Visa fullständig version : Hjälp ang deff!
Jag har nu bestämt mig för att jag vill göra en deff för att få ett lägre fettprocent. Ligger i dagsläget på runt 16% men känner att det kan vara bra för motivationen etc att komma ner till runt 12%. Jag har redan gått från 20-22% fett på 98kg till 15% på 86kg under en period från sommarlovets slut till jullovets början.
Sen tog jag en paus och unnade mig lite i julas och hamna på 88kg vilket jag inte tycker är så farligt. Inte så svårt att plocka bort de kilona, dock så lade jag mig på ett intag av 2000kcal / dag då mitt nya mål är 82kg. Det konstiga är att jag istället för att gå ner ca 0,5kg som jag beräknade. Så hamnade jag på 88,2kg. Alltså en ökning av 0,2kg? Jag har vägt mig båda gångerna på fastande mage vid ungefär 10tiden när jag gått upp ur sängen.
Kcal är uppdelade följande: protein 170g fett 85 och 100 kolhydrater .
Ser ni något fel i min deff? Den funkade galant för mig under sommar-jul perioden där jag såg 2-3kg per månad försvinna från vågen. Men jag behöll även styrkan / även ökade i vissa övningar. Skillnaden är väl att jag körde mer på LCHF diet då och plockade bort kolhydraterna helt. Dock så känner jag en sån mycket bättre ökning och energi på gymmet med lite kolhydrater i kosten.
mysglenn
2012-01-14, 11:23
när man går ner i vikt får man även ta bort kalorier så att man hela tiden ligger på underskott
räkna och räkna, man kan inte helt säkert "räkna ut" hur mycket man ska äta för viktnedgång mha formler etc, man får väga sig regelbundet och justera kosten därefter.
när man går ner i vikt får man även ta bort kalorier så att man hela tiden ligger på underskott
räkna och räkna, man kan inte helt säkert "räkna ut" hur mycket man ska äta för viktnedgång mha formler etc, man får väga sig regelbundet och justera kosten därefter.
Jo det vet jag, det jag äter just nu är det ungefärliga behovet för en som väger 82kg. En person på 82kg ska ju ha i sig typ 2300kcal och jag som väger 88 borde få i mig runt 2900kcal. 2900-500=2400kcal. Jag tycker att vikten borde ha gått ner något om jag då haft ett snitt på exakt 2097kcal i 2 veckor :/
Nebuchadnezzar
2012-01-14, 11:55
Man kan inte säga att "en person som väger X kg behöver Y kalorier för att ligga på energibalans". Det beror på mycket mer än så.
Att gå upp i vikt (eller att inte gå ner i vikt, 2 hekto kan det ju skilja beroende på kvällsmaten dagen innan typ) på 2000 kalorier om dagen låter däremot inte riktigt rätt. Skulle tro att du räknat fel eller att saker som påverkat vikten temporärt spelat in. Brukar vara så när det inte går ihop.
Man kan inte säga att "en person som väger X kg behöver Y kalorier för att ligga på energibalans". Det beror på mycket mer än så.
Att gå upp i vikt (eller att inte gå ner i vikt, 2 hekto kan det ju skilja beroende på kvällsmaten dagen innan typ) på 2000 kalorier om dagen låter däremot inte riktigt rätt. Skulle tro att du räknat fel eller att saker som påverkat vikten temporärt spelat in. Brukar vara så när det inte går ihop.
Nej men man kan ju räkna ut ett basalt energibehov som man kan ha som riktlinje. Jag har använt mig utav uträkningen i King Grubs deffguide.
Men om man stannar på samma vikt i 2 veckor med ett stort underskott, då böjar man fan undra lite...
"Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)
Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en idrottsmans dag inom en konditionsgren, och från summan du får fram (som alltså visar det energiintag du behöver för att din kroppsvikt skall vara konstant vid den aktivitetsnivå du anger) drar du av 500 kcal. Det är kaloriintaget som du bör ligga på för att uppnå viktminskningen av ett halv kilo per vecka." King Grub
Satte min aktivitetsnivå till 1,4. Tränar gym 4dagar sen vilar en dag och börjar om från början. Går även 5-6km 3-4 ggr i veckan. Så jag har ju knappast överskattat min aktivitetsnivå.
mysglenn
2012-01-14, 14:27
och om dom där sakerna man räknar ut inte stämmer får man ju justera...
enkelt
och om dom där sakerna man räknar ut inte stämmer får man ju justera...
enkelt
Jojo det förstår jag, men det är ju ett jävla underskott redan som det är. När jag låg stabilt på 88kg så åt jag runt 3000kcal :S Aja får väl köra 1v till och justera ifall det inte går neråt :/
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.