handdator

Visa fullständig version : Tränar / Äter jag rätt för att bli av med min övervikt?

Robin86
2012-01-15, 13:03
Tjenare! Är en kille på 25 år som spelat hockey fram tills jag var 20 år gammal. När jag la av med hockeyn har jag i stort sätt inte gjort någonting alls (förutom lyft lite vikter då och då). Och detta i kombination med att jag ätit dålig mat. Så jag har ju en HEL DEL med övervikt att bli av med.

Längd:188 cm
Vikt: 107 kg

Är kraftigt byggd i mig själv men skulle vilja komma ner till 90kg.

Har precis börjat träna BJJ (Brasiliansk jiu-jitsu) och lite old boys hockey.
Men undrar lite vad ni tror om min träning/kost för att gå ner i vikt.

Såhär ser en typiskt vecka ut för mig.

Mån. Äter frukost 09.00 som brukar vara 2 grova mackor med antingen makrill eller leverpastej på, mjölk att dricka.

Lunch 12.00 brukar oftast vara detsamma som frukosten.

Middag 17.00 något som min sambo lagat (brukar vara nyttigt)

Träning 18.00 BJJ ca 1,5 timme

Kvällsmat 20.00 frukt eller liknande.

Tis: samma mat som Måndag men tränar hockey 2timmar

Ons: Samma som Måndag.

Tors: Samma mat som Måndag fast utan träning

Fre: Se Tors

Lördag: Äter lite vad jag vill (minde nyttigt)

Sön: Försöker hålla igen på onyttig mat men brukar bli iaf ett onyttigt mål.

Skulle kunna tänka mig att träna en dag till..

Och gärna tips på vad man kan äta mer än mackor till frukost/lunch, väldigt gärna sådant som finns att köpa "färdigt" i en vanlig mataffär.
Har tillgång till kylskåp och micro på jobbet :)

Tack för titten! Mvh Robin

Tiro
2012-01-15, 14:10
Att gå ner i vikt är i grund och botten göra av med mer än vad du stoppar i dig :) skaffa ett gymkort å dra iväg och kör ett helkropps pass eller två för att komplitera med det andra? Sen vad det gäller maten så är husmanskost ganska bra, beror väl på hur fort du vill gå ner :)

joasimo
2012-01-15, 14:12
Du äter väl mer än bara nån frukt till kvällsmålet efter din träning?

Robin86
2012-01-15, 14:16
Att gå ner i vikt är i grund och botten göra av med mer än vad du stoppar i dig :) skaffa ett gymkort å dra iväg och kör ett helkropps pass eller två för att komplitera med det andra? Sen vad det gäller maten så är husmanskost ganska bra, beror väl på hur fort du vill gå ner :)

Hehe jo sant. Men tycker mer att det känns som om jag kanske ska gå ut och gå den dagen ist för att sticka ner och styrketräna? Eller har jag fel ? =)

Robin86
2012-01-15, 14:16
Du äter väl mer än bara nån frukt till kvällsmålet efter din träning?

Nej oftast inte.... :em:

joasimo
2012-01-15, 14:17
Hehe jo sant. Men tycker mer att det känns som om jag kanske ska gå ut och gå den dagen ist för att sticka ner och styrketräna? Eller har jag fel ? =)

Nej styrketräning är det absolut bästa under en viktnedgång.

WHITEFOLKS
2012-01-15, 14:43

Väldigt förenklat.

Det är det absoluta bästa om du vill behålla så mycket muskelmassa som möjligt/öka den.

Just för viktnedgång, om det är det absolut viktigaste, är det nog bättre att inte styrketräna alls. Då går du nog ner mer i vikt men givetvis även mycket mer i muskelmassa.

MagnusJ
2012-01-15, 14:44

Ja.. det är klart bäst håller med. Men det gäller också att ligga på ett underskott genom matintaget förr att han skall "droppa" hela 17 kg (förhoppningsvis) fettmassa. *flex*

Robin86
2012-01-15, 15:00
Väldigt förenklat.

Det är det absoluta bästa om du vill behålla så mycket muskelmassa som möjligt/öka den.

Just för viktnedgång, om det är det absolut viktigaste, är det nog bättre att inte styrketräna alls. Då går du nog ner mer i vikt men givetvis även mycket mer i muskelmassa.

Ok, nja jag vill ju inte bli av med den muskelmassa jag redan har =/

Robin86
2012-01-15, 15:01
Ja.. det är klart bäst håller med. Men det gäller också att ligga på ett underskott genom matintaget förr att han skall "droppa" hela 17 kg (förhoppningsvis) fettmassa. *flex*

Förstår och vet att 17kg är en hel del och att det inte kommer hända på någon månad. Men kan tycka att det borde iaf gå "hyfsat" fort eftersom jag äter bättre och tränar 3-4 gånger ist för ingenting?

Robin86
2012-01-15, 15:02

Ok, men känns bara lite surt att köpa ett träningskort för 1gång i veckan =/
Kanske kan köpa mig ett par hantlar..
Kan man väl köra dom flesta övningarna med hemma?

Robin86
2012-01-15, 15:04
Dom ska även börja med boxning om ca 1 månad på min klubb så är lite sugen på att köra det också...
Det blir då 2ggr i veckan dom kommer köra det.. Måste väl vara en bra träning för att behålla /bygga muskler och bli av med fett?

Fredron
2012-01-15, 15:15
Det blir någon slags träning men går knappast att jämföra med tung styrketräning 3-4 gånger i veckan.

Fortfarande, för att bli av med fett krävs det bara att du tillför mindre energi än din kropp behöver.
För att inte förlora muskelmassa krävs det att du tillför mycket protein samt utsätter dina muskler för hård träning.

Sniggel
2012-01-15, 15:24
Det är nog en av de största felen jag ser i din plan. Det är väldigt viktigt att äta ordentligt just efter träning. Bättre då att byta plats på nån utav måltiderna så du äter frukten tidigare. Protein behövs för att återuppbygga/reparera muskler och kolhydrater kan vara bra för återhämtningen till nästa pass. Kroppen är nämligen "extra bra" på att ta upp kolhydrater direkt efter träning och en frukt är knappt några kolhydrater alls även om det är det "enda" det består av :P

Ok, nja jag vill ju inte bli av med den muskelmassa jag redan har =/
Då är styrketräning väldigt viktigt (95-99% av alla som går ner i vikt underskattar hur viktigt detta är, de som inser det senare brukar ångra sig)

Förstår och vet att 17kg är en hel del och att det inte kommer hända på någon månad. Men kan tycka att det borde iaf gå "hyfsat" fort eftersom jag äter bättre och tränar 3-4 gånger ist för ingenting?
Det är svårt att veta exakt hur mycket du äter då du inte angivit några mängder och oavsett vilka beräkningar vi kanske tycker att vi kan använda oss av så kommer det inte påverka det som faktiskt händer. Och vad som faktiskt händer med kroppen, om du tappar eller inte och hur fort det går, det märker du själv. Och går det för långsamt är åtgärden att skära ner på maten eller öka på mängden aktivitet, alltid.

Ok, men känns bara lite surt att köpa ett träningskort för 1gång i veckan =/
Kanske kan köpa mig ett par hantlar..
Kan man väl köra dom flesta övningarna med hemma?
För att kunna träna mer än överkroppen krävs lite mer än bara några hantlar då det är svårt att träna benen tungt med hantlar. En skivstång och en skivstångsställning behövs också och nu börjar det kosta några tusen...

Dom ska även börja med boxning om ca 1 månad på min klubb så är lite sugen på att köra det också...
Det blir då 2ggr i veckan dom kommer köra det.. Måste väl vara en bra träning för att behålla /bygga muskler och bli av med fett?
Det är extra aktivitet så det kommer ju öka takten du tappar i vikt om du inte kompenserar genom att äta mer. Men för att behålla muskler är det inte "lika bra" som styrketräning.

Alltså BJJ + boxning har viss muskelbesparande effekt men det kommer inte i närheten av vad renodlad styrketräning gör. Och sen kan det vara dumt att träna för mycket, speciellt om man ligger på ett kaloriunderskott och har sämre återhämtningsförmåga. Det kan då behövas att man kompromissar med något för att kunna träna styrketräningen. Minimum 1 helkroppspass i vekcan skulle jag säga men 2 är nog bättre om du kan kompromissa med någon utav aktiviteterna. Jag tror nämligen att om du börjar med boxning och även lägger till styrketräning 2 ggr i veckan så kommer du att gå in i väggen.

Så du får göra någon kompromiss mellan våra råd och vad du tycker är kul. För jag inser att du gärna vill pyssla med MMA:n, boxningen OCH hockeyn. Tyvärr kan man inte bli bra på allt samtidigt som man även vill motverka muskelförlust under en viktnedgång. Man får försöka göra en sak i taget, eller iaf inte lägga till mer än en sak i taget. Kroppen måste hinna vänja sig och dessutom orka med den stress du utsätter den för (träningen + viktnedgången)

Robin86
2012-01-15, 15:37
Det är nog en av de största felen jag ser i din plan. Det är väldigt viktigt att äta ordentligt just efter träning. Bättre då att byta plats på nån utav måltiderna så du äter frukten tidigare. Protein behövs för att återuppbygga/reparera muskler och kolhydrater kan vara bra för återhämtningen till nästa pass. Kroppen är nämligen "extra bra" på att ta upp kolhydrater direkt efter träning och en frukt är knappt några kolhydrater alls även om det är det "enda" det består av :P

Då är styrketräning väldigt viktigt (95-99% av alla som går ner i vikt underskattar hur viktigt detta är, de som inser det senare brukar ångra sig)

Det är svårt att veta exakt hur mycket du äter då du inte angivit några mängder och oavsett vilka beräkningar vi kanske tycker att vi kan använda oss av så kommer det inte påverka det som faktiskt händer. Och vad som faktiskt händer med kroppen, om du tappar eller inte och hur fort det går, det märker du själv. Och går det för långsamt är åtgärden att skära ner på maten eller öka på mängden aktivitet, alltid.

För att kunna träna mer än överkroppen krävs lite mer än bara några hantlar då det är svårt att träna benen tungt med hantlar. En skivstång och en skivstångsställning behövs också och nu börjar det kosta några tusen...

Det är extra aktivitet så det kommer ju öka takten du tappar i vikt om du inte kompenserar genom att äta mer. Men för att behålla muskler är det inte "lika bra" som styrketräning.

Alltså BJJ + boxning har viss muskelbesparande effekt men det kommer inte i närheten av vad renodlad styrketräning gör. Och sen kan det vara dumt att träna för mycket, speciellt om man ligger på ett kaloriunderskott och har sämre återhämtningsförmåga. Det kan då behövas att man kompromissar med något för att kunna träna styrketräningen. Minimum 1 helkroppspass i vekcan skulle jag säga men 2 är nog bättre om du kan kompromissa med någon utav aktiviteterna. Jag tror nämligen att om du börjar med boxning och även lägger till styrketräning 2 ggr i veckan så kommer du att gå in i väggen.

Så du får göra någon kompromiss mellan våra råd och vad du tycker är kul. För jag inser att du gärna vill pyssla med MMA:n, boxningen OCH hockeyn. Tyvärr kan man inte bli bra på allt samtidigt som man även vill motverka muskelförlust under en viktnedgång. Man får försöka göra en sak i taget, eller iaf inte lägga till mer än en sak i taget. Kroppen måste hinna vänja sig och dessutom orka med den stress du utsätter den för (träningen + viktnedgången)

Aha nu förstår jag lite bättre.. Men om jag säger såhär. BJJ och hockeyn tycker jag är roligast och står överst på listan.. Boxningen var mer för att hitta någon annan träningsform mer än att springa/gå.

Men om jag skulle göra såhär då. Mån : Bjj
Tis : Hockey
Ons: Bjj
Tors: Styrketräning
Fre: Vila
Lör : Styrketräning
Sön : Vila
Är detta en bra kombo?

Fredron
2012-01-15, 15:45
Det ser ganska bra ut, kom bara ihåg att få i dig mycket protein direkt efter dina träningspass.

Robin86
2012-01-15, 15:48
Det ser ganska bra ut, kom bara ihåg att få i dig mycket protein direkt efter dina träningspass.

Ok, men gäller detta även om passet slutar sent? För som hockeyn slutar 22.00 och då känns det lite "fel" att kasta i sig en måltid precis innan man går och lägger sig?

Fredron
2012-01-15, 16:20
Ok, men gäller detta även om passet slutar sent? För som hockeyn slutar 22.00 och då känns det lite "fel" att kasta i sig en måltid precis innan man går och lägger sig?

Det gäller även om passet slutar sent.
Det är inget fel med att äta innan man går och lägger sig. Se bara till så att du planerar dina måltider så du inte ökar ditt energiintag utan bara lägger om det.
Dvs. ät mindre under dagen så du kan äta mycket efter passet.

Eddie Vedder
2012-01-15, 16:20
Ok, men gäller detta även om passet slutar sent?

Ja.

Sen måste det inte vara en multimåltid på 2000 kcal men få i alla fall i dig protein och en energimängd som motsvarar vad passet har förbrukat. Hur mycket "man måste äta efter ett pass" kan ingen ge svar på men det finns förmodligen inga fördelar med att äta extra lite då och det finns sannolikt fördelar med att äta lite mer.

Robin86
2012-01-15, 16:28
Aha ok! Men tycker ni att jag gör fel med att äta grova mackor? Finns det något annat som är bättre som finns att köpa i den lokala mataffären?

Brukar som sagt ha makrill/ leverpastej eller stekt ägg på mackorna.. Men kanske inte bra iaf? Och ska jag försöka dricka mindre mjölk och mer vatten?

Om jag nu ska träna styrka 2ggr i veckan, vilka muskelgrupper ska jag köra ihopa då?

speedy83
2012-01-15, 16:35
Det beror ju mycket på vilken väg man väljer, jag själv som är mitt i en viktnedgång och uppstart av träning avstår helt från kolhydrater om de inte kommer från sallad, böner osv- Med det sagt så äter jag inget bröd, pasta, mjölk.

Finns massor du kan äta istället som tex kvarg, keso, ägg

Nu är iofs jag väldigt långt från att vara expert kan vara bra att påpeka.

MagnusJ
2012-01-15, 19:02

Mitt tips till dig: Ha tåla mod. Ge inte upp. Med bättre kost och träning kommer du tappa mycket i början. Sedan kommer det perioder där viktminskningen står still trots hård träning och kaloriunderskott. Men det lossnar alltid. När du tappat 17 kg är dock din ämnesomsättning ändrad. Lycka till!!*flex*

joasimo
2012-01-15, 23:54
Klart jag vet att man måste ligga på ett underskott, annars hade jag inte nått 8%. Men styrketräning är det bästa träningssättet under en viktnedgång, inte det enda man behöver för att gå ner.

joasimo
2012-01-15, 23:56
Väldigt förenklat.

Ja det är väl de man vill göra? Styrketräning är det absolut bästa om du vill göra en lyckad deff (tillsammans med ett lagom underskott), så kanske ni förstår.

Maysan
2012-01-16, 00:21
Läs legendens bok. Ett bra tips.
Dolph har skrivit en jävligt bra bok med sjukt bra tips, hans liv och program m.m.

Han har ett antal program som skrivits ner i boken och dom är klockrena! Likaså kosten. Tänker tyvärr inte skriva ner hans program men jag rekommenderar dig starkt att köpa/låna boken.

vicarious
2012-01-16, 10:19
Läs legendens bok. Ett bra tips.
Dolph har skrivit en jävligt bra bok med sjukt bra tips, hans liv och program m.m.

Han har ett antal program som skrivits ner i boken och dom är klockrena! Likaså kosten. Tänker tyvärr inte skriva ner hans program men jag rekommenderar dig starkt att köpa/låna boken.

Har boken men håller inte med. Tycker inte den är klockren alls. Finns bättre böcker helt klart. Näringslära för Högskolan om man är intresserad och vill lära sig grunderna.

Robin86
2012-01-16, 11:44
Ok! Men hur vet man att man ligger på ett underskott av Kcal? Jag vet ju inte hur mkt jag gör av med? Testade idag att käka kesella naturell med skivat äpple och kanel ist för mackor! Gick skit bra! Riktigt gott! =)

Har bara tränat BJJ i en vecka.. Ska jag börja med styrketräning nu direkt eller vänta någon vecka?

Fredron
2012-01-16, 11:46
Ok! Men hur vet man att man ligger på ett underskott av Kcal? Jag vet ju inte hur mkt jag gör av med? Testade idag att käka kesella naturell med skivat äpple och kanel ist för mackor! Gick skit bra! Riktigt gott! =)

Har bara tränat BJJ i en vecka.. Ska jag börja med styrketräning nu direkt eller vänta någon vecka?

Börja träna direkt.
För att veta om man ligger på underskott måste du veta din förbrukning samt hur ditt intag ser ut. Gör man inte detta så får man helt enkelt kolla i spegeln eller använda en våg och se om det blir någon förändring.

Robin86
2012-01-16, 17:10
Ok, då kör jag igång med styrketräning direkt på torsdag! Men om jag nu ska träna styrketräning 2ggr i veckan. Ska man då träna igenom hela kroppen båda gångerna eller dela upp kroppen på då 2ggr?

Sen kör min sambo någon form av lchf / GI och har gått ner ca 10kg..
vad tror ni om denna dieten med den formen av träning jag kommer utföra?

Fredron
2012-01-16, 17:33
Ok, då kör jag igång med styrketräning direkt på torsdag! Men om jag nu ska träna styrketräning 2ggr i veckan. Ska man då träna igenom hela kroppen båda gångerna eller dela upp kroppen på då 2ggr?

Sen kör min sambo någon form av lchf / GI och har gått ner ca 10kg..
vad tror ni om denna dieten med den formen av träning jag kommer utföra?

Orkar och kan du köra 2 helkroppspass så varför inte.

LCHF handlar ju om att äta mycket fett och nästan inga kolhydrater.
Jag tycker att du ska sikta på mycket protein, fett som vanligt och mindre kolhydrater. Så du kan äta samma som hon äter om du vill.
Hemligheten för er båda när det gäller att gå ner i vikt kommer vara att undvika glass/godis/läsk/chips etc.
Kolhydrater funkar dock som snabb energi så om man inte äter det kan man känna sig lite trött och hängig vilket gör att man ibland presterar sämre på gymmet. Men det behöver inte vara något negativt att försöka dra ner på kolhydraterna.

Robin86
2012-01-16, 17:41
Ok, ja för hon äter ju kolhydrater men mindre, men inte lika mkt fett som Lchf vill.. Men det är liksom riktig grädde och så (inga light produkter)

Får väl ta mig i kragen och skita i pizza/godis mm på helgerna..

Har läst en del om hur man räknar ut hur mkt kcal man ska käka för att gå ner i vikt..

Men ska ärligt säga att jag fattar NADA! =/

Fredron
2012-01-16, 17:55
Ok, ja för hon äter ju kolhydrater men mindre, men inte lika mkt fett som Lchf vill.. Men det är liksom riktig grädde och så (inga light produkter)

Får väl ta mig i kragen och skita i pizza/godis mm på helgerna..

Har läst en del om hur man räknar ut hur mkt kcal man ska käka för att gå ner i vikt..

Men ska ärligt säga att jag fattar NADA! =/

Det kan kännas som mycket jobb att räkna alla kalorier och sånt ifall man inte är van.
Tänk istället att om du äter som innan men fokuserar mer på kött/fisk/fågel samt grönsaker och skippar all "skräpmat" så kommer det bli skillnad. Sen får du titta på vågen och i spegeln, ifall inget händer så får du käka mindre.

Robin86
2012-01-16, 17:56
OK! Tack för alla svar =) Får väl skriva en gång i månaden så man kan se om det är på rätt väg! =)

Kappman
2012-01-16, 19:17
skulle vilja lägga till mackor till "att undvika listan". Det är fantastiskt lätt att mosa i sig mer kalorier än man tänkt sig.

speedy83
2012-01-16, 20:19
Det har ju kommit en ny kommersiell pryl på marknaden nu som heter LCHQ, när jag kikade lite närmare på det så visade det sig att det är väldigt likt hur jag äter sedan innan och tycker det fungerar bra, har tappat i vikt och är ändå pigg och har energi som innan.

Det viktigaste är som sagt att undvika pizza, McD, kakor, godis och annat det blir väldiga mängder kcal som man inte tänker på.

deadich
2012-01-16, 21:43
Omöjligt att säga om det är bra eller dåligt utan att veta mängderna. Om det där verkligen är allt du äter om dagarna måste du trycka i dig sjuka mängder. Ät mindre bara så kommer du gå ned i vikt. Fungerar inte det så börja räkna kalorier och tryck i dig det kalorisnålaste du kan hitta för att stilla hungern. vill du behålla muskler så kör i dig protein och gymma. Men ärligt så tror jag inte att du som ligger på den vikten kommer förlora särskilt mycket muskler av en bantning, du lär ha en hel del fett som kroppen kan ta energi av istället.

Robin86
2012-02-06, 18:09
Ok tack för svaren! Får ta och kolla lite närmre på det där med LCHQ!

Jag anser inte att jag äter sådär jätte strora mängder direkt.. Men kanske för att jag är "van" vid mina portioner...

Har nu kört snart i 3 veckor och har gått ner från 107 till 104,5.. Är väl inte jättenöjd direkt =/

Har ökat träningen med en dag till Bjj, så nu ser kosten och träningen ungefär ut såhär..

Mån - frukost 09.00 med 250g Kesella med skivat äpple eller banan. Kan bli samma middag eller något lagat hemmifrån (typ korv stroganoff, utan ris).
Frukt eller mindre mellanmål vid 17.00 tiden.
Bjj träning 20.00 - 21.30. Gör en omelett när jag kommer hem.

Tis: Samma mat ungefär. Träning hockey 1 timme.

Ons: se måndag

Tors: se måndag

Fre. samma mat på dagen. Ibland något "godare" på kvällen men struntar då i ris/potatis/mm och tar mer sallad ist.. Ingen träning

Lör: Lite av en "ät vad du vill dag". Äter dock inget godis,chips. Dricker vatten ist för läsk. Ingen träning

Sön: Se fre. Ingen träning

Har försökt att bara äta den tallriken jag tar upp första gången och att sluta helt med läsk, redbull mm. Känner väl att jag inte har tid eller ork att träna mer än vad jag gör idag..

Något spec som jag gör fel? Är kilona jag gått ner ok eller är det för lite (räknat på tiden) ?

Gärna tips =) Ha de!

Robin86
2012-02-06, 18:43
Dricker föresten ca 1 liter mellanmjölk 5 dagar i veckan. Kanske inte är bra?

andeem
2012-02-06, 19:59
Vill du ner i vikt är minimjölk förstås bättre.

Popliteus
2012-02-06, 20:30
Vill du ner i vikt är minimjölk förstås bättre.

eller vatten

Robin86
2012-02-07, 18:01
Ok, får försöka halvera mitt mjölkdrickande och köra minimjölk =) !

Robin86
2012-04-18, 20:13
Lite nya frågor =) Har nu kommit ner till 98kg och känns helt ok! Kör idag följande träning: Mån-Bjj
Tis-Styrketräning
Ons:Bjj
Tors-Styrketräning..

Tänkte börja köra styrketräning på lördags mornar också!

Träningen går bra men känner att jag stått still lite nu i vikt minskningen (vet att jag bygger muskler)

Har ca 4km enkel väg ner till gymmet så tänkte att man kanske skulle börja cykla till styrketräningen! Har dock hört att man måste cykla långt/länge för att det ska bränna något? Stämmer detta eller är det helt enkelt en myt? Tacksam för svar. Mvh Robin

Eskils
2012-04-18, 20:42
Lite nya frågor =) Har nu kommit ner till 98kg och känns helt ok! Kör idag följande träning: Mån-Bjj
Tis-Styrketräning
Tors-Styrketräning..

Träningen går bra men känner att jag stått still lite nu i vikt minskningen (vet att jag bygger muskler)

Har ca 4km enkel väg ner till gymmet så tänkte att man kanske skulle börja cykla till styrketräningen! Har dock hört att man måste cykla långt/länge för att det ska bränna något? Stämmer detta eller är det helt enkelt en myt? Tacksam för svar. Mvh Robin

Myt.

aldoschadewitz
2012-04-18, 21:47
Jag har inte orkat läsa igenom hela tråden så jag ber om ursäkt i förväg om jag svarar på något som redan svarats på. Men varför mackor? Har du kyl och micro kan du väl göra en nyttig lunchlåda istället. Eller så kör du periodisk fasta fram till kort innan träningen då du äter frukten och sedan sprar kalorierna till efter träningen då jag anser att du behöver dem mest.

Du behöver inte skaffa ett gymkort bara för att behålla massan, om du inte har massa du byggt upp på gym. För annars är det nog inte sånna mängder att styrketräning är nödvändigt, ta promenader eller liknande i istället. Blir billigare så framför allt. Hoppas det hjälpte lite, lycka till!

azrael109
2012-04-19, 19:01
Tis-Styrketräning
Tors-Styrketräning..

Inga problem, varje km räknas.

312
2012-04-19, 19:39

Big mistake..

Viktigt att äta direkt efter ett pass, vare sig det är BJJ eller gympass. Och nu snackar jag inte en mesig frukt, utan proteinrik mat.

Allt handlar om kalorier in/ut, så det går verkligen inte att säga något om hur du kommer gå ner i vikt eller ej med din information.