handdator

Visa fullständig version : Tema Sömn

torach
2012-01-11, 18:22
Hejsan,

Förtillfället studerar, arbetar, driver eget och tränar jag +-2 ggr/dag vilket gör mitt liv ganska så hektiskt
På senare tid har jag börjat sova middag 30-60 min per dag, på dagen vilket jag trivs ganska bra med

Min fråga är egentligen ganska så enkel, men luddig, finns det något som talar för att jag istället borde sova en timma längre på natten? Jag tänker om det påverkar min energi och effekt på träningen bättre? Eller är det helt och hållet individuellt?

Uppenbarligen så tar många människor "siesta" (men det kanske mest beror på värmen) men det förknippas ju oftast med medelhavsmänniskor och de är ju inte direkt relaterade till hårdjobbade och effektiva människor.. ;)

Chrillee
2012-01-11, 18:38
Tränar du bara 2ggr/dag?

Simon
2012-01-11, 18:40
Funkar det för dig? Skulle du kunna klämma ut en timme extra sömn på natten ? Varför inte bara lyssna på din kropp istället och kanske prova, se vad som känns bäst.. Vissa gillar att ta en powernap på dagen, andra inte.

torach
2012-01-11, 18:57
Tränar du bara 2ggr/dag?

Ja..?

Funkar det för dig? Skulle du kunna klämma ut en timme extra sömn på natten ? Varför inte bara lyssna på din kropp istället och kanske prova, se vad som känns bäst.. Vissa gillar att ta en powernap på dagen, andra inte.

Jo det är det ja tänker med, egentligen funkar båda scenariona mer eller mindre lika bra men skulle gärna vilja veta om någon här har kunskapen vad som är bäst för kroppen om man tar det i relation med återhämtning och träning

zeusden1
2012-01-11, 18:57
Fan vad nice det är med tupplurer. Synd bara att man inte har siesta på mitt jobb... Jobbar du?