handdator

Visa fullständig version : Är min diet för smal?

of the vox popul
2012-01-07, 20:24
Helt enkelt, jag undrar ifall min diet är aldelles för smal för att kunna komma någon vart? Jag har tränat till och från i ungefär 2 år. Bulkat större delen, så jag vet hur mycket det suger att äta tills man spyr(är en hard gainer).
Jag vill alltså nu inte bulka mer, utan bara sikta på proteiner och bygga muskler, jag har väl en duglig grund vill jag påstå.

Startvikt: 64kg:em:
Nuvarande vikt:84-85kg:naughty:
Längd:190cm

Då kör vi..

Frukost
2dl havegrynsgröt
Stort glas mjölk
(Vid detta laget brukar jag vara väldigt mätt eftersom inte inte är någon morgonmänniska)...

Tränar..

Efter träning
25g protein med vatten

Mellanmål(strax efter lunchtid)
3ägg och 3skivor skinka
Stort glas mjölk
1 skål med pasta(om jag känner mig extra hungrig)

Middag
Det som lagas, det är iaf nyttigt och bra mat. :thumbup:
En vanlig middag för en svensson helt enkelt.
Försöker trycka i mig en extra tomat och morot.
Stort glas mjölk ofc.

Mellanmål
Här varierar det mellan
Omelette och müsli
Ostmackor med mjölk
+omega kapsel

Kvällsmat
25g protein
Stort glas mjölk

Brukar slänga in vatten lite här och där. Försöker dricka runt 2-3 liter om dagen.
Jag tar kreatin i perioder, fast det spelar ingen större roll.*screwy*

Hur ser detta ut i förhållande med er som faktiskt kommit någon vart på vägen? Jag är inte ute efter att vara så stor så att jag kommer bli tvungen att ta AAS för att kunna växa mer. Vill vara vältränat och trevlig att titta på *drool*

of the vox popul
2012-01-07, 21:47
Ingen som har något att säga? :P
Skall jag tolka det som att det inte är några problem?
Vanligtvis skulle man ju blivit överkörd om man gjort en sån här tråd och det fanns massvis med fel i den.

Spartansk
2012-01-07, 21:54
Menar du om det är för lite mat? Det tror jag inte, det ser rätt mycket ut, speciellt med tanke på att du skriver "Försöker trycka i mig en extra tomat och morot", vilket tyder på att du är rätt mätt där.

Det ser ut att vara bra val av föda.

Du ser ut att ha fått bra resultat att döma av din bild, förresten.

vicarious
2012-01-07, 21:55
Jag är förvirrad, vad är det du vill åstadkomma? Gå ner i vikt och bli mer definierad eller bli större? Vill du bli större är det oundvikligen viktökning som gäller och då måste du äta mer energi än du gör av med. Tvärtom för viktnedgång.

Dessutom är det omöjligt att avgöra om det där är tillräckligt med energi för dina ändamål. Det står ingenting om mängder av det du äter, sen vet vi inte heller hur mycket energi du gör av med på en dag.

Att du inte fått svar på 1½ timme kan även bero på att det faktiskt är lördagkväll och många gör annat än sitta på Kolozzeum.

of the vox popul
2012-01-07, 22:15
Svårt att vara konkret på en sån här sak eftersom alla är individuella och det som funkar för mig kanske inte funkar för dig.
Därför lämnade jag det lite öppet och sa bara "Hur ser detta ut i förhållande med er som faktiskt kommit någon vart på vägen?"

of the vox popul
2012-01-07, 22:18
Jag är förvirrad, vad är det du vill åstadkomma? Gå ner i vikt och bli mer definierad eller bli större? Vill du bli större är det oundvikligen viktökning som gäller och då måste du äta mer energi än du gör av med. Tvärtom för viktnedgång.

Dessutom är det omöjligt att avgöra om det där är tillräckligt med energi för dina ändamål. Det står ingenting om mängder av det du äter, sen vet vi inte heller hur mycket energi du gör av med på en dag.

Att du inte fått svar på 1½ timme kan även bero på att det faktiskt är lördagkväll och många gör annat än sitta på Kolozzeum.

Läs första delen så vet du vad jag vill.

willtjam
2012-01-07, 22:20
Du vill bygga muskler, men du vill inte överäta? Hur ska du åstadkomma det hade du tänkt?

of the vox popul
2012-01-07, 22:23
Du vill bygga muskler, men du vill inte överäta? Hur ska du åstadkomma det hade du tänkt?

"Hur ser detta ut i förhållande med er som faktiskt kommit någon vart på vägen? "
JA jag vill bygga muskler. NEJ jag vill inte överäta eftersom att jag bulkat upp mig 21kg och jag tycker inte om att käka som en dåre.

Med tanke på vad du kan se utifrån min beskrivning, hur tror du att det kan gå? Hur svårt kan det vara att själv formulera ett svar?! Är ni immun här på Kolozzeum eller? :smash:

Spartansk
2012-01-07, 22:27
Jaha, jag fick för mig att du ville deffa.

Att ligga på kaloribalans (varken deffa eller bulka) ger inte så bra resultat, jag rekommenderar dig att deffa nu.

of the vox popul
2012-01-07, 22:29
Jaha, jag fick för mig att du ville deffa.

Att ligga på kaloribalans (varken deffa eller bulka) ger inte så bra resultat, jag rekommenderar dig att deffa nu.
Tack för ett första bra svar som ger mig någon typ av RESOPNS *cupid*

Hur som helst, deffa alltså? Jag är ganska så pepp på det. Jag vill liksom inte vara ett stort as som vinglar fram..Ser ju mig själv som ett benrangel, men om jag skulle satsa på att få lite definition på kroppen..hade varit kul att se.
Thanks

willtjam
2012-01-07, 22:30
Vad vill du ha för svar egentligen? Av det som du har skrivit så kan vi gissa oss till att du får i dig 1200 kcal per dag eller 5000 kcal per dag beroende på portionsstorlekarna.
Hur ska vi veta vad du har för energibehov när vi inte har någon ålder eller aktivitetsfaktor att gå efter?
Du vet att man behöver ett överskott för att kunna bygga när man har tränat tidigare, så hur ska du åstadkomma muskelökning när du inte vill äta?

of the vox popul
2012-01-07, 22:33
Vad vill du ha för svar egentligen? Av det som du har skrivit så kan vi gissa oss till att du får i dig 1200 kcal per dag eller 5000 kcal per dag beroende på portionsstorlekarna.
Hur ska vi veta vad du har för energibehov när vi inte har någon ålder eller aktivitetsfaktor att gå efter?
Du vet att man behöver ett överskott för att kunna bygga när man har tränat tidigare, så hur ska du åstadkomma muskelökning när du inte vill äta?

Jag är 19.
Promenerar i rask takt 30min om dagen.
Lyfter 4 dagar i veckan, 45-55minuter per pass.
Äter så stora portioner så att jag hamnar på ungefär 2300kcal.

Skillnaden när jag bulkade var att jag hade gainer istället för proteinshake. Jag åt mera mackor, mer utav spannmål. Allting mer helt enkelt.

Spartansk
2012-01-07, 22:34
Tack för ett första bra svar som ger mig någon typ av RESOPNS *cupid*

Hur som helst, deffa alltså? Jag är ganska så pepp på det. Jag vill liksom inte vara ett stort as som vinglar fram..Ser ju mig själv som ett benrangel, men om jag skulle satsa på att få lite definition på kroppen..hade varit kul att se.
Thanks

Ja, precis.

Du har ganska stora muskler nu, det syns helt klart att du har tränat ett tag. Men du har lite hull på magen som skymmer magrutorna. Om jag vore du skulle jag deffa nu. Det är inte jättemycket som behöver försvinna, kanske 5 kilo om jag ska komma med en vild gissning.

vicarious
2012-01-07, 22:35
Du använder ord som "diet" och "smal" samtidigt som "bygga muskler" och "vill vara vältränad". Inte särskilt tydligt budskap.

Om jag förstår dig rätt vill du alltså:

1. Lägga på dig lite mer muskler.
2. Se definierad och vältränad ut.

Lättast är om du gör detta i två steg. Först det ena och sen det andra. Försöka sig på båda saker samtidigt kommer troligtvis resultera i ganska mediokra resultat.

of the vox popul
2012-01-07, 22:36
Du använder ord som "diet" och "smal" samtidigt som "bygga muskler" och "vill vara vältränad". Inte särskilt tydligt budskap.

Om jag förstår dig rätt vill du alltså:

1. Lägga på dig lite mer muskler.
2. Se definierad och vältränad ut.

Lättast är om du gör detta i två steg. Först det ena och sen det andra. Försöka sig på båda saker samtidigt kommer troligtvis resultera i ganska mediokra resultat.
Håller du med snubben med keps? Att jag skall deffa lite då?

of the vox popul
2012-01-07, 22:37
Ja, precis.

Du har ganska stora muskler nu, det syns helt klart att du har tränat ett tag. Men du har lite hull på magen som skymmer magrutorna. Om jag vore du skulle jag deffa nu. Det är inte jättemycket som behöver försvinna, kanske 5 kilo om jag ska komma med en vild gissning.
Yes yes.. Men det jag äter om dagen nu är ju i princip en deff diet. Kanske ta bort några kolhydrater och ta lite kvarg istället?
Sen lite mer cardio!
Kan ju då tillägga att jag aldrig deffat, vilket är förståeligt.
Sen har jag ingen koll på svensk mat och hur mycket repsektive lite man skall äta. Har bott i USA väldigt mycket, och där började jag med gymmandet. Så det är lite ovant samtidigt..

Spartansk
2012-01-07, 22:41
Yes yes.. Men det jag äter om dagen nu är ju i princip en deff diet. Kanske ta bort några kolhydrater och ta lite kvarg istället?
Sen lite mer cardio!

Huvudsaken är att du ligger på kalorunderskott, det spelar nästan ingen roll om du tar bort kolhydrater eller proteiner. Eller kör cardio.

of the vox popul
2012-01-07, 22:45
Huvudsaken är att du ligger på kalorunderskott, det spelar nästan ingen roll om du tar bort kolhydrater eller proteiner. Eller kör cardio.
Okej, men om du kollar på vad jag äter, med tanken att jag äter som en vanlig individ..ser det för mycket ut då? Läs gärna min edit på det jag skrev earlier.

vicarious
2012-01-07, 22:45
Jag hade nog inte deffat om jag såg ut sådär. Men det är ju upp till dig helt och hållet. Vad är viktigast för dig just nu, mer definition eller mer massa?

of the vox popul
2012-01-07, 22:49
Jag hade nog inte deffat om jag såg ut sådär. Men det är ju upp till dig helt och hållet. Vad är viktigast för dig just nu, mer definition eller mer massa?
Problemet är att jag inte vill bulka.
Jag vill bygga muskler.
Och det där om att bulka och sen cutta, det är bara en tradition som alla pro bodybuilderings haft sen 70talet.
Att jag bara skulle försöka bygga muskler är ju inte så himla långsökt enligt väldigt många, mestadels bodybuilders och personliga tränare i USA som jag träffat.

of the vox popul
2012-01-07, 22:51
Det jag menar är att man inte behöver bli fet för att bygga muskler.

http://www.bodyrecomposition.com/muscle-gain/general-philosophies-of-muscle-mass-gain.html

willtjam
2012-01-07, 22:52
Man behöver inte bli fet bara för att man bulkar.

of the vox popul
2012-01-07, 22:53
Man behöver inte bli fet bara för att man bulkar.

Tack för ditt bidrag.

Spartansk
2012-01-07, 22:53
Okej, men om du kollar på vad jag äter, med tanken att jag äter som en vanlig individ..ser det för mycket ut då? Läs gärna min edit på det jag skrev earlier.

Jag vet inte. Det beror ju på vad du har för kaloriförbrukning. Om du inte går ner i vikt så är det för mycket (om du nu vill deffa alltså).

of the vox popul
2012-01-07, 22:54
Jag vet inte. Det beror ju på vad du har för kaloriförbrukning. Om du inte går ner i vikt så är det för mycket (om du nu vill deffa alltså).
Jag ska testa att hålla mig till detta någon månad. Lyfta inom 6-12 reps, köra riktigt hårt. Får se vart det tar mig!

Dreas
2012-01-07, 22:54
Det jag menar är att man inte behöver bli fet för att bygga muskler.

http://www.bodyrecomposition.com/muscle-gain/general-philosophies-of-muscle-mass-gain.htmlDu skulle må bra av att läsa mindre och köra på mer på gymmet, min gissning. Ligg på kcalbalans och se hur det går på 2-3 mån.

of the vox popul
2012-01-07, 22:58
Du skulle må bra av att läsa mindre och köra på mer på gymmet, min gissning. Ligg på kcalbalans och se hur det går på 2-3 mån.
Yes det tror jag med..
Var bara nyfiken ang. vad jag äter. Äter jag som en mus jämfört med dem som har min drömkropp? Äter jag för mycket om jag vill ha den kroppen? Osv osv.. men det gick inte så bra.

Tack ska ni ha ändå.

Spartansk
2012-01-07, 23:01
Jag ska testa att hålla mig till detta någon månad. Lyfta inom 6-12 reps, köra riktigt hårt. Får se vart det tar mig!

Gör det!

Pontura
2012-01-07, 23:07
Du behöver inte tänka på att du ska behöva ta AAS för att bli stor, du kan bli riktigt grov och få en välutvecklad fysik den naturliga vägen. Med hård träning och mkt bra mat

of the vox popul
2012-01-07, 23:43
Du behöver inte tänka på att du ska behöva ta AAS för att bli stor, du kan bli riktigt grov och få en välutvecklad fysik den naturliga vägen. Med hård träning och mkt bra mat

Hehe jag vet. Jag underskattar inte fysikens lagar! Jag bara överdrev lite för att ni skulle få en känsla av att jag inte vill bli galet stor. Men det kan man ju faktiskt bli utan AAS så det kanske var ett dåligt exempel. :whipped:

eJohansson
2012-01-08, 00:55
Vill du bygga mer massa, bulka. Lägg dig på ett överskott där din vikt ökar i den hastighet du vill.
Vill du ha lägre kroppsfett, deffa. Lägg dig på ett underskott där din vikt minskar i den hastighet du vill.

Hade jag varit du hade jag bulkat. Jag anser inte att du vinner något på att deffa just nu. Dock betyder inte det att du måste öka jätte snabbt i vikt, utan se bara till så att du ligger på ett överskott. Det ökar dina chanser att bygga muskler. Ät den mängd mat du vill, gör detta att du hamnar på ett överskott så är det bra. Hamnar du däremot på ett underskott så kan proteinpulver eller gainer hjälpa dig att nå upp till det önskade energiintaget.

Sedan så kör stenhårt på gymmet.

Spartansk
2012-01-08, 00:59
Varför vinner han inget på att deffa? Han får en hårdare form att utgå ifrån.

eJohansson
2012-01-08, 01:04
Varför vinner han inget på att deffa? Han får en hårdare form att utgå ifrån.

Vad hjälper en hårdare form med? Visst, är han på ett alldeles för högt bf så kan detta medföra att han inte bygger massa i samma takt som om han vore tokdeffad. Dock kan ibland en tyngre kroppsvikt hjälpa till i träningen då detta kan medföra att man klarar av tyngre vikter.
Jag tycker inte att han är på för hög bf just nu, därför anser jag att han bör bulka.

EDIT: Dessutom tycker jag faktiskt att han just nu har för lite massa för att det ska se riktigt bra ut med lägre bf. Visst, trivs han inte i sin nuvarande form så kan han såklart deffa ändå. Bilden kan vara lite missvisande. Kanske är han större och ser bättre ut i verkligheten, dock är det väl efter bilden jag får döma.

Spartansk
2012-01-08, 01:08
Vad hjälper en hårdare form med? Visst, är han på ett alldeles för högt bf så kan detta medföra att han inte bygger massa i samma takt som om han vore tokdeffad. Dock kan ibland en tyngre kroppsvikt hjälpa till i träningen då detta kan medföra att man klarar av tyngre vikter.
Jag tycker inte att han är på för hög bf just nu, därför anser jag att han bör bulka.

Han blir snyggare för stunden; en större andel kalorier vid senare kaloriöverskott blir muskler; han kan efteråt bulka upp sig till samma fettprocent, men den här gången vara starkare, och därmed ha byggt mer muskler utan att drabbas av fettcellshyperplasi.

eJohansson
2012-01-08, 01:14
La till lite i mitt förra inlägg.
Vi har två olika vis att se det på. Han får själv välja hur han ska göra. Jag tror det blir bra vilket som faktiskt. Nu har iallafall jag skrivit hur jag tycker och tänker.

Piledahl
2012-01-08, 01:17
Skulle aldrig deffat om jag haft så lite bf som du har. Ät bra mat men lite mer och träna hårt så blir det skitbra :)

of the vox popul
2012-01-08, 13:50
Oj vad aktivitet det blev under natten :O

Jag kan säga som så att jag är sjukt less på att bulka eftersom jag bulkat upp mig 21kg redan.
Samtidigt anser jag inte att jag är "stor" nog att deffa ner mig heller, det utvinner jag nog inte så jätte mycket på.
Däremot vill jag bygga muskler och hålla min bf, kanske få ner den lite gran. Så jag skall hur som helst testa i någon månad att ligga på cirka 350kalorier över lyfta tyyngt!

eJohansson
2012-01-08, 15:38
Oj vad aktivitet det blev under natten :O

Jag kan säga som så att jag är sjukt less på att bulka eftersom jag bulkat upp mig 21kg redan.
Samtidigt anser jag inte att jag är "stor" nog att deffa ner mig heller, det utvinner jag nog inte så jätte mycket på.
Däremot vill jag bygga muskler och hålla min bf, kanske få ner den lite gran. Så jag skall hur som helst testa i någon månad att ligga på cirka 350kalorier över lyfta tyyngt!

Låter som en bra idé. Träna hårt och försök hela tiden höja vikterna! :)

deerp
2012-01-09, 21:39
Helt enkelt, jag undrar ifall min diet är aldelles för smal för att kunna komma någon vart? Jag har tränat till och från i ungefär 2 år. Bulkat större delen, så jag vet hur mycket det suger att äta tills man spyr(är en hard gainer).
Jag vill alltså nu inte bulka mer, utan bara sikta på proteiner och bygga muskler, jag har väl en duglig grund vill jag påstå.

Startvikt: 64kg:em:
Nuvarande vikt:84-85kg:naughty:
Längd:190cm

Då kör vi..

Frukost
2dl havegrynsgröt
Stort glas mjölk
(Vid detta laget brukar jag vara väldigt mätt eftersom inte inte är någon morgonmänniska)...

Tränar..

Efter träning
25g protein med vatten

Mellanmål(strax efter lunchtid)
3ägg och 3skivor skinka
Stort glas mjölk
1 skål med pasta(om jag känner mig extra hungrig)

Middag
Det som lagas, det är iaf nyttigt och bra mat. :thumbup:
En vanlig middag för en svensson helt enkelt.
Försöker trycka i mig en extra tomat och morot.
Stort glas mjölk ofc.

Mellanmål
Här varierar det mellan
Omelette och müsli
Ostmackor med mjölk
+omega kapsel

Kvällsmat
25g protein
Stort glas mjölk

Brukar slänga in vatten lite här och där. Försöker dricka runt 2-3 liter om dagen.
Jag tar kreatin i perioder, fast det spelar ingen större roll.*screwy*

Hur ser detta ut i förhållande med er som faktiskt kommit någon vart på vägen? Jag är inte ute efter att vara så stor så att jag kommer bli tvungen att ta AAS för att kunna växa mer. Vill vara vältränat och trevlig att titta på *drool*

Vad blir det för macros?