handdator

Visa fullständig version : ut och gå på vilodag?

Man and Machine
2004-01-11, 17:22
Nu har min deff startat på riktigt väntr dock lite med att acea den. Hade tänkt att gå ut i rusket på en runda hur lång ingen aning men jag ska klocka den så tiden kommer i nästa inlägg. Hade tänkt att ha en 15 kilos ryggsäck på mig, detta borde väl vara bra för förbränningen? Är det ok att göra detta på en vilodag? Beror ju dock på hur långt och länge man är ute men generellt sett. En sista fråga är detta med morgon promenader... neligt vad jag har förstått kan man gå dom när som helst med lika resultat. Men hur mycket bryts musklerna ner om man tränar säg till 22.00 och sen går ut och går 06.00? Bör man ha längre tid mellan passen? Kanske bättre att gå 8 timmar innnan än efter? många frågor hoppas på några svar iaf... Bilder med resultat kommer att komma upp senare...

King Grub
2004-01-11, 17:54
Hade tänkt att ha en 15 kilos ryggsäck på mig, detta borde väl vara bra för förbränningen?

Visst ökar energiförbrukningen om du kånkar omkring på något tungt.

Är det ok att göra detta på en vilodag?

Tja, okej och okej... Det är ju ingen vilodag längre om du gör något så krävande att det motsvarar ett träningspass.

Men hur mycket bryts musklerna ner om man tränar säg till 22.00 och sen går ut och går 06.00?

Tar du en proteindrink+snabba kolhydrater direkt efter kvällens träningspass och sedan äter normalt när du kommer hem är det nog ingen fara på taket.

Man and Machine
2004-01-11, 19:02
var ju bara ute 37 min =/...fast jag var ju ute. Är inte det rätt stärkande för ryggen att knka runt på saler på rätt sätt?

King Grub
2004-01-11, 19:03
Originally posted by Man and Machine
var ju bara ute 37 min =/...fast jag var ju ute. Är inte det rätt stärkande för ryggen att knka runt på saler på rätt sätt?

Muskler blir starkare av överbelastning, inte uttröttning. Mjölksyretåligheten tränar du däremot säkert upp.

Man and Machine
2004-01-11, 21:21
Mitt deff schema ser för tillfället ut såhär...men det kommer säkert ändras

Träning:
Mån Styrka
Tisdag Kampsport
Onsdag Styrka
Torsdag Kampsport
Fredag Styrka
Lördag vila eventuellt långpromenad
Söndag Löpning eller benpass

Kost schemat går nog inte ställa upp men det är i stil med
Frukost: Gröt eller knäckebröd + 1 liter mjölk
Lunch: Vad som serveras +sallad +mjölk
Eftermiddags mål Knäckebröd eller Frukt + mjölk
Middag Pasta + korv köttfärs elelr nåt annat onyttigt som man tvingas äta hemma. Vid styrketräningdagarna äter jag en burk tonfisk också.
Träning på mellan 1,5-2 timmar som inkluderar 20 min löpning ibland öven hoprep 10 min
Gröt eller pasta + protein av något slag. Ibland öven kesellablandning+ frukt

Om man bortser från mängderna ser det bra ut? Jag äter mindre än vad jag brukar så jag har mindre energi intag än vanligt.

King Grub
2004-01-11, 21:30
Frukost: Gröt eller knäckebröd + 1 liter mjölk

Skippa knäckebrödet och ät gröten istället. Börja inte dagen med snabba kolhydrater. Välj en ren proteinkälla istället för en hel liter mjölk. Det blir en saftig insulinutsöndring.

Hellre långsamma kolhydrater istället för snabbt knäckebröd och en ren proteinkälla + bra fett.

Middag Pasta + korv köttfärs elelr nåt annat onyttigt som man tvingas äta hemma. Vid styrketräningdagarna äter jag en burk tonfisk också.

Vem tvingar dig att äta onyttigt? Har du inte tillgång till köket?

Träning på mellan 1,5-2 timmar som inkluderar 20 min löpning ibland öven hoprep 10 min

Protein plus snabba kolhydrater efter passet!!!

Det ser okej ut.

Kanske för mycket mjölkprodukter totalt, samt en total avsaknad av grönsaker, och det duger inte.

Man and Machine
2004-01-11, 23:14
Är knäckebröd snabba kolkydrater? Inga sockerarter alls nästan i mina iaf? Det kanske inte har med saken att göra? Mjölk är nog den enda rena prottekälla jag har på morgonen, kan keso eller kesella ersätta den? Tonfisk skulle väl gå fast på morgonen är nog inte tonfisk det första jag skulle sätta i mig.

Hellre långsamma kolhydrater istället för snabbt knäckebröd och en ren proteinkälla + bra fett.
Keso eller kesella igen då? Ev. tonfisk? Raps olja i havregryn eller pasta?

Vem tvingar dig att äta onyttigt? Har du inte tillgång till köket?

Nä, mamma styr me järnhand. Med 3 syskon till säger hon att de skulle spåra ur ifall alla fick vad de ville ha

Direkt på gymmet eller när jag sprungit hem?

Kanske för mycket mjölkprodukter totalt, samt en total avsaknad av grönsaker, och det duger inte

Sallad är då inte enbart gröna blad utan där finns lite diverse grönt. Trycker en och annan morot ibland me + bönor till maten ibland.

Tack för synpunkter

King Grub
2004-01-12, 11:16
Är knäckebröd snabba kolkydrater?

Ja.

Inga sockerarter alls nästan i mina iaf? Det kanske inte har med saken att göra?

Nej.

Mjölk är nog den enda rena prottekälla jag har på morgonen, kan keso eller kesella ersätta den? Tonfisk skulle väl gå fast på morgonen är nog inte tonfisk det första jag skulle sätta i mig.

Ägg?

Keso eller kesella igen då? Ev. tonfisk? Raps olja i havregryn eller pasta?

Det låter som bra idéer.

Nä, mamma styr me järnhand. Med 3 syskon till säger hon att de skulle spåra ur ifall alla fick vad de ville ha

He, he. Okej :)

Direkt på gymmet eller när jag sprungit hem?

Efter löppasset låter lämpligt.

Man and Machine
2004-01-12, 14:41
Så som jag ser det äter jag ju aldeles för lite prot... kanske därförmina resultat gått åt h*vete senate året? Jaja ska sätta ut en träningsjournal så det lbir ändring på det.

Man and Machine
2004-01-12, 14:42
En bifråga till knäckebröden... har det med GI:t att göra? Är noll insatt i det men det ska jag ändra på.

King Grub
2004-01-12, 15:16
En bifråga till knäckebröden... har det med GI:t att göra? Är noll insatt i det men det ska jag ändra på.

Ja. GI är ett mått på hur snabba kolhydraterna är. Ju högre GI, desto högre blodsockersvar.

Man and Machine
2004-01-12, 15:48
Gissar att det pratats en del GI redan så jag ställer inga frågor på det..söker i ställlet

King Grub
2004-01-12, 15:58
Här får du lite att läsa i alla fall:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=17491

Man and Machine
2004-01-12, 15:59
Finnns det len lista med GI någonstans? slv eller liknande?

King Grub
2004-01-12, 16:01
Finnns det len lista med GI någonstans? slv eller liknande?

Den här är någorlunda komplett:

http://www.paulun.se/paulun_pop.asp?idContent=302

Vitt bröd som 100-värde.

Den här är betydligt mer komplett:

http://diabetes.about.com/library/mendosagi/ngilists.htm

Glukos som 100-värde, vilket är den internationella standarden.

Man and Machine
2004-01-12, 16:19
Tack för introduktionen till GI...där fanns ett och annat matnyttigt