rasist eller något.
Men därför man inte köper bilar av abdullah

Mental
2012-01-17, 14:06
Inte för att vara rasist eller något.
Men därför man inte köper bilar av abdullah

Om det inte är rasistiskt, vad är det då? Bara namnet det hänger på?

MathiasF
2012-01-17, 14:13
Om det inte är rasistiskt, vad är det då? Bara namnet det hänger på?

erfarenhet

KlopFer
2012-01-17, 14:18
Köpa bra bil kompis till bra pris å krejer

Mental
2012-01-17, 15:09
erfarenhet

Rasism alltså?

Man har stött på 3 blattar som fifflat med bilar, och nästa man träffar klassar man där efter, han är blatte, alltså fifflar han med bilar.

Sedan har man lärt in att gå efter rastillhörighet, blatte = bilskojare, om inte det är rasism, vad är det då? Kalla det erfarenhet kan man ju göra. Men det är fortfarande rasism.

MathiasF
2012-01-17, 15:18
Rasism alltså?

Man har stött på 3 blattar som fifflat med bilar, och nästa man träffar klassar man där efter, han är blatte, alltså fifflar han med bilar.

Sedan har man lärt in att gå efter rastillhörighet, blatte = bilskojare, om inte det är rasism, vad är det då? Kalla det erfarenhet kan man ju göra. Men det är fortfarande rasism.

Visste inte att blatte var en egen ras.

Mental
2012-01-17, 15:28
Näe, antagligen menar inte Fishtank något rasistiskt med "abdullah" Det kanske är en specifik individ han refererar till som inte har något med ras att göra...

MathiasF
2012-01-17, 15:30
Näe, antagligen menar inte Fishtank något rasistiskt med "abdullah" Det kanske är en specifik individ han refererar till som inte har något med ras att göra...

Du är en fantastiskt naiv människa.

Mental
2012-01-17, 15:31
Du är en fantastiskt naiv människa.

Du har rätt, jag erkänner, jag tror Fishtank är rasistisk trots att han skriver att han inte är det.

Det jag vill peka på är hur fånigt det låter.

Lite som

"Det här är inte ett personangrepp men du är dum i huvudet Mathias".

MathiasF
2012-01-17, 15:32
Du har rätt, jag erkänner, jag tror Fishtank är rasistisk trots att han skriver att han inte är det.

Du vet mycket väl att det inte var det jag syftade på.

_slipknot1_
2012-01-17, 15:35
Haha allt var perfekt, men denna kille försökte lura mig, bilen ägdes inte av han. Bad om körkort då tog han fram ett brunt litet papper där det stod på arabiska.. Blev ingen affär, blir nog en Saab 9-3 ist..tack för hjälpen:D

Bra val att avstå. 1.8 Gdi motorerna är tillverkade av Mitsubishi och håller dålig kvalité. Därför de oftast ligger lägre i pris. Men v40/s40 första versionen tillverkades i Holland och är av sämre kvalité än 850/v70 på de flesta detaljer.
De jag var och kikade på hade oftast problem med rost och överlag dålig lack.

9-3 är ett bättre val, det du ska tänka på är dock om du väljer turbo är att om den nu skulle rasa kostar det väldigt mycket att reparera.

MathiasF
2012-01-17, 15:38
Jag ska förklara detta en gång för alla så att även såna "Achmed som gör pizzorna är trevlig han" -människor som du förstår.

Jag bor i Skåne som är mycket invandrartätt, men erfarenheten av det dög inte.

Jag är ung och då har man ofta en mycket bred bekantskapskrets, där ingår även ett gäng människor av utländsk härkomst som det så fint heter.
Du ska inte tro för en sekund att en enda utav dom inte känner till åtminstone EN hälare för att vara ETT exempel. Jag tycker inte illa om de här människorna,
jag umgås inte med kriminella, men jag vet jävligt väl vilken inställning var och en av dom har.
Så du kan ta din gulleplutte politiskt korrekta värld och köra upp någonstans.

HMB
2012-01-17, 15:42
Haha allt var perfekt, men denna kille försökte lura mig, bilen ägdes inte av han. Bad om körkort då tog han fram ett brunt litet papper där det stod på arabiska.. Blev ingen affär, blir nog en Saab 9-3 ist..tack för hjälpen:D Det kan ha varit ett äkta körkort (från landet där det utfärdades). Hursomhelst så undvik S/V40 FAS 1, FAS 2 kom hösten 2000 och är en mycket vettigare bil. Personligen så hade jag köpt en V70 istället, man får bra mycket mer bil för pengarna.

Mental
2012-01-17, 15:46
Jag ska förklara detta en gång för alla så att även såna "Achmed som gör pizzorna är trevlig han" -människor som du förstår.

Jag bor i Skåne som är mycket invandrartätt, men erfarenheten av det dög inte.

Jag är ung och då har man ofta en mycket bred bekantskapskrets, där ingår även ett gäng människor av utländsk härkomst som det så fint heter.
Du ska inte tro för en sekund att en enda utav dom inte känner till åtminstone EN hälare för att vara ETT exempel. Jag tycker inte illa om de här människorna,
jag umgås inte med kriminella, men jag vet jävligt väl vilken inställning var och en av dom har.
Så du kan ta din gulleplutte politiskt korrekta värld och köra upp någonstans.

Vad har politisk korrekthet med något att göra?

Det jag påpekar är hur jävla dumt det är att alltid inleda sina rasistiska uttalanden med "jag är inte rasist men..."

Sen får Fishtank vara hur rasisitisk han vill, men han kan gärna sluta hyckla med det. Utgår man från att en invandrare som vill sälja en bil är en fifflare så är man rasist. Och jag har inga problem med det, om man står för det.

Om man ger det kategoriska rådet "Men därför man inte köper bilar av abdullah" Hur kan man då påstå att det inte är ett rasistiskt påstående?

MathiasF
2012-01-17, 15:48

Det jag påpekar är hur jävla dumt det är att alltid inleda sina rasistiska uttalanden med "jag är inte rasist men..."

Sen får Fishtank vara hur rasisitisk han vill, men han kan gärna sluta hyckla med det. Utgår man från att en invandrare som vill sälja en bil är en fifflare så är man rasist. Och jag har inga problem med det, om man står för det.

Om man ger det kategoriska rådet "Men därför man inte köper bilar av abdullah" Hur kan man då påstå att det inte är ett rasistiskt påstående?

Okej, då backar jag.
Du lät som ännu en som förnekar in i döden att det finns något ont i någon som inte är svensk.

buten
2012-01-17, 16:29
Skulle aktat mig från tidiga s40 och jag själv alla s40/v40. Många skitfel och mycket rost

Är bilmekaniker om det nu spelar någon rolll :)

Fishtank
2012-01-17, 21:56

Har inget emot invandrare som jobbar för sig men i 9/10 bilaffärer så finns det dolda fel när säljaren är från ett annat land.
Säger inte att etniska svenskar är bättre men mina erfarenheter är klart bättre med dom.
Om det har att göra med bristande kunskap eller att de personerna försöker blåsa en vet jag inte men det är min erfarenhet vid bilköp.
De invandrare som inte jobbar och går på bidrag är lika mycket värda som svenska parasiter som bara suger ut alla bidrag de kan.

Sorry för om mitt inlägg var icke pk och gjorde dig upprörd men rasistiskt var det inte.

Vill du diskutera mer öppna en egen tråd eller om för ts fråga är besvarad.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Biceps
2012-01-17, 23:16
Det är ganska små och trånga bilar, samt plastiga.. farsan hade en 2,0T -00 för några år sen. I övrigt var det inget direkt fel med den