Visa fullständig version : Bröstövningar
Detective
2012-01-11, 20:29
Tjena!
Har under en längre tidsperiod haft problem med mina axlar. Vilket har varit tydligast i övningar som: Dips, Bänkpress, smalbänk, chins.
Har gått till läkare och sedermera till sjukgymnast och fått diagnosen svaga muskler i rotatorcuffs-regionen. Behandling till det håller jag på med.
Nu till frågan. Finns det några bröstövningar man kan köra under tiden?
Sjukgymnasten kunde inte komma på några sådär direkt. Men jag förutsätter att kunnandet är större här på Kolo *flex*
Tjena!
Har under en längre tidsperiod haft problem med mina axlar. Vilket har varit tydligast i övningar som: Dips, Bänkpress, smalbänk, chins.
Har gått till läkare och sedermera till sjukgymnast och fått diagnosen svaga muskler i rotatorcuffs-regionen. Behandling till det håller jag på med.
Nu till frågan. Finns det några bröstövningar man kan köra under tiden?
Sjukgymnasten kunde inte komma på några sådär direkt. Men jag förutsätter att kunnandet är större här på Kolo *flex*
Rent spontant kanske du kan pröva bänkpress med massor av svank så belastningen kanske minskar lite på axlarna, samt testa crosswireflyes både upp & nerifrån och se om något kanske känns mindre påfrestande för axlarna. Försöka hitta en vinkel som fungerar.
Detective
2012-01-11, 21:02
Rent spontant kanske du kan pröva bänkpress med massor av svank så belastningen kanske minskar lite på axlarna, samt testa crosswireflyes både upp & nerifrån och se om något kanske känns mindre påfrestande för axlarna. Försöka hitta en vinkel som fungerar.
Svanka har jag testat och det fungerade inte. Men crosswireflyes har jag nog inte testat än. Så kanske får göra ett försök
Jimmy Hoffa
2012-01-12, 00:14
Jag har haft ungefär samma problem, och för mig funkade hantelpressar bra. Det är lättare att justera de pressarna efter hur det känns i axlarna. Viktade armhävningar kan väl också vara ett alternativ.
Lillvego
2012-01-12, 08:37
Jag har precis samma problem. För mycket tid med dålig hållning framför datorn i gymnasiet och stor fokus på bröstövningar under samma period.
Fått behandling av sjukgymnast men har under några månader nu på egen hand förbättrat situationen. Jag tränar för tillfället bara en bröstövning, bänkpress. Denna fungerar bra om jag gör mer än 6-8reps samt lägger enorm fokus på utförande. Trycker ihop skuldrorna ordentligt och bröstar upp mig aningen, ingen SL-brygga men pressar upp bröstet.
Då det även för mig är rotatorcuff-gruppen som med stor sannorlikhet var problematisk då jag hade skarp smärta i vissa rörelser lägger jag mycket fokus på ryggen.
Jag värmer ALLTID upp med utåtrotationer i cablecross och tränar samma övning vid rygg-passet.
Stretchar även bröst och framsida axel några gånger per dag.
Något som var mycket viktigt för mig är inköp av body's "DuoGrip". Använder dem med fördel i rodd och chins för bättre grepp men köpte dem för just bänkpress. Den gummiklädda "flärpen" förbättrar greppet enormt. Tidigare med vanliga handskar kunde handen, på samma sida som axelproblemet sitter, glida utåt flera centimeter under ett set bänk. Hur hårt jag än höll. Med ett stabilt grepp kan jag fokusera bättre på rätt utförande.
Så kort och gott: Bröst tränas lika ofta som rygg för mig, men det blir 5-6set bröst respektive 15-20set rygg.
Och det tar TID!
Undersökande sjukgymnast tycker inte du kan köra några bröstövningar så antingen litar du på den eller så går du till en annan sjukgymnast.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.