handdator

Visa fullständig version : FD träningskille vill komma igång igen.[hjälp]

spgarn
2012-01-14, 20:51
Tjena!

var nästan 2 år sen då jag tränade riktigt hårt och gick all in och kände mig riktigt nöjd med vad jag åstakom, MEN sen gick jag in i en vägg kommer inte riktigt ihåg vad som hände men jag slutade träna.

Min kropp idag är som en blanding mellan en tjockis och en gymmare, hade därför tänkt gå ner några kilon och nästan börja om från början.

För 12 dagar sen började jag med att nästan utesluta kolhydraterna och har gått från 113.8 till 108.8 idag.

Har läst om SK ätardagar och liknanade tänkte mest höra ifall någon har erfarenhet av något liknande av vad jag tänkte testa.

Hade tänkt testa att varje lördag köper jag ett 10-pack cola zero och vart 14e dag köper jag 250g~ lösgodis.

någon som direkt säger att "NEJ GÖR DU DETTA SÅ ÄR DET KÖRT" eller har gjort något liknande som funkade så hade det varit kul med lite kommentarer.

Har förövrigt ingen tid att passa med viktminskningen och siktar mig mer åt att
ändra livstil så det kommer att vara långvarigt.

Hoppas inte posten blev för lång och att den inte är jobbig att läsa:>

Tack för er tid /spGarn.

Fugly
2012-01-14, 20:59
Äter du bara det där så skriker jag och alla andra nej. Vill du gå ner i bikt tycker jag du ska styrketräning för att behålla muskler och ligga på ett kaloriunderskott med 2-3G protein/kg kroppsvikt. Läs deffguiden i deffoch viktminsknings sektionen.

Fredron
2012-01-14, 21:00
Viktigast när du går ner i vikt är att du styrketränar så du lyckas bibehålla dina muskler, samt att ha en proteinrik kost.
LCHF, ätardagar etc etc. Det spelar ingen roll hur, när eller vad du äter. För att gå ner i vikt krävs det att du tillför din energi mindre än den behöver. Du kan äta godis varje dag om du vill.
Problematiken ligger i att du måste få i dig protein för att kunna behålla din muskler, samt vissa fetter, mineraler och vitaminer för att må bra. Allt detta kommer ge dig viss energi så du får se hur mycket plats över du har till godis och liknande.

Att du har gått ner 5kg senaste veckan beror till stor del på att du slutat med kolhydrater. Kolhydrater binder vatten så när du slutar med det så försvinner oftast ett par liter vätska. Om du börjar äta godis eller liknande så kommer du lägga på dig det igen. Men oroa dig inte för det, vad som står på vågen spelar ingen roll utan du får kolla i spegeln istället. Om du äter lite kolhydrater och lägger på dig så är det inte fett utan vatten som sagt.

Jag vet inte hur mycket energi du får i dig dagligen så om du ska ha ätardagar så kan det resultera i att 1 dag eller 5 dagars "arbete" går förlorat. Så det får du avgöra själv.

spgarn
2012-01-14, 21:26
Självklart så är detta inte det enda jag äter :>

äter mkt kött med grönsaker och 250-500g kvarg om dagen + en proteinshake väger inte min kost men jag vet att det är energiunderskott jag går på.

tanken var mer att jag skulle ha något att se fram emot vart 14e dag så att det blir mildrare.

som jag sa så är det mer en livsstilsändring än en hård tillfällig deff.

kör styrketräning 3~ ggr i veckan och springer 3~ gånger i veckan för tillfället.

mysglenn
2012-01-15, 09:27
så du frågar om / hur mycket 250g lösgodis varannan vecka kan göra?

det är ~1000kcal så det är drygt 3timmars promenader i raskt tempo eller ~1timmas joggning i bra takt. Eller ~150 kcal om dagen i 2veckor (dvs ~30min extra promenad varje dag) för att kompensera.

cyclist_90
2012-01-15, 09:54
Skulle ett 10-pack Cola Zero vara en ätardag? Jag fattar inget

kajjm
2012-01-15, 10:08
Du kan dricka 10 coke zero om dagen och det kommer inte påverka din vikt..
Nu hade ju 10 st coke zero om dagen varit 3.3 liter (om vi snackar 33cl) vilket är ganska överdriven jämförelse, just saying ~~

Coke zero / pepsi max är vad folk dricker mängder av som är beroende av läsk men inte vill slösa önödiga kcal på det..

Är ju inga kcal i det så du går inte upp i vikt av det..