handdator

Visa fullständig version : Viktminskning

talli
2012-01-14, 02:15
Hallå ni.
Jag har tänkt lite på det här med viktminskning, har kört på måltidsersättningsdiet ett par gånger med väldigt lyckade resultat.
Nu dock, tänkte jag testa på något annat men vet inte om det skulle funka,
om man kör på måltidsersättning een vecka ( inkl promenader )
för att sen äta lite mer normalt med lågt kalori intag en vecka ( ca 1200-1400 ) per dag för att sen köra måltidsersättning i en vecka till, skulle det optimera viktnedgång, just nu är jag ganska kraftigt överviktig ( 118kg, 180cm )

Just nu för jag en matdagbok och promenerar, ligger på ett intag på ca 1000 per dag.
Tanken för det här är mer välbefinnande + en motivationskick inför gymstart.

Tacksam för svar
Mvh Henrik

talli
2012-01-14, 02:17
eller är det bara nån placebo effekt?
äter det upp musklerna och sånt så det verkar som man går ner mer ( i fett dvs ) än vad man trodde kanske?

Fredron
2012-01-14, 02:30
Som du kanske vet så krävs det att du tillför din kropp mindre energi än den förbrukar.
Detta är vad som sker för tillfället om du äter dina måltidsersättningar, men du skulle lika gärna kunna göra det med mat.

För att bibehålla muskelmassa när man går ner i vikt så är det viktigt att man styrketränar samt äter mycket protein. Så mitt råd till dig att försöka ta dig till ett gym ett par gånger i veckan. Samt försöka få i dig mycket protein samtidigt som du ligger på kaloriunderskott.

talli
2012-01-14, 05:15
Som du kanske vet så krävs det att du tillför din kropp mindre energi än den förbrukar.
Detta är vad som sker för tillfället om du äter dina måltidsersättningar, men du skulle lika gärna kunna göra det med mat.

För att bibehålla muskelmassa när man går ner i vikt så är det viktigt att man styrketränar samt äter mycket protein. Så mitt råd till dig att försöka ta dig till ett gym ett par gånger i veckan. Samt försöka få i dig mycket protein samtidigt som du ligger på kaloriunderskott.

Tack Fredron!
Jo jag vet, en självklarhet egentligen tycker jag.
Har tänkt på det med, bara äta vanligt och minska intaget per dag så man kanske ligger på runt 1000 per dag ungefär, har ett gymkort så planerna är ju att gå på gymmet ungefär 3 gånger i veckan, har ett schema för styrketräning upplagt av en personlig tränare.
Enda stora problemet jag har är att jag jobbar vaken nätter, så det rubbar ju matvanorna ganska rejält för mig, försöker hålla mig från maten på jobbet,
eller iallafall käka något väldigt lätt, knäckebröd eller liknande.
äter ofta ägg, tonfisk och kvarg, fullkornspasta med 8min koktid,
håller mig ifrån godis, dricka, chips och pizza med
försöker äta mycket sallad med, så egentligen är det väl bara bestämma sig att nu är det bara att köra och inte ge sig, fast ändå inte bara råträna så man tröttnar för fort.

Tackar igen