handdator

Visa fullständig version : Dålig dyngsrythm, fettförbränning.

jonkel
2012-01-15, 04:33
Tja!

Ibland händer det att jag tvingas dygna (dvs skippa sömn helt en natt för att vända tillbaks dygnen) jag kan tänka mig att det verkligen inte är nyttigt. Men gör man av med mer kalorier genom att sitta uppe vid datorn en natt eller att ligga och sova? Är bara lite nyfiken.

Har heller aldrig lyckats greppa allt det här med fettförbränning. Jag förstår inte vitsen med att gå på morgonen för att förbränna maximalt med fett, när det man ändå inte gör av med mer energi än om man skulle gå samma promenad mitt under dagen.

Kaloriunderskott = fettförbränning? Eller är jag ute och cyklar? Kanske borde stå "fläsk-förbränning"

Skratta inte åt mig, känner mig oerhört korkad just nu :smash:

Fredron
2012-01-15, 05:49
Att "dygna" är givetvis inte bra men knappast farligt så länge det inte händer speciellt ofta. Jag vet inte den exakta skillnaden mellan att sitta vid en datorn och ligga och sova men den bör vara obetydligt liten.

Fettet du har på kroppen och vanligtvis runt magen innehåller massa energi. Om du äter för lite så kommer kroppen frigöra denna energi. Problemet är att om du äter för lite kommer kroppen också att använda upp dina muskler, så du tappar inte bara fett utan också muskler. Att vara smal med mage är ungefär lika illa som att vara allmänt tjock.
Därför vill vi alltså ha muskler samtidigt som mängden fett ska vara så låg som möjligt, de flesta av oss siktar i alla fall på detta.
Genom att att styrketräna så bygger vi eller bibehåller muskler, för att detta ska vara möjligt krävs det mycket protein, detta är kroppens byggstenar.

Det här med att man bränner mer fett på morgonen är ett vanlig missuppfattning.
För att enkelt förklara det, om du tränar på morgonen och bränner mer fett så kommer kroppen justera detta och bränna mindre fett på eftermiddagen. Du tjänar alltså ingenting på att träna på morgonen. Det är fortfarande kalorier in och kalorier ut som avgör om du går upp eller ner i vikt.

Hoppas detta bringade någon slags klarhet :)

snarlik
2012-01-15, 09:53
Det här med att man bränner mer fett på morgonen är ett vanlig missuppfattning.
För att enkelt förklara det, om du tränar på morgonen och bränner mer fett så kommer kroppen justera detta och bränna mindre fett på eftermiddagen. Du tjänar alltså ingenting på att träna på morgonen. Det är fortfarande kalorier in och kalorier ut som avgör om du går upp eller ner i vikt.

Hoppas detta bringade någon slags klarhet :)

Bränna fett är alltså inte samma sak som din totala förbränning, här handlar det om vilken energikälla din kropp prioriterar. Så när det kommer bränna mindre fett under resten av dagen efter morgonträning så innebär det att kolhydrater kommer prioriteras och inte att din totala energiförbrukning går ner.

Nicklas har skrivit några jättebra artiklar om sömn och vikt. En som handlar om vad som sker efter just en natt med sömnbrist.

http://traningslara.se/somnbrist-och-energiforbrukning/
http://traningslara.se/somnen-och-viktregleringen-ett-hett-amne-inom-forskningen/

och givetvis har de (Jacob) skrivit en fin artikel om bla. morgonpromenader

http://traningslara.se/fettforbranning-traningsintensitet-morgonpromenader-och-viktnedgang/

jonkel
2012-01-15, 17:01
Tack så mycket!!