handdator

Visa fullständig version : Tappa i vikt.

Maaango
2012-01-12, 23:41
Hej jag är ny i denna sida och skulle vilja ha lite hjälp av folk med lite erfarenhet.

Lite info om mig:
Ålder: 19 år
Längd: 178cm
Vikt: 89kg

Mitt problem är att jag har svårt att gå ner i vikt, då jag gärna äter för mycket då jag tidigare tränat mycket förr, tills förra året då jag skadat mitt knä allvarligt och läkarna hittar ej något fel :(

pga minskad träning men ej matvanor har jag gått upp från 73-89 kg

så det jag undrar är om någon har något bra tips på sätt att försöka ställa om sina matvanor till det bättre (äter nyttigt men i brutala mängder) och om någon har bra tips på träning för att träna upp styrkan i mitt knä igen?

Tacksam för svar

Ha det bäst :)

Fredron
2012-01-12, 23:52
Du säger att du har problem med att du äter för mycket.
Jag skulle satsa på att äta saker som gör dig mätt länge eller har lite kalorier. Samtidigt som jag försökte undvika saker som läsk,godis,kakor,chips,alkohol då dessa mättar dåligt och innehåller mycket energi.

Jag vet inte hur du äter idag men ett upplägg som jag tycker fungerar bra är att satsa på att äta mycket kött/fisk/fågel och sen grönsaker till det.

Jag är inte expert på knäskadar så det lämnar jag till någon annan, men en bra idé vore ju att träna resten va kroppen även om du inte kan träna knäet för tillfället.

Maaango
2012-01-13, 00:55
Något bra tips på mat som mättar bra ? :)
Tack för svaret :)

Fredron
2012-01-13, 03:29
Något bra tips på mat som mättar bra ? :)
Tack för svaret :)

Protein i största allmänhet tycker jag.
Tänk dig magert kött, fisk och kyckling. Potatis/ris/pasta mättar väldigt dåligt anser jag så det är knappast optimalt om man är hungrig. Se det i alla fall inte som bas utan som tillbehör om du vill äta det.
Sen finns det massa grönsaker som broccoli, ärter, morötter, kål etc etc som är väldigt nyttigt och tar stor plats samtidigt som det är lite energi. Förhoppningsvis finns det någon grönsak du gillar och på så sätt kan fylla ut måltiden med.

Men samtidigt kanske inte några jättestora förändringar behövs.
Om du börjar träna lite samt slutar med läsk/godis/chips/glass/kakor etc så borde det göra stor skillnad.

Du kan ju testa dig fram, händer inget så får du äta mindre och nu har du några alternativ i alla fall.

Sportfiskaren
2012-01-13, 12:04
Periodisk fasta låter som något för dig.