Visa fullständig version : Fildelning - riskfritt
shut teh face
2012-01-06, 13:41
http://www.dn.se/ekonomi/ingen-risk-for-vardagspirater
Som jag hela tiden trott. Sålänge man inte erkänner så är man grön.
Det sjuka är att så många riskerar fängelse för ett brott som kanske t om gynnar upphovsrättsinnehavarna.
Det sjuka är att så många riskerar fängelse för ett brott som kanske t om gynnar upphovsrättsinnehavarna.
Tror inte alls att det gynnar upphovsrättsinnehavarna, men däremot är det enligt min uppfattning helt fel att kriminalisera ett beteende som i princip ingen tycker är förkastligt.
Tror inte alls att det gynnar upphovsrättsinnehavarna, men däremot är det enligt min uppfattning helt fel att kriminalisera ett beteende som i princip ingen tycker är förkastligt.
Fildelning fungerar som gratis marknadsföring. Folk spenderar en viss summa på nöje, denna summan minskar inte för att man även laddar ner gratis. Man får bara en större överblick över vad som finns att konsumera.
0Qkyt1wXNlI
http://www.expressen.se/nyheter/1.276816/fildelare-koper-mer-musik
Schweiz tillåter fildelning pga att de anser att ingen kommer till skada:
https://torrentfreak.com/swiss-govt-downloading-movies-and-music-will-stay-legal-111202/
http://www.ejpd.admin.ch/content/ejpd/de/home/dokumentation/mi/2011/2011-11-30.html
Jag tycker det är förkastligt. Antar att det är en generationsfråga. Är man född på 60-talet tycker man säkert att den som ger ut en skiva ska ha betalt för det. Precis som att det ska kosta lite entré för att se artisten på en scen.
Att bara ta en låt eller en samling och sprida den till andra uppfattar jag som ren stöld.
fredrik1
2012-01-06, 15:07
Jag tycker det är förkastligt. Antar att det är en generationsfråga. Är man född på 60-talet tycker man säkert att den som ger ut en skiva ska ha betalt för det. Precis som att det ska kosta lite entré för att se artisten på en scen.
Att bara ta en låt eller en samling och sprida den till andra uppfattar jag som ren stöld.
Inte stöld, kopiering. Skulle du kopiera en bil (gratis) om du kunde det?
Jag skrev att frågan gällde att sprida till andra. Jag antar att jag själv får kopiera en köpt CD till min mp3-spelare.
Slartibartfast
2012-01-06, 15:15
däremot är det enligt min uppfattning helt fel att kriminalisera ett beteende som i princip ingen tycker är förkastligt.
Jep. Det förkastliga är att nån stackars sate sållas ut och görs ett exempel av. Det hela är lite som häxbränningar.
hahavaffan
2012-01-06, 15:42
Jag som precis bytte från Torrents till Usenet. Tss!
rX7wtNOkuHo
får man diskutera vad man gör på olika torrentsiter på kolo?
jag fick en varning på 2p för några år sen när jag nämnde ett antivirusprogram på piratebay.
får man diskutera vad man gör på olika torrentsiter på kolo?
jag fick en varning på 2p för några år sen när jag nämnde ett antivirusprogram på piratebay.
Och jag fick en varning för några år sedan när jag diskuterade vilka torrent-siter folk använde. Nu för tiden är King Grub fildelnings-FAQ i ''1.e april''tråden (http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=128276&highlight=april) :D
Vad är det för dum liknelse?
David Brent
2012-01-06, 17:05
Fördelarna med Usenet är dock fler än att man löper mindre risk att åka fast.
shut teh face
2012-01-06, 17:17
Fördelarna med Usenet är dock fler än att man löper mindre risk att åka fast.
Jo jag har också usenet ändå, men sedan nzbsrus dog så har jag inget där.
Om nån har invite till newsbin så får ni gärna skicka!
Det är knas eftersom nöjesindustrin vill hindra utvecklingen.
Spotify var en bra lösning på spridning av musik, när ska de göra samma sak med filmer?
Precis på samma sätt som radion var hotet mot vinylskivorna, videon skulle döda biograferna osv.
Man får anpassa sig.
Ett väldigt kinesiskt synsätt det där.;)
Fast Sverker och andra som ser det som stöld, ni får allt komma med i matchen och leva på rätt sida milleniumskiftet.
KaptenKnäsvag
2012-01-06, 17:33
Jag kan inte förstå vart den monetära skadan uppstår när man kopierar information? Uteblivna intäkter? Knappast. Jag har tillräckligt med skivor i min hylla och DVD-filmer under min TV för att bevisa att man visst konsumerar även om fildelningssidorna endast är ett musklick bort.
Mr.Cosybear
2012-01-06, 17:49
Jag kan inte förstå vart den monetära skadan uppstår när man kopierar information? Uteblivna intäkter? Knappast. Jag har tillräckligt med skivor i min hylla och DVD-filmer under min TV för att bevisa att man visst konsumerar även om fildelningssidorna endast är ett musklick bort.
Och då kommer en efterbliven person som jobbar inom den branschen och säger, men du hade ju konsumerat ÄNNU mer... tror vi... tycker vi... :)
Där hittar dem den ekonomiska skadan.
Om det är dit världen vill gå så går vi dit tycker jag och anpassar oss med tiden, svårare än så är det inte. Börjar det bli färre och sämre underhållning så kommer det till slut inte vara lika accepterat som idag och då gör vi något åt det då när det speglar vad folket faktiskt tycker. Evolution maaaan.
KaptenKnäsvag
2012-01-06, 17:50
Precis. Man är ju inte gjord av pengar direkt.
PixelMiner
2012-01-06, 17:51
IeTybKL1pM4
King Grub
2012-01-06, 18:03
Branschernas siffror på hur mycket dom "förlorar" på fildelningen baseras väl på (felaktiga) antaganden att fildelarna skulle ha köpt allt dom hade laddat ner, om dom inte hade kunnat ladda ner det. Vilket naturligtvis inte är fallet.
Mjölkprotein
2012-01-06, 19:46
Det märks verkligen att det inte är många som haffas..
En bekants bekant är medlem på någon sån där hemsida och laddar upp/laddar ner helt öppet med fullständigt namn och allt synligt. Heltokigt att denne nu inte ens fått böter.
Inte för att jag ska påstå att jag inte är helt "laglig" på den fronten men..
Jag t.e.x, har laddat ner alla kantater av Bach (BWV 1-250 ca = 1500+ låtar)
Men jag hade då fan inte betalat för allihopa om det inte skulle gå att ladda ner dom. 95% av alla dessa kastar jag ju direkt och tycker är värdelösa. Men jag har ändå som mål att ha lyssnat på alla Bach's stycken.
När jag är klar med det, så köper jag säkert några samlingar att spela i stereon. Så jag är en av dom som tror att fildelandet ökar konsumentationen av det mesta (men dom som är som min bekants bekant som har hela källaren fylld med nedbrända dvd-filmer stämmer nog detta inte in på..)
En bekants bekant är medlem på någon sån där hemsida och laddar upp/laddar ner helt öppet med fullständigt namn och allt synligt
Han och en halv miljon till. Det är oerhört liten risk att åka dit.
David Brent
2012-01-06, 20:03
Han och en halv miljon till. Det är oerhört liten risk att åka dit.
Inte så många som valt att öppet skylta med sitt namn dock :D
Är det någon här som är emot fildelning? :P
Är det någon här som är emot fildelning? :P
Jodå.
Skulle biltillverkaren kunna leva på att skapa bilar om alla kopierade ett original?
KaptenKnäsvag
2012-01-06, 21:06
Skulle biltillverkaren kunna leva på att skapa bilar om alla kopierade ett original?
Ah, filmbranchen är alltså död? Hollywood har inte råd att göra filmer?
Eller, Hollywood har råd att göra filmer för $250 000 000 trots fildelning. Hur går det ihop?
Vinylsvarv
2012-01-06, 21:10
Eller, Hollywood har råd att göra filmer för $250 000 000 trots fildelning. Hur går det ihop?
Nu pratar du nog om de stora bolagen tror de mindre som gör smala filmer känner av det mer.
Postat via en mobil enhet
mattilainen
2012-01-06, 21:12
Men nu är det ju så att de inte är utdöda eller hur? Hur många artister har inte blivit "hittade" genom internet? Man laddar ner en låt man inte hört talas om innan, blir ett fan av artisten och köper skivan. Eller just det, man ska bara se det negativa med piratkopierandet..
+1
Det sa jag inte. Däremot har deras vinstmarginal i form av DVD-försäljning osv förmodligen minskat. Däremot kan vi säga att filmbranschen och f.f.a. spelbranschen är betydligt försiktigare gällande nya produktioner. Det finns inte samma chans att få tillbaka på en riskfylld investering längre. För datorspel tror jag nästan siffrorna talar för sig själva. De allra flesta har rört sig ifrån PC.
Så nä, jag tror inte på piratkopiering som en inkomstkälla för kreatörerna. Räkna då med bra mycket mer produktplacering etc.
Fredszky
2012-01-06, 21:18
...Åt helvete med biltillverkarna, hur ska jag kunna överleva med mitt "fredszky's häst & vagnsförsäljning AB" som det har blivit?
Förresten kopierar dom bilar på rullande band.
Massa arbetskraft som robotar har tagit över.
Skämtåsido så är jag kluven. Men kopiering är här för att stanna, så alla får rätta sig efter detta och inte vara bakåtsträvare. Det går inte att stoppa helt enkelt.
Tack till film&musik-industrin, ni har haft ett par schyssta år sen 60-talet, hamstrat pengar. Sluta grina.
panzerpig
2012-01-06, 22:20
0Qkyt1wXNlI
]
Eftersom ingen kommenterade detta klipp så "bumpar jag det".
Skönt att höra en favoritförfattare (som jag KÖPT böcker av :)). Vara så vettig.
MasterChief
2012-01-06, 23:50
Självklart är det fel med piratkopiering. Det är märkligt hur många skitnödiga argument som folk kokar ihop när de försöker försvara sitt brottsliga agerande.
Jag laddar också ner. Men jag kallar det för vad det är.
Min förhoppning är att spotify tjänster eller liknande kan vara tillräckligt för att kompensera för den uteblivna försäljningen. Fast det känns som en utopi. Jag laddar dock inte längre ned musik om den finns på Spotify. Jag gissar att jag hade gjort detsamma med en filmtjänst.
Min förhoppning är att spotify tjänster eller liknande kan vara tillräckligt för att kompensera för den uteblivna försäljningen. Fast det känns som en utopi. Jag laddar dock inte längre ned musik om den finns på Spotify. Jag gissar att jag hade gjort detsamma med en filmtjänst.
Finns i USA för film och TV i form av Netflix. Stooort sortiment. Står tydligen för cirka 30 - 35% av den totala nedströmningen.
willtjam
2012-01-07, 00:30
Också en bra video:
pVnBBTtwItc
Självklart är det fel med piratkopiering. Det är märkligt hur många skitnödiga argument som folk kokar ihop när de försöker försvara sitt brottsliga agerande.
Jag laddar också ner. Men jag kallar det för vad det är.
+1
Fan vad folk kan vara löjliga när det kommer till fildelning.
Om jag skriver en låt så är det MIN låt. JAG borde få bestämma på vilket sätt folk ska få ta del av den och till vilket pris.
Det spelar ingen roll om musikbolagen redan tjänar jättemycket pengar. De är företag, det är inte fult att företag vill tjäna mer pengar.
Det spelar ingen roll att du inte hade köpt skivan annars, det är inte DIN låt.
Det spelar ingen roll att musiker ofta tjänar mer i slutändan på fildelning
genom ökad spridning av material, om en musiker vill vara bakåtsträvande och bara sälja CDs så har han rätt till det.
Personligen så tycker jag att musikbranschen borde sluta kämpa emot, men inte för att de har fel, utan för att det är ett krig de aldrig kan vinna.
Nej, det är inte stöld i den mening att upphovsrättsmannen förlorar något fysiskt. Men vi har sagt att den som skriver en låt äger den och ska få bestämma hur och var den sprids. Är det så konstigt?
Finns i USA för film och TV i form av Netflix. Stooort sortiment. Står tydligen för cirka 30 - 35% av den totala nedströmningen.
Fungerar det bra? Använder du dig av det?
Sent from my HTC Desire using Tapatalk
KaptenKnäsvag
2012-01-07, 00:56
Är det så konstigt?
Ja, jag tycker faktiskt det.
Alla borde jobba gratis?
Så om jag lägger ner fem år av mitt liv på att skriva en roman och lägger ut den på nätet. Jag vill ha en slant för att folk ska få läsa den men det tycker du alltså inte att jag har rätt till?
Ska författare alltså leva på andra givmildhet alternativt inte kunna försörja sig som det på heltid efter bokhandeln blir i huvudsak elektronisk?
En bekant som bor i USA betalar typ 85 dollar i månaden för att helt legitimt få ladda ned filmer från webbplats som jag inte kommer ihåg namnet på. De har inte alla filmer men många. Tycker det låter ganska vettigt.
Fungerar det bra? Använder du dig av det?
Ja, de hade en tjänst där man fick hem valfri DVD på obegränsad tid, samt gratis strömning av en stor mängd filmer och serier i bra kvalitet. Månadsavgift på cirka 8$. Nu har tjänsten delats upp, men är fortfarande prisvärd.
Ja, de hade en tjänst där man fick hem valfri DVD på obegränsad tid, samt gratis strömning av en stor mängd filmer och serier i bra kvalitet. Månadsavgift på cirka 8$. Nu har tjänsten delats upp, men är fortfarande prisvärd.
Intressant. Ja runt hundringen i månaden är väl smärtgränsen. För mig iaf.
Minimjölk
2012-01-07, 01:27
Det är andra tider idag. Förr nöjde sig folk överlag med att ha igång en skiva på repeat en hel kväll medan gästerna spelade sällskapsspel, numera sitter folk och byter låtar från spotify eller den egna digitaliserade spellistan. Gästerna i detta fallet blir säkerligen mer intresserade av att ladda hem eller köpa samma skivor, låtlistor etc, istället för som förr när alla lyssnade på samma skiva.
Samma sak med film, folk ser mycket mer film idag, pratar om desaa med sina vänner. Överlag köper folk jäkligt mycket mer film idag jämfört med 20,10 eller 5år sedan. Större utbud och en trend i att alla vill se allt, inte bara den där filmen som man allra helst vill se.
Sedan går folk på konserter i en helt annan utsträckning idag hos en större mångfald av artister.
Det är andra tider idag. Förr nöjde sig folk överlag med att ha igång en skiva på repeat en hel kväll medan gästerna spelade sällskapsspel, numera sitter folk och byter låtar från spotify eller den egna digitaliserade spellistan. Gästerna i detta fallet blir säkerligen mer intresserade av att ladda hem eller köpa samma skivor, låtlistor etc, istället för som förr när alla lyssnade på samma skiva.
Samma sak med film, folk ser mycket mer film idag, pratar om desaa med sina vänner. Överlag köper folk jäkligt mycket mer film idag jämfört med 20,10 eller 5år sedan. Större utbud och en trend i att alla vill se allt, inte bara den där filmen som man allra helst vill se.
Det lustiga är ju att utbudet är enormt, och tillgången är också fantastiskt stor. Följden blir ju att värdet av att se film sjunker. Det verkar inte spenderas energi på att verkligen bara släppa taget och njuta.
Lillgrabben
2012-01-07, 01:45
Nu är jag iofs född på 70-talet, men när jag var liten spelade vi in trackslistan & andra musikprogram från radion & lyssnade på om & om. Vi spelade av varandras LP-skivor på band & delade med oss till varandra, inte kan jag säga att det var någon som moraliserade över vårt, även då felaktiga sätt att behandla upphovsrättsskyddat material.
Problemet är att idag, i datans tid, kan man bevisa vad människor haft för sig & spåra förehavanden tämligen lätt.
Men för diskussionens skull - visst har du helt rätt, det är fel att kopiera skivor, filmer, program osv! Men kan du säga att du aldrig ägt en till ett band piratkopierad LP-avspelning, eller lånat ut en LP till en kompis som i sin ungdom spelade av den på ett band?
det är givet att man laddar ned musik och film. Det finns inget annat vettigt alternativ.
KaptenKnäsvag
2012-01-07, 08:27
Så om jag lägger ner fem år av mitt liv på att skriva en roman och lägger ut den på nätet. Jag vill ha en slant för att folk ska få läsa den men det tycker du alltså inte att jag har rätt till?
Ska författare alltså leva på andra givmildhet alternativt inte kunna försörja sig som det på heltid efter bokhandeln blir i huvudsak elektronisk?
Lägger du ned fem år av ditt liv för att skriva en bok enbart för att tjäna pengar? När det kommer till konst (film, musik, litteratur...) känner jag personligen att det vore en ära att folk vill konsumera mina verk, betalt eller inte.
Magnus Uggla sade upp sitt kontrakt med Spotify för att han kände att han tjänade för lite pengar på det. När det finns TUSENTALS som lyssnar på hans konst, och det bryr han sig inte om? Den bästa konsten skapas från själ och hjärta och riktiga konstnärer blir glada om andra människor vill ta del av vad de åstadkommit.
Och varför ska man behöva försörja sig som författare? Författarna får väl göra som alla andra, jag skriver text och skapar musik vid sidan av mitt kneg, och jag gnäller fan aldrig om att jag ska ha betalt för det jag gör. Man skriver för att man vill, lyckas man tjäna pengar på det är det väl en bonus, ingen rättighet. Det är ett sånt jävla gnäll på artister.
Lägger du ned fem år av ditt liv för att skriva en bok enbart för att tjäna pengar? När det kommer till konst (film, musik, litteratur...) känner jag personligen att det vore en ära att folk vill konsumera mina verk, betalt eller inte.
Magnus Uggla sade upp sitt kontrakt med Spotify för att han kände att han tjänade för lite pengar på det. När det finns TUSENTALS som lyssnar på hans konst, och det bryr han sig inte om? Den bästa konsten skapas från själ och hjärta och riktiga konstnärer blir glada om andra människor vill ta del av vad de åstadkommit.
Och varför ska man behöva försörja sig som författare? Författarna får väl göra som alla andra, jag skriver text och skapar musik vid sidan av mitt kneg, och jag gnäller fan aldrig om att jag ska ha betalt för det jag gör. Man skriver för att man vill, lyckas man tjäna pengar på det är det väl en bonus, ingen rättighet. Det är ett sånt jävla gnäll på artister.
Bland det dummaste jag läst, klart som fan att man har rättighet att ta betalt och tjäna pengar på saker man skapat. Med samma logik kan du börja knega gratis och sluta gnälla över att du ska ha lön.
KaptenKnäsvag
2012-01-07, 11:18
Bland det dummaste jag läst, klart som fan att man har rättighet att ta betalt och tjäna pengar på saker man skapat. Med samma logik kan du börja knega gratis och sluta gnälla över att du ska ha lön.
Nu pratar vi om konst, inte kneg. Jobba gör man för att tjäna pengar. Skapa gör man för sig själv, annars är man ingen sann konstnär.
Men för diskussionens skull - visst har du helt rätt, det är fel att kopiera skivor, filmer, program osv! Men kan du säga att du aldrig ägt en till ett band piratkopierad LP-avspelning, eller lånat ut en LP till en kompis som i sin ungdom spelade av den på ett band?
Nej.
Men vi viste att det var fel. Många här verkar tycka att det är rätt bara för att det går.
Nej.
Men vi viste att det var fel. Många här verkar tycka att det är rätt bara för att det går.
Trimmat moppe då? ;)
Nu pratar vi om konst, inte kneg. Jobba gör man för att tjäna pengar. Skapa gör man för sig själv, annars är man ingen sann konstnär.
Du är samtidigt medveten att det finns massor med folk som inte alls vill vara sanna konstnärer, utan ser sitt skapande som ett kneg? Sen går du in och bestämmer att de inte har någon rättighet att ta betalt för det för att du har någon romantisk uppfattning om vad konst är.
(Jo jag fildelar)
Om man är konstnär, och tusentals eller rent av hundratusentals människor avgudar ens verk, är det mer rätt att man måste knega för att få det att gå ihop, och då alltså ödsla större delen av sin energi på att överleva för att sen kunna skapa lite grann när det finns tid. Eller är det mer fördelaktigt för en själv och för andra att man kan fokusera all sin energi på att vara just kreativ?
Denna fråga vill jag verkligen att du tänker på, och inte svarar med något reflexmässigt försvar. Inga flyktiga svar som att det inte finns folk som fortfarande jobbar och har tusentals fans, för det finns definitivt, utan någonting som behandlar min frågeställning.
När det handlar om filmer och musik då? Det är ju inte direkt gratis att producera i någon nämnvärd kvalité. Eller är det också något som man ska göra på fritiden och känna sig förärad om folk vill ge sin dyrbara tid att fildela?
Om Magnus Uggla vill göra det så är det väl hans rättighet? Jag kan tycka att det är ett ganska ostrategiskt beslut men det är Ugglas rätt att vara ostrategisk.
Eddie Vedder
2012-01-07, 11:43
Men skapandet är rätt svårt utan tak över huvudet och mat för dagen vet du. Vill man leva för sin konst måste också konsten ge en försörjning. Vad som sedan är rättvisande summor är ju mer en fråga om ideologi, en anser att allt som andra vill betala för är per definition rättfärdigat. Oavsett pris. Andra menar kanske att det bör stå i proportion till slit, kvalitet, kulrurav etc.
Men skit i den debatten. Principen är densamma att konst och intäkter inte är inkompatibla med varandra. Tvärtom kräver den ena även det andra. Med ditt resonemang borde ju inte forskare få betalt heller, ingen äkta forskare vill väl ha betalt för att gräva i sitt ämne?
KaptenKnäsvag
2012-01-07, 11:48
Svar till både Erik_ och Rahf:
Sålänge man kan tjäna pengar på sina verk anser jag att det är all good. Konstnären ger underhållning till sina fans som gladeligen betalar. Ett gott symbiotiskt förhållande. Men när teknik uppkommer som gör det i princip omöjligt för konstnären att kontrollera flödet av sitt verk utan att en Regering med lag och polis ingriper anser jag att han bör släppa taget. Detta argument baserar jag dock ENDAST på att verken kopieras och inte stjäls. Jag inser givetvis att detta resonemang applicerat på biltillverkare är maniskt.
Om konstnärens "kneg" inte är gångbart av sig självt borde konstnären i fråga söka sig till ett jobb där vederbörande kan tjäna pengar. Av samma anledning är jag emot att tunnbindare (som exempel) skulle få statliga bidrag eller att man med lag är tvungen att lagra gods i tunnor som man gjorde på 1800-talet. Tunnbindare är ett dött yrke, för ny teknik har uppkommit. Det kommer dock alltid finnas entusiaster som binder tunnor ändå, trots att de inte säljer ett skit. Av samma anledning kommer vi alltid ha musiker som gör underbar musik även om de inte säljer CD-skivor.
Alla mina argument är baserade på att när man fildelar så tar man inget fysiskt från en annan människa, man tar information.
KaptenKnäsvag
2012-01-07, 11:55
Men skapandet är rätt svårt utan tak över huvudet och mat för dagen vet du. Vill man leva för sin konst måste också konsten ge en försörjning.
Det där är något av de dummaste sakerna jag någonsin hört. Samma resonemang gavs av en poet under ett avsnitt av SVT's debatt. De diskuterade bidrag för poeter i Sverige, och han argumenterade att hans underbara poesi aldrig skulle ha funnits om det inte vore för att han fick bidrag för att skriva poesi på heltid. Uppenbarligen gillar folk hans poesi, men ändå hade han inte klarat sig utan bidrag.
Jag fann denna man att vara en gnällig unge i vuxenkläder. Brinner man för att skriva poesi så kan man finna sig i att jobba 10h om dagen för att komma hem och göra det man verkligen älskar. Så får vi alla andra göra. Konstverk kommer alltid att uppstå. De skapas av eldsjälar oavsett om de får pengar eller inte.
Eddie Vedder
2012-01-07, 12:07
Det där är något av de dummaste sakerna jag någonsin hört. Samma resonemang gavs av en poet under ett avsnitt av SVT's debatt. De diskuterade bidrag för poeter i Sverige, och han argumenterade att hans underbara poesi aldrig skulle ha funnits om det inte vore för att han fick bidrag för att skriva poesi på heltid. Uppenbarligen gillar folk hans poesi, men ändå hade han inte klarat sig utan bidrag.
Jag fann denna man att vara en gnällig unge i vuxenkläder. Brinner man för att skriva poesi så kan man finna sig i att jobba 10h om dagen för att komma hem och göra det man verkligen älskar. Så får vi alla andra göra. Konstverk kommer alltid att uppstå. De skapas av eldsjälar oavsett om de får pengar eller inte.
Du har inte hört mycket. :) Dessutom tillskriver du inlägget sanslöst mycket extra som jag aldrig ens påstått. Och drar ut en liten del av inlägget för att dra citatet ur sitt sammanhang. Att ett liv som enbart består av konst också måste innebära försörjning av konsten innebär inte att samhället ska försörja alla konstnärer.
Det är enkel logik att om man ska lägga all tid på konst så kan man inte jobba vid sidan om. Det är det enda jag skrivit. Jag har inte påstått att de som ingen vill lyssna på/titta på/läsa ska få pengar ändå. Det är inte ens min åsikt.
KaptenKnäsvag
2012-01-07, 12:25
Jag kommenterade poeten i SVT...
Eddie Vedder
2012-01-07, 12:29
Jag kommenterade poeten i SVT...
Varför citerade du då mig och sa att mitt citat - som du tagit ur sitt sammanhang - var det dummaste du någonsin läst?
Men all konst är inte gratis att producera. Och med ditt resonemang kommer allt kulturellt material som produceras vara på hobbynivå.
Skillnaden mot poeten i ditt exempel är att hans oförmåga att försörja troligen beror på att ganska få människor läser poesi över huvud taget, inte att hans läsare kommit på ett sätt att inte betala.
du är samtidigt medveten att det finns massor med folk som inte alls vill vara sanna konstnärer, utan ser sitt skapande som ett kneg? Sen går du in och bestämmer att de inte har någon rättighet att ta betalt för det för att du har någon romantisk uppfattning om vad konst är.
(jo jag fildelar)
+1
KaptenKnäsvag
2012-01-07, 12:38
...han argumenterade..hade han...
Jag fann denna man...
Det du sa är något av det dummaste jag hört, sen tog jag upp ett annat resonemang i meningen därpå och började kommentera det.
Eddie Vedder
2012-01-07, 12:43
Det du sa är något av det dummaste jag hört, sen tog jag upp ett annat resonemang i meningen därpå och började kommentera det.
Att en heltidssyssla också måste ge en försörjning för att man ska överleva är en ren självklarhet. Förstår man inte det så är man korkad. Man kan naturligtvis bedriva konst utöver sitt arbete men då är det per definition inte längre en heltidssyssla.
Och det var det enda jag påstod. Jag påstod inte att andra ska försörja ens heltidssyssla om de inte vill ta del av det som produceras.
KaptenKnäsvag
2012-01-07, 12:46
Du skrev "vill man leva för sin konst", jag tolkade det uttrycket annorlunda än vad du menade i så fall. Givetvis förstår jag att bedriva konstnärskap från morgon till kväll inte ger utrymme för heltidsjobb.
Att en heltidssyssla också måste ge en försörjning för att man ska överleva är en ren självklarhet. Förstår man inte det så är man korkad. Man kan naturligtvis bedriva konst utöver sitt arbete men då är det per definition inte längre en heltidssyssla.
Och det var det enda jag påstod. Jag påstod inte att andra ska försörja ens heltidssyssla om de inte vill ta del av det som produceras.
Att spendera all sin tid utöver nödvändig arbetstid, räknas nog som heltidssyssla. Annars faller ju 8h arbetsdag som heltidsarbete då det endast är en 1/3 av tiden.
Eddie Vedder
2012-01-07, 12:55
Givetvis förstår jag att bedriva konstnärskap från morgon till kväll inte ger utrymme för heltidsjobb.
Bra. För det var det jag skrev och inget mer än så. :)
Nu är jag iofs född på 70-talet, men när jag var liten spelade vi in trackslistan & andra musikprogram från radion & lyssnade på om & om. Vi spelade av varandras LP-skivor på band & delade med oss till varandra, inte kan jag säga att det var någon som moraliserade över vårt, även då felaktiga sätt att behandla upphovsrättsskyddat material.
Det moraliserades visst över det beteendet. Det blev extra avgift på kasettband och videoband på samma sätt som det nu blev på externa HD.
Det viktiga i sammanhanget är väl att konstnärer/artister ska ha möjlighet att tjäna pengar på sina verk. Oavsett hur detta görs. Som det ser ut nu så verkar det vara ännu mer möjligt än tidigare, delvis tack vare fildelning.
shut teh face
2012-01-07, 14:20
Det viktiga i sammanhanget är väl att konstnärer/artister ska ha möjlighet att tjäna pengar på sina verk. Oavsett hur detta görs. Som det ser ut nu så verkar det vara ännu mer möjligt än tidigare, delvis tack vare fildelning.
De enda som gnäller är mellanhänderna som inte tjänar lika mycket pengar idag som tidigare. Och sen verkar vissa artister vägra av någon anledning
De enda som gnäller är mellanhänderna som inte tjänar lika mycket pengar idag som tidigare. Och sen verkar vissa artister vägra av någon anledning
Jag tror att de artister som vägrar inte ser fördelarna utan målar upp scenarion som inte stämmer.
Mellanhänderna vägrar ju anpassa sig till marknaden. De vill ha monopol på sin förlegade affärsmodell och fortsätta ta ut en löjlig majoritet av profiten samt ha laga kraft att utrota ny konkurrens som kan uppstå till följd av internet. Det har väl aldrig varit moraliskt försvarbart att vara så sniken och att påpeka att artisterna "förlorar pengar" pga fildelning är ett jäkla hyckleri av mellanhänderna.
Jag är till 100% övertygad om att piratkopiering är ett service-problem och inget annat. Folk försöker motivera sin piratkopiering genom bajsnödiga argument (som rent ut sagt är löjliga) när det egentligen handlar om att det är mycket lättare att gå till valfri torrentsite istället för att betala för sig. Se bara på Spotify, folk i Sverige har gått från att kopiera all musik till att inte kopiera alls. Håller med Sniggel om att mellanhänderna är det stora problemet.
Jag är till 100% övertygad om att piratkopiering är ett service-problem och inget annat. Folk försöker motivera sin piratkopiering genom bajsnödiga argument (som rent ut sagt är löjliga) när det egentligen handlar om att det är mycket lättare att gå till valfri torrentsite istället för att betala för sig. Se bara på Spotify, folk i Sverige har gått från att kopiera all musik till att inte kopiera alls. Håller med Sniggel om att mellanhänderna är det stora problemet.
Fast folk verkar ju betala för sig ändå. Det handlar ju inte om ett "istället". Utan snarare om ett "även".
Minimjölk
2012-01-09, 12:09
Som redan sagt, jag tror folk överlag spenderar lika mycket på musiknöjen idag och till och med ännu mer pengar på filmnöjen än tidigare. Skillnaden är att folk vill ha en större samling eller i alla fall tillgång till mer än tidigare.
Visst gör fildelning att artisterna inte får betalt från var och en av de som faktist lyssnar på deras musik men å andra sidan har fildelning gjort att de blivit större artister än de kunnat bli uyan densamma. jag vet mängder av filmer och musik som jag aldrig ens skulla övervägt att köpa innan jag laddat ned och lyssnat igenom dem för att sedan bli en hängiven fan, köpa skivor och gå på konserter med.
De artister som jag laddar ned och inte faller mig i smaken skulle jag troligtvis inte köpt på chansning ändå. Nu tillhör jag kategorin som har köpt hem över 1000Cds och nästan lika många filmer och visst har mina inköp minskat snaste tiden, det beror nog snarare mer på att jag numera har all den musik jag är intresserad av och det bara är då och då något nytt införskaffas.
Nån mer än jag som har testat Gygan ?? http://www.gygan.com/
Tycker det är suveränt bra.
burkmannen
2012-01-11, 15:54
Egentligen bör man inte ladda ner men man har blivit bortskämd. Dessutom är det alldeles för dyra priser på fysiska skivor och material för att det ska vara värt att köpa från artister man inte ens vet om man gillar. Artisterna kommer inte nöd med pengar direkt ändå även om det är ett dåligt argument.
Även om man fildelar så hjälper fildelningen artisterna och inte bara stjälper. Finns ju så sjukt mycket man skulle missat utan fildelning. Ett band som jag börjat lyssna på för 3-5 år sen skulle jag aldrig hittat om inte fildelning fanns eller internet. Jag har även köpt 4-5 skivor och kläder av sagda band som jag inte skulle ha gjort om det inte vara för fildelningen.
Som redan sagt, jag tror folk överlag spenderar lika mycket på musiknöjen idag och till och med ännu mer pengar på filmnöjen än tidigare. Skillnaden är att folk vill ha en större samling eller i alla fall tillgång till mer än tidigare.
Visst gör fildelning att artisterna inte får betalt från var och en av de som faktist lyssnar på deras musik men å andra sidan har fildelning gjort att de blivit större artister än de kunnat bli uyan densamma. jag vet mängder av filmer och musik som jag aldrig ens skulla övervägt att köpa innan jag laddat ned och lyssnat igenom dem för att sedan bli en hängiven fan, köpa skivor och gå på konserter med.
De artister som jag laddar ned och inte faller mig i smaken skulle jag troligtvis inte köpt på chansning ändå. Nu tillhör jag kategorin som har köpt hem över 1000Cds och nästan lika många filmer och visst har mina inköp minskat snaste tiden, det beror nog snarare mer på att jag numera har all den musik jag är intresserad av och det bara är då och då något nytt införskaffas.
Precis som författaren jag postade i länken så kan man ju ställa sig frågan hur man upptäckte sin/sitt favorit-
författare
band
I fallet med musik, var det för att man gick in i en musikaffär, köpte en skiva som såg intressant ut, gick hem och lyssnade och insåg att "Ah grym musik!".
Eller var det för att man hörde den gratis på radio?
Men vänta nu, radio är ju inget konstigt att lyssna på? Det har vi gjort länge, precis som att vi har lånat böcker på biblioteket!
Ja precis, men det hindrar väl ingen från att gå och köpa material av det bandet/författaren? Vilket folk bevisligen gör iaf.
Vilket skadas upphovsröttsmakarna (och mellanhänderna) mest av?
1. En person som inte laddar ner men som har köpt till sig en skivsamling på 50 cd-skivor
2. En person som laddat ner 300 album, upptäckt jättemånga nya artister och har köpt till sig en skivsamling på 70 album och/eller spenderar mer pengar på konserter och/eller köper lagligt nedladdningsbart material? (för att denne tycker det är praktiskt att äga digitalt t ex)
Minimjölk
2012-01-11, 18:45
Det beror på om man räknar inkomster eller bortfall av de samma. I fallet ett tilldelas 50*150kr till upphovsrättsmakarna. I andra fallet bara 70*150 fastän de teoretiskt haft rätt till 370*150.Det är klurigt det där. Mer vill ha mer.
Hur resonerar du själv om du imorgon få påökt med 20% när du sedan får reda på att du egntligen skulle ha 3gånger mer i lön? Blir du glad för din ökning eller sur för din låga lön?
Det snackas så mkt om att alla som laddar ner minsann också köper de produkter de gillar. Gör ni det? Jag har inte betalat för något sen jag började använda internet. Förutom Spotify och ~ 3 biobesök per år kanske.
shut teh face
2012-01-11, 18:56
Det snackas så mkt om att alla som laddar ner minsann också köper de produkter de gillar. Gör ni det? Jag har inte betalat för något sen jag började använda internet. Förutom Spotify och ~ 3 biobesök per år kanske.
Nej jag har inte köpt en film eller skiva i mitt liv, de enda spel jag köpt är de som kräver nyckeln för onlinespel och de är endast WC3, WOW, DIABLO 2.
Sen går jag ju på bio flitigt men knappast mer pga. fildelning. Men jag är däremot mer medveten om konst som finns där ute på grund av fildelningen. Men har inte börjat pröjsa för det än. :D
hahavaffan
2012-01-11, 19:02
Det snackas så mkt om att alla som laddar ner minsann också köper de produkter de gillar. Gör ni det? Jag har inte betalat för något sen jag började använda internet. Förutom Spotify och ~ 3 biobesök per år kanske.Jag laddar ner lika mycket nu som förr, men skillnaden är att jag köpte 4-5 filmer och CD-skivor per vecka när jag inte pluggade och hade en hyfsad inkomst. Men nu när jag inte har råd att köpa film längre (lol, prioriteringar), håller jag mig till en eller två CD- eller LP-skiva i månaden. Plus då Spotify Premium, som jag, no shit, inte hade förr.
burkmannen
2012-01-11, 19:22
Spel har man inte köpt på länge dels för att jag inte spelar men även för att jag har för dålig dator och att priserna är alldeles för höga.
Skivorna köpte jag bara för att ha, för att det är ett av mina favoritband. Använder aldrig själva skivorna.
Men när risken är för låg för att man ska åka fast och alla laddar ner blir det svårt att stoppa.
Kom med legala alternativ för streaming av film & TV-serier så kommer problemet för mediebranschen att minska drastiskt. Spotify är ett givet exempel även om ersättningarna till upphovsmännen verkar vara pinsamt låga. Enkelhet och utbud.
Headwweb är exempelvis inte ens i närheten av den katalog som Spotify och liknande tjänster skrapat ihop. iTunes försäljning av TV-serier verkar välfungerande men vad jag vet erbjuds fortfarande inte det alternativet i Sverige. Jobba hårdare för globala lösningar istället för att kriminalisera halva landet (om än enbart i teorin).
"Get over it, get on with it, figure it out. Or end up in the dustbin of history with sheet music publishers."
King Grub
2012-01-14, 19:21
Är du med?
http://www.youhavedownloaded.com/
Silverschnitzel
2012-01-14, 19:23
nej!
Tricklew
2012-01-14, 19:27
Vad fan, något i mitt hem har tankat ner Hunter x Hunter. ;)
Är icke med.
Men den butik som finns på interwebz gratis av film och musik finns ju ingen annanstans. När det finns till ett rimligt sätt, och med fulla hastigheter (80-100mb/s) så kommer ja utnyttja den tjänsten.
AhmedGrisen
2012-01-14, 19:44
det är lite kul att det finns en marknad för de mesta men artister lyckas inte sälja sin musik även när andra lyckas sälja sina sopor.
Det beror på om man räknar inkomster eller bortfall av de samma. I fallet ett tilldelas 50*150kr till upphovsrättsmakarna. I andra fallet bara 70*150 fastän de teoretiskt haft rätt till 370*150.Det är klurigt det där. Mer vill ha mer.
Hur resonerar du själv om du imorgon få påökt med 20% när du sedan får reda på att du egntligen skulle ha 3gånger mer i lön? Blir du glad för din ökning eller sur för din låga lön?
Jag tycker inte jämförelsen fungerar. Varför skulle jag förtjäna en 200%-ig ökning?
Anledningen till detta hade nog inte gått att jämföra.
Av de pengar jag har att spendera så har en högre procent gått åt till musik och spel än vad det gjort förut.
Word.
Lasse Kongo
2012-01-14, 21:02
Lägger väl 7-10000:- i snitt per år på tvspel, går på bio så ofta det är någon film jag anser är sevärd på bio, kan bli många vissa år, köper lite bdfilmer, hyr lite filmer ibland, köper en hel del merchandise typ kläder etc för att stödja diverse band jag stödjer, anser inte att jag lägger enorma mängder då film/spel/musik är stora intressen, men jag kanske lägger mer än vad många gör verkar det som?
Jag har inga problem att spendera så länge det är bra grejor jag får för pengarna.
Att ladda ner filmer, musik etc är ren stöld, som att vandra in hos tex artisten och ta pengar direkt ur fickan, ingen kan påstå ngt annat.
http://www.svd.se/naringsliv/it/fildelarna-koper-mest_4730737.svd
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=4803094
King Grub
2012-01-14, 21:26
Ja, spel. Mina köp av datorspel har ökat. Inte filmer eller musik däremot. Några undantag finns; jag har t ex upptäckt Running Wild, Huntingtons och Groovie Ghoulies via fildelning och köpt deras skivor.
Jag har lagt pengar på något så udda som det här:
www.realmofthemadgod.com
Samt en slant på ett facebookspel.
Dessa har det inte varit nödvändigt att betala för att spela, men jag har gjort det iaf.
Jag har även genom att tex ladda ner impulse då en vän tyckte att jag skulle testa ett gratisspel, fått mer reklam från impulse och därmed även handlat annat därifrån.
Det gemensamma som jag ser är att jag får lov att testa något, och blir jag intresserad kommer jag att konsumera mer av det. Får jag inte testa det så blir jag inte intresserad.
Samtliga av dessa beteenden hade jag tidigare fördömt som yngre. Men nu ser jag annorlunda på saken (jag tyckte det var värt pengarna)
Nej det gör jag inte. Innan handlade jag för ett par hundra i månaden och nu laddar jag ned allt. Cd dvd och vinylspelare har åkt upp på vinden.
Köper en del blu-rays och några enstaka cd-skivor. Och då är det i 98% av fallen sådant som jag redan har laddat ner och kikat/lyssnat på.
Hur det hade sett ut om jag inte laddat ner alls? Ptja, omöjligt att svara på.
David Brent
2012-01-14, 22:18
http://www.dn.se/kultur-noje/polisen-rustar-upp-mot-fildelarna Verkar som det skall bli hårdare tag nu.
semicroma
2012-01-14, 22:22
Ni som tycker det viktiga är att artister ska få betalt för sin musik. Tycker ni det är ok (rent moraliskt alltså) att ladda ned döda artisters musik?
Är du med?
Jupp.
Ni som tycker det viktiga är att artister ska få betalt för sin musik. Tycker ni det är ok (rent moraliskt alltså) att ladda ned döda artisters musik?
Nä, den har ju någon annan upphovsrätten till.
semicroma
2012-01-14, 23:32
Nä, den har ju någon annan upphovsrätten till.
Varför är det viktigt att den personen får pengar för musiken? Borde det inte det viktiga vara att de som gör musiken får pengar?
Det är väl i alla fall det vanligaste argumentet, de som gör musiken måste kunna leva på sin musik.
Det argumenteras dock sällan för att det är viktigt att kompositörens barnbarn ska kunna leva på kompositörens musik.
Är du med?
http://www.youhavedownloaded.com/Japp, eller rättare sagt, min IP är. Vi är flera i hushållet och tror inte det är jag.
Är du med?
Nixpix
Varför är det viktigt att den personen får pengar för musiken? Borde det inte det viktiga vara att de som gör musiken får pengar?
Det är väl i alla fall det vanligaste argumentet, de som gör musiken måste kunna leva på sin musik.
Det argumenteras dock sällan för att det är viktigt att kompositörens barnbarn ska kunna leva på kompositörens musik.
Jag tycker känsloargument om att fattiga musiker som bor i skitiga lägenheter ska ha råd att köpa nudlar är ganska dumma. Det handlar inte om det, utan om upphovsrätt. Antingen så tycker man att upphovsrätt är i grund och botten ett moraliskt försvarbart system, eller så gör man det inte. Och tycker man att upphovsrätt är dumt så får det massa konstiga konsekvenser enligt mig.
Sen så om man nu skulle tycka att upphovsrätt skulle vara djävulens påfund så är det fortfarande inte jättelätt att argumentera för att fildelning skulle vara moraliskt försvarbart, eftersom man bryter mot lagen. Om man tycker att alla som känner att en lag är fel ska få bryta mot den så blir det också konstiga moraliska konsekvenser.
Är du med?
Nej.
Är du med?
Hi. We have no records on you.
barbafant
2012-01-20, 17:41
Är du med?
det beror på hur man ser det... Mitt IP är med, men jag ligger 24/7 på VPN-tjänst... Så det är VPN-tjänstens IP som syns och inte mitt eget, och VPN-tjänstens IP delar jag nog med några tusen...
rememberence
2012-01-20, 18:39
det beror på hur man ser det... Mitt IP är med, men jag ligger 24/7 på VPN-tjänst... Så det är VPN-tjänstens IP som syns och inte mitt eget, och VPN-tjänstens IP delar jag nog med några tusen...
Det står å andra sidan förklarat på hemsidan att dom även samlar DHT-ID och tidsstämpel.
Men ja, sidan är mest "for show".
Megauploads öde! :D
http://www.forbes.com/sites/danielnyegriffiths/2012/01/20/megaupload-by-the-number/
Alla bilar de tog från ägarna! (samt en Predator-staty)
http://gizmodo.com/5877715/all-the-insane-loot-seized-from-megauploads-crazy-owners
2010 Mercedes-Benz E63 AMG, VIN WDD2120772A103834, LicensePlate No. "STONED";73.
2010 Mini Cooper S Coupe, VIN WMWZG32000TZ03651, License PlateNo. "V";74.
2010 Mercedes-Benz ML63 AMG, VIN WDC1641772A608055, LicensePlate No. "GUILTY";75.
2007 Mercedes-Benz CL65 AMG, VIN WDD2163792A025130, LicensePlate No. "KIMCOM";76.
2009 Mercedes-Benz ML63 AMG, VIN WDC1641772A542449, LicensePlate No. "MAFIA";77.
2010 Toyota Vellfire, VIN 7AT0H65MX11041670, License Plate Nos."WOW" or "7";78.
2011 Mercedes-Benz G55 AMG, VIN WDB4632702X193395, LicensePlate Nos. "POLICE" or "GDS672";79.
2011 Toyota Hilux, VIN MR0FZ29G001599926, License PlateNo. "FSN455";80.
Harley Davidson Motorcycle, VIN 1HD1HPH3XBC803936, LicensePlate No. "36YED";81.
2010 Mercedes-Benz CL63 AMG, VIN WDD2163742A026653, LicensePlate No. "HACKER";82.
2005 Mercedes-Benz A170, VIN WDD1690322J184595, License PlateNo. "FUR252";83.
2005 Mercedes-Benz ML500, VIN WDC1641752A026107, License PlateNo. DFF816
1957 Cadillac El Dorado, VIN 5770137596;86.
2010 Sea-Doo GTX Jet Ski, VIN YDV03103E010;87.
1959 Cadillac Series 62 Convertible, VIN 59F115669;88.
Von Dutch Kustom Motor Bike, VIN 1H9S14955BB451257;89.
2006 Mercedes-Benz CLK DTM, VIN WDB2094421T067269;90.
2010 Mini Cooper S Coupe, VIN WMWZG32000TZ03648 LicensePlate No. "T";
1989 Lamborghini LM002, VIN ZA9LU45AXKLA12158, License PlateNo. "FRP358";92.
2011 Mercedes-Benz ML63, VIN 4JGBB7HB0BA666219
Bump
Ny lag på G. Kommer detta förändra något?
Regeringen vill att polisen ska kunna få ut abonnemangsuppgifter om folk som begår brott på nätet, även när brottet bara ger böter. Det skriver regeringen i en proposition som har lämnats över till riksdagen.
Om lagen ändras kommer det att bli lättare att komma åt personer som fildelar illegalt - även dem som bara delat en enda film. Det menar Henrik Rasmusson som är upphovsrättsåklagare.
I dag får polis och åklagare bara begära ut abonnemangsuppgifter om nätleverantörers kunder om de misstänks för brott som kan ge fängelse eller villkorlig dom.
Det här vill regeringen ändra på, genom att göra förändringar i Lagen om elektronisk kommunikation (LEK)
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=1646&grupp=5500&artikel=4967321
Jäääävlar vad jag ska ladda ner filmer i helgen !!
:D
Rellos_87
2012-02-17, 12:08
Bump
Ny lag på G. Kommer detta förändra något?
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=1646&grupp=5500&artikel=4967321
Faktum kvarstår väl att man måste kunna binda en viss person till en viss nedladdning vid en viss tid, det är väl just det som är svårigheten. Personer har ju inte ett strikt ansvar för sina datorer så vitt jag vet.
Rellos_87
2012-02-17, 12:23
Såg nu att man nämnde just det i intervjun:
– Man ska kunna bevisa vem som har suttit bakom datorn också. Man kan inte döma en dator, utan måste ha bevis på vem som har använt den datorn.
– Det är inte så enkelt som att bara för att vi nu ändrar den här lagen så kan man sätta dit alla fildelare.
shadowfire
2012-11-19, 00:44
Är usenet lika bra nu som det var för ett år sedan måtro? Nyttjas det fortfarande?
Scratch89
2012-11-19, 00:49
Är usenet lika bra nu som det var för ett år sedan måtro? Nyttjas det fortfarande?
Det är grymt.
Det sa jag inte. Däremot har deras vinstmarginal i form av DVD-försäljning osv förmodligen minskat. Däremot kan vi säga att filmbranschen och f.f.a. spelbranschen är betydligt försiktigare gällande nya produktioner. Det finns inte samma chans att få tillbaka på en riskfylld investering längre. För datorspel tror jag nästan siffrorna talar för sig själva. De allra flesta har rört sig ifrån PC.
Så nä, jag tror inte på piratkopiering som en inkomstkälla för kreatörerna. Räkna då med bra mycket mer produktplacering etc.
Nu är det ju iofs så att det är väldigt många som spelar på konsol istället för dator nuförtiden. Dvs man tjänar mycket mer pengar på att göra spel till konsol än att göra ett spel för PC. Visst förekommer nog mer nedladdning av spel för PC nuförtiden men det är ju inte det enda som spelar in direkt. PC spel är helt enkelt en mindre marknad (förhållandevis) än innan pga konkurrens från konsoler.
Nu är det ju iofs så att det är väldigt många som spelar på konsol istället för dator nuförtiden. Dvs man tjänar mycket mer pengar på att göra spel till konsol än att göra ett spel för PC. Visst förekommer nog mer nedladdning av spel för PC nuförtiden men det är ju inte det enda som spelar in direkt. PC spel är helt enkelt en mindre marknad (förhållandevis) än innan pga konkurrens från konsoler.
Nja det där stämmer inte alls, det spelas lika mycket om inte mer på PC och i princip alla stora spel utvecklas på alla plattformar samtidigt för att kunna träffa alla dom stora marknadena. Dom få spel som är exklusiva för en plattform är gjorda av utvecklare som fått en mindre förmögenhet av Microsoft/Nintendo/Sony för att släppa spelet exklusivt eller i förväg till deras konsol.
Konsolbranchen har just nu en identitetskris på grund av att dom flesta spel ändå är multi-platform, det ifrågasätts vad poängen med nästa generation av konsoler är, Microsft/Sony lägger fokus på är digital distribution och olika typer av kring-tjänster på sina konsoler, dom vill bygga multimediamaskiner, Nintendo fortsätter att nischa sig med kontrollmetoder och starka inhouse-utvecklare, medan PC kan göra allt och inte är låst till nått. PC är också den plattform som hämnar utvecklingen minst, konsoler är ju låsta till samma hårdvara under många år och eftersom konsol-exklusivitet blir mindre och mindre för varje år så är det bara negativt med en platform som begränsar för dom andra.
Edit: Här finns lite mer intressanta analyser och diskussion http://www.gamespot.com/forums/topic/29025415/which-platform-makes-the-most--for-games-consoles-v-pc-numberscharts-inside
Grand Total - PC v Consoles 2011
PC = $14.6 Billion
Consoles(every single console and handheld combined)= $15.1 Billion
As you can see, the PC market is very nearly the same size as the entire console market combined. Even if we disclude MMO games the PC Boxed/Download market is approximately 66% of the size of the entire console market combined.
This demonstrates that the PC market is by a huge margin the largest single platform market out there. Larger than the Xbox360, the PS3 or the Wii and almost as large as all of them combined + the handhelds.
If we also consider that PC games are cheaper than consoles generally, we can assume that the PC market in terms of numbers is larger than all the other consoles combined. Piracy is not as big an issue for the PC as you might have been lead to believe.
Nja det där stämmer inte alls, det spelas lika mycket om inte mer på PC och i princip alla stora spel utvecklas på alla plattformar samtidigt för att kunna träffa alla dom stora marknadena. Dom få spel som är exklusiva för en plattform är gjorda av utvecklare som fått en mindre förmögenhet av Microsoft/Nintendo/Sony för att släppa spelet exklusivt eller i förväg till deras konsol.
Konsolbranchen har just nu en identitetskris på grund av att dom flesta spel ändå är multi-platform, det ifrågasätts vad poängen med nästa generation av konsoler är, Microsft/Sony lägger fokus på är digital distribution och olika typer av kring-tjänster på sina konsoler, dom vill bygga multimediamaskiner, Nintendo fortsätter att nischa sig med kontrollmetoder och starka inhouse-utvecklare, medan PC kan göra allt och inte är låst till nått. PC är också den plattform som hämnar utvecklingen minst, konsoler är ju låsta till samma hårdvara under många år och eftersom konsol-exklusivitet blir mindre och mindre för varje år så är det bara negativt med en platform som begränsar för dom andra.
Edit: Här finns lite mer intressanta analyser och diskussion http://www.gamespot.com/forums/topic/29025415/which-platform-makes-the-most--for-games-consoles-v-pc-numberscharts-inside
Ja det är väl klart att det spelar lika mycket/mer på PC nu som tidigare? Det beror ju på att antalet som spelar har ökat. Men det är ändå en större andel som spelar på konsol relativt PC. Du måste ju ha märkt själv att antalet portar till PC har ökat enormt de senaste tio åren? Det beror ju just på att utvecklingen fokuseras mer och mer på konsol för att det är fler som spelar på konsol än på PC. Jag har liksom aldrig påstått att den absoluta mängden som spelar på PC är liten. Den relativa mängden som spelar på PC är dock mindre än den som spelar på konsol.
Angående resten av din text orkar jag inte riktigt ha en diskussion om ifall konsol/PC är bäst. Det var inte riktigt det som var tanken med mitt första inlägg.
Ja det är väl klart att det spelar lika mycket/mer på PC nu som tidigare? Det beror ju på att antalet som spelar har ökat. Men det är ändå en större andel som spelar på konsol relativt PC. Du måste ju ha märkt själv att antalet portar till PC har ökat enormt de senaste tio åren? Det beror ju just på att utvecklingen fokuseras mer och mer på konsol för att det är fler som spelar på konsol än på PC. Jag har liksom aldrig påstått att den absoluta mängden som spelar på PC är liten. Den relativa mängden som spelar på PC är dock mindre än den som spelar på konsol.
Angående resten av din text orkar jag inte riktigt ha en diskussion om ifall konsol/PC är bäst. Det var inte riktigt det som var tanken med mitt första inlägg.
Fast du spekulerar och du har fel, om du jämför PC mot hela konsolmarknaden är det ungefär likvärdigt, jämför du PC mot en enda konsol har PC överlägset störst marknad. Och då pratar vi försäljningssiffror inte teoretiskt hur många som spelar.
För övrigt angående din länk så undrar jag om de verkligen tagit med antalet nedladdade spel över konsoler när de jämförde där. De har uppenbarligen gjort det för PC men det verkar inte som att de har gjort det för konsoler. Jag tror skillnaden är större än så.
För övrigt angående din länk så undrar jag om de verkligen tagit med antalet nedladdade spel över konsoler när de jämförde där. De har uppenbarligen gjort det för PC men det verkar inte som att de har gjort det för konsoler. Jag tror skillnaden är större än så.
Gör lite research själv om du insisterar. :)
Frågan jag ställer mig är hur mycket av PC-försäljningen som gått genom Steam. Överlägset största distributören av PC spel just nu.
Jag är ärligt talat inte jätteintresserad. Men en snabb sökning på wikipedia verkar ju klart visa att min teori är rätt iaf. Tar du valfritt stort populärt spel så säljer det MYCKET bättre på konsol än på PC.
Kolla säljsiffrorna för Xbox 360, PS3 etc här:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...ng_video_games
Kolla därefter säljsiffrorna för PC här:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...PC_video_games
det fanns tyvärr väldigt få spel som matchade mellan listorna. Men man kan tex jämföra Skyrim bara på xbox 360 mot PC. På 360 sålde det 5.9 miljoner kopior. På PC sålde det 1.4 miljoner. Det här var enbart mot xbox 360. Sen lär det ha sålt en hel del på PS3 också kan man ju tänka sig... Anledningen till att statistiken som visar att PC spel säljer bra är pga f2p spel, social network, onlinespel mm drar in mycket pengar på PC skulle jag tro. Säljer du ett stort spel, tex call of duty, så säljer det riktigt mycket mer på konsol än på PC. Det är knappt jämförbart. Och det är väl rimligtvis det som är intressant att jämföra? Åtminstone för mig. Och för de större spelbolagen.
EDIT: Kollade precis upp försäljningen av ett annat större spel. Call of duty modern warfare 2 (eftersom det fanns med på flera av listorna). Totalt antal sålda kopior är 22 miljoner, varav på 360 och PS3 17.7 miljoner. Bara som exempel.
Jag är ärligt talat inte jätteintresserad. Men en snabb sökning på wikipedia verkar ju klart visa att min teori är rätt iaf. Tar du valfritt stort populärt spel så säljer det MYCKET bättre på konsol än på PC.
det fanns tyvärr väldigt få spel som matchade mellan listorna. Men man kan tex jämföra Skyrim bara på xbox 360 mot PC. På 360 sålde det 5.9 miljoner kopior. På PC sålde det 1.4 miljoner. Det här var enbart mot xbox 360. Sen lär det ha sålt en hel del på PS3 också kan man ju tänka sig... Anledningen till att statistiken som visar att PC spel säljer bra är pga f2p spel, social network, onlinespel mm drar in mycket pengar på PC skulle jag tro. Säljer du ett stort spel, tex call of duty, så säljer det riktigt mycket mer på konsol än på PC. Det är knappt jämförbart. Och det är väl rimligtvis det som är intressant att jämföra? Åtminstone för mig. Och för de större spelbolagen.
EDIT: Kollade precis upp försäljningen av ett annat större spel. Call of duty modern warfare 2 (eftersom det fanns med på flera av listorna). Totalt antal sålda kopior är 22 miljoner, varav på 360 och PS3 17.7 miljoner. Bara som exempel.
Jag skulle iofs kalla call of duty ett console spel och det är inte speciellt populärt på PC, så är lite svårt o jämnföra där imo.
EA har t.ex. gett siffror om deras försäljning.
http://www.sweclockers.com/nyhet/15726-ea-games-drog-in-mer-pengar-pa-pc-an-ps3
Där xbox ligger 1a men inte jättemycket högre % mässigt.
King Grub
2012-11-19, 10:55
Det är det enda jag använder. Det enda jag har behövt använda, med undantag för musik, på ett antal år.
hahavaffan
2012-11-19, 11:10
Det är det enda jag använder. Det enda jag har behövt använda, med undantag för musik, på ett antal år.+1, kört det i snart ett år och älskar det. Ibland når jag inte riktigt maxhastighet (22-23MB/sek), men det händer alltid under peak hours så det kan mycket väl bero på Comhem.
shut teh face
2012-11-19, 11:37
Jag använder usenet också, men min indexeringssida har blivit kass senaste tiden. Någon får gärna PM'a någon bra.
hahavaffan
2012-11-19, 11:47
Jag använder usenet också, men min indexeringssida har blivit kass senaste tiden. Någon får gärna PM'a någon bra.Töm din jävla inbox då :D
Iaf, jag gillar NZBMatrix!
Dina länkar fungerar inte, skulle vilja se källan för dom siffrorna, gissar på att dom kommer från något statistikinstitut som spårar butiksförsäljningar i en viss region dvs inte globalt och inte en uppskattning hur mycket som säljs digitalt (där PC dominerar i digitala försäljningar genom Steam).
Det som är mest intressant för ämnet fildelning dock är ju hur bra spelförsäljning går på PC fast det det påstås att allt bara piratas. En annan intressant sak är ju att det går (och görs i stor utsträckning) att pirata spel på konsoler också men det säger man inte så mycket om. :)
Det är det enda jag använder. Det enda jag har behövt använda, med undantag för musik, på ett antal år.
Vilka sökställen använder du? (kanske inte får diskuteras här?:p)
PureWhey
2012-11-19, 11:58
Hur funkar usenet? Har jag aldrig använt.
Tror skillnaden på sålda spel är p.g.a. inte alla har råd att uppdatera datorn lika ofta, istället för att köpa en konsol som håller ett par år och funkar med alla spel som släpps under tiden tills nästa kommer. Dock tycker jag det är tråkigt då FPS enligt mig skall spelas på dator :-).
shut teh face
2012-11-19, 12:21
Töm din jävla inbox då :D
Iaf, jag gillar NZBMatrix!
Nu då :)
King Grub
2012-11-19, 12:34
Vilka sökställen använder du? (kanske inte får diskuteras här?:p)
NZBMatrix och NZBsRus.
shadowfire
2012-11-19, 12:39
Ah de två gamla sidorna körde jag med. Usenet var ju värt att betala för (inkl indexsidorna) tyckte jag, fick helt galet skön nerladdningshastighet också jämfört mot torrents.
Får kanske sparka igång det igen.
Enda problemet jag hade var att hitta HQ HD-filmer med swesub.
Hur gör man för att hitta enstaka rar-filer med usenet? När jag laddar ner lite äldre grejer är det hyfsat ofta filerna inte är kompletta.
Använder mig av NZBMatrix
hahavaffan
2012-11-19, 12:41
Enda problemet jag hade var att hitta HQ HD-filmer med swesub.Det är inte så konstigt att det är ett problem, för om man är het på gröten så handlar det mycket sällan om Blurays för den skandinaviska marknaden som blir rippade utan snarare ryska/amerikanska/asiatiska dito. Men det är mycket enkelt löst genom att dra ner en textfil från subscene.com eller valfri textsite. Sen kan ju jag tycka att en engelskspråkig film blir bättre med engelsk text än svensk, men det är väl å andra sidan högst personligt. Men engelska är ju ganska ofta inkluderat i filen, menar jag. Och lättare att hitta på subscene.com et al.
King Grub
2012-11-19, 12:43
Hur gör man för att hitta enstaka rar-filer med usenet? När jag laddar ner lite äldre grejer är det hyfsat ofta filerna inte är kompletta.
Använder mig av NZBMatrix
Då får man ha konton hos flera providers. Ett huvudkonto hos t ex Supernews el Astraweb, plus ett blockkonto hos t ex Blocknews där man laddar hem enstaka RAR-filer.
shadowfire
2012-11-19, 12:52
Det är inte så konstigt att det är ett problem, för om man är het på gröten så handlar det mycket sällan om Blurays för den skandinaviska marknaden som blir rippade utan snarare ryska/amerikanska/asiatiska dito. Men det är mycket enkelt löst genom att dra ner en textfil från subscene.com eller valfri textsite. Sen kan ju jag tycka att en engelskspråkig film blir bättre med engelsk text än svensk, men det är väl å andra sidan högst personligt. Men engelska är ju ganska ofta inkluderat i filen, menar jag. Och lättare att hitta på subscene.com et al.
aa, tyckte det var ett jädrans meck innan bara o hålla på med .srts osv... skönare när det är muxad text i sync.
Har man dambesök i filmsoffan brukar de uppskatta svensk text. ;)
Då får man ha konton hos flera providers. Ett huvudkonto hos t ex Supernews el Astraweb, plus ett blockkonto hos t ex Blocknews där man laddar hem enstaka RAR-filer.
Ok. Ska ta mig en titt på hur det fungerar.
Upplever du, eller ni andra, att ni ofta får inkompletta filer?
EDIT: Ofta var väl kanske att ta i, men ja. Frågan får stå kvar.
King Grub
2012-11-19, 13:15
Jag tar nästan bara hem saker som är helt nya, så nej.
Men alla providers har automatiserade takedowns. Får dom in en DMCA-anmälan tas filerna bort från servrarna helt enkelt.
DMCA's: it's a given. We receive, we process! No debates! End of story! If we want to continue to operate as a business, we have to comply or get shut down.
http://forums.newsbin.com/viewtopic.php?f=20&t=30991#p187999
Antipiratorganisationerna är särskilt svåra på HBO-serier och 360-spel vad jag märkt. Vill man ha ett HBO-avsnitt får man vara snabb efter release.
Sedan har det visst varit problem med propagation också.
http://forums.newsbin.com/viewtopic.php?f=20&t=31198&sid=d198f7fe0341031a03dcffe2e46e4865#p189165
Dina länkar fungerar inte, skulle vilja se källan för dom siffrorna, gissar på att dom kommer från något statistikinstitut som spårar butiksförsäljningar i en viss region dvs inte globalt och inte en uppskattning hur mycket som säljs digitalt (där PC dominerar i digitala försäljningar genom Steam).
Det som är mest intressant för ämnet fildelning dock är ju hur bra spelförsäljning går på PC fast det det påstås att allt bara piratas. En annan intressant sak är ju att det går (och görs i stor utsträckning) att pirata spel på konsoler också men det säger man inte så mycket om. :)
Ska försöka lägga in länkarna igen och se om de skärper sig den här gången :)
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_best-selling_PC_video_games
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_best-selling_video_games
Dock tror jag inte det bara gäller en region. Visst att call of duty säljer mycket men de säljer väl oftast inte så mycket mer ca 20 miljoner enbart på konsol direkt? Det är riktigt sjukt många kopior nämligen... Men visst har du en poäng i att siffrorna blir lite snällare om man tar med digitala kopior i leken. Men det var fortfarande en skillnad på 14 miljoner kopior eller nåt utan nedladdning på cod spelet jag gav som exempel. Det är rätt mycket... Dessutom laddas det ju ner en del även via konsol även om det är klart vanligare på PC.
Ja fast sånt överdrivs alltid. Jag köper dock varenda spel jag spelar. Jag laddar utan tvekan ner TV-serier, filmer och musik men spel köper jag alltid. Det händer såklart att jag köper TV-serier, filmer och musik också ibland men bra mycket mer sällan än det blir för spel.
Scratch89
2012-11-20, 22:50
Finns det nån tweak man kan göra så att man drar på hastigheten ner? Jag sitter på 100/100 fiber, men jag får ändå bara ner i 3-4 MB per sekund. Jag tänkte att man kanske kan öppna fler "portar" eller vad de kallar sig, men det verkar som om det är max antal öppna connections samtidigt (jag använder Newsleecher/Supernews/NZBMatrix).
aa, tyckte det var ett jädrans meck innan bara o hålla på med .srts osv... skönare när det är muxad text i sync.
Har man dambesök i filmsoffan brukar de uppskatta svensk text. ;)
Skumt det där! Har också märkt, alltid bara tjejer som "määh har du inte svensk text?". Medans killpolarna inte bryr sig alls :)
mangemani
2012-11-21, 11:52
Skumt det där! Har också märkt, alltid bara tjejer som "määh har du inte svensk text?". Medans killpolarna inte bryr sig alls :)
för att sedan inte ens titta på filmen utan istället fokusera på annat, bla prat och det slutar med att man får förklara vad som har hänt;)
OT: övergick till BT efter att en polare rekomenderade det, sa att det var mycket säkrare, var ett tag sedan nu, men har alltid varit försiktig ändå, dvs aldrig seedat då ned laddningen är klar bla.
men det känns ju lite lugnare nu när man läst det som stod i länken.
shut teh face
2012-11-21, 15:00
Finns det nån tweak man kan göra så att man drar på hastigheten ner? Jag sitter på 100/100 fiber, men jag får ändå bara ner i 3-4 MB per sekund. Jag tänkte att man kanske kan öppna fler "portar" eller vad de kallar sig, men det verkar som om det är max antal öppna connections samtidigt (jag använder Newsleecher/Supernews/NZBMatrix).
Vad har du för klient då? Jag använder alt.binz och då kan man konfa så man får upp fler anslutningar helt enkelt. 20 st är optimalt och då maxxar man.
Scratch89
2012-11-21, 15:07
Det skrev jag väl? Newsleecher.
King Grub
2012-11-21, 15:38
Att öppna portar har inget med saken att göra. Det är soliciterad trafik, initierad från din dator, så att öppna eller stänga portar påverkar inte.
Supernews tillåter 30 connections.
Får man ändå lägre fart beror det ofta på routingen, och då är det inte mycket att göra åt.
Astraweb har ofta problem med farten från sin sida, men inte Supernews.
Scratch89
2012-11-21, 15:45
Att öppna portar har inget med saken att göra. Det är soliciterad trafik, initierad från din dator, så att öppna eller stänga portar påverkar inte.
Supernews tillåter 30 connections.
Får man ändå lägre fart beror det ofta på routingen, och då är det inte mycket att göra åt.
Astraweb har ofta problem med farten från sin sida, men inte Supernews.
Hmm. Kan det vara värt att testa att ta bort min router och köra direkt in i väggen istället?
King Grub
2012-11-21, 16:31
Med "routing" menade jag vägen från deras servrar hem till dig, vilka servrar som passeras. Trafiken tar t ex inte samma väg från Supernews till mig som från Supernews till dig. Men visst kan du testa utan router. Vad har du för någon?
Scratch89
2012-11-21, 18:48
Med "routing" menade jag vägen från deras servrar hem till dig, vilka servrar som passeras. Trafiken tar t ex inte samma väg från Supernews till mig som från Supernews till dig. Men visst kan du testa utan router. Vad har du för någon?
Jaså du menar så. :D
Den här gamla hederliga:
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/50483-linksys_tradlos_router_.11g_wrt54gl_med_4-portar
Har använt astraweb ett bra tag och tycker det är bra. Av någon anledning så klyddar det med betalningen nu. Är supernews bättre, borde man passa på att byta?
Hmm om jag tittar på astrawebs hemsida så tycker jag inte det stämmer med vad jag betalar. Jag betalar 11dollar men har obegränsad och snabbare än 10Mbit/s
King Grub
2012-11-21, 19:16
Jaså du menar så. :D
Den här gamla hederliga:
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/50483-linksys_tradlos_router_.11g_wrt54gl_med_4-portar
Det är en väldigt stabil och bra router, men den klarar inte din 100-Mbituppkoppling. Du får bara hälften av hastigheten med den.
King Grub
2012-11-21, 19:17
Har använt astraweb ett bra tag och tycker det är bra. Av någon anledning så klyddar det med betalningen nu. Är supernews bättre, borde man passa på att byta?
Hmm om jag tittar på astrawebs hemsida så tycker jag inte det stämmer med vad jag betalar. Jag betalar 11dollar men har obegränsad och snabbare än 10Mbit/s
Jag tycker Supernews är bättre. I alla fall snabbare och stabilare. Supernews är Giganews. Budgetalternativet utan Giganews onödiga extragrejer, men man laddar från Giganews servrar, och bättre finns inte i branschen. Å andra sidan är dom störst, så dom får oftare DMCA-anmälningar.
Jag betalar inte till artister/skådespelare som redan lever i överflöd med guldmynt. Resten betalar jag för.
The End...
It is with our regret to announce that NZBMATRIX had closed.
*cry*
Vad använder ni?
King Grub
2012-12-09, 11:42
Det mesta tas ned på några minuter/timmar nu i vilket fall som helst. Hoppas indexeringssidorna försvinner helt så blir det svårare för antipiratorganisationerna att göra DMCA-anmälningar.
King Grub
2012-12-09, 12:00
Än så länge finns det ju andra indexeringssidor kvar, som
http://www.nzbindex.nl
http://www.nzbclub.com
http://binsearch.info/
http://nzbs.org
http://nzbfriends.com
även om det säkert bara är en tidsfråga innan dom också försvinner.
Annars får man gå tillbaka till det gamla sättet som man använde innan indexeringssidorna kom; ladda hem headers från dom newsgroups man är intresserad av. Detta skulle göra att antalet Usenetanvändare kommer att minska dramatiskt, eftersom det är mycket krångligare, men det kanske är vad som krävs om man vill fortsätta använda det.
hahavaffan
2012-12-09, 12:23
*cry*
Vad använder ni?MEN WTF????? Helvete också.
Edit: Men okej... vad gör man nu då? Länkarna ovan var ju inget vidare precis.
https://nzb.su/
Verkar helt ok, regga nu innan de stänger.
Crap! Använder SickBeard, och det funkade ju grymt smidigt med Matrix.
Någon som har tips på annan sida som funkar bra med SickBeard?
Pudzianovski
2012-12-09, 13:24
Va fan!
*cry*
Pudzianovski
2012-12-09, 14:22
Skulle uppskatta en invite till de sidor (nzbs.org och nzb.su) som man behöver det för om någon har det. PM please :)
Diggade Matrix stenhårt :(
shut teh face
2012-12-09, 16:42
Jag tar också gärna en PM på invite till något klokt :)
King Grub
2012-12-09, 16:45
Jag var visst medlem på nzbs.org. Hade glömt bort det. Den och dognzb.cr är nog bäst nu. Särskilt när nzbsrus har problem med sin host.
shut teh face
2012-12-09, 16:47
Jag var visst medlem på nzbs.org. Hade glömt bort det. Den och dognzb.cr är nog bäst nu. Särskilt när nzbsrus har problem med sin host.
Ok, du kör inte newsbin längre?
har du nån invite över till nzbs.org? :)
King Grub
2012-12-09, 16:48
Newzbin är dött. Den lades ned 2010. Newzbin2 var inte samma sak.
Och nej, det var en slentrianmässig registrering för år sedan, så jag har inte varit aktiv nog för invites.
Jag förstår inte. Eftersom detta är fildelningstråden antar jag att nzbmatrix etc är fildelningssidor? Är det något särskilt med t.ex. pirate bay som gör att den inte duger för fildelning?
King Grub
2012-12-09, 18:15
Pirate Bay är torrents. Nzbmatrix är Usenet. Det är två helt olika fildelingsprotokoll. Usenet är överlägset på dom flesta sätt.
Jag förstår inte. Eftersom detta är fildelningstråden antar jag att nzbmatrix etc är fildelningssidor? Är det något särskilt med t.ex. pirate bay som gör att den inte duger för fildelning?
Mer säkert osv, mycket lättare för företag som vill övervaka nedladdning om dom gör det på stora publika torrentsidor. Svårt att ens jämnföra torrents och usenet.
Jag kör personligen torrentsiter där man behöver invite och få ratio osv.
Jag testade usenet på nzbmatrix för några månader sen och personligen så tycker jag mina torrent sidor e bättre, rätt mycket som jag ville hitta som inte fanns, och gamla filmer osv fick man sjukt dålig hastighet på.
Tar också gärna en invite.
Jäkla Matrix *grr27*
Om någon vänlig själ har en invite till någon av ovanstående sidor till övers tar jag gärna en också :)
hahavaffan
2012-12-10, 06:42
Efter att ha spenderat 30 minuter med att hitta ett avsnitt Breaking Bad igår kväll, bara för att arkivet sen skulle vara lösenordsskyddat, så behöver jag också en invite till någon bra sida. Torrent eller Usenet spelar ingen roll egentligen. Femte säsongen finns ju inte på Netflix :(
hahavaffan
2012-12-10, 07:37
PreDB.me och NZBIndex.nl, samt OrlyDB.com och Binsearch.info är rätt OK kombinationer verkar det som. Vet man exakt vad man ska ha, som iaf jag ofta gör, funkar det bra. Man kan dock inte browsa runt på samma sköna sätt som man kunde med NZBM, och typ sortera på antal hits och liknande.
Jag har nog invites både till Torrentleech och HD-torrents. Sitter på jobbet nu, men pm:a så kollar jag när jag kommer hem.
Usenet aka pedonet betalar man väll för?
PreDB.me och NZBIndex.nl, samt OrlyDB.com och Binsearch.info är rätt OK kombinationer verkar det som. Vet man exakt vad man ska ha, som iaf jag ofta gör, funkar det bra. Man kan dock inte browsa runt på samma sköna sätt som man kunde med NZBM, och typ sortera på antal hits och liknande.
Måste man då leta rätt på varje individuellt .rar bibliotek för en release? Upplevde att det var så när jag provade lite snabbt.
MathiasF
2012-12-10, 11:50
Jag har 2 invites till torrentleech.
De ges till de som övertygar mig bäst om att de inte blir bannade eftersom det kan drabba mig.
(PM)
Scratch89
2012-12-10, 11:51
Hmmm, jag har kvar mitt gamla konto till Torrentleech! Ska se vad jag kan göra. Är det det som är det shizzle igen, då?
Jag kan gärna ta emot en invite till andra usenet-sidor än Matrix som nu ligger nere.
King Grub
2012-12-10, 12:21
http://www.nzbsrus.com är ju uppe igen. Den är i princip likvärdig med nzbmatrix. Dom har haft problem med sin host.
hahavaffan
2012-12-10, 12:24
http://www.nzbsrus.com är ju uppe igen. Den är i princip likvärdig med nzbmatrix. Dom har haft problem med sin host.Noice. Får kolla in den!
Fattar inte riktigt vad det är men jag blev medlem :D
Ska detta vara säkrare än Torrent?
King Grub
2012-12-10, 12:52
Ja, du ansluter inte till några andra, ingen kan se vad du laddar hem. Inte som med torrents där man ansluter till X peers som alla ser din IP. Med Usenet laddar man hem direkt från providerns servrar, med kryptering. Ingen (förutom din ISP då) kan se att du laddar hem något. Å andra sidan är det inte gratis. Du kan inte ladda hem något bara för att du medlem på en indexeringssida; du behöver köpa själva tjänsten från en provider, t ex Supernews eller Astraweb.
Ja, du ansluter inte till några andra, ingen kan se vad du laddar hem. Inte som med torrents där man ansluter till X peers som alla ser din IP. Med Usenet laddar man hem direkt från providerns servrar, med kryptering. Ingen (förutom din ISP då) kan se att du laddar hem något. Å andra sidan är det inte gratis.Inte gratis? Om man vill bli VIP-medlem då eller missade jag något?
Scratch89
2012-12-10, 12:57
Fast det brukar väl kosta en liten summa att bli medlem på indexeringssidan också, eller hur? Har för mig att jag betalade 10 dollar för att bli medlem på Matrix.
EDIT: Jag skapade precis ett konto men har redan nått min download limit. What's up with that?
King Grub
Indexeringssidan har ingenting med själva nedladdningen av filerna att göra, oavsett om man är VIP eller inte. Sidan gör bara just det - indexerar - så man lätt hittar vad man vill ha. För att kunna ladda hem något behöver man köpa tjänsten hos en provider, t ex http://www.supernews.com/ . Då får man tillgång till Usenet och kan ladda hem vad det nu är man vill ha.
shadowfire
Inte gratis? Om man vill bli VIP-medlem då eller missade jag något?
Providern kostar ju, typ giganews (förutom trial periods osv)
hahavaffan
2012-12-10, 13:00
Kan man använda NZBsRus utan att betala? Tyckte det stod nåt om att bara VIPs kunde browsa. Är i skolan med en fet deadline så jag orkar inte regga mig nu.
Viktor_Balck
2012-12-10, 13:01
Kan man använda NZBsRus utan att betala?
10 dollar för VIP tror jag, unlimited downloads.
Se där, man lär sig alltid något.
Får se ifall jag orkar bli såpass seriös när jag bara kollar på ett fåtal serier.
Scratch89
2012-12-10, 13:06
Ah, såg den stora feta röda texten nu jag med. Tio dollar för lifetime indexering kan det vara värt, det var ju vad jag betalade på Matrix också.
King Grub
2012-12-10, 13:07
Ah, såg den stora feta röda texten nu jag med. Tio dollar för lifetime indexering kan det vara värt, det var ju vad jag betalade på Matrix också.
Om inte dom också får ett sådant där takedown-complaint som matrix fick igår och tvingas stänga nästa vecka. ;)
hahavaffan
2012-12-10, 13:07
Ah, såg den stora feta röda texten nu jag med. Tio dollar för lifetime indexering kan det vara värt, det var ju vad jag betalade på Matrix också.Tills skiten stänger ner nästa vecka, :D 10 dollar är iofs väldigt lite sett till vad man kan spara. Men drygt om sidan läggs ner snart som sagt.
Edit: lol grub, samma tanke.
Scratch89
2012-12-10, 13:21
Fan, när ska man kunna få vara olaglig i fred?
King Grub
2012-12-10, 13:25
Jag förstår inte riktigt hur matrix och andra indexeringssidor kan få sådana där stämningshot, faktiskt. Filerna finns ju inte där, och det finns ingenting upphovsrättsskyddat där. En .nzb-fil är inte olaglig.
Det är också därför det är okej att länka till sådana sidor här. Att länka till en direkt nedladdning av upphovsrättsskyddat material är det inte.
hahavaffan
2012-12-10, 13:33
Jag förstår inte riktigt hur matrix och andra indexeringssidor kan få sådana där stämningshot, faktiskt. Filerna finns ju inte där, och det finns ingenting upphovsrättsskyddat där. En .nzb-fil är inte olaglig.
Det är också därför det är okej att länka till sådana sidor här. Att länka till en direkt nedladdning av upphovsrättsskyddat material är det inte.Jag gissar på skrämselteknik. Personerna bakom sidorna har inte tillräckligt med cojones för att bestrida eventuella stämningar och annat även om de säkert skulle få rätt i de högre instanserna.
Scratch89
2012-12-10, 13:38
Men stämningen mot TPB gick väl igenom? Det är kanske därför. Precis på samma sätt finns ju filerna faktiskt inte där, men de stora bolagens jurister är bättre än de stackars ägarna av piratbukten. Har vi tur kanskse de kommer på att de inte har något att vara rädda för och på så sätt kommer sidan att återlanseras.
King Grub
2012-12-10, 13:38
Om inte annat skulle säkert ev rättegångskostnader sänka och skuldsätta dom fullständigt oavsett vem som vinner i slutändan, om motståndarna är "Paramount Home Entertainment International Limited; Sony Pictures Home Entertainment Limited; The Walt Disney Company Limited; Twentieth Century Fox Film Company Limited; Universal Pictures (UK) Limited; Warner Bros. Entertainment UK Limited" som i NzbMatrix-fallet, som har advokater som kan förhala förhandlingarna i evighet.
King Grub
2012-12-10, 13:39
Men stämningen mot TPB gick väl igenom? Det är kanske därför. Precis på samma sätt finns ju filerna faktiskt inte där, men de stora bolagens jurister är bättre än de stackars ägarna av piratbukten. Har vi tur kanskse de kommer på att de inte har något att vara rädda för och på så sätt kommer sidan att återlanseras.
Där sköts dock fildelningen på deras tracker. Nzbmatrix har ingenting med Usenetfilerna att göra annat än att göra dom lätta att hitta.
hahavaffan
2012-12-10, 13:40
Hehe precis, inga småpojkar det där. Plus att om det så kostar dom sina förstfödda så ska fildelarna krossas.
Scratch89
2012-12-10, 13:42
Det som NZBMatrix, Supernews osv hade kunnat göra är att ge en del av intäkterna till de stora bolagen. Vet inte om det hade funkat rent praktiskt, men det hade ju varit en idé. Lite som Spotify, Voddler, Netflix osv. Det verkar ju vara åt det hållet som det går.
King Grub
2012-12-10, 13:46
Det där fungerar inte på någon nivå. Och NZBMatrix och andra indexeringssidor har som sagt inget med materialet på Usenet att göra. Och Supernews och andra providers är skyddade via amerikanska grundlagen, så länge dom tar bort saker som DMCA-anmäls.
hahavaffan
2012-12-10, 14:27
Sen tror jag inte att ffa indexeringssiterna har några intäkter att ge bort, eller ens ta av.
I värsta fall får man sätta upp sin egen indexsite. Bara att dra igång newsnab på linuxhäcken :-)
Jag tycker alla bolag som klagar över filmdelning ska ta sig i kragen, se över sin verksamhet och göra som alla andra, ta tag i vad folk har för behov, tillgodose dom, släng in så mycket reklam man kan. De har varit alldeles för långsamma med detta och då tar folk saken i sina egna händer istället. Dock tror jag inte att de har förlorat något på att folk fildelar.. Men jag tror nog att ifall de hade gjort egna fildelningssidor och fått in reklamintäkterna därifrån så hade de tjänat bättre ändå ;)
Vilka usenet grupper tycker ni är bäst?
willtjam
2013-01-02, 13:13
Hur fungerar det egentligen när folk åker dit för nedladdning av torrents? I know nothing.
Hur fungerar det egentligen när folk åker dit för nedladdning av torrents? I know nothing.
Tror inte det finns ett fall där någon åkt dit för torrents? Brukar handla om web-siter, FTP-siter och dylika hostinglösningar som är lättare att binda till en person.
Sen brukar det ju handla om dom som delar ut det från början inte dom som laddar ner, man vill komma åt källan.
willtjam
2013-01-02, 13:28
Var någon som skrev att dom måste också visa att det är just den personen som satt vid datorn och laddade hem. Jag antar att det är rätt svårt.
Var någon som skrev att dom måste också visa att det är just den personen som satt vid datorn och laddade hem. Jag antar att det är rätt svårt.
Dom som delar ut (torrents) har nog oftast vett att göra det på olika smarta sätt som gör det svårt att binda det till dom själva, seedboxar utomlands eller allt vad det kan vara.
Jag tror rättsväsendet skulle bli överbelastat om man beslöt sig att ge sig efter alla som laddade ner, kanske något enstaka fall för att punktmarkera men inte den stora massan.
willtjam
2013-01-02, 13:32
Låter som en dum lag ifall man inte kan straffa alla som bryter mot den.
Good to know bro!
Låter som en dum lag ifall man inte kan straffa alla som bryter mot den.
Good to know bro!
Lagen har gjort det lättare att haffa dom som delar ut samt att det fungerar som skrämseltaktik (denna tråden är ju ett bevis på det), så effekt har den ju fått.
Pudzianovski
2013-01-02, 14:01
Jäkligt tråkigt att Matrix la ner. Har inte hittat något särskilt bra alternativ till det. NZBsrus måste man ju betala med bitcoins och skit. Fattar nada.
Blir mest binsearch nu fast det är ju inte direkt användarvänligt :(
Vad kör ni med?
Jäkligt tråkigt att Matrix la ner. Har inte hittat något särskilt bra alternativ till det. NZBsrus måste man ju betala med bitcoins och skit. Fattar nada.
Blir mest binsearch nu fast det är ju inte direkt användarvänligt :(
Vad kör ni med?
NZB.su, men den är rätt kass, långt ifrån lika bra som Matrix var, mest massa dubbade tyska filmer. Samt saker tar lång tid på sig att dyka upp.
Har problem med att komma in på piratebay och har haft det ett tag. Alla andra sidor funkar. Har testat att köra ipconfig /flushdns och att rensa cookies. Det är nåt lurt här.
Scratch89
2013-01-20, 18:08
Bitcoins är ju jäkligt lurigt att få att fungera. Är det någon som vet hur det går? Det här med att betala över telefon vill inte fungera. Ska försöka betala på NZBRus. Någon som har ett bitcoinkonto som man kan få använda, och sen betala tillbaka med en vanlig banktransaktion?
Bitcoins är ju jäkligt lurigt att få att fungera. Är det någon som vet hur det går? Det här med att betala över telefon vill inte fungera. Ska försöka betala på NZBRus. Någon som har ett bitcoinkonto som man kan få använda, och sen betala tillbaka med en vanlig banktransaktion?
Du kan få en invite till BTCX om du sköter dig. :)
Fredszky
2013-01-20, 19:15
Har problem med att komma in på piratebay och har haft det ett tag. Alla andra sidor funkar. Har testat att köra ipconfig /flushdns och att rensa cookies. Det är nåt lurt här.
isup.me
piratebay funkar för mig.
frambogir
2013-01-21, 19:29
Köpte precis VIP på NZBsRUs. Trodde också att det skulle vara svårt och krångligt. Men använde Swishbetalning, gick jättesmidigt.
Calleman
2013-01-22, 09:11
Köpte precis VIP på NZBsRUs. Trodde också att det skulle vara svårt och krångligt. Men använde Swishbetalning, gick jättesmidigt.
Skulle du vilja förklara exakt hur du gjorde?
frambogir
2013-01-22, 12:11
Absolut kan jag göra det.
Först skapade jag en bitcoin-wallet på https://blockchain.info/wallet/
Fixade Swish till mobilen, med mobilt Bank-ID, köpte sedan bitcoin på https://btcx.se/buy-bitcoins/anonymous/
När sedan köpet var avklarat överförde jag till NZBsRUs enligt deras instruktion.
Absolut kan jag göra det.
Först skapade jag en bitcoin-wallet på https://blockchain.info/wallet/
Fixade Swish till mobilen, med mobilt Bank-ID, köpte sedan bitcoin på https://btcx.se/buy-bitcoins/anonymous/
När sedan köpet var avklarat överförde jag till NZBsRUs enligt deras instruktion.
Använde btcx.se, hur lång tid tar det innan pengarna syns i min bitcoin-plånbok? :)
frambogir
2013-01-22, 16:31
Kommer ej ihåg exakt, men ett par timmar.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.