handdator

Visa fullständig version : Färdigblandat mellanmål

danieln
2004-01-11, 17:54
Det har varit lite frågor innan i ämnet men inga konkreta svar.

Som mellanmål blandar jag följande...

4 dl lättmjölk
1.5 dl Complete Protein III
1 ägg
0.5 dl korngryn

Detta ger 518 kcal fördelat på 3,5 g fett, 43 g kolisar och 65 g protein. Säg att man blandar detta och låter det stå i kylskåp i 4-5 timmar. Det enda som borde hända är väl att proteinkvalitén försämras? Fast hur mycket? Kan man väga upp det genom att hälla i 0.5 dl extra proteinpulver eller något sådant?

King Grub
2004-01-11, 18:00
Proteinet denatureras möjligen, men det betyder inte att det blir "sämre" i det hänseendet att du absorberar det sämre. Du tar upp det lika bra i alla fall.

danieln
2004-01-11, 18:04
Kreatin tex omvandlas ju till viss del till kreatinin om det står blandat i vätska. Finns inga liknande effekter med proteinpulver?

King Grub
2004-01-11, 18:05
Vissa av de känsligare aminosyrorna kan påverkas, men 4-5 timmar i kylskåp bör inte innebära några problem.

bubbleman
2004-01-11, 18:36
Originally posted by danieln
Det har varit lite frågor innan i ämnet men inga konkreta svar.

Som mellanmål blandar jag följande...

4 dl lättmjölk
1.5 dl Complete Protein III
1 ägg
0.5 dl korngryn

Detta ger 518 kcal fördelat på 3,5 g fett, 43 g kolisar och 65 g protein. Säg att man blandar detta och låter det stå i kylskåp i 4-5 timmar. Det enda som borde hända är väl att proteinkvalitén försämras? Fast hur mycket? Kan man väga upp det genom att hälla i 0.5 dl extra proteinpulver eller något sådant?

3,5 g fett? Bara ett ägg inehåller ju över 5 g....

King Grub
2004-01-11, 18:38
Originally posted by bubbleman

3,5 g fett? Bara ett ägg inehåller ju över 5 g....

Ha! Det har du rätt i. Den där kalkylen stämmer nog inte så bra, energimässigt. :D Men måltiden i sig blir ju inte sämre för det. :)

aliquis
2004-01-11, 18:54
Originally posted by danieln
Kreatin tex omvandlas ju till viss del till kreatinin om det står blandat i vätska. Finns inga liknande effekter med proteinpulver?

här måste jag ställa en följdfråga. En del tillverkare anser ju att deras kreatintillskott med en viss ph är så mycket bättre för att mindre kreatin bryts ner. Men å andra sidan har jag uppfattat det som att kreatin SKALL lösas upp i vatten, och att det inte gör så mycket om det står ett tag, bara det inte rör sig om typ ett dygn eller så.

Hur är det nu med detta? Innan hällde jag i mig kreatinet direkt efter att det blev hällt i vattnet på gymmet, men nu mixar jag ner det i min proteindrink före träning och häller i mig det efteråt, gör detta något? Påverkar eventuell syra ifrån apelsinjuice och dylikt det hela?

danieln
2004-01-11, 19:37
Energimässigt stämmer kalkylen jättebra, förutom att det skall stå 9,5 g fett och inte 3.5 g. :)