Visa fullständig version : Värt att kolla sina blodvärden trots att man mår bra?
stromming
2012-01-11, 19:59
Hej! Jag har haft en bulk i ungefär ett år (gått från 72 kg till 85 kg) och har under den här tiden ganska ofta haft ½ dl rapsolja i mina shakes. Jag funderar på om det kan vara värt att kolla upp sina blodvärden (kolesterol osv) trots att jag mår alldeles utmärkt och inte lagt på mig mycket fett? Jag själv ser inget problem med hur jag äter, men får ofta höra från andra att jag borde akta mig.
Och att det finns godare saker än rapsolja osv vet jag om, det behöver ni inte berätta för mig.
P.S. Jag äter mycket omega 3 för att balansera ut omega 6 jag får i mig av oljan.
Nebuchadnezzar
2012-01-11, 20:03
Värt och värt... är du under 25 är det gratis, om du får en läkare att beställa proverna. Möjligt att vissa städer har privata lab där du får betala själva provet själv, men då lär det ju kosta oavsett din ålder, och mer än via landstinget.
Kostar ~200:- med ett läkarebesök om man är över 18 afaik.
Nebuchadnezzar
2012-01-11, 21:39
Olika inom olika landsting iofs. Vanligast är gratis under 20 (25 är inte så vanligt kom jag på). Priserna om man inte är betalningsbefriad varierar också. 120:- för läkarbesök här, inom primärvården.
Eddie Vedder
2012-01-11, 21:42
Finns ingen som helst anledning att tro att något är fel lär du inte få testa på VC bara för att du är intresserad. Då får du nog söka dig till en privatklinik.
Kollar de inte sådant på en hälsoundersökning?
Finns ingen som helst anledning att tro att något är fel lär du inte få testa på VC bara för att du är intresserad. Då får du nog söka dig till en privatklinik.
Det är inte helt osannolikt att han får ta prover om han är orolig. Det är ju inte så att man slänger iväg alla prover som finns bara för att någon är intresserad men om man är orolig över sina blodfetter tror jag ytterst få läkare skulle vägra detta.
Nebuchadnezzar
2012-01-11, 22:14
Helt sant. Då ska man väl också tillägga att just eftersom det inte finns nån sån anledning så är det väl inte direkt värt det, nej. Om du inte är nyfiken nog för att det ska vara värt det. Men det kan ju inte nån annan svara på.
Tänkte iofs själv kolla blodtryck och Hb och lite sånt kul på tisdag, mest för att jag är just nyfiken.
Nebuchadnezzar
2012-01-11, 22:17
Det är inte helt osannolikt att han får ta prover om han är orolig. Det är ju inte så att man slänger iväg alla prover som finns bara för att någon är intresserad men om man är orolig över sina blodfetter tror jag ytterst få läkare skulle vägra detta.
De beställer i regel bara prover om det finns faktiska medicinska belägg, eftersom de måste kunna rättfärdiga proverna iom att de kostar pengar för landstinget.
Men visst, det är som sagt inte omöjligt. Läkare är rätt schyssta. :thumbup:
Skulle nog dröja ett bra tag innan man ens får en läkartid för det däremot. Privatklinik är klart den bästa idén.
De beställer i regel bara prover om det finns faktiska medicinska belägg, eftersom de måste kunna rättfärdiga proverna iom att de kostar pengar för landstinget.
Men visst, det är som sagt inte omöjligt. Läkare är rätt schyssta. :thumbup:
Skulle nog dröja ett bra tag innan man ens får en läkartid för det däremot. Privatklinik är klart den bästa idén.
Nej, det är ganska vanligt att man beställer enklare prover enbart för att någon är orolig för detta. Har sett detta ett flertal gånger själv :)
Nebuchadnezzar
2012-01-11, 22:44
Eh, säger du det så... Sen är det ju skillnad om man t.ex. har anlag för någon sjukdom, men nu handlar det ju om att ens kompisar är lite tveksamt inställda till ens kost. Men som sagt. Blir ingen läkartid på ett bra tag på en vanlig normaltraffikerad vårdcentral oavsett. Men nog om det.
astrodog
2012-01-11, 23:09
Finns det inga medicinska belägg för en allmän hälsokontroll inkl. blodprover? I amerikanska filmer görs det på rutin, som en årlig kontroll, men här i Sverige så har jag aldrig hört om något liknande. Agerar vi bara när något går snett här eller?
Jag tror att det du ser i amerikanska filmer är rätt långt från den amerikanska verkligheten, om det du sett är att det finns något slags allmän undersökning av hela befolkningen.
En sak man skall vara medveten om, ifall man börjar önska sig något slags blodprovspanel av intresse, eller efterlysa sådant som samhällsintervention, är att väldigt många friska personer har enstaka värden som ligger utanför referensvärdena/"för högt/"för lågt" (jämför fenomenet massignifikans i statistiken). Med onödiga utredningar, och kanske även onödig behandling (som sällan eller aldrig är biverkningsfri) som följd. Är det vettigt att behandla en individ som inte företer några andra tecken på sjukdom än något enstaka avvikande prov, kan man fråga sig?
Eddie Vedder
2012-01-12, 11:20
Ja men är man orolig på riktigt kan det ju tänkas vara befogat. Men det är skillnad på att be om något för att man motiverar det med en seriös oro och att man mest vill kolla för säkerhets skull.
Läkaren får ju avgöra i vilken mån oron känns bfogad sen.
Nebuchadnezzar
2012-01-12, 11:46
Jag tror att det du ser i amerikanska filmer är rätt långt från den amerikanska verkligheten, om det du sett är att det finns något slags allmän undersökning av hela befolkningen.
En sak man skall vara medveten om, ifall man börjar önska sig något slags blodprovspanel av intresse, eller efterlysa sådant som samhällsintervention, är att väldigt många friska personer har enstaka värden som ligger utanför referensvärdena/"för högt/"för lågt" (jämför fenomenet massignifikans i statistiken). Med onödiga utredningar, och kanske även onödig behandling (som sällan eller aldrig är biverkningsfri) som följd. Är det vettigt att behandla en individ som inte företer några andra tecken på sjukdom än något enstaka avvikande prov, kan man fråga sig?
Absolut. Det råder ju stora etiska diskussioner kring s.k. full body scans just iom att de ofta visar "problem" som inte finns där.
Vi hade en pensionär på en vårdcentral här i stan i somras som absolut insisterade på att få göra ett graviditetstest då hon haft oskyddat sex flera gånger(!) Att hon var drygt 80 år hade ingen betydelse, vilket hon förklarade genom att dra paralleller till Sara i bibeln. Genuin oro var det i alla fall. :D
Holabandola
2012-01-12, 12:08
Jag skulle sluta dricka 1/2 dl rapsolja dagligen, det känns inte helt naturligt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.