handdator

Visa fullständig version : Fett är inte farligt!

Åse Columbus
2004-01-11, 12:15
Visserligen i aftonbladet....men äntligen så skriver de nått vettigt...

sen jag börjat äta bacon på helgerna (hinner inte fixa på vardagarna) och dessutom börjat med min stenåldersdiet så har jag gått ner 8 kg och nu håller jag den vikten....trivs med den och träningen går superbra!!!

http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,417434,00.html

:bpump:

autowah
2004-01-11, 15:01
Ja, det var intressant, fast det vet nog de flesta här redan.
Vad är stenåldersdiet?

Jarod
2004-01-11, 16:25
Det är ju det jag säger, Åse!! Bacon äger!! :eating:

Keirin
2004-01-11, 16:30
Originally posted by autowah
Ja, det var intressant, fast det vet nog de flesta här redan.
Vad är stenåldersdiet?

I stenålderskost så äter man kött förutom fårkött, fisk skaldjur, frukt, grönsaker, oljor, nötter.

Man äter inte några mjölkprodukter eller spannmål och inga baljväxter heller. Jordnöt är en baljväxt och får inte ätas. Inte heller potatis då och sojabönor osv.

Jag har ätit SK i en månad men klarade inte av att få i mig tillräckligt med kolhydrater för mitt cyklande. Men styrketränar man så är det funkar det bättre.

Jag var på en föreläsning om kost och hon sa att jag var tvungen att omvandla protein till glykogen om jag åt sk som cyklist. Detta skulle medföra stora påfrestningar för min lever eftersom det är den som får stå för omvandlingen.

Så äter man sk så kan det kanske vara sunt att kolla levervärdena efter en tid för att se att allt är ok.

Tanken bakom sk är kortfattat att vi är evolutionärt anpassade till denna kost. Spannmål och husdjur har vi odlat-hållt så kort tid att våra gener inte är anpassade för den kosten.

Jag gick ner 2 kg på sk under en månad.

AndersHermansson
2004-01-11, 17:40
Mättat fett sabbar dock blodbanorna lika mycket även om du äter stenålderskost :)

Jag såg ett program där de förklarade att man inte alls är säkra på vad stenålderskosten egentligen innebär för man vet inte exakt vad man åt för 10,000 år sedan. Fick man i sig kolhydrater var det förmodligen väldigt långsamma sådana. Vill man komma nära stenålderskosten bör man nog inte äta för snabba kolhydrater.