Visa fullständig version : Kcal-överskott endast på träningsdagar?!?
mysglenn
2012-01-12, 23:53
Tjo !
Jag undrar varför en del människor vill ha ett stort, större eller bara ha ett kcal-överskott de dagar de TRÄNAR
varför?
Kroppen använder ju energi som finns lagrad (muskelglykogen) till aktivitet, så varför inte äta MER på vilodagar istället? Det tar ju en tid innan mat bryts ned och transporteras för att sedan bli muskelglykogen. Varför kolhydratsladdar "man" med pasta, bröd mm dagarna INNAN en stor tävling? (jag vet svaret på detta, tror jag)
Finns ju hur många exempel som helst på detta, folk som vill deffa och bygga varannan dag, eller en som bara ville ligga på kcal-överskott den tid som musklerna växer (typiskt ~ett dygn till två efter styrketräning).
Ja, jag undrar som sagt - hur tänker man, varför? Finns det "vetenskap" bakom detta, eller är det bara en gym-företelse (aka myt) (som så många andra grejer inom vår fina lilla hobbysfär)
Under träningspasset så bryts ju musklerna ner, sedan efter träningen så vill vi bygga upp igen.
För att kunna bygga muskler krävs en positiv kvävebalans och för detta krävs det mycket protein och aminosyror, därför är det bra med ett överskott.
mysglenn
2012-01-13, 00:06
Under träningspasset så bryts ju musklerna ner, sedan efter träningen så vill vi bygga upp igen.
För att kunna bygga muskler krävs en positiv kvävebalans och för detta krävs det mycket protein och aminosyror, därför är det bra med ett överskott.
jag vet, men nu talar vi bara om kalorier, jag har inte kvantifierat vad dessa kalorier skall/bör vara / är.
jag vet, men nu talar vi bara om kalorier, jag har inte kvantifierat vad dessa kalorier skall/bör vara / är.
Ja men folk satsar väl sällan på att äta endast fett och kolhydrater?
Oftast så har man ett minimum för mängden protein och i och med att man ligger på kaloriöverskott så förbättrar man chansen att proteinmängden används till muskeluppbyggande och inte till annat.
mysglenn
2012-01-13, 00:15
Ja men folk satsar väl sällan på att äta endast fett och kolhydrater?
Oftast så har man ett minimum för mängden protein och i och med att man ligger på kaloriöverskott så förbättrar man chansen att proteinmängden används till muskeluppbyggande och inte till annat.
jo men just detta att kaloriöverskottet skall komma "samma dag" som när man tränar är för mig en gåta.. det tar ju bra tid för kroppen att omsätta det man trycker i sig (förutom med vassle, malto, socker etc.)
Kolhydrater och fett äter man ju "förebyggande syfte" så att säga - så att det finns energi lagrad i kroppen till nästa gång man ska träna.
Finns det några coola studier om detta?
sen är det ju givetvis också indelningen av tidsperioderna som dygn med som jag stör mig lite på, vad är det för magiskt med just den DAGEN jag tränar? Spelar det roll om jag tränar på morgonen eller kvällen eller eftermiddagen om jag vill vara "optimal" och ligga på överskott mina träningsdagar och inga andra?
Du jämför med tävling, vilket inte är riktigt samma sak. Vi pratar ju vardaglig träning nu.
Några anledningar till fler kalorier:
* Window of opportunity -kolhydrater "tas bättre om hand efter ett pass"
* Proteinsyntesen kostar energi och är inte förhöjd hur länge som helst efter träning, speciellt inte hos erfarna. Att äta massa energi på vilodagen kanske gör mindre nytta än att äta massa energi tätt inpå efter ett pass.
mysglenn
2012-01-13, 09:54
Du jämför med tävling, vilket inte är riktigt samma sak. Vi pratar ju vardaglig träning nu.
* Proteinsyntesen kostar energi och är inte förhöjd hur länge som helst efter träning, speciellt inte hos erfarna. Att äta massa energi på vilodagen kanske gör mindre nytta än att äta massa energi tätt inpå efter ett pass.
okej, men eftersom proteinsyntesen är förhöjd under längre tid än just "direkt" efter passet kanske man vill käka rejält då med? "muskler byggs när man vilar"
Men ja, glukogeninlagrningen blir ju lite effektivare efter ett pass, det är ju därför man har "gainer"
Fredriiik
2012-01-13, 11:06
men musklerna repareras/byggs av redan inlagrat protein, inte av det du får i dig från din shake i första hand. Dock krävs det energi som du säger.
Spartansk
2012-01-13, 11:21
Du har gett bra anledningar till att äta efter träning, finns det några bra att ligga på kcalunderskott timmarna före?
okej, men eftersom proteinsyntesen är förhöjd under längre tid än just "direkt" efter passet kanske man vill käka rejält då med? "muskler byggs när man vilar"
Men ja, glukogeninlagrningen blir ju lite effektivare efter ett pass, det är ju därför man har "gainer"
Ja, men har för mig att den förhöjda proteinsyntesen är rätt kort hos erfarna som inte dopar sig. Typ 12 timmar? Då är det förmodligen bra om man får i sig ordentlig med mat innan man går och lägger sig så att aminosyror finns att tillgå en längre tid (även under sömnen t ex). Fast det kanske räcker med ett högt proteinintag och kalorierna kanske man kan vara mer flexibel med utöver det där med glykogeninlagring.
Du har gett bra anledningar till att äta efter träning, finns det några bra att ligga på kcalunderskott timmarna före?
Mjae, vågar inte spekulera för mycket om det.
Personligen tycker jag nog att det är viktigast att följa ett upplägg som man tycker man presterar bra på, även om det går emot vissa teoretiska detaljer. Prestationen är ju i princip den viktigaste faktorn så om man ökar bättre på att ligga på överskott på vilodagen och underskott eller balans på träningsdagen så känns det ju dumt att byta ut om man inte tror att man kanske ökar ännu bättre på ett annat sätt.
mysglenn
2012-01-13, 11:39
Ja, men har för mig att den förhöjda proteinsyntesen är rätt kort hos erfarna som inte dopar sig. Typ 12 timmar? Då är det förmodligen bra om man får i sig ordentlig med mat innan man går och lägger sig så att aminosyror finns att tillgå en längre tid (även under sömnen t ex). Fast det kanske räcker med ett högt proteinintag och kalorierna kanske man kan vara mer flexibel med utöver det där med glykogeninlagring.
Mjae, vågar inte spekulera för mycket om det.
Personligen tycker jag nog att det är viktigast att följa ett upplägg som man tycker man presterar bra på, även om det går emot vissa teoretiska detaljer. Prestationen är ju i princip den viktigaste faktorn så om man ökar bättre på att ligga på överskott på vilodagen och underskott eller balans på träningsdagen så känns det ju dumt att byta ut om man inte tror att man kanske ökar ännu bättre på ett annat sätt.
Men samma måste ju gälla för energi, energin till MPS kan väl komma från redan inlagrad energi (fett, glykogen)
Bara man har massa aminosyror i blodet så borde det vara lugnt, det är ju faktiskt möjligt att öka i muskelmassa och gå ner i fettmassa samtidigt (även om det är svårt som tusan i praktiken)
mysglenn
2012-01-13, 19:51
bumpar
igen, varför är det så viktigt att energin till proteinsyntesen kommer ifrån mat man äter samma dag som man tränar eller under den tiden då proteinsyntesen är förhöjd efter styrketräning? Varför kan inte energin komma från redan inlagrad sådan i kroppen?
Anders The Peak
2012-01-13, 20:17
Tyvärr finns det inga enkla svar på frågan.
Men det verkar som om regleringen av tillväxten av muskelcellerna styrs av tillgänglig energi och i huvudsak kolhydrater i form av glykogen och blodsocker och BCAA eller kanske bara leucine. Om lagren av glykogen/blodsocker eller tillgängligt BCAA/leucine minskar/töms bromsas tillväxten av cellen upp för att homeostas ska kunna upprätthållas(sköts av AMPK/Myostatin osv).
Det här sköts av negativ och positiv feedback djupt i cellen. Dvs vid negativ energitillgång inhiberas processerna som gör att cellen växer och vid positiv energitillgång startar processerna upp som gör att cellen växer.
Därför är det viktigt att fylla på med aminosyror och glukos eller tvärtom så kroppen kan sätta igång med processerna som sköter om återhämtningen av muskelcellen dvs glykogeninlagring och MPS.
Anders The Peak
2012-01-13, 20:34
Tyvärr finns det inga enkla svar på frågan.
Men det verkar som om regleringen av tillväxten av muskelcellerna styrs av tillgänglig energi och i huvudsak kolhydrater i form av glykogen och blodsocker och BCAA eller kanske bara leucine. Om lagren av glykogen/blodsocker eller tillgängligt BCAA/leucine minskar/töms bromsas tillväxten av cellen upp för att homeostas ska kunna upprätthållas(sköts av AMPK/Myostatin osv).
Det här sköts av negativ och positiv feedback djupt i cellen. Dvs vid negativ energitillgång inhiberas processerna som gör att cellen växer och vid positiv energitillgång startar processerna upp som gör att cellen växer.
Därför är det viktigt att fylla på med aminosyror och glukos eller tvärtom så kroppen kan sätta igång med processerna som sköter om(återställningen av energibalansen på cellnivå) återhämtningen av muskelcellen dvs glykogeninlagring och MPS.
Rättat
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.