handdator

Visa fullständig version : "Det är ett straff att bo i Stockholm"

Sniggel
2012-01-07, 15:11
http://www.dn.se/sthlm/att-bo-i-stockholm-ett-straff-for-sjostedt

Hur dum får man vara som politiker när man uttrycker åsikter man bör hålla inom sig? :P
Speciellt med tanke på hur många potentiella väljare som bor i Stockholm.

C.E.J.
2012-01-07, 15:14
Som vänsterpolitiker finns det ingen gräns för hur dum man får vara.

Mental
2012-01-07, 15:15
http://www.dn.se/sthlm/att-bo-i-stockholm-ett-straff-for-sjostedt

Hur dum får man vara som politiker när man uttrycker åsikter man bör hålla inom sig? :P
Speciellt med tanke på hur många potentiella väljare som bor i Stockholm.

Nej, det gör det inte, på östermalm som han uttalar sig om tror jag ohyggligt får blivande V väljare bor.
Jag tror snarare han vinner röster på att säga det ärligt, för det är fler som känner så. Jag har många bekanta som bor och arbetar i sthlm, inte för att de vill bo i stockholm utan för att de av arbetsskäl måste det.

MathiasF
2012-01-07, 15:16
Som vänsterpolitiker finns det ingen gräns för hur dum man får vara.

Jag tror det snarare premieras

Jens.Andersson
2012-01-07, 15:17
som vänsterpolitiker finns det ingen gräns för hur dum man får vara.

+1

Sniggel
2012-01-07, 15:17
Nej, det gör det inte, på östermalm som han uttalar sig om tror jag ohyggligt får blivande V väljare bor.
Jag tror snarare han vinner röster på att säga det ärligt, för det är fler som känner så. Jag har många bekanta som bor och arbetar i sthlm, inte för att de vill bo i stockholm utan för att de av arbetsskäl måste det.

Ok du menar så att stödet stärks från alla potenitella v-väljare varav merparten förstås bor utanför stockholm.

Det kan jag nästan köpa.

Mental
2012-01-07, 15:20
Ok du menar så att stödet stärks från alla potenitella v-väljare varav merparten förstås bor utanför stockholm.

Det kan jag nästan köpa.

Självklart, jag tror inte V har några större förhoppningar på stockholmska väljare, utan fiskar hällre sympati hos de som inte skulle trivas med att tvingas att bo i stockholm, jag är beredd att hålla med honom, jag skulle endast ytterst motvilligt bosätta mig i stockholm, om ex jobb eller kärlek krävde det. Annars låter jag bli.

Om mitt val av arbete tvingade mig att bo i stockholm skulle nog även det kännas lite som ett straff för mig :D

Sniggel
2012-01-07, 15:31
Självklart, jag tror inte V har några större förhoppningar på stockholmska väljare, utan fiskar hällre sympati hos de som inte skulle trivas med att tvingas att bo i stockholm, jag är beredd att hålla med honom, jag skulle endast ytterst motvilligt bosätta mig i stockholm, om ex jobb eller kärlek krävde det. Annars låter jag bli.

Om mitt val av arbete tvingade mig att bo i stockholm skulle nog även det kännas lite som ett straff för mig :D

Jag skulle inte heller vilja bo i Stockholm kan jag ju säga. Har pustat ut de få gånger jag lämnat staden haha.
Alldeles för stressig miljö för mig. Man känner sig inspärrad.
Nog med offTopic :P

Pepparkakssmurfen
2012-01-07, 15:34
Bonnjävlar.

http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRb4RFBA4MROT2piWqSo7V58d_pnyVMv c2065jgheZdEiW5qQOZOA

Tryman
2012-01-07, 15:39
Jag skulle inte heller vilja bo i Stockholm kan jag ju säga. Har pustat ut de få gånger jag lämnat staden haha.
Alldeles för stressig miljö för mig. Man känner sig inspärrad.
Nog med offTopic :P

Antingen gillar man det eller inte, inte svårare än så. Jag gillart...

OnT: Frågan man ska ställa sig är väl om han sa det för att inte gillar Ö-malm eller att han egentligen gillar det men vill få lätta poäng som ny partiledare.

Mental
2012-01-07, 15:41
Hur dum får man vara som politiker när man uttrycker åsikter man bör hålla inom sig?

Så det här är topic alltså?

Tja, oavsett partitillhörighet så får man fundera på vad som är smart att säga och vad man bör tiga med, och snedsteg tycks vara vanliga hos samtliga partier.

Sniggel
2012-01-07, 15:50
Antingen gillar man det eller inte, inte svårare än så. Jag gillart...

OnT: Frågan man ska ställa sig är väl om han sa det för att inte gillar Ö-malm eller att han egentligen gillar det men vill få lätta poäng som ny partiledare.

Smaken är som baken som jag sa i en annan tråd :P

Så det här är topic alltså?

Tja, oavsett partitillhörighet så får man fundera på vad som är smart att säga och vad man bör tiga med, och snedsteg tycks vara vanliga hos samtliga partier.

Mja, mest ett konstaterande om att jag gick offtopic. Det är ok att gå offtopic :P

StarkaUlf
2012-01-07, 15:58
http://memegenerator.net/cache/instances/400x/12/12661/12965362.jpg

Fredron
2012-01-07, 16:22
Klart det finns positiva och negativa saker med Stockholm.
Jag skulle inte gilla att bo i någon förort där jag inte vågar gå ute själv sent på natten samt tvingas pendla 1½h/dag fram och tillbaka till jobbet.
Hur han kan ogilla Östermalm har jag dock svårt att förstå, det är en sak ogilla vissa människor som bor där. Men att säga att Stockholm eller att Östermalmsmänniskor är dåliga, det är generalisera lite väl mycket tycker jag.

MathiasF
2012-01-07, 16:29
Jag skulle inte gilla att bo i någon förort där jag inte vågar gå ute själv sent på natten samt tvingas pendla 1½h/dag fram och tillbaka till jobbet.
Hur han kan ogilla Östermalm har jag dock svårt att förstå, det är en sak ogilla vissa människor som bor där. Men att säga att Stockholm eller att Östermalmsmänniskor är dåliga, det är generalisera lite väl mycket tycker jag.

Människor är konstiga, jag förstår inte hur man kan vilja bo i norrland,
glesbygd, kyla och mygg är inget för mig.

Cilia
2012-01-07, 16:43
Såg det här uttalandet mer som ett sätt att flirta med sina norrlandsbröder.

Det känns ganska mycket som ett spel för galleriet. Jag har svårt att tänka mig många som är tvingade att bo på Östermalm. Flytta till förorten då där du tycker det är trevligt eller bo i Umeå och pendla som många andra riksdagsledamöter gör.

Yes
2012-01-07, 16:44
Hoppas han är lite solidarisk och går med på att byta med mig. Jag skulle trivas på Östermalm.

Mantus
2012-01-07, 16:47

Man vill inte bo på Östermalm för att det är för stressigt, trångbott och saknar grönområden, trafiken är bisarr och människorna hälsar inte samt har ingen hyfs när det gäller att hjälpa människor som behöver hjälp eller stöd då de har för bråttom.

Vore jag tvingad att bo i Sthlm (kommer antagligen bli så) hade det blivit i ett område med grönområden (de finns de är bara väl gömda) och mindre folk som rör sig överallt.

Robbmeister
2012-01-07, 16:49

Bor duh i fjollträäsk eller?

Fredron
2012-01-07, 16:57
Man vill inte bo på Östermalm för att det är för stressigt, trångbott och saknar grönområden, trafiken är bisarr och människorna hälsar inte samt har ingen hyfs när det gäller att hjälpa människor som behöver hjälp eller stöd då de har för bråttom.

Vore jag tvingad att bo i Sthlm (kommer antagligen bli så) hade det blivit i ett område med grönområden (de finns de är bara väl gömda) och mindre folk som rör sig överallt.

Det är väl en smaksak.
Jag anser att Humlegården/Gärdet/Lill-Jansskogen/Djurgården som alltid är max 10 minuter att gå till får anses vara grönområden. Trångbott? Syftar du på att det är dyrt?
Jag upplever inte att människor här är otrevligare än i resten av Sverige. Stressigt kanske det är runt kontorslokalerna under dagen men på kvällar och helger är det mest pensionärer ute känns det som, bortsett från Stureplan.
Trafiken kan jag hålla med om att jag helst undviker, men varför köra bil om man bor i centrala stan?

Detta kan ju dock diskuteras i all oändlighet då det alltid handlar om varje individs personliga uppfattning.

Everest
2012-01-07, 17:04

Stressigt på Östermalm? Är ju hur lugnt som helst, mest pensionärer som suttit på sina lägenheter sen 1800-talet... Några minuters promenad så har man hela djurgårn som grönområde. Norra Djurgårn är 630 hektar. Räcker inte det?

Visst, jag förstår de som åker till sthlm över en dag eller en helg och upplever det som stressigt när man mest är i områden runt centralen, drottninggatan, hamngatan osv men dom ställena kan man ju undvika

Mantus
2012-01-07, 17:07
Det är väl en smaksak.
Jag anser att Humlegården/Gärdet/Lill-Jansskogen/Djurgården som alltid är max 10 minuter att gå till får anses vara grönområden. Trångbott? Syftar du på att det är dyrt?
Jag upplever inte att människor här är otrevligare än i resten av Sverige. Stressigt kanske det är runt kontorslokalerna under dagen men på kvällar och helger är det mest pensionärer ute känns det som, bortsett från Stureplan.
Trafiken kan jag hålla med om att jag helst undviker, men varför köra bil om man bor i centrala stan?

Detta kan ju dock diskuteras i all oändlighet då det alltid handlar om varje individs personliga uppfattning.

Jag jobbar på Stureplan just nu och jag blir inte sugen på att stanna kvar där efter jobbet om vi säger så. Med trängbott menar jag att det är människor precis överallt. Ingenstans att vara ifred ordentligt. Jag tror inte människor är otrevliga för att de vill det, jag tror att de är stressade och därför inte bryr sig om andra människor. Trafiken är överdjävlig även som gångtrafikant och så låter det precis hela tiden med tutande bilar och diverse annat. Själv hade jag nog hellre bosatt mig ute vid Gärdet eller något annat dylikt ställe. Det verkar vara där personer som jag (inflyttade från mindre samhällen) samlas. Jag har redan tre vänner som bestämt sig för att bosätta sig där då de flyttade till Sthlm för att jobba.

Trance
2012-01-07, 17:09
Såg det här uttalandet mer som ett sätt att flirta med sina norrlandsbröder.

Det känns ganska mycket som ett spel för galleriet. Jag har svårt att tänka mig många som är tvingade att bo på Östermalm. Flytta till förorten då där du tycker det är trevligt eller bo i Umeå och pendla som många andra riksdagsledamöter gör.

Han bor i sin frus tjänstebostad vilket nog får ses som det rimligaste alternativet.

Cilia
2012-01-07, 17:12
Östermalm är ju söndag hela veckan. Lugnare stadsdel är svårt att hitta. Man börjar gäspa bara man kommer över gränsen. Närmare och större grönområden är som sagt svårt att hitta. Ett helt naturreservat runt hörnan.

Stureplan är inte Östermalm.

MathiasF
2012-01-07, 17:17
Bor duh i fjollträäsk eller?

Skåne

(Javisst man kan kalla Skåne glesbygd, men när majoriteten av orterna ligger inom 5 minuter mellan varann så är det inte riktigt i samma liga som Norrland)

agazza
2012-01-07, 17:20
östermalm har ju flera grönområden plus nära till djurgården. Jag bodde ett tag mitt emellan Tessinparken och ladugårdsgärdet, det var rätt optimalt innerstadsläge kändes det som

annars solna är väl rätt lungt med en hyffsad park.

Sumpan är också lite småstadsaktigt

Alkro
2012-01-07, 17:22

De farligaste områdena i Stockholm är stureplan och medborgarplatsen om man ser till antalet rån/misshandel etc.

Mr.Sjöborg
2012-01-07, 17:24
Stressigt på Östermalm? Är ju hur lugnt som helst, mest pensionärer som suttit på sina lägenheter sen 1800-talet... Några minuters promenad så har man hela djurgårn som grönområde. Norra Djurgårn är 630 hektar. Räcker inte det?

Visst, jag förstår de som åker till sthlm över en dag eller en helg och upplever det som stressigt när man mest är i områden runt centralen, drottninggatan, hamngatan osv men dom ställena kan man ju undvika

+1! Östermalm är nog den lugnaste delen av stockholmstad, måttlig trafik, nära till de mesta

Stureplan är inte Östermalm.

+1 igen, ta en promenad runt karlaplan vilken dag och tid i veckan som helst

Awesomeous Prime
2012-01-07, 17:29

du har missförstått:
höööga nord - med gäddor, brasved och knullmord...
http://www.youtube.com/watch?v=OvvJL64ihAU

jag gillar norrland (för alla som inte vet, norrland är, om man ska räkna jävligt snällt, från umeå och uppåt, fast tveksamt om umeå ska få vara med egentligen... ;)), gillade för övrigt att bo i stockholm också den tid jag bodde där.

Människor är konstiga oavsett var man bor, bort me mänskligheten röstar jag för...

Fredron
2012-01-07, 17:32
De farligaste områdena i Stockholm är stureplan och medborgarplatsen om man ser till antalet rån/misshandel etc.

Inser du inte att det är ganska oväsentligt?
Man kan ju inte mäta per plats utan får mäta per capita med hänsyn till en massa andra faktorer. Att Stureplan och medis är farligast det låter mest som en rubrik Aftonbladet skulle kunna ha.

Alkoholpåverkade människor tenderar att begå brott, så det är väl självklart att de platser som har högst koncentration av potentiella brottslingar också tenderar att vara den plats där flest brott begås.

Jag var nere på Stureplan 4 inatt och tog en promenad (helt nykter), jag kan säga att jag känner mig extremt mycket tryggare där bland allt folk eftersom det finns poliser överallt, än vad jag gör på vissa andra ställen.

agazza
2012-01-07, 17:35
per capita är inte ett bra mått heller för då toppar min lilla hemby sveriges topp 5 farligaste ställen att bo på bara för att vi har två krogar dit alla andra byar kommer för att knogbrottas lite på helgerna.

Fredron
2012-01-07, 17:43
per capita är inte ett bra mått heller för då toppar min lilla hemby sveriges topp 5 farligaste ställen att bo på bara för att vi har två krogar dit alla andra byar kommer för att knogbrottas lite på helgerna.

Med per capita tänker jag att man tittar på hur många människor som är ute och festar runt Stureplan en lördag t.ex. sen se hur många brott som begås.
Att bara se på antalet brott som begås eller kolla på hur många som bor i staden/stadsdelen är sällan relevant.

agazza
2012-01-07, 17:44
Med per capita tänker jag att man tittar på hur många människor som är ute och festar runt Stureplan en lördag t.ex. sen se hur många brott som begås.
Att bara se på antalet brott som begås eller kolla på hur många som bor i staden/stadsdelen är sällan relevant.

ah, du tänkte så

Yes
2012-01-07, 17:45
Jag jobbar på Stureplan just nu och jag blir inte sugen på att stanna kvar där efter jobbet om vi säger så. Med trängbott menar jag att det är människor precis överallt. Ingenstans att vara ifred ordentligt. Jag tror inte människor är otrevliga för att de vill det, jag tror att de är stressade och därför inte bryr sig om andra människor. Trafiken är överdjävlig även som gångtrafikant och så låter det precis hela tiden med tutande bilar och diverse annat. Själv hade jag nog hellre bosatt mig ute vid Gärdet eller något annat dylikt ställe. Det verkar vara där personer som jag (inflyttade från mindre samhällen) samlas. Jag har redan tre vänner som bestämt sig för att bosätta sig där då de flyttade till Sthlm för att jobba.
Jag har jobbat mycket kring Stureplan och har en helt annan uppfattning. Saknar det riktigt ordentligt. Tycker det är liv och rörelse men samtidigt ingen stress, trafiken är bara jobbig vid rusningstid och folk brukar vara trevliga(även om man har den där fördelen av att känna sig anonym, vilket man inte har i småorter). När vädret tillät hade jag för vana att promenera från T-centralen när jag skulle till och från jobbet, bara för att supa in atmosfären.

Cilia
2012-01-07, 17:50
jag gillar norrland (för alla som inte vet, norrland är, om man ska räkna jävligt snällt, från umeå och uppåt, fast tveksamt om umeå ska få vara med egentligen... ;)), gillade för övrigt att bo i stockholm också den tid jag bodde där.

Norrland börjar strax norr om Gävle. Det är ingen fri tolkning av det begreppet. Ni får komma på något annat för att särskilja er region.

Edit: Såg att Wiki kallar det för övre Norrland.

stevebc
2012-01-07, 17:51
Alla kan inte gilla Stockholm. Det har inte med landet vs storstaden att göra - han hävdar att han gillar New York. Det har med östermalmsbornas attityder och livsstil att göra, kan jag tänka mig. Varför det blir lustigt att hela Stockholm ska stämplas för detta.

Fredron
2012-01-07, 17:54
Alla kan inte gilla Stockholm. Det har inte med landet vs storstaden att göra - han hävdar att han gillar New York. Det har med östermalmsbornas attityder och livsstil att göra, kan jag tänka mig. Varför det blir lustigt att hela Stockholm ska stämplas för detta.

Minst lika lustigt att man antar att alla östermalmsbor har samma attityd och livsstil!

Awesomeous Prime
2012-01-07, 17:55
EDIT: inser att jag beter mig som fjortis och ändrar mig...

MathiasF
2012-01-07, 17:57

Intressant att en vänsterpartist drar människor som kommer från samma område/kultur över en och samma kam :D

Cilia
2012-01-07, 18:01
Jag tror dom flesta av oss håller med om det och har inte sagt något annat. Men han kan sluta framstå som ett offer när han har alla valmöjligheter i världen.

xodd
2012-01-07, 18:22
Min upplevelse som nyinflyttad stockholmare är att det blir en ond spiral över det hela. Folk blir bemötta taskigt som blir bemötta taskigt som bemöter taskigt. Drar man till med ett stort leende och är lite trevlig blir man väldigt ofta bemött på samma sätt som man bemöter. Att folk sedan är stressade i en storstad är väl ingen nyhet. Vissa får magsår av det, andra trivs som fisken i vattnet.

victor_n
2012-01-07, 19:41
Min upplevelse som nyinflyttad stockholmare är att det blir en ond spiral över det hela. Folk blir bemötta taskigt som blir bemötta taskigt som bemöter taskigt. Drar man till med ett stort leende och är lite trevlig blir man väldigt ofta bemött på samma sätt som man bemöter. Att folk sedan är stressade i en storstad är väl ingen nyhet. Vissa får magsår av det, andra trivs som fisken i vattnet.

välkomfén!

En vänstertomte gnäller på östermalm *STOPPA PRESSARNA!!!11* haha.

nä men allvarligt, östermalm är nog utan tvekan det mysigaste området jag vet i stockholm, trevliga människor, platser, butiker mm.

Tror gnället på sthlm/übermalm är okunskap och fördomar.

victor_n
2012-01-07, 19:43

Varken stureplan eller medis tillhör östermalm så detta är inte relevant.
+ jag kan sätta all min framtida inkomst på att det begås EN BRA JÄVLA mycket mer brott i sämre områden som tex rinkeby/norraB mfl. än stureplan/medis

Spartansk
2012-01-07, 19:55
Det kan ju vara jävligt gött att bo på ett ställe fastän det är ett straff att bo där. Kolla bara på brottslingarna som England skickade till Australien!

fredrik1
2012-01-07, 19:57
Det kan ju vara jävligt gött att bo på ett ställe fastän det är ett straff att bo där. Kolla bara på brottslingarna som England skickade till Australien!

Touché :D

AhmedGrisen
2012-01-07, 19:58
Varken stureplan eller medis tillhör östermalm så detta är inte relevant.
+ jag kan sätta all min framtida inkomst på att det begås EN BRA JÄVLA mycket mer brott i sämre områden som tex rinkeby/norraB mfl. än stureplan/medis

"Stureplan är ett torg i Stockholms innerstad i stadsdelen Östermalm, vid gränsen till Norrmalm."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Stureplan

wikipedia är kanske inte världens bästa källa men du får gärna visa din.

Cilia
2012-01-07, 20:12
"Stureplan är ett torg i Stockholms innerstad i stadsdelen Östermalm, vid gränsen till Norrmalm."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Stureplan

wikipedia är kanske inte världens bästa källa men du får gärna visa din.
När jag tittar på din länk så förstår jag det som att dom med Östermalm här menar Östermalm stadsdelsområde dvs den geografiska indelning som fullmäktige har gjort. De är idag 14 till antalet men har både varit 24 och 18.

Det finns betydligt fler stadsdelar i Stockholm än stadsdelsområden. I slarvigt tal så pratar man om stadsdelsområden som stadsdelar.

stevebc
2012-01-07, 20:32
Minst lika lustigt att man antar att alla östermalmsbor har samma attityd och livsstil!Inte riktigt. Det känns ungefär som om man skulle jämföra Vellinge med Landskrona här nere i Skåne. Båda kommuner har ca 30 000 invånare, men skulle man dra alla invånare över en kam i båda skulle man upptäcka stora skillnader. Jag tror man hade upptäckt liknande skillnader om man hade jämfört Östermalm med typ Tensta eller Rinkeby.

Stockholm som stad känns mer komplex än dess stadsdelar, pga segregation.