handdator

Visa fullständig version : Cardio efter styrkesträning bland annat


stkmp3
2012-01-14, 09:27
Hej alla kolozzare!

Jag har tänkt på det här länge och nu bestämt mig för att fråga er erfarna för att få lite perspektiv och förståelse.

Min polares brorsa hängde med oss och gymmade en dag och jag blev förvånad över hur kraftig han har blivit, på bara 3 månader :O. Jag blev självklart nyfiken och började attackera honom med frågor.

Han sa att han och hans polare hade "knäckt koden". Han började att förklara och berättade ganska detaljerat och det var svårt att förstå. Han verkade i alla fall kunna sin grej.

Jag ska försöka sammanfatta det han sa och det jag snappade upp. Han sa att det bästa sättet att bygga muskler är att lura sina muskler och få igång en så kallad afterburn effect, med ett cardio pass på cirka 20 minuter efter sin intensiva styrketräning. Exempelvis om du kör triceps intensivt i en timme och sen går 20 minuter i uppförsbacke direkt efter tills du blir helt slut. Då behöver kroppen mycket mer energi än om du bara hade kört triceps(ganska självklart) då tror kroppen att det områden som behöver mest energi är det drabbade området, dvs triceps i det här fallet och då går mest energi till just triceps för att byggas upp. Och därmed ökar muskeltillväxten mer än om du bara hade kört triceps. Det handlar om att ta slut på kroppen så att själva afterburn effecten sätts igång. Det handlar ju om att musklerna växer 48 timmar efter passet och det är då det är som viktigast att "mata" musklerna med protein.

Det här med afterburn effect har jag ingen större koll på, men jag vet att det är många som snackar om det och att det är väldigt bra, speciellt för deffning men även för muskelbyggning.

Så nu till mina frågor:

- Jag har hört att cardio efter styrketräning kan hindra muskeltillväxten, men det ansåg inte den här mannen, vad anser ni?

- Vad är egentligen den här omtalade "afterburn effecten" och hur aktiverar man den? Fungerar den bättre om man kör ett intensivt gympass än ett pass där man vilar ganska mycket mellan seten och inte blir lika slutkörd? Hur kan man maximera den här effekten, hur fungerar det? Kan ni göra mig lite kunnigare! är desperat och förvirrad, eftersom alla säger olika och jag vet inte vad jag ska tro på. *gah!*

- Ni som tror sig veta det optimalaste sättet att bygga muskler snabbt och effektivt får gärna dela med er av den kunskapen

Tack på förhand!

King Grub
2012-01-14, 09:33
Din "polares brorsa" saknar grundläggande kunskaper om mänsklig fysiologi.

om du kör triceps intensivt i en timme och sen går 20 minuter i uppförsbacke direkt efter tills du blir helt slut. Då behöver kroppen mycket mer energi än om du bara hade kört triceps(ganska självklart) då tror kroppen att det områden som behöver mest energi är det drabbade området, dvs triceps i det här fallet och då går mest energi till just triceps för att byggas upp. Och därmed ökar muskeltillväxten mer än om du bara hade kört triceps.

Det där är t ex rens nonsens.

stkmp3
2012-01-14, 09:37
Din "polares brorsa" saknar grundläggande kunskaper om mänsklig fysiologi.



Det där är t ex rens nonsens.

Förklara gärna det rätta! :)

mysglenn
2012-01-14, 09:39
Du kan ju fråga VARFÖR kroppen, som är så otroligt komplex - det mest komplexa vi känner till i hela universum - skulle luras att tro att det är triceps som har utfört arbetet?

HERREGUD!

Lychgate
2012-01-14, 09:44
"Afterburn" inom träningskretsen är väll att styrketräning förbrukar mer energi sett över en längre period än själva utförandet?

I övrigt en flummig idé.

stkmp3
2012-01-14, 09:45
Du kan ju fråga VARFÖR kroppen, som är så otroligt komplex - det mest komplexa vi känner till i hela universum - skulle luras att tro att det är triceps som har utfört arbetet?

HERREGUD!

Det är klart att triceps inte får all energi. Men det är ju trots allt triceps som har arbetat mest och får därmed mest energi. Fast om den får mer energi pga det är cardiopasset efter tycker jag låter konstigt och därför frågar jag er.

Pepz
2012-01-14, 09:47
Det är klart att triceps inte får all energi. Men det är ju trots allt triceps som har arbetat mest och får därmed mest energi. Fast om den får mer energi pga det är cardiopasset efter tycker jag låter konstigt och därför frågar jag er.

det är orimligt. ska återhämtningen av resten av kroppen bli lidande då tänker du?

stkmp3
2012-01-14, 09:49
det är orimligt. ska återhämtningen av resten av kroppen bli lidande då tänker du?

Nej det har jag inte påstått

stkmp3
2012-01-14, 09:49
"Afterburn" inom träningskretsen är väll att styrketräning förbrukar mer energi sett över en längre period än själva utförandet?

I övrigt en flummig idé.

Jo precis, varför är det flummigt? :D

mysglenn
2012-01-14, 09:55
Det är klart att triceps inte får all energi. Men det är ju trots allt triceps som har arbetat mest och får därmed mest energi. Fast om den får mer energi pga det är cardiopasset efter tycker jag låter konstigt och därför frågar jag er.

hur mäter man vad som har arbetat mest och "får mest energi"? hur vet man det? De muskler och organ som är involverade i cardio är ju mycket större och får dels arbeta under längre effektiv tid än din lilla fisiga tricepsmuskel :smash:

Lychgate
2012-01-14, 09:55
Jo precis, varför är det flummigt? :D

Eftersom det är lika lätt att säga motsatsen. Att gå i uppförsbacke tills man är slut kan lika gärna aktivera mer muskelmassa totalt(Quads, gluteus, etc. hela benen) vilket leder energin till att gå mest till återuppbyggnad av dessa och triceps återhämtning blir mer lidande. Det är större chans att detta inträffar än det din bekant säger.

King Grub
2012-01-14, 09:56
Muskeluppbyggnaden som styrketräningen stimulerar är inte på något sätt kopplat till energiförbrukning av aerob aktivitet.

mysglenn
2012-01-14, 09:56
Eftersom det är lika lätt att säga motsatsen. Att gå i uppförsbacke tills man är slut kan lika gärna aktivera mer muskelmassa totalt(Quads, gluteus, etc. hela benen) vilket leder energin till att gå mest till återuppbyggnad av dessa och triceps återhämtning blir mer lidande. Det är större chans att detta inträffar än det din bekant säger.

exakt, tänkte skriva detta.

Påståendet/"teorin" är så okvantifierbart som det bara kan bli! *gah!*

stkmp3
2012-01-14, 10:02
Eftersom det är lika lätt att säga motsatsen. Att gå i uppförsbacke tills man är slut kan lika gärna aktivera mer muskelmassa totalt(Quads, gluteus, etc. hela benen) vilket leder energin till att gå mest till återuppbyggnad av dessa och triceps återhämtning blir mer lidande. Det är större chans att detta inträffar än det din bekant säger.

Tack för ett bra svar! :D Det var ungefär i dem banorna jag tänkte också.

Så det är det som folk menar med att cardio pass efter ett styrkepass förstör muskeltillväxten? Eftersom cardion drar åt sig energin som egentligen skulle gå till dem musklerna man tränade under styrkpasset?

CalleP
2012-01-14, 10:02
När man menar afterburn effekt så betyder det väll den höjda energin förbrukningen som sker 1-2 dagar efter du har kört ett pass?

Pepz
2012-01-14, 10:04
Nej det har jag inte påstått

Det är klart att triceps inte får all energi. Men det är ju trots allt triceps som har arbetat mest och får därmed mest energi. .

så tolkar jag det. du har bara en viss mängd energi. om triceps då får mest i någon slags superkompensation så finns det ju för lite energi kvar till de musklerna som utför konditionsträningen. alltså blir deras återhämtning lidande.

Förstår du mitt resonemang?



Hela resonemanget är svårt att "motbevisa" eftersom det strider mot grundläggande träningsfysiologi. imho

mysglenn
2012-01-14, 10:04
När man menar afterburn effekt så betyder det väll den höjda energin förbrukningen som sker 1-2 dagar efter du har kört ett pass?

ja, det har redan skrivits: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5533723&postcount=5

Pepz
2012-01-14, 10:05
Så det är det som folk menar med att cardio pass efter ett styrkepass förstör muskeltillväxten? Eftersom cardion drar åt sig energin som egentligen skulle gå till dem musklerna man tränade under styrkpasset?

nja
konditionsträning ger rakt motsatta signaler till musklerna. och hämmar därigenom muskeltillväxten ( tror man)

stkmp3
2012-01-14, 10:07
När man menar afterburn effekt så betyder det väll den höjda energin förbrukningen som sker 1-2 dagar efter du har kört ett pass?

precis, och det är ju den man vill aktivera för till exempel deffning väll? För det är ju en självklarhet att man tappar mer fett om musklerna förbrukar energi 2 dagar efter träning än bara några timmar efter träningen?

Jag har hört att basövningar som bänkpress, marklyft, knäböj, osv ökar afterburn effekten, eftersom dessa övningar inkluderar flera muskler och kräver därmed mer energi av kroppen, stämmer detta?

stkmp3
2012-01-14, 10:09
nja
konditionsträning ger rakt motsatta signaler till musklerna. och hämmar därigenom muskeltillväxten ( tror man)

Kan du förklara lite tydligare, förstår inte riktigt:em:

Lychgate
2012-01-14, 10:16
Kan du förklara lite tydligare, förstår inte riktigt:em:

Styrketräning stimulerar cellsignalerna AKT -> mTOR -> Ökad proteinsyntes.

Konditionsträning stimulerar AMPk -> PGC-1 -> Ökad aerob kapacitet genom mer mitokondrier, etc. AMPk har en hämmande effekt på mTOR

stkmp3
2012-01-14, 11:15
Styrketräning stimulerar cellsignalerna AKT -> mTOR -> Ökad proteinsyntes.

Konditionsträning stimulerar AMPk -> PGC-1 -> Ökad aerob kapacitet genom mer mitokondrier, etc. AMPk har en hämmande effekt på mTOR

tack!

mattilainen
2012-01-14, 11:19
du har fastnat för mycket i energi hit eller dit. Det handlar om olika signaler inom kroppen. t.ex mtor som ökar proteinsyntesen eller ampk som aktiveras genom konditionsträning precis som lychgate skrivit.

Din eller din kompis energiteori fungerar inte så. Han kan ju ha fått resultat av att tränat en muskel i 1 timma. Sedan kanske han till och med skulle fått bättre resultat om han inte gjort sin "hitta på sak efter tränat en muskel" men det hör ju inte hit, det kan man inte veta.

stkmp3
2012-01-14, 11:27
du har fastnat för mycket i energi hit eller dit. Det handlar om olika signaler inom kroppen. t.ex mtor som ökar proteinsyntesen eller ampk som aktiveras genom konditionsträning precis som lychgate skrivit.

Din eller din kompis energiteori fungerar inte så. Han kan ju ha fått resultat av att tränat en muskel i 1 timma. Sedan kanske han till och med skulle fått bättre resultat om han inte gjort sin "hitta på sak efter tränat en muskel" men det hör ju inte hit, det kan man inte veta.

aha, så om jag har förstått det rätt så är själva målet med ett styrkepass, att aktivera mtor som i sin tur ökar proteinsyntesen i musklerna, vilket leder till muskeltillväxt? :P

mysglenn
2012-01-14, 11:29
aha, så om jag har förstått det rätt så är själva målet med ett styrkepass, att aktivera mtor som i sin tur ökar proteinsyntesen i musklerna, vilket leder till muskeltillväxt? :P

det är väl just därför vi STYRKEtränar, dvs siktar på att öka i träningsvikter, och inte främst att se hur länge vi orkar pumpa tex. bänkpress med 20kg stången?

stkmp3
2012-01-14, 11:33
det är väl just därför vi STYRKEtränar, dvs siktar på att öka i träningsvikter, och inte främst att se hur länge vi orkar pumpa tex. bänkpress med 20kg stången?

Vad menar du nu?

Klart jag vet varför man styrketränar. Jag försöker bara få lite förståelse om vad som egentligen händer med kroppen när vi gör det, så att man tränar rätt och effektivt.

Lychgate
2012-01-14, 11:40
Vad menar du nu?

Klart jag vet varför man styrketränar. Jag försöker bara få lite förståelse om vad som egentligen händer med kroppen när vi gör det, så att man tränar rätt och effektivt.

Antagligen menar han hur vikt(intensitet) spelar in med repetionsantal för att stimulera muskeln maximalt till att växa/bli starkare.

Riktlinjer är ungefär:

5 rep, mycket hög vikt: Primärt nervanpassande. Alltså att muskeln aktiveras effektivare genom ökad aktivering av muskelfibrer.

7-8 rep, hög vikt: Kombination av nervanpassning samt stimulering till hypertrofi(muskeltillväxt)

~12 rep, medelhög vikt: Maximal stimulering till hypertrofi.

18+, lätt vikt: Mer liknande konditionsträning än styrketräning.

stkmp3
2012-01-14, 21:59
Antagligen menar han hur vikt(intensitet) spelar in med repetionsantal för att stimulera muskeln maximalt till att växa/bli starkare.

Riktlinjer är ungefär:

5 rep, mycket hög vikt: Primärt nervanpassande. Alltså att muskeln aktiveras effektivare genom ökad aktivering av muskelfibrer.

7-8 rep, hög vikt: Kombination av nervanpassning samt stimulering till hypertrofi(muskeltillväxt)

~12 rep, medelhög vikt: Maximal stimulering till hypertrofi.

18+, lätt vikt: Mer liknande konditionsträning än styrketräning.

Okej, så om man vill ha maximal muskeltillväxt (öka mest i volym) så ska man köra cirka 12 repetitioner?

Pepz
2012-01-14, 22:09
Okej, så om man vill ha maximal muskeltillväxt (öka mest i volym) så ska man köra cirka 12 repetitioner?

inte kontinuerligt..

stkmp3
2012-01-14, 22:19
inte kontinuerligt..

Okej, variation alltså?

Är det bäst att köra intensiva pass, eller ska man variera där också?

Pepz
2012-01-15, 08:09
Okej, variation alltså?

Är det bäst att köra intensiva pass, eller ska man variera där också?

träna alltid tills att du inte klarar mer.
menar du intensitet som i tempo eller intensitet som i vikt?

vad gäller repsantalet så har man antingen olika för basövningar och isolationsövningar eller så kör man ett par veckor med 4-8reps för att sen byta till 10-15reps

mysglenn
2012-01-15, 08:54
Okej, så om man vill ha maximal muskeltillväxt (öka mest i volym) så ska man köra cirka 12 repetitioner?

haha nej nu har det spårat ur och blivit personlig rådgivning alltså, denna tråd tar upp det du behöver veta:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=177749

som du ser finns det 2 slags tillväxt, den enda stimuleras bäst av lågreps, den andra av högreps och båda täcks in av 8-12reps (en slags gyllende medelväg), men som vi diskuterar kanske det är bäst att periodisera sin träning.

:hbang:

stkmp3
2012-01-15, 10:17
träna alltid tills att du inte klarar mer.
menar du intensitet som i tempo eller intensitet som i vikt?

vad gäller repsantalet så har man antingen olika för basövningar och isolationsövningar eller så kör man ett par veckor med 4-8reps för att sen byta till 10-15reps

intensitet som i tempo.

stkmp3
2012-01-15, 10:24
haha nej nu har det spårat ur och blivit personlig rådgivning alltså, denna tråd tar upp det du behöver veta:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=177749

som du ser finns det 2 slags tillväxt, den enda stimuleras bäst av lågreps, den andra av högreps och båda täcks in av 8-12reps (en slags gyllende medelväg), men som vi diskuterar kanske det är bäst att periodisera sin träning.

:hbang:

tack glenn :)