handdator

Visa fullständig version : Nytt år, Nytt gym schema. Feedback tack!

Adar
2012-01-14, 02:28
Hej!

Har gymmat i snart 2 år och har satt ihop ett nytt gym schema, har aldrig satt ihop ett eget själv.

Dag 1 (Ben + Mage)
Knäböj
Liggande Benpress
Benspark
Vadpress
Situps/Bålmaskin

Dag 2 (Bröst + Triceps)
Bänkpress
Hantelpress
Flyes
Frenchpress
Dips/Pushdowns (smalbänkpress?)

Dag 3 (Rygg + Biceps)
Marklyft
Stångrodd/Hantelrodd
Latsdrag/Chins/Sittande kabelrodd?
Bicepscurl med stång

Dag 4 (Axlar + Mage)
Militärpress
Hantellyft åt sidan
Axelpress(hantlar)
Situps/bålmaskin

Nu har jag 3 frågor till er:

1. Vad tycker ni om programmet? Är det bra? Funkar det? Något jag ska byta ut? Feedback tack!

2. Som ni ser på vissa övningar har jag skrivit 2 st? Vilka av dem tycker ni jag ska använda?

Dips eller Smalbänkpress?
Stångrodd eller Hantelrodd eller Sittandekabelrodd?
Latsdrag eller Chins?
Situps(på boll) eller bålmaskin?

3. Som ni ser har jag inte skrivit i hur mycket jag ska köra. Men hur mycket tycker ni jag ska köra? 5x3 osv sov. Ni fattar... Jag vill främst bygga volym, styrka på ett effektivt sätt (och få "snygga" muskler)

Tack på förhand!

Fredron
2012-01-14, 02:34
1.Jag skulle inte satsat på att köra mage både dag 1 och 4.
Skippa dag 4 och ta dina axlar samtidigt som du kör bröst/triceps.

2. Personligen tycker jag att dips/stångrodd/latsdrag och situps är roligare, men kan inte argumentera för att de skulle vara bättre eller sämre övningar.

3. 3 x 8-10 skulle jag satsat på.

mysglenn
2012-01-14, 07:34
1. funkar säkert, men du får dålig frekvens av det samt obalans i pressmuskler och dragmuskler (fram och baksida överrkropp), se fredrons tips, slå ihop axlarna med bröst, triceps och se till att ~lika många set chins, rodd etc som pressar. Dvs lägg in militärpress efter bänkpress, och skippa flyes. På dag 4 börjar du om med benpasset igen.

2. situps, pushdowns, skivstångsrodd, chins

situps = mer naturligt, se bara till att du kan överbelasta genom att justera motståndet på något sätt

pushdowns eftersom dips är en ganska oergonomisk övning för axeln (http://malawipower.blogg.se/2012/january/forbli-skadefri-pa-gymmet-en-artikelserie-av.html )

skivstångsrodd eftersom hantelrodd tar "dubbelt så lång tid" och man kan vrida sönder korsryggen i den

chins eftersom jag är stark nog att köra sådana strikt, det kanske inte du är och bör välja latsdrag istället?

3. antingen kör du en period (ca 6-10veckor) med lågreps och lång setvila, tex 5x5 eller 3x3, 2-4min setvila på allt, följt av en period av högre reps, ca 15-20 med kort setvila cirkus 1min. Eller så kör du typ 8-10 reps med 2min setvila hela tiden ("gyllene medelvägen" för både styrka och volym) http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=177749

fredron menar 3set med 8-10 reps, finns ju två sätt att skriva set och reps, en del skriver och läser faktiskt reps x set...

Röda Björnen
2012-01-14, 13:15
Hej!

Har gymmat i snart 2 år och har satt ihop ett nytt gym schema, har aldrig satt ihop ett eget själv.

Dag 1 (Ben + Mage)
Knäböj
Liggande Benpress
Benspark
Vadpress
Bålmaskin

Dag 2 (Bröst + Triceps)
Bänkpress
Hantelpress
Flyes
Frenchpress
Smal Bänkpress

Dag 3 (Rygg + Biceps)
Marklyft
Stångrodd/Hantelrodd
Latsdrag/Chins
Bicepscurl med stång

Dag 4 (Axlar + Mage)
Militärpress
Hantellyft åt sidan
Axelpress(hantlar)
Situps/bålmaskin

Nu har jag 3 frågor till er:

1. Vad tycker ni om programmet? Är det bra? Funkar det? Något jag ska byta ut? Feedback tack!

2. Som ni ser på vissa övningar har jag skrivit 2 st? Vilka av dem tycker ni jag ska använda?

Dips eller Smalbänkpress?
Stångrodd eller Hantelrodd eller Sittandekabelrodd?
Latsdrag eller Chins?
Situps(på boll) eller bålmaskin?

3. Som ni ser har jag inte skrivit i hur mycket jag ska köra. Men hur mycket tycker ni jag ska köra? 5x3 osv sov. Ni fattar... Jag vill främst bygga volym, styrka på ett effektivt sätt (och få "snygga" muskler)

Tack på förhand!

1:
I helhet gillar jag det, inte allt för många övningar och många bra övningar också. Då du tränar ben 1 gång i veckan skulle jag dock köra 4 övningar för låren. Kanske:
Knäböj
Benpress
Benspark/Leg Extensions
Lårcurl
Vadpress

Skulle fundera på också att skippa Axelpressen med hantlar på Axel dagen och kanske lägga in omvända hantelflies för bakre axlarna så får du en genomkörning av hela axeln!

2:
Smal bänkpress, tycker jag ger mycket bättre än dips.
Stångrodd helt klart.
Latsdrag eller Chins är svår, men för dig tror jag Chins skulle ge dig mer.
Bålmaskin om du måste isolera magen, situps ser jag ingen poäng med att göra.

3:
Kör på det sättet du tycker är roligast samt du tycker ger mest. Det är svårt för oss att avgöra ett exakt repsantal som kommer ge dig bäst men några riktlinjer kan vara att på basövningar [bänkpress, knäböj, marklyft t.ex.] hålla dig inom 3-6 Rep och på isoleringsövningar [flyes, latsdrag, benspark t.ex.] satsa mer på 8-12 Reps.

Strand93
2012-01-14, 14:57
Jag hade skippat dag 4 där och kört axlar tillsammans med triceps och bröst så det blir något sådant här:

Dag 1 - Bröst, axlar och triceps
Dag 2 - Ben och mage
Dag 3 - Rygg och biceps

Bra övningar men ser ut som att du har lite för många av dom, skulle gärna kunna skippa några och satsa mer på dom resterande. Som ovanstående skulle jag rekommendera lågreps, typ 3-6, på basövningar (mark, böj, bänk osv) och kört lite högre reps, typ 8-12, på isolationsövningarna. Så gör jag iaf och det funkar bra i och med att man får lite variation

mysglenn
2012-01-14, 15:06
Jag hade skippat dag 4 där och kört axlar tillsammans med triceps och bröst så det blir något sådant här:

Dag 1 - Bröst, axlar och triceps
Dag 2 - Ben och mage
Dag 3 - Rygg och biceps

Bra övningar men ser ut som att du har lite för många av dom, skulle gärna kunna skippa några och satsa mer på dom resterande. Som ovanstående skulle jag rekommendera lågreps, typ 3-6, på basövningar (mark, böj, bänk osv) och kört lite högre reps, typ 8-12, på isolationsövningarna. Så gör jag iaf och det funkar bra i och med att man får lite variation

hjälpte inte jag dig med ditt schema för typ 3dagar sen?

AdrianP
2012-01-14, 15:14
hjälpte inte jag dig med ditt schema för typ 3dagar sen?

En snabb fråga bara.

5set bänk
4set lutandebänk
3set militär
3set axelpress

15 pressövningar

4set chins
2set hantelrodd
3set stångrodd
3set latsdrag
5-6 set baksida axlar. (ex 4set facepull, 2 reverse pecfly)

12 drag (5-6 baksida axlar).

Blir det obalans i press och drag? I många pressövningar involveras fram axeln en del. Men jag har utöver mina vanliga drag set lagt in isolerade för just baksida axel. Ser det bra ut, eller hade du ändrat något?

mysglenn
2012-01-14, 15:23
skit i hantelrodd och "baksida axlar", lägg krutet på det som ger något, chins, latsdrag och stångrodd

Adar
2012-01-14, 16:26
Hej!

Har tagit till mig det ni har sagt och uppdaterat schemat. Nu ser det ut såhär:

(reps X set)

Dag 1 (BEN + Mage)
Knäböj 8x3
Liggande Benpress 8x3
Benspark 8x3
Vadpress 10x3
Situps/Bålmaskin

Dag 2 (Bröst + Triceps + Axlar)
Bänkpress 6 x 3
Militärpress 6 x 3
Hantellyft åt sidan 6 x 3
Frenchpress 6 x 3
Pushdowns 6 x 3

Dag 3 (Rygg + Biceps)
Marklyft 6 x 3
Skivstångrodd 6 x 3
Latsdrag 6 x 3
Bicepscurl med stång 6 x 3

1. Nu undrar jag tycker ni jag ska ta med Chins på dag 3 efter latsdrag?

2. Tycker ni jag ska ha Hantellyft åt sidan istället för Hantelpress och ta bort Flyes? Eller ska jag ha med Flyes och köra Hantelpress istället för hantellyft åt sidan?

3. Vad tycker ni om antalet REPS / SET. Får jag ut maximalt med styrka / bäst träning?

Tack på förhand ! :)

Röda Björnen
2012-01-14, 22:48
skit i hantelrodd och "baksida axlar", lägg krutet på det som ger något, chins, latsdrag och stångrodd

Varför ska han skita i hantelrodd ?

Röda Björnen
2012-01-14, 22:55
Hej!

Har tagit till mig det ni har sagt och uppdaterat schemat. Nu ser det ut såhär:

(reps X set)

Dag 1 (BEN + Mage)
Knäböj 8x3
Liggande Benpress 8x3
Benspark 8x3
Vadpress 10x3
Situps/Bålmaskin

Bänkpress 6 x 3
Militärpress 6 x 3
Frenchpress 6 x 3
Pushdowns 6 x 3

Dag 3 (Rygg + Biceps)
Marklyft 6 x 3
Skivstångrodd 6 x 3
Latsdrag 6 x 3

1. Nu undrar jag tycker ni jag ska ta med Chins på dag 3 efter latsdrag?

2. Tycker ni jag ska ha Hantellyft åt sidan istället för Hantelpress och ta bort Flyes? Eller ska jag ha med Flyes och köra Hantelpress istället för hantellyft åt sidan?

3. Vad tycker ni om antalet REPS / SET. Får jag ut maximalt med styrka / bäst träning?

Tack på förhand ! :)

1: Om du nu kör latsdrag så tycker jag inte att du behöver ta in Chins också.

2: Gillar inte alls dag 2 på ditt schema. 1 övning för bröst, men 2 för axlar och 2 för triceps. Desto större en muskel är, desto mer pisk bör du ge den och vice versa med mindre muskler.

3: omöjligt att säga, men sålänge du lyfter tungt och kör progressivt så kommer du öka :)

Adar
2012-01-15, 00:33

2: Gillar inte alls dag 2 på ditt schema. 1 övning för bröst, men 2 för axlar och 2 för triceps. Desto större en muskel är, desto mer pisk bör du ge den och vice versa med mindre muskler.

3: omöjligt att säga, men sålänge du lyfter tungt och kör progressivt så kommer du öka :)

Bänkpress 6 x 3
Flyes 6 x 3
Militärpress 6 x 3
Frenchpress 6 x 3

Hmm om jag kör såhär dag 2 då?

Jag la till flyes på bröst och tog bort Pushdowns. Vad tycker ni om det?

Är dem andra dagarna bra?

thundershit
2012-01-15, 01:28
Om jag vill ha lägg till 1 separat övning för mage och biceps utöver det här programmet (det lätta pass A: Knäböj, Bänkpress, Stångrodd + pass B: Knäböj, Militärpress, Marklyft).
Vilket av passen bör jag lägga biceps- kontra mage-övningarna på?

Mvh

mysglenn
2012-01-15, 09:11
Varför ska han skita i hantelrodd ?

en sida itaget= ineffektivt

samt rotationen som uppstår kan ge problem i korsyggen, det är ingen nybörjarövning helt enkelt. Finns 0 anledning att köra den när det finns många andra alternativ.

mysglenn
2012-01-15, 09:13

1. man kan ju börja med chins sedan avsluta med latsdrag om man inte är så pass stark att man orkar fullfölja 3-5set med önskat antal reps?

2. antalet övningar säger inget om belastningen, du borde ha hakat upp dig på antalet arbetsset istället.

mysglenn
2012-01-15, 09:20
Bänkpress 6 x 3
Flyes 6 x 3
Militärpress 6 x 3
Frenchpress 6 x 3

Hmm om jag kör såhär dag 2 då?

Jag la till flyes på bröst och tog bort Pushdowns. Vad tycker ni om det?

Är dem andra dagarna bra?

inga flyes!!

sen 6 x 3 = set x reps? Det finns två sätt att skriva detta så indikera vad reps och set är.

6reps på hantellyft åt sidan är kanske lite väl lågt, med tanke på att du med största sannolikhet kommer ha kass och felaktigt teknik i denna.. så börja först med att verkligen lära dig tekniken på denna. Sedan kommer merparten av din axelutveckling att komma från militärpressen

militärpresss förresten, utförs ståendes med fri skivstång med press från axlarna upp till raka armar. Otroligt viktigt att köra full rörelselängd i axelpressövningar för att verkligen bygga upp styrkan i dem för att förhindra problem man kan få senare.

På tal om axelproblem, släng gärna in träning för rotatorkuffarna med, googla och kolla på youtube (rotator cuff på engelska)

Hoppas du svarar snart.

SvingarN
2012-01-15, 10:56
Jag saknar en leg curl eller liknande för baksida lår och även en övning för baksida axlar. Annars såg det väl bra ut, men personligen gillar jag att ha lite fler övningar.

mysglenn
2012-01-15, 11:03
Jag saknar en leg curl eller liknande för baksida lår och även en övning för baksida axlar. Annars såg det väl bra ut, men personligen gillar jag att ha lite fler övningar.

kör man både knäböj och marklyft brukar man inte behöva träna baskida lår specifikt.

Baksida axlar tränas i dragövningar, men skadar givetvis inte att ta med en sådan övning om man nu vill

Adar
2012-01-15, 17:31
1. man kan ju börja med chins sedan avsluta med latsdrag om man inte är så pass stark att man orkar fullfölja 3-5set med önskat antal reps?

2. antalet övningar säger inget om belastningen, du borde ha hakat upp dig på antalet arbetsset istället.

om jag kör såhär dag 2 då?

Bänkpress 6 x 3
Flyes 6 x 3
Militärpress 6 x 3
Frenchpress 6 x 3

1. Jag la till flyes på bröst och tog bort Pushdowns. Vad tycker du om det? Eller tycker du att man bara ska lägga till en till bröst övning? eller tycker du jag ska köra pushdowns och ta bort flyes? eller köra både flyes och pushdowns?

2. Är dem andra dagarna bra? Funkar det?

Dag 1 (BEN + Mage)
Knäböj 8x3
Liggande Benpress 8x3
Benspark 8x3
Vadpress 10x3
Situps/Bålmaskin

Dag 3 (Rygg + Biceps)
Marklyft 6 x 3
Skivstångrodd 6 x 3
Latsdrag 6 x 3

mysglenn
2012-01-16, 09:31
du svarar ju inte på det jag frågade

1) inga flyes, varför flyes? skitövning som inte överbelastar och stor skaderisk

2) vad är vad när du skriver 8x3 ?? setxreps eller repsxset?

Röda Björnen
2012-01-16, 11:51
1) inga flyes, varför flyes? skitövning som inte överbelastar och stor skaderisk

Du är en "#¤&#¤övning.... herregud.

Flyes är en skitbra bröstövning?, grym för att isolera tuttarna och klämma ut de sista ur dem. Vissa på elitnivå [T.ex. King Jay Cutler] vad han säger iallafall så kör han fler flyes än press övningar i sin rutin för att bygga upp pecsen.

Om TS nu gillar flyes så får han väl köra dem. Hög skaderisk i flyes ?!?!?

Så det är inte hög skaderisk i knäböj och marklyft säger du ?, är du dum i huvudet?!?

Sluta dissa övningar för att du tycker ditten och datten. Marklyft kan knäcka av din rygg toitalt om du kör den fel, extremt hög skaderisk. Men gör du rätt så kan den ge din rygg en totalt ny look och stärka hela din kropp. Detsamma med hantelrodd som du dissar av någon anledning, "vrida av svanken" "att träffa en sida i taget är värdelöst?". Trollar du eller är du allvarlig ?

AdrianP
2012-01-16, 11:56

Flyes är en skitbra bröstövning?, grym för att isolera tuttarna och klämma ut de sista ur dem. Vissa på elitnivå [T.ex. King Jay Cutler] vad han säger iallafall så kör han fler flyes än press övningar i sin rutin för att bygga upp pecsen.

Så det är inte hög skaderisk i knäböj och marklyft säger du ?, är du dum i huvudet?!?

Sluta dissa övningar för att du tycker ditten och datten. Marklyft kan knäcka av din rygg toitalt om du kör den fel, extremt hög skaderisk. Men gör du rätt så kan den ge din rygg en totalt ny look och stärka hela din kropp. Detsamma med hantelrodd som du dissar av någon anledning, "vrida av svanken" "att träffa en sida i taget är värdelöst?". Trollar du eller är du allvarlig ?

Flyes med hantlar är ju inte någon bra övning skulle jag säga. Jätte tungt i bottenläget när hävarmen är som störst och mindre o mindre. Övningen belastar väl också bicepssenan ganska mycket?

Det de flesta proffsen kör är en blandning mellan flyes o press. Underamarna och överarmarna har en vinkel på ungefär 90 grader i botten läget då. Vissa kallas de hybridflyes...

Röda Björnen
2012-01-16, 11:57
om jag kör såhär dag 2 då?

Bänkpress 6 x 3
Flyes 6 x 3
Militärpress 6 x 3
Frenchpress 6 x 3

1. Jag la till flyes på bröst och tog bort Pushdowns. Vad tycker du om det? Eller tycker du att man bara ska lägga till en till bröst övning? eller tycker du jag ska köra pushdowns och ta bort flyes? eller köra både flyes och pushdowns?

2. Är dem andra dagarna bra? Funkar det?

Dag 1 (BEN + Mage)
Knäböj 8x3
Liggande Benpress 8x3
Benspark 8x3
Vadpress 10x3
Situps/Bålmaskin

Dag 3 (Rygg + Biceps)
Marklyft 6 x 3
Skivstångrodd 6 x 3
Latsdrag 6 x 3

Skit i situps, kommer inte ge dig mycket alls. Det är miott råd, men i övrigt ett bra schema.

2 bröst övningar
4 Ben övningar
3 Rygg övningar

En bra början som du sen kan öka på framåt när du börjar bli starkare och mer van vid din träning och kan trycka tyngre vikter.
Du behöver inte ha pushdowns, ingen ultimat tricepsövning, french press lär ge dig det mesta du behöver av tricepsträning till en början och i bänken och militärpressen kommer den också slaktas lite.
Tror dock du skulle tjäna på att ha högre reps på just triceps då du tränar den i flera övningar innan, kanske emot 10-12 Reps gränsen. Men det är min åsikt. Testo och se. Lycka till!

MVH / Björnen

Röda Björnen
2012-01-16, 12:00
Flyes med hantlar är ju inte någon bra övning skulle jag säga. Jätte tungt i bottenläget när hävarmen är som störst och mindre o mindre. Övningen belastar väl också bicepssenan ganska mycket?

Det de flesta proffsen kör är en blandning mellan flyes o press. Underamarna och överarmarna har en vinkel på ungefär 90 grader i botten läget då. Vissa kallas de hybridflyes...

jag ser ingenstans i mitt inlägg där jag ens nämnt hantelflies ?

mysglenn
2012-01-16, 12:30

Det är skillnad på att en övning har hög inbyggd skaderisk och hög skaderisk pga att man gör fel.

Skilj på dessa 2 faktorer.

Rapporterade ditt inlägg.

mysglenn
2012-01-16, 12:32

exakt, övningen har en inbyggd skaderisk

Ja hybridflyes är mildare

mysglenn
2012-01-16, 12:45
Vad Jay Cutler säger skiter jag i, i såfall kan vi ju lika gärna säga att jag är större än dig björnen alltså ska Adar lyssna på mig...

Varför inte ta diskussionen mera saklig istället för att kalla varandra för olika namn?

Jag säger att vissa övningar har en inbyggd skaderisk som sjukgymnaster, naprapater etc inte rekomenderar. Vad byggarproffsen gör är ganska ointressant för de tänker inte längre än "funkar för mig". Du säger ju själv att om man gör marklyft RÄTT så är den fantastisk. Men det spelar ingen roll hur bra utföranade etc du har i flyes och hantelrodd tex, de belastar kroppen på ett missgynnsamt sätt ändå. Du måste ju hålla med om att vissa vinklar och positioner är "onaturliga" för kroppen att genomföra med belastning?

Sedan måste man ju få rekommendera folk övningar och upplägg utifrån sina egna preferenser och erfarenheter utan att bli kallad "dum i huvudet" och troll, för mycket hantlar ju om "funkar för mig" i träningsbranchen så varför kan inte jag då få rekommendera andra att strunta i "klassiska" övningar så som flyes och hantelrodd?

Som du ser är min rygg ganska okej skulle jag säga, har aldrig kört hantelrodd seriöst (förstår inte ens argumentet för att köra dem om man har andra roddövningar till sitt förfogande. Varför vill man dels slösa tid och fokus på att träna en sida i taget och varför vill man utsätta sin korsrygg för dessa vridningar och spänningar helt i onödan?)

Kan även garantera dig att mina tuttar är av hög klass utan att ens har kört flyes förutom som gröngöling.

Så visa dig, oh store vise björn, hur ser din fysik ut? Har du några egna erfarenheter och kunskaper att komma med eller måste du hänvisa till Jay Cutler så fort du hamnar i trubbel?

Röda Björnen
2012-01-16, 14:19
Vad Jay Cutler säger skiter jag i, i såfall kan vi ju lika gärna säga att jag är större än dig björnen alltså ska Adar lyssna på mig...

Varför inte ta diskussionen mera saklig istället för att kalla varandra för olika namn?

Jag säger att vissa övningar har en inbyggd skaderisk som sjukgymnaster, naprapater etc inte rekomenderar. Vad byggarproffsen gör är ganska ointressant för de tänker inte längre än "funkar för mig". Du säger ju själv att om man gör marklyft RÄTT så är den fantastisk. Men det spelar ingen roll hur bra utföranade etc du har i flyes och hantelrodd tex, de belastar kroppen på ett missgynnsamt sätt ändå. Du måste ju hålla med om att vissa vinklar och positioner är "onaturliga" för kroppen att genomföra med belastning?

Sedan måste man ju få rekommendera folk övningar och upplägg utifrån sina egna preferenser och erfarenheter utan att bli kallad "dum i huvudet" och troll, för mycket hantlar ju om "funkar för mig" i träningsbranchen så varför kan inte jag då få rekommendera andra att strunta i "klassiska" övningar så som flyes och hantelrodd?

Som du ser är min rygg ganska okej skulle jag säga, har aldrig kört hantelrodd seriöst (förstår inte ens argumentet för att köra dem om man har andra roddövningar till sitt förfogande. Varför vill man dels slösa tid och fokus på att träna en sida i taget och varför vill man utsätta sin korsrygg för dessa vridningar och spänningar helt i onödan?)

Kan även garantera dig att mina tuttar är av hög klass utan att ens har kört flyes förutom som gröngöling.

Så visa dig, oh store vise björn, hur ser din fysik ut? Har du några egna erfarenheter och kunskaper att komma med eller måste du hänvisa till Jay Cutler så fort du hamnar i trubbel?

Suck... ditt problem mysglenn är att du hanterar inte att bli ifrågasatt. Speciellt inte när du tycker en sak och är så säker på att "såhär" är det. Att komma i en "vem som har störst kroppsdelar"-tävling förstår jag inte hur detta har något med saken att göra ?
Jag hänförde till Jay cutler för att öka mitt argument om att flyes är en grym övning för dina pecs.

Du tar upp också dumma argument, ja flyes kan skada dig, speciellt om du använder för tung vikt och gör övningen fel. Men gör du övningen rätt så är inte skaderisken mycket större än vid bänkpress, jag har av egen erfarenhet skadat mig endast i just bänkpress sen jag la till det i mitt schema medans flyes fanns där innan och finns nu efter och jag har av egen erfarenhet inte haft ett enda problem.
Nej men om du testat köra hantelrodd seriöst kanske din rygg skulle se bättre ut ?, jag tycker den är bland de bästa för ryggträning då man får en sådan fokus på ena sidan och kan verkligen krama om latsen och om man ändrar övningen lite kan man också köra den för övre ryggen, av egen erfarenhet är det den bästa kompletteringen i mitt schema jag lagt in.

Mer argument du ofta tar upp i många av de trådar du besöker är: "Hög skaderisk", men alla övningar har väl en hög skaderisk ?, men om du gör övningen rätt är skaderisken väldigt liten. Knäböj och Marklyft speciellt har en skaderisk som är extremt hög jämfört med många övningar då du måste tänka på hela kroppen hur den är och hur den är spänd under utförandet för att utföra den korrekt och ett litet fel kan bli en stor skada. I Flyes, speciellt hantelflies. Finns kabelflies, pec dec, maskin flies m.m. som är i en maskin där du skadar dig om du är korkad precis som i andra övningar. I Hantelflies så förstår jag begreppet som tidigare skrev:

Men jag har inte skrivit hantelflyes heller även om jag anser att det är en av de bättre fly övningarna, jag har skrivit:

Alla funkar olika är det jag säger, jag hatar flyes, tycker den är tråkig. Dock ger den mig bra ökningar och ett bredare bröstparti, en perfekt komplettering till ditt bröstschema tycker jag. Någon annan älskar flyes men hatar bänkpress. Man kan rekommendera "Jag tycker personligen flyes är värdelösa, men tycker du om dem så kör på" inte försöka övertala

- Mysglenn

mysglenn
2012-01-16, 15:09
igen du missar mitt argument att vissa övningar har en inbyggd högre skaderisk än vissa andra. Jag understryker detta.

Klart att man inte kan skada sig i flyes om man kör med lätta vikter, men hur ska du då överbelasta? Andra argument än att Jay Cutler kör den, tack.

ja men gud, motivera anatomiskt hur flyes ger en bredare bröstparti, låter som broscience björnen. Byggarna snackar jämt om att flies bygger "insida bröst" och minskar glipan mellan pecsen. Är det detta du dillar om eller är det för att du effektivt kan strecha pectoralis? *krama ut det sista* ja det är precis det här vi kan läsa om i byggarblaskorna, mycket vetenskapligt och bra :) *not*

marklyft och knäböj har stor skaderisk eftersom de är teknisk svåra övningar och det är tunga vikter involverade, men flyes per se har högre skaderisk om man formar kvoten överbelastning kontra risk.

Men ja, kabelflies är skonsammare mot muskelfästena.

Klart att TS får köra flies om han nu känner för det :-)

Jag kallar inte dig något utan försöker argumentera sakligt, gör det du också, förstår om du är ung och hetlevrerad. Så man kan ju fråga vem som inte accepterar att bli ifrågasatt.

Adar
2012-01-16, 15:19
Har läst igenom tråden nu

Det är skrivet som : REPS x SET

Bänkpress 6 x 3
Hantelpress 6 x 3
Militärpress 6 x 3
Frenchpress 6 x 3

Om jag kör såhär dag 2? Bytte flyes mot hantelpress.

1. Tycker ni jag ska ha kvar hantellyft åt sidan som axelövning? Eller ska jag byta den mot axelpress?

2. Och tycker ni jag behöver köra pushdowns efter frenchpress?

mysglenn
2012-01-16, 15:25
ah okej! :)

som björnen skrev så får DU avgöra om du vill köra flyes eller inte.

hantellyft åt sidan är en fin övning, speciellt efter att man har kört den där mägden pressar!

Om du orkar köra lite pushdowns eller frenchpress med respektabla vikter, så gör det.

Personligen ser mina pass ut ungefär som:

Bänkpress 4-8 x 5-6 set
Militärpress 3-10 x 2-3set
ev. hantellyft åt sidan ~15reps 1-3set
ev. ett set pushdowns ca 10reps

Adar
2012-01-16, 16:01
ah okej! :)

som björnen skrev så får DU avgöra om du vill köra flyes eller inte.

hantellyft åt sidan är en fin övning, speciellt efter att man har kört den där mägden pressar!

Om du orkar köra lite pushdowns eller frenchpress med respektabla vikter, så gör det.

Personligen ser mina pass ut ungefär som:

Bänkpress 4-8 x 5-6 set
Militärpress 3-10 x 2-3set
ev. hantellyft åt sidan ~15reps 1-3set
ev. ett set pushdowns ca 10reps

Okej men är hantelpress en bättre övning att köra istället för flyes?

mysglenn
2012-01-16, 16:46
Okej men är hantelpress en bättre övning att köra istället för flyes?

helt klart en mer allsidig övning

Adar
2012-01-16, 17:35
helt klart en mer allsidig övning

Okej !

Då är mitt träningsprogram klart:

(REPS X SET)

Dag 1 (BEN + Mage)
Knäböj 8x3
Liggande Benpress 8x3
Benspark 8x3
Vadpress 10x3
Situps/Bålmaskin

Bänkpress 6 x 3
Militärpress 6 x 3
Hantelpress 6 x 3
Frenchpress 6 x 3

Dag 3 (Rygg + Biceps)
Marklyft 6 x 3
Skivstångrodd 6 x 3
Latsdrag 6 x 3

alternativt slänger in lite chins på dag 3 också.

Ser det bra ut? Ser antal reps/set bra ut?