Visa fullständig version : Skjuts till och från jobbet
Vad tycker ni är en rimlig ersättning att kräva av någon som dagligen åker med till och från jobbet? 2.2 mil totalt. Jag tar 10:- av personen per resa. Är det dyrt, snålt, billigt?
Om någon kollega ber att få åka med någon enstaka gång tycker inte jag det är något att bry sig om. Men om man som sagt åker med dagligen. Då tycker jag man bör betala för sig.
Så hur gör ni med era passagera? Samt ni som åker med andra?
Vad tycker ni är en rimlig ersättning att kräva av någon som dagligen åker med till och från jobbet? 2.2 mil totalt. Jag tar 10:- av personen per resa. Är det dyrt, snålt, billigt?
Om någon kollega ber att få åka med någon enstaka gång tycker inte jag det är något att bry sig om. Men om man som sagt åker med dagligen. Då tycker jag man bör betala för sig.
Så hur gör ni med era passagera? Samt ni som åker med andra?
Tja, man kan se det på ett par olika sätt; hade du åkt samma sträcka även utan passagerare? Då kan du ju ta en symbolisk peng om du vill, eller så tar du motsvarande hälften av vad dina kostnader är för resan, eller så tar man lite mindre än vad det skulle kosta att åka samma sträcka kolektivt.
delta_mats
2012-01-05, 11:08
Hälften av bensinkostnaden, plus en gnutta till för slitage.
25 spänn milen. Sen delar ni på det.
Med buss kostar enkel resa 27 spänn tror jag. Ja, jag hade åkt samma sträcka utan passagerare.
När jag läste rubriken så tänkte jag följande. :D
http://www.swotti.com/tmp/swotti/cacheAHVTYW4GY2FUBM9UYMFSBA==T3ROZXJZLU90AGVYCW==/imghuman%20cannonball4.jpg
delta_mats
2012-01-05, 11:13
Jag anser att det ändå är värt för den personen som åker med dig. Denne slipper bekymmer och den extratid det tar att åka buss, eller cykla eller hur denne nu annars skulle ta sig till sitt arbete.
Jag har samåkt rätt mycket och kör hellre själv än att ha med någon som snikåker på min bekostnad. Jag som kör måste ju förmodligen åka lite tidigare på morgonen för att plocka upp personen, samtidigt ska jag också lämna av denne varje arbetsdag hemma innan jag kan åka någon annanstans, det är också lite besvärligt.
Kan du dra av det?
Drar den andra personen av det trots att den inte kör?
Med buss kostar enkel resa 27 spänn tror jag. Ja, jag hade åkt samma sträcka utan passagerare.
Tja, jag hade nog kört på en tia per sträcka eller en tjuga om dagen, det är ju trevligt med sällskap och min kostnad är den samma, jag orkar inte klämma folk på exakta milimerterrättvisor.
Enklast är väl att fråga vad personen tycker är rimligt att betala, de gånger jag har frågat har de alltid lagt sig på högre belopp än jag tänkte ta, så då får man vara den snälla killen som kör billigare än så :)
Rikard Jansson
2012-01-05, 11:15
Denne andre person är lyckligt skattad, behöver inte skrapa rutorna eller någonting ju.
Bra pris. 20km med buss i den här delen av landet kostar 45kr enkel tur.
Oljeblixten
2012-01-05, 11:18
Vi är 4 st som samåker till skolan 2,5mil x 2, 5 dagar i veckan. Vi delar bara bensinkostnaden på fyra och betalar i bilägaren i början av månaden.
mattilainen
2012-01-05, 11:53
dela rakt av. räkna ut mil * bensin/mil.
Arf Pingvin
2012-01-05, 12:12
Olja, däck och andra slitdelar då?
Oljeblixten
2012-01-05, 12:15
Vi delar olja, spolarvätska och så men dock inte slitage på bilen eftersom den skulle rullat även om ingen ville samåka. ^^
Arf Pingvin
2012-01-05, 12:44
Man kan också tänka att bränslet är den lilla kostnaden för en bil och den andre kanske borde betala mer för de slipper den tunga biten med värdeminskning, försäkring, skatt, reparationer etc. Milkostnaden för en nyare bil är i storleksordningen 50 kr/milen och för en äldre mindre bil kanske 25-35 kr. Då är det snorbilligt med halva bränslekostnaden.
slwannabe
2012-01-05, 12:53
En fulltankad bil en gång i månaden kan ju vara sjysst om det sker regelbundet & det inte går att lösa med att man ex. skjutsar varannan vecka. Går säkert minus på det jämfört med vad det egentligen kostar men å andra sidan hade ju priset - i princip (extra för omvägar och sånt) - varit detsamma plus att jag får sällskap & slipper betala en tank.
delta_mats
2012-01-05, 13:13
Vi delar olja, spolarvätska och så men dock inte slitage på bilen eftersom den skulle rullat även om ingen ville samåka. ^^
Så kan man ju resonera om alla kostnader i såna fall, och inte bara slitage.
Jag tycker det är ett bra pris. Spontant kände jag att för att slippa tjafs så kan man ta det som arbetsgivaren ersätter en för när man använder bilen i tjänsten och sen delar på hälften. Då hamnar man i det där häradet, nog lite över.
Det känns inte som om du är sniken men inte heller dumpat priset.
Är det din polare och du hade kört samma sträcka ändå, är det för fan skämmigt att begära en summa.
Är det din polare och du hade kört samma sträcka ändå, är det för fan skämmigt att begära en summa.
Varför då?
Jag skulle skämmas röven av mig om jag snyltåkte dag efter dag, speciellt om det är en polare.
Vanligt sunt förnuft säger att man står för en del av kostnaden om man ånjuter förmånen.
Edit: När det är regelbundet, en polare som vill åka med till systembolaget eller ned på stan för att fika/handla så kör man ju gratis. Men jobbpendel och fylletaxi skulle jag ta betalt för
http://www.konsumentverket.se/sv/bilar/Bilkalkylen/Bilkalkylen---starta-berakning/
räkna ut vad bilen kostar per mil.
Måste faktiskt hålla med. Är det dock inte en polare så kan du väl ta en liten slant.
Gabriel174
2012-01-05, 16:43
Plusett. Hade inte tagit betalt av en vän, och speciellt inte ifall jag ändå skulle åka samma sträcka.
dream_theater_
2012-01-05, 16:52
Jag hade inte tagit betalt av en vän, men jag hade blivit sur om han inte erbjudit sig att stå för lite av kostnaden.
Måste faktiskt hålla med. Är det dock inte en polare så kan du väl ta en liten slant.
Även om det gäller pendling varje dag? Det verkar ju inte handla om engångsföreteelser utan något som sker jämt och ständigt. Självklart bör de dela bensinkostnaderna mellan varandra. Tillägg för slitage hade jag nog själv inte brytt mig om men skulle det vara riktigt rättvist så skulle det åka på en liten slant till för det.
Det där med slitage och övriga driftskostnader tycker jag är en intressant stötesten. Under förutsättning att man skulle åka sträckans oavsett, så är det här man kan differentiera mellan en hygglig typ och en krånglig snålkuk.
KaptenKnäsvag
2012-01-05, 17:02
Varför då?
Jag skulle skämmas röven av mig om jag snyltåkte dag efter dag, speciellt om det är en polare.
Vanligt sunt förnuft säger att man står för en del av kostnaden om man ånjuter förmånen.
Edit: När det är regelbundet, en polare som vill åka med till systembolaget eller ned på stan för att fika/handla så kör man ju gratis. Men jobbpendel och fylletaxi skulle jag ta betalt för
Kompisar ställer upp för varandra. Ska man åka samma sträcka är man en riktig jävla snåljåp om man skall ha betalt för det.
Edit: Jag lät grövre i tonen än vad argumentet erfordrar.
delta_mats
2012-01-05, 17:08
Kompisar ställer upp för varandra. Ska man åka samma sträcka är man en riktig jävla snåljåp om man skall ha betalt för det.
Edit: Jag lät grövre i tonen än vad argumentet erfordrar.
Nej du har fel. Samåker man till arbete/skola varje vardag är det snarare den kompisen som snålåker utan att betala för sig som är en riktig snåljåp. Värre att vara den som snålåker än att faktiskt ta betalt för det. Avskyr folk som tror de kan snika på vänner.
KaptenKnäsvag
2012-01-05, 17:13
Nej du har fel. Samåker man till arbete/skola varje vardag är det snarare den kompisen som snålåker utan att betala för sig som är en riktig snåljåp. Värre att vara den som snålåker än att faktiskt ta betalt för det. Avskyr folk som tror de kan snika på vänner.
Men det kostar ju inte ett skit? Tar du betalt när du bjuder dina polare på mat eller? Vissa saker bjuder man på helt enkelt. Eller borde jag börja ta betalt för slitage på min soffa när mina kompisar är på besök?
Det är bara Joakim Von Anka-typer som är så snåla att de bryr sig om skitsummor.
Jag tycker nog att det är värre att utnyttja sina vänner och inte be att få ersätta dem ifall man åker med.
Än att anse att det är rättvist att man delar på kostnaden ifall båda drar lika stor nytta av något.
Tricklew
2012-01-05, 17:22
Det där med slitage och övriga driftskostnader tycker jag är en intressant stötesten. Under förutsättning att man skulle åka sträckans oavsett, så är det här man kan differentiera mellan en hygglig typ och en krånglig snålkuk.
:)
Viktor_Balck
2012-01-05, 17:24
Det beror ju på vem man skjutsar, är det en nära vän skulle jag aldrig fråga om några pengar men den personen skulle säkerligen erbjuda mig ersättning. Har varit i situation när en snål "bekant" hakade på när jag åkte till jobbet, han sa aldrig nåt om några pengar utan satt som ett fån och gled med. Tog upp bensinen nån gång när jag ledsnat, typ att han kunde bjudit på en lunch på jobbet eller liknande, men såg aldrig röken av nån kompensation.
Blev ingen mer skjuts för honom iaf.
delta_mats
2012-01-05, 17:40
Men det kostar ju inte ett skit? Tar du betalt när du bjuder dina polare på mat eller? Vissa saker bjuder man på helt enkelt. Eller borde jag börja ta betalt för slitage på min soffa när mina kompisar är på besök?
Det är bara Joakim Von Anka-typer som är så snåla att de bryr sig om skitsummor.
När det gäller samåkning till eller från jobb/skola, gemensam semesterresa med bil/mc eller liknande ser jag det som självklart att dela kostnaden. I övriga fall tar man naturligtvis inte betalt för att kompisen åker med.
Det är ungefär som att man skulle bo ihop med flera kompisar men själv betala hyran ensam, att dom bor där ökar ju inte hyran eller hur, och du måste ju ändå betala hyra för att bo där själv.
Även om det gäller pendling varje dag? Det verkar ju inte handla om engångsföreteelser utan något som sker jämt och ständigt. Självklart bör de dela bensinkostnaderna mellan varandra. Tillägg för slitage hade jag nog själv inte brytt mig om men skulle det vara riktigt rättvist så skulle det åka på en liten slant till för det.
Om jag hade åkt den sträckan ändå varje dag så spelar det ju ingen roll. Hade personen själv velat betala så skulle det väl gå att ordna.
delta_mats
2012-01-05, 17:52
Om jag hade åkt den sträckan ändå varje dag så spelar det ju ingen roll. Hade personen själv velat betala så skulle det väl gå att ordna.
Sådär brukar snåljåpar som prompt ska åka med gratis resonera. Men varför ska kompisen åka med gratis på din bekostnad?
Om det är någon annan som också vill samåka till jobbet, som bor i närheten av dig, men du känner honom inte. Tar du betalt av denne eller får han åka gratis?
Ärligt? Om min polare kommer på frukost och middag 5 dar i veckan, vecka efter vecka, utan att bjuda tillbaka eller betala för sig så slutar jag utfodra.
Det är en jävla skillnad på arbetspendling och enstaka resor, och på en middag eller daglig utfodring.
Att bara betala för halva bensinkostnaden kan vi ju även ta som matlagningsexempel.
Är det ok att jag äter middag och frukost hos dig varje dag, du lagar och diskar! Under förutsättning då att jag betalar halva kostnaden för maten.
"Du skulle ju ändå laga och diska"
KaptenKnäsvag
2012-01-05, 18:04
Mat är ingen skitsumma. Slitage på bilen eller bensin för 80-120 kg extra last i bilen är skitsummor som ingen borde bry sig om.
Mat är ingen skitsumma. Slitage på bilen eller bensin för 80-120 kg extra last i bilen är skitsummor som ingen borde bry sig om.
Men om jag står för halva matkostnaden så står du för matlagning och diskning varje dag, två måltider om dagen? Du ska ju ändå laga mat, och något extra slitage blir det inte på din köksutrustning, och att diska en extra taldrig och en uppsättning bestik kan ju inte vara så jobbigt när du ändå diskar?
Deal?
KaptenKnäsvag
2012-01-05, 18:11
Mat är en skitsumma* såklart
Om vi skriver om det lite då
Jag och Kalle bor grannar, och vi jobbar på samma ställe. Vi kör varsin bil till jobbet och det kostar oss lika mycket
Mental: 1500kr
Kalle: 1500kr
Kalle är ekonomisk av sig och föreslår att vi ska samåka, vi kör varannan dag och våra kostnader för att ta sig till jobbet halveras
Mental: 750kr
Kalle: 750kr
Men vänta nu, säger Kalle, det är ju dumt att ha två bilar när vi ska till samma ställe, så han ställer av sin och vi åker nu bara i min bil.
Kalle: 0kr
Mental: Ehh, Kalle, du tror inte du skulle kunna bidra med 750kr till mina bilkostnader?
Kalle: Varfördå? Du har ju samma kostnad som innan vi började samåka, varför klagar du?
Det blir ju inte dyrare för dig när jag åker med?
Mental: .......
Ja, vad säger man i det här läget? Logiken är det inget fel på, jag förlorar inget på att han åker med gratis, och har spar 1500kr, är jag bara avundsjuk då?
Upptaget
2012-01-05, 18:49
Håller med dig helt och hållet Mental, skrattretande att du skall behöva förklara det överhuvudtaget..
I det fallet så är ju kompisen/grannen en retarderad snålkuk, och därmed ingen ''vän''. Får givetvis ta bussen hädanefter.
shut teh face
2012-01-05, 18:52
Det beror väl helt på hur nära man är, och relationen där emellan. Jag har vänner som kanske inte har så mycket pengar som jag och då betalar jag gärna.
Jag ska faktiskt börja samåka med en arbetskompis (vi umgås en del privat också så vi är väl vänner också) snart då jag flyttar, jag har erbjudit att betala halva bensinen och det tycker han är OK (han har iaf inte sagt något annat).
Fast det är ju hypotetiskt så det sjunger om det. Bara personer med minst en bokstavskombination skulle lägga fram ett sådant förslag.
Börjar man samåka så har man ju tagit sig till jobbet på ett annat sätt innan. Har båda bil så kör man varannan vecka eller motsv. Punkt. Om den ene går, cyklar eller åker buss får denne vänta på att den andra personen erbjuder sig att skjutsa. Om detta inte sker kan man givetvis lägga fram en förfrågan och då är det säljarens marknad. Såvida det inte är någon jag ogillar skulle åtminstone inte jag ha mage att begära mer än halva bensinpriset. Eller en mindre summa av mer symbolisk natur som erbjuds, allt beroende på situationen givetvis. Har man ingen anledning att vara otrevlig så är man hygglig, ergo... Ja, jag tror ni förstår.
I det fallet så är ju kompisen/grannen en retarderad snålkuk, och därmed ingen ''vän''. Får givetvis ta bussen hädanefter.
Är det någon skillnad om min kompis åker buss i nuläget?
Han reser till jobbet 22 dar i månaden a 45kr per sträcka. Det ger en månadskostnad på 1980kr
Han kommer på att han kan samåka med mig, det ger honom en ny kostnad på 0:-
Min kostnad är mer eller mindre oförändrad.
Mina resor kostar: 1500kr, besparing på samåk 0kr
Min vän's resor kostar 0kr, besparing på samåk 1980kr
Givetvis låter jag honom åka gratis, bara skönt att han kan spara!
Eller så gör vi såhär
Min vän hostar över 750kr per månad till mig.
Mina resor kostar 750kr, besparing på samåk 750kr
Min väns resor kostar 750kr, besparing på samåk 1230kr
Jag hade förordat alternativ två om jag ska vara ärlig, sen om det gör mig till en snålkuk så må det vara hänt.
Sådär brukar snåljåpar som prompt ska åka med gratis resonera. Men varför ska kompisen åka med gratis på din bekostnad?
Om det är någon annan som också vill samåka till jobbet, som bor i närheten av dig, men du känner honom inte. Tar du betalt av denne eller får han åka gratis?
Vad förlorar jag på det? Har personen en egen bil?
Ärligt? Om min polare kommer på frukost och middag 5 dar i veckan, vecka efter vecka, utan att bjuda tillbaka eller betala för sig så slutar jag utfodra.
Det är en jävla skillnad på arbetspendling och enstaka resor, och på en middag eller daglig utfodring.
Det kostar extra med en extra mun. Det blir skillnad på mat och att åka med. 70kg extra i bilen drar inte någon mer soppa...
Att bara betala för halva bensinkostnaden kan vi ju även ta som matlagningsexempel.
Är det ok att jag äter middag och frukost hos dig varje dag, du lagar och diskar! Under förutsättning då att jag betalar halva kostnaden för maten.
"Du skulle ju ändå laga och diska"
Du måste diska och laga dubbelt så mycket, det blir inte samma sak.
Om vi skriver om det lite då
Jag och Kalle bor grannar, och vi jobbar på samma ställe. Vi kör varsin bil till jobbet och det kostar oss lika mycket
Kalle: 1500kr
Kalle är ekonomisk av sig och föreslår att vi ska samåka, vi kör varannan dag och våra kostnader för att ta sig till jobbet halveras
Mental: 750kr
Kalle: 750kr
Men vänta nu, säger Kalle, det är ju dumt att ha två bilar när vi ska till samma ställe, så han ställer av sin och vi åker nu bara i min bil.
Kalle: 0kr
Mental: Ehh, Kalle, du tror inte du skulle kunna bidra med 750kr till mina bilkostnader?
Kalle: Varfördå? Du har ju samma kostnad som innan vi började samåka, varför klagar du?
Det blir ju inte dyrare för dig när jag åker med?
Mental: .......
Ja, vad säger man i det här läget? Logiken är det inget fel på, jag förlorar inget på att han åker med gratis, och har spar 1500kr, är jag bara avundsjuk då?
Det är en skillnad i detta fall, och då håller jag med. Bor personen granne med en och har en egen bil så borde han lägga upp det på ett schyst sätt.
Men säg att personen inte har bil. Då är han inte bara snål av sig utan har inte samma förutsättning som dig. Eller säg att personen bor halvvägs mellan jobbet och ditt hus, ska personen åka fram och tillbaka då eller?
Jag håller med om att det vore schyst om personen hjälpte till lite, men jag skulle inte kräva det av personen.
Jag har för övrigt haft en kollega på ett tidigare jobb som åkte buss, och frågade om den fick åka med mig i stället. Vi bodde nära och jobbade samma tider så det var inget extra besvär, men när jag tog upp det här med ersättning så lade han ju fram just det argumentet "men det kostar ju inte dig något extra, du skulle ju åka den här sträckan oavsett om jag åker med dig eller inte" Och föreslog en symbolisk hundring i månaden som ersättning.
Jag tackade nej och han fick fortsätta åka buss för ca 1200kr månaden.
Vem av oss som var dumsnål vet jag inte, men om någon vill använda mig och min vänlighet för att spara 1200kr så tycker jag att de kan kompensera mig med lite mer än 100kr.
Vad förlorar jag på det? Har personen en egen bil?
Det kostar extra med en extra mun. Det blir skillnad på mat och att åka med. 70kg extra i bilen drar inte någon mer soppa...
Du måste diska och laga dubbelt så mycket, det blir inte samma sak.
Argumentet var ju att man tar inte betalt när man bjuder en polare på middag. Och det är inte mycket mer jobb att laga mat och diska för två än det är för en, jag märker ingen skillnad alls när jag har sambo.
Men om vi ska översätta ditt besvär med disk och matlagning i pengar, hur mycket skulle det kosta mig som din vän, utöver matkostnader då, att få äta två mål mat om dagen hos dig.
Jag anser att det ändå är värt för den personen som åker med dig. Denne slipper bekymmer och den extratid det tar att åka buss, eller cykla eller hur denne nu annars skulle ta sig till sitt arbete.
Jag har samåkt rätt mycket och kör hellre själv än att ha med någon som snikåker på min bekostnad. Jag som kör måste ju förmodligen åka lite tidigare på morgonen för att plocka upp personen, samtidigt ska jag också lämna av denne varje arbetsdag hemma innan jag kan åka någon annanstans, det är också lite besvärligt.
+1
Jag har varit en av de som åker med och har alltid erbjudit mig att betala för de gånger jag åkt med. Men blivit nekad (nästan) varje gång och åkt med gratis. Har blivit nekad att ta buss när en kollega åkt förbi "Du ska få skjuts av mig!" Så det är knappast så att jag tigger skjuts vid dessa tillfällen.
Den som åker med är förmodligen väldigt tacksam och tjänar redan pengar och tid på det istället för att ta kollektivtrafik. Ni båda tjänar helt enkelt på det så det är definitivt inte snålt att ta betalt. Bensinkostnad/2 + slitage är en vettig riktlinje. Hur mycket som är slitage är upp till dig.
Jag har för övrigt haft en kollega på ett tidigare jobb som åkte buss, och frågade om den fick åka med mig i stället. Vi bodde nära och jobbade samma tider så det var inget extra besvär, men när jag tog upp det här med ersättning så lade han ju fram just det argumentet "men det kostar ju inte dig något extra, du skulle ju åka den här sträckan oavsett om jag åker med dig eller inte" Och föreslog en symbolisk hundring i månaden som ersättning.
Jag tackade nej och han fick fortsätta åka buss för ca 1200kr månaden.
Vem av oss som var dumsnål vet jag inte, men om någon vill använda mig och min vänlighet för att spara 1200kr så tycker jag att de kan kompensera mig med lite mer än 100kr.
Oviljan att göra rätt för sig (i rimlig utsträckning) diskvalificerar honom, jag är med dig. Fast nu vet ju inte jag om han kanske var en ensamstående sjubarnsfar med reumatism, deltidstjänst och taskig ekonomi.
Oviljan att göra rätt för sig (i rimlig utsträckning) diskvalificerar honom, jag är med dig. Fast nu vet ju inte jag om han kanske var en ensamstående sjubarnsfar med reumatism, deltidstjänst och taskig ekonomi.
Säg att det är du, och du är en ensamstående sjubarnsfar med reumatism, deltidstjänst och taskig ekonomi. Du måste i nuläget betala 1200kr per månad för att ta dig till jobbet via buss.
Jag ska till samma ställe, och du och jag är goda vänner, vad anser du är rimligt att du betalar mig för att slippa busskostnaderna?
Jag hade då gärna lagt 6-700kr, egentligen ända upp till typ 1100, jag hade ändå spart pengar på det!
Det här med olika förutsättningar
Kalle betalar 1900kr för att åka buss.
Jag betalar
Amortering och ränta på bilen 1000kr månad.
Skatt på bilen 150kr månad.
Besiktningskostnad 40kr månad
Genomsnittlig servicekostnad 200kr månad
Försäkringskostnad 350kr månad
Bensinkostnad jobbresan. 500kr månad
Total bilkostnad 2240kr. Sedan har jag nytta av bilen i övrigt, men jobbpendling är huvudsyftet med bilen.
Jag har dessutom lagt nära 15000kr på att ta körkort.
Kalle har inte lagt pengar på körkort, han lägger inte heller pengar på att äga en bil. Kalle tycker jag är snål om jag inte låter han åka gratis och spara sina 1900kr
Kalle kan möjligen efter viss övertalan gå med på att betala 250kr (halva bensinkostnaden) men han tycker allt att jag är lite snål.
*gah!*
Hur gör ni när den som skjutsar är sjuk och liftaren måste åka buss den dagen? Blir det avdrag på månadsavgiften eller?
Hur gör ni när den som skjutsar är sjuk och liftaren måste åka buss den dagen? Blir det avdrag på månadsavgiften eller?
När jag har haft samåkare har jag tatt betalt per resa.
Lillgrabben
2012-01-05, 20:02
Självklart ska den som blir skjutsad betala för sig, annat är riktigt snålt!
Tidigare när jag samåkte till arbetet frågade jag vad kollegan ville ha och betalade helt utan knorr. I mina ögon är det riktigt värdefullt att bli skjutsad till arbetet varje dag, få sätta sig i en varm bil och bara slappna av. Det är värt ganska många kronor!
Säg att det är du, och du är en ensamstående sjubarnsfar med reumatism, deltidstjänst och taskig ekonomi. Du måste i nuläget betala 1200kr per månad för att ta dig till jobbet via buss.
Jag ska till samma ställe, och du och jag är goda vänner, vad anser du är rimligt att du betalar mig för att slippa busskostnaderna?
Jag hade då gärna lagt 6-700kr, egentligen ända upp till typ 1100, jag hade ändå spart pengar på det!
Det här med olika förutsättningar
Kalle betalar 1900kr för att åka buss.
Jag betalar
Amortering och ränta på bilen 1000kr månad.
Skatt på bilen 150kr månad.
Besiktningskostnad 40kr månad
Genomsnittlig servicekostnad 200kr månad
Försäkringskostnad 350kr månad
Bensinkostnad jobbresan. 500kr månad
Total bilkostnad 2240kr. Sedan har jag nytta av bilen i övrigt, men jobbpendling är huvudsyftet med bilen.
Jag har dessutom lagt nära 15000kr på att ta körkort.
Kalle har inte lagt pengar på körkort, han lägger inte heller pengar på att äga en bil. Kalle tycker jag är snål om jag inte låter han åka gratis och spara sina 1900kr
Kalle kan möjligen efter viss övertalan gå med på att betala 250kr (halva bensinkostnaden) men han tycker allt att jag är lite snål.
*gah!*
Om vi är goda vänner och du vet hur jag har det? Då hade jag (i dina skor) insisterat på att sjubarnsfadern inte ska betala ett jota. Om inte så får man väl ta din ekonomiska situation i beaktning också. Är du ensamstående, jobbar massa övertid och käkar ute varje dag hade jag nog inte erbjudit mig att betala alls.
Poängen är att det är du som är i en position där du kan hjälpa till och underlätta för en annan medmänniska utan någon egentlig förlust. Jag, personligen, skulle dock aldrig vilja åka med någon typ som inte har vett nog att åtminstone betala för sig i rimlig utsträckning. Inte för pengarnas skull, utan mer för att det hör till.
Det är ingen jäkla rättvisetävling, utan det handlar i grund och botten om att vara hygglig. I nuläget har du förutsättningarna att kunna hjälpa till, exakt vilka omständigheter som försatt dig i den sitsen är en parantes.
Blev många svar. Personen i fråga är inte en vän. Snarare kollega kan man säga. Sen kan jag tillägga att jag får tjata på honom för att han ska betala för sig.
Ja jag kan dra av på sträckan till och från jobbet, men det är inte mycket jag får på det.
Håller helt med Lillgrabben, att få sätta sig i en varm (ibland framskottad och skrapade rutor) bil och bara slappna av på vägen till jobbet är rätt billigt för 10 spänn.
Men jag tar ingen månadsavgift, 10 spänn per resa om det är kontinuerligt åkande. Ibland är man ledig osv. Är det någon som bara saknar skjuts för dagen så är det inget att bråka om tycker jag.
delta_mats
2012-01-05, 20:53
+1 på allt Mental skriver i den här tråden. Att inte betala för sig när man åker med någon annan är helt förkastligt.
Haha. Sickna snålkukar i tråden. Jag har skjutsat folk till och från gym/jobb måånga gånger utan att ens fundera på att ta betalt. Vafan, att få någon kisshundring i månaden och framstå som en snåljåp?
Och mental, din kollega som skulle sparat fantasisummor på att åka med dig istället för att krångla med bussen valde det sistnämnda. Säger inte det tillräckligt?
Själv skulle jag, vid samma scenario, erbjudit mig att betala en rimlig summa varje månad. Exempelvis halva bensinkostnaden. Men om någon försöker ta betalt för skatt/ränta och andra sunk costs så skulle jag bli irriterad. Och förmodligen skulle jag bli irriterad om någon ville ta betalt direkt innan jag erbjudit mig att betala.
Tigerkotten
2012-01-05, 21:20
Ni får även komma ihåg att denna person som samåker, kanske även betalar en månadsavgift för buss/tbana kortet. Om han nu samåker så blir det dvs den avgiften + samåkningsavgiften.
delta_mats
2012-01-05, 21:24
Ni får även komma ihåg att denna person som samåker, kan även betala en månadsavgift för buss/tbana kortet. Om han nu samåker så blir det dvs den avgiften + samåkningsavgiften.
Jaha? Personen som äger bilen kör nog bil utöver jobbet och betalar bensinpengar till detta.
Haha. Sickna snålkukar i tråden. Jag har skjutsat folk till och från gym/jobb måånga gånger utan att ens fundera på att ta betalt. Vafan, att få någon kisshundring i månaden och framstå som en snåljåp?
Och mental, din kollega som skulle sparat fantasisummor på att åka med dig istället för att krångla med bussen valde det sistnämnda. Säger inte det tillräckligt?
Nej, han valde inte det sistnämda, jag tackade nej till hans erbjudande om "samåkning"
Som sagt, under studietiden var jag den enda i bekantskapskretsen som kostade på mig att ha bil, och jag har agerat gratischaffis massor av gånger utan knot. Men ska någon på regelbunden basis arbetspendla med mig så vill jag ha betalt.
Det är en jävla skillnad mellan lift till gym/jobb/ica en regnig dag, och att systematiskt utnyttja det i stället för att själv skaffa bil/betala för buss.
Skulle du jobbpendla med en polare dagligen utan att betala för dig så är det fan du som är en snålkuk.
Ni får även komma ihåg att denna person som samåker, kan även betala en månadsavgift för buss/tbana kortet. Om han nu samåker så blir det dvs den avgiften + samåkningsavgiften.
Precis. Man kan inte räkna in ett buss/sl/sj-kort och börja peka.
Som sagt, lån och värdeminskning är helt oberoende av den sträcka ni färdas. Särskilt samåkarens del.
Nej, han valde inte det sistnämda, jag tackade nej till hans erbjudande om "samåkning"
Som sagt, under studietiden var jag den enda i bekantskapskretsen som kostade på mig att ha bil, och jag har agerat gratischaffis massor av gånger utan knot. Men ska någon på regelbunden basis arbetspendla med mig så vill jag ha betalt.
Det är en jävla skillnad mellan lift till gym/jobb/ica en regnig dag, och att systematiskt utnyttja det i stället för att själv skaffa bil/betala för buss.
Skulle du jobbpendla med en polare dagligen utan att betala för dig så är det fan du som är en snålkuk.
Och efter det betraktade han förmodligen dig som en snål jävel. Om han inte redan gjorde det.
Jag har själv både bil och mc som jag lagt mycket pengar på. Och jag har tagit rejäla omvägar för att hämta polare till gymmet fem dagar i veckan eller till gemensamt jobb. Har aldrig ens funderat på att kräva pengar. Min bil är mitt problem som jag har ekonomiskt ansvar för. Samåkning använder jag inte som instrument för att sänka mina personliga kostnader.
Ska man samåka i längre perioder och det är låångt till arbetet så tycker jag att man betalar för sig. Men då är det halva bensinkostnaden plus möjligen en liiiten extrasumma som räknas. Allt annat är snålt trams.
Hade det varit min polare som haft bilen så hade jag skämts ögonen ur mig om jag inte betalt.
Jobbar man på samma arbetsplats och samåker så antingen turas man om, eller så delar man på bensinkostnaden.
Och efter det betraktade han förmodligen dig som en snål jävel. Om han inte redan gjorde det.
Jag har själv både bil och mc som jag lagt mycket pengar på. Och jag har tagit rejäla omvägar för att hämta polare till gymmet fem dagar i veckan eller till gemensamt jobb. Har aldrig ens funderat på att kräva pengar. Min bil är mitt problem som jag har ekonomiskt ansvar för. Samåkning använder jag inte som instrument för att sänka mina personliga kostnader.
Ska man samåka i längre perioder och det är låångt till arbetet så tycker jag att man betalar för sig. Men då är det halva bensinkostnaden plus möjligen en liiiten extrasumma som räknas. Allt annat är snålt trams.
Well, min kollega föreslog samåkning för han ville slippa busskostnaden, och den var på 1200kr enbart för sträckan mellan bostadsorten och arbetsorten. Att han tyckte att allt över 100kr var för mycket då jag ändå hade samma kostnad gjorde att jag tyckte han var en snålkuk, sen att han tycker samma om mig må vara hänt, jag skänkte honom en tanke ibland när jag åkte förbi busshållsplatsen.
delta_mats
2012-01-05, 22:02
Ni som är så givmilda och utan problem kör kompisar eller arbetskollegor till arbetet gratis. Skulle ni själv åka gratis 5 dagar i veckan till och från arbete utan att betala för er om det var ni själva som åkte med en kompis med dennes bil?
Jag skulle personligen känna mig riktigt sniken.
Ni som är så givmilda och utan problem kör kompisar eller arbetskollegor till arbetet gratis. Skulle ni själv åka gratis 5 dagar i veckan till och från arbete utan att betala för er om det var ni själva som åkte med en kompis med dennes bil?
Jag skulle personligen känna mig riktigt sniken.
Läs vad jag skrivit så ser du min åsikt.
Klart som fan att man gör en ekonomisk uppgörelse när det är frågan om samåkning till jobbet. Skulle aldrig komma på tanken att be någon kollega/kompis vara min personliga taxi år efter år utan att göra rätt för mig.
Samåkt mycket förr och det har absolut sina nackdelar, som t.ex. att man inte kan välja att dra tidigare/senare till jobbet hur som helst. Vill man dra hem tidigare så kan man inte heller göra det utan att det ska tas upp med tredje part. En samåkare jag hade ett tag hade jävulskt svårt att höra sin väckarklocka så när man stod där i tid, stressat för att hinna så ligger han och slaggar så att man måste ringa och väcka. Och sen vänta ytterligare 10-15 minuter "för han ska bara" och man vill inte vara taskig att dra.
Det där kör jag på samma sätt som jag gör med kompisar som vill sova på soffan. Har haft polare som börjat plugga på samma ort och som inte hittade bostad till kursstart. Självklart bor de gratis. Det blev runt en månad i bägge fallen och de erbjöd ju sig såklart att betala, men det blev ett nej.
Om någon däremot kom och frågade om de kunde bo hos mig i tre månader skulle jag förvänta mig någon form av hyra.
På samma sätt, om samåkningen planeras att vara konsekvent och långvarig så skulle jag förvänta mig betalt som förare.
Så vad är en rimlig summa? dela bensinkostnad rakt av? Bensin +mil? Det handlar inte om att man ska vara någon snålkuk och tjäna någon hundring hit eller dit. Utan att man helt enkelt betalar för sig när man får skjuts kontinuerligt till och från sin arbetsplats.
KaptenKnäsvag
2012-01-05, 23:13
Finns väldigt många dåliga kompisar i denna tråd.
Om ni har exakt samma nytta av det hela så bör ni också dela kostnaden rakt av anser jag.
Ingen poäng i att komma fram till att han ska betala och sen inte räkna fram vad som är fair.
Det finns väl allmänna rekommendationer, 25kr/mil(?) följ dem.
Vi säger så du.
...som inte vill betala för sig.
Det finns personer som inte har något samvete eller dålig uppfostran och därför inte reflekterar över att det utnyttjar sina vänner. Om någon av mina vänner har sämre ekonomi än mig så hjälper jag gärna till genom att bjuda på mat, bensin och liknande, ifall behovet finns.
Annars så lägger jag hellre pengarna på annat.
...som inte vill betala för sig.
Jag har inte sett någon som inte vill betala för sig.
Hade det varit min polare som haft bilen så hade jag skämts ögonen ur mig om jag inte betalt.
Jobbar man på samma arbetsplats och samåker så antingen turas man om, eller så delar man på bensinkostnaden.
Håller helt med. Sen behöver det inte vara milemeterrättvisa. Det brukar ordna sig i det långa loppet.
Om ni har exakt samma nytta av det hela så bör ni också dela kostnaden rakt av anser jag.
Ingen poäng i att komma fram till att han ska betala och sen inte räkna fram vad som är fair.
Det finns väl allmänna rekommendationer, 25kr/mil(?) följ dem.
Rekommendationer från vem? Ska man dela på 25 kr/mil eller ska varje passagerare betala det? Ja, jag är seriös, och frågan är befogad med tanke på hur uppe i det blå många verkar vara.
Det är intressant det här med kostnader för bil.
Kan dra en anekdot direkt från verkligheten, dock är det inte mannen som skriver posten som medverkar i exemplet.
Det här är historien om en pojke, vi kallar honom Magnus, och en flicka, vi kallar henne Linda.
Magnus och Linda jobbar på samma avdelning på ett Callcenter i en mindre norrländsk håla, de har jobbat lika länge och har samma lön. Nu slumpar det sig inte bättre än att de blir ett par, slår sina påsar ihop och blir sambos.
De skaffar gemensam lägenhet som ligger några mil från arbetet.
Magnus och Linda delar rättvist på de gemensamma kostnaderna som hyra, el, bredband, mat och hemförsäkring. De har dock inte helt gemensam ekonomi utan resterande pengar spenderar de som de vill, Magnus på Xboxspel och kläder; Linda på tobak, hårfärgning och några tidningsprenumerationer.
Nu var det ju så att Magnus hade en bil, som de gemensamt använde då båda har körkort. De åker tillsammans till och från arbetet, till matvaruaffären och på rena nöjesturer. Bilen är betald och klar, inga skulder på den. Men det kostar ju en slant att ha en bil rullandes.
Som tidigare då, skatt, försäkring, service, besiktning och bensin. Till en början stod Magnus för alla de kostnaderna själva, det var ju ändå hans bil. Men när det var dags för en större utgift, nya vinterdäck a 4000kr samtidigt som vägskatten på 1800kr skulle betalas så ansåg Magnus att Linda skulle betala hälften. (man har nämligen inte så vidare mycket pengar som callcenterjobbare)
Linda tyckte det var absurt, hon kunde tänka sig att stå för halva bensinkostnaden, inte mer, det var ju inte hennes bil.
Är det Absurt av Magnus att kräva sin älskade på en andel av även fasta kostnader för bilen, när båda har samma nytta av den, även när han äger bilen?
Jag var partisk då Magnus är min vän, så jag anser att Linda är en snyltande parasit. Hur ser ni andra på saken?
Gulligt. Används bilen helt och hållet gemensamt så delar man på kostnaderna. Plätt-lätt. Vad det har med samåkning att göra kan jag dock inte svara på.
Problemet i den här diskussionen tror jag (hoppas) är att vi tänker på olika typer av samåkning. När jag tänker samåkning så kommer det enbart ske tillsammans med "bra" typer som jag gärna har i min bil. Inte fullständigt främmande människor som bara råkar bo på ungefär samma ställe och dela arbetsplats. I det ena fallet bli det mer kamratligt där ena parten som råkar ha bil självmant bjuder till och föreslår samåkning. I det andra fallet blir det mer som en ren affärsuppgörelse.
Det senare är helt främmande för mig, men i det fallet är millimeterrättvisan mer begriplig.
Patriarch K
2012-01-06, 00:20
Du skulle väl antagligen åkt dit ändå och då hade du ju slitit på bilen och fått betala all bensin och sådant själv.
Jag tycker att 10:- per mil är ett rimligt pris för vänner. Fast om buss kostar 27 så känns väl 10-15:- ganska resonabelt. Minst 10:- i alla fall.
Självklart betalar man för sig om man regelbundet åker till jobbet, alternativt kör varannann vecka eller dylikt. Jag skulle aldrig gå med på att snålåka med någon regelbundet, jag skulle betala oavsett om det begärdes eller ej.
Och som så många andra har skrivit i denna tråd så är det skillnad på att regelbundet åka till jobbet och att åka ner en sväng till Ica och kräva betalning för det.
Betalningen ska minst vara halva bensinkostnaden, sen om du vill begära något för slitage är upp till dig.
Gulligt. Används bilen helt och hållet gemensamt så delar man på kostnaderna. Plätt-lätt. Vad det har med samåkning att göra kan jag dock inte svara på.
Problemet i den här diskussionen tror jag (hoppas) är att vi tänker på olika typer av samåkning. När jag tänker samåkning så kommer det enbart ske tillsammans med "bra" typer som jag gärna har i min bil. Inte fullständigt främmande människor som bara råkar bo på ungefär samma ställe och dela arbetsplats. I det ena fallet bli det mer kamratligt där ena parten som råkar ha bil självmant bjuder till och föreslår samåkning. I det andra fallet blir det mer som en ren affärsuppgörelse.
Det senare är helt främmande för mig, men i det fallet är millimeterrättvisan mer begriplig.
Tja, för min del är det ingen skillnad om det är min granne eller min sambo, min första bil jag ägde hade ett enda syfte, transport till och från arbetet på en annan ort, alla kostnader kring den var direkt relaterade till att åka till och från jobbet. Om någon vill samåka så får de dela hela kostnaden. På samma sätt som en sambo hade fått göra.
Jag är mer benägen att låta min sambo åka gratis, något mindre en polare och minst en random jobbarkompis.
Men när det gäller jobbpendling på regelbunden basis, så tycker jag rent personligen att alla inblandade bör bära lika stor del av bördan.
Nu pratar vi inte om enstaka resor nu och då, de bjuder nog alla på, utan 2 gånger dagligen, varje arbetsdag.
Att bara betala halva bensinkostnaden är inte rimligt i den typen av samåkning.
Tja, för min del är det ingen skillnad om det är min granne eller min sambo, min första bil jag ägde hade ett enda syfte, transport till och från arbetet på en annan ort, alla kostnader kring den var direkt relaterade till att åka till och från jobbet. Om någon vill samåka så får de dela hela kostnaden. På samma sätt som en sambo hade fått göra.
Jag är mer benägen att låta min sambo åka gratis, något mindre en polare och minst en random jobbarkompis.
Men när det gäller jobbpendling på regelbunden basis, så tycker jag rent personligen att alla inblandade bör bära lika stor del av bördan.
Nu pratar vi inte om enstaka resor nu och då, de bjuder nog alla på, utan 2 gånger dagligen, varje arbetsdag.
Att bara betala halva bensinkostnaden är inte rimligt i den typen av samåkning.
Då tycker vi olika. :)
Du skulle väl antagligen åkt dit ändå och då hade du ju slitit på bilen och fått betala all bensin och sådant själv.
Helt klart! och du hade haft liknande kostnader på din kant. Men för att samåkningen ska bli vettig så kräver det ju att det inte bara är en av oss som spar på det. Vi bör ju rimligen bära lika stor del av bördan om vi samåker?
Kan dra en anekdot direkt från verkligheten, dock är det inte mannen som skriver posten som medverkar i exemplet.
Det här är historien om en pojke, vi kallar honom Magnus, och en flicka, vi kallar henne Linda.
Magnus och Linda jobbar på samma avdelning på ett Callcenter i en mindre norrländsk håla, de har jobbat lika länge och har samma lön. Nu slumpar det sig inte bättre än att de blir ett par, slår sina påsar ihop och blir sambos.
Magnus och Linda delar rättvist på de gemensamma kostnaderna som hyra, el, bredband, mat och hemförsäkring. De har dock inte helt gemensam ekonomi utan resterande pengar spenderar de som de vill, Magnus på Xboxspel och kläder; Linda på tobak, hårfärgning och några tidningsprenumerationer.
Nu var det ju så att Magnus hade en bil, som de gemensamt använde då båda har körkort. De åker tillsammans till och från arbetet, till matvaruaffären och på rena nöjesturer. Bilen är betald och klar, inga skulder på den. Men det kostar ju en slant att ha en bil rullandes.
Som tidigare då, skatt, försäkring, service, besiktning och bensin. Till en början stod Magnus för alla de kostnaderna själva, det var ju ändå hans bil. Men när det var dags för en större utgift, nya vinterdäck a 4000kr samtidigt som vägskatten på 1800kr skulle betalas så ansåg Magnus att Linda skulle betala hälften. (man har nämligen inte så vidare mycket pengar som callcenterjobbare)
Linda tyckte det var absurt, hon kunde tänka sig att stå för halva bensinkostnaden, inte mer, det var ju inte hennes bil.
Är det Absurt av Magnus att kräva sin älskade på en andel av även fasta kostnader för bilen, när båda har samma nytta av den, även när han äger bilen?
Jag var partisk då Magnus är min vän, så jag anser att Linda är en snyltande parasit. Hur ser ni andra på saken?
Killen köpte bilen innan han träffade tjejen. Ergo: han hade fått betala för "värdeminskning", skatt, utebliven ränta och liknande kostnader oavsett. Och vinterdäcken är ju ändå en slags investering som, om de går skilda vägar, tjejen inte kommer att kunna skörda frukten av. Jag exemplifierar med en lika illa passande situation: om någon flyttar in sin respektives bostadsrätt, ska denne också betala för eventuell renovering?
Min flickvän har inget körkort, men har likväl blivit skjutsad jävligt mycket och vi har åkt på diverse långresor ihop. Jag har aldrig ens funderat över att kräva henne på en krona. Jag brukar dessutöver alltid betala bensinkostnaden. Nu har hon inte samma ekonomiska situation som jag men hon försöker att betala när hon kan, men man är inte mer än en människa. Och människor verkar ha svårt att förstå val och situationer som är till deras nackdel.
Själv betalar jag i princip allt som vi äger gemensamt. Allt ifrån försäkring till hyra (hon bor i min bostadsrätt), spotifykonto, bil, mc, all ny elektronik (jag har ganska omotiverat dyra preferenser vad gäller hifi och datorer), nästan all mat etc etc. Är hon en parasit för det? Näe, hon är min flickvän och jag har inget emot att betala om hon har sämre ekonomiskt utrymme än jag.
Är du gift har försörjningsansvar för din hustru eller make. Det säger väl en del om mentaliteten...
Jag tycker det är en sak att utföra en tjänst åt en kompis. Det är en helt annan sak att ha en kompis som utnyttjar§ en och då kanske det inte är en kompis som bör ha gratis skjuts.
I det här fallet var det ju bara en arbetskamrat. Jag skulle inte skjutsa en gratis. Jag skulle aldrig kräva betalning av någon kollega om dom åker med mig till en konferens eller liknande men jag har fått erbjudande om ersättning men tackat nej.
Sen går det att säga att det är inga extra kostnader för mig och den andra har inte samma förutsättningar då den inte har bil men det är ju dens prioritering. Han väljer väl att lägga dom pengarna på annat och då kanske han ska åka buss?
Killen köpte bilen innan han träffade tjejen. Ergo: han hade fått betala för "värdeminskning", skatt, utebliven ränta och liknande kostnader oavsett. Och vinterdäcken är ju ändå en slags investering som, om de går skilda vägar, tjejen inte kommer att kunna skörda frukten av. Jag exemplifierar med en lika illa passande situation: om någon flyttar in sin respektives bostadsrätt, ska denne också betala för eventuell renovering?
Min flickvän har inget körkort, men har likväl blivit skjutsad jävligt mycket och vi har åkt på diverse långresor ihop. Jag har aldrig ens funderat över att kräva henne på en krona. Jag brukar dessutöver alltid betala bensinkostnaden. Nu har hon inte samma ekonomiska situation som jag men hon försöker att betala när hon kan, men man är inte mer än en människa. Och människor verkar ha svårt att förstå val och situationer som är till deras nackdel.
Själv betalar jag i princip allt som vi äger gemensamt. Allt ifrån försäkring till hyra (hon bor i min bostadsrätt), spotifykonto, bil, mc, all ny elektronik (jag har ganska omotiverat dyra preferenser vad gäller hifi och datorer), nästan all mat etc etc. Är hon en parasit för det? Näe, hon är min flickvän och jag har inget emot att betala om hon har sämre ekonomiskt utrymme än jag.
Men om ni har samma ekonomiska utrymme? Då är hon en parasit om hon inte betalar för sig, anser jag. I mitt exempel så pratar vi inte ränta, värdeminskning mm utan bara rena kostnader för att hålla bilen i drift. En bil hon har lika mycket nytta av som honom. Jag anser då att man betalar lika mycket för den förmånen det innebär att ha bil.
Men om ni har samma ekonomiska utrymme? Då är hon en parasit om hon inte betalar för sig, anser jag. I mitt exempel så pratar vi inte ränta, värdeminskning mm utan bara rena kostnader för att hålla bilen i drift. En bil hon har lika mycket nytta av som honom. Jag anser då att man betalar lika mycket för den förmånen det innebär att ha bil.
Jo, jag förstår vad du menar och har viss förståelse för att man kan anamma en sådan filosofi. Men det framstår som väldigt småaktigt och löjligt eftersom det rör sig om väldigt små kostnader. Om de delar på matkostnaden så har säkert tjejen förlorat några kronor med tanke på att männen ofta äter betydligt mer. Eller de kanske har tre korgar i mataffären också? ;) Visst blir det lite fel när båda använder en bil men är det inte löjligare om hon ska betala honom ett enhetspris varje gång hon "utnyttjar fördelarna med bilden". Ett sånt förhållande är inte sunt och bygger inte på kärlek. En lycklig partner har ingenting emot att bjuda sin respektive...
Jag kan bara relatera till mig själv och även om jag hade tjänat väldigt mycket pengar på helt "rättvis" ekonomi så hade jag inte velat leva i ett sådant förhållande. Om man inte får valuta för sina investerade pengar så är det nog läge att byta partner snarare än att införa olika system för ett betalningssystem som fördelar pengarna exakt på kronan rättvist.
Hade jag varit Linda hade jag nekat bestämt. Jag tänker inte hjälpa till att utveckla värdet på en ägodel jag inte kommer få se röken av vid en eventuell bodelning om jag var i hennes sits. Att ens påpeka det av honom var djävligt sinnesslött. Jag hade i hennes fall berättat för min obegåvade partner att jag gärna betalt en annan utgift istället som vid ett uppbrott kommer mig till del. ( nu lät jag väldigt brysk, men med den ton du anlade i inlägget fångades jag med).
Det här gäller dock enbart i det fall jag ska tänka taktiskt, som många här verkar göra med div körkortskostnader m.m, i verkligheten tjaffsar jag inte om pengar och håller i övrigt i tråden faktiskt med hultman till stor del.
Rekommendationer från vem? Ska man dela på 25 kr/mil eller ska varje passagerare betala det? Ja, jag är seriös, och frågan är befogad med tanke på hur uppe i det blå många verkar vara.
Med allmänna rekommendationer så syftar jag på att det antagligen finns någon mer kunnig inom området som räknat ut vad det bör kosta. Det vore alltså bättre att se till det istället för vad en lekman tror.
Om vi är överens om att det är en affärsuppgörelse så utgår jag från följande.
Vad har personen i fråga att välja emellan?
Låt säga att det kostar mig 30kr/dag att resa med bilen och personen kan antingen åka med mig eller åka buss vilket kostar 60kr/dag. Det finns inga andra val.
Då tycker jag att en rättvis fördelning vore att personen betalar mig 30kr för att få åka med. Eftersom vi då båda sparar 30kr var genom denna deal.
Alltså drar vi båda lika stor nytt av dealen.
Så här brukar jag faktiskt resonera, är det galet tycker folk?
Hade jag varit Linda hade jag nekat bestämt. Jag tänker inte hjälpa till att utveckla värdet på en ägodel jag inte kommer få se röken av vid en eventuell bodelning om jag var i hennes sits. Att ens påpeka det av honom var djävligt sinnesslött. Jag hade i hennes fall berättat för min obegåvade partner att jag gärna betalt en annan utgift istället som vid ett uppbrott kommer mig till del. ( nu lät jag väldigt brysk, men med den ton du anlade i inlägget fångades jag med).
Det här gäller dock enbart i det fall jag ska tänka taktiskt, som många här verkar göra med div körkortskostnader m.m, i verkligheten tjaffsar jag inte om pengar och håller i övrigt i tråden faktiskt med hultman till stor del.
Då bör hon rimligen skaffa sig en egen bil då?
I exemplet, som är autentiskt, fick han lägga ca 1/3 av sin inkomst efter deras gemensamma utgifter, på den gemensamma bilen, som de nytjade lika mycket och var lika beroende av för sitt arbete.
Jag antar att den bästa lösningen då är att hon antingen 1 skaffar en egen bil, 2 köper in sig på halva bilens värde och att de delar på ev vinst vid bodelning eller 3, hon tar risken och hoppas att förhållandet håller och bidrar till det löpande underhållet av bilen.
Jag tycker det är fel när en får bära hela den fasta kostnaden på något båda nyttjar, när de har samma summa pengar efter gemensamma räkningar.
Med allmänna rekommendationer så syftar jag på att det antagligen finns någon mer kunnig inom området som räknat ut vad det bör kosta. Det vore alltså bättre att se till det istället för vad en lekman tror.
Om vi är överens om att det är en affärsuppgörelse så utgår jag från följande.
Vad har personen i fråga att välja emellan?
Låt säga att det kostar mig 30kr/dag att resa med bilen och personen kan antingen åka med mig eller åka buss vilket kostar 60kr/dag. Det finns inga andra val.
Då tycker jag att en rättvis fördelning vore att personen betalar mig 30kr för att få åka med. Eftersom vi då båda sparar 30kr var genom denna deal.
Alltså drar vi båda lika stor nytt av dealen.
Så här brukar jag faktiskt resonera, är det galet tycker folk?
Det handlar inte nödvändigtvis om alternativkostnader. Om det inte finns några bussförbindelser, ska du då istället använda taxikostnaden som referensvärde? Problemet är att alla "affärsuppgörelser" blir godtyckliga om de inte har någon substans. Som t.ex. den schablonkostnad om 25 kronor per mil du nämnde. Någonstans måste man inse att det heller inte är rimligt att tjäna pengar på sina egna mer eller mindre genomtänkta val. Ska dina medpassagerare betala mer om du har en Ferrari Enzo än om du har en skruttig Fiat (som får symbolisera de skrammelburkar som snåljåparna åker runt i)? Om ja, varför?
Jag skulle aldrig åka med någon som utstuderat försöker göra mitt följe till en god affär. Så gör man inte. Däremot har jag ingenting emot att erbjuda en viss summa, säg strax över halva bensinkostnaden, för denna möjlighet.
När vi diskuterar bilfärder så kommer jag osökt att tänka på en bekant som har en rätt spejsig japanare. Den ser ut att vara hämtad direkt ur Fast And The Furious-filmerna och går som ett spjut. Han var alltid ivrig att visa bilen för sina vänner och ta oss på en åktur. Men när vi hoppade in i bilen så styrde han alltid resan mot närmaste bensinmack där han tyckte att vi skulle få tanka upp en hundring för att finansiera åkturen. Gissa vad han fick för smeknamn...
Då bör hon rimligen skaffa sig en egen bil då?
I exemplet, som är autentiskt, fick han lägga ca 1/3 av sin inkomst efter deras gemensamma utgifter, på den gemensamma bilen, som de nytjade lika mycket och var lika beroende av för sitt arbete.
Jag antar att den bästa lösningen då är att hon antingen 1 skaffar en egen bil, 2 köper in sig på halva bilens värde och att de delar på ev vinst vid bodelning eller 3, hon tar risken och hoppas att förhållandet håller och bidrar till det löpande underhållet av bilen.
Jag tycker det är fel när en får bära hela den fasta kostnaden på något båda nyttjar, när de har samma summa pengar efter gemensamma räkningar.
Hur stor del av sin disponibla inkomst lade han på bilen innan de flyttade ihop? 50 %? Hur som helst så verkar han vara en jävla pajas som antingen tjänar för lite eller har en alldeles för dyr bil för sin ekonomi.
När vi diskuterar bilfärder så kommer jag osökt att tänka på en bekant som har en rätt spejsig japanare. Den ser ut att vara hämtad direkt ur Fast And The Furious-filmerna och går som ett spjut. Han var alltid ivrig att visa bilen för sina vänner och ta oss på en åktur. Men när vi hoppade in i bilen så styrde han alltid resan mot närmaste bensinmack där han tyckte att vi skulle få tanka upp en hundring för att finansiera åkturen. Gissa vad han fick för smeknamn...
Hahahah! Vilken skön lirare :D
Det handlar inte nödvändigtvis om alternativkostnader. Om det inte finns några bussförbindelser, ska du då istället använda taxikostnaden som referensvärde? Problemet är att alla "affärsuppgörelser" blir godtyckliga om de inte har någon substans. Som t.ex. den schablonkostnad om 25 kronor per mil du nämnde. Någonstans måste man inse att det heller inte är rimligt att tjäna pengar på sina egna mer eller mindre genomtänkta val. Ska dina medpassagerare betala mer om du har en Ferrari Enzo än om du har en skruttig Fiat (som får symbolisera de skrammelburkar som snåljåparna åker runt i)? Om ja, varför?
Jag skulle aldrig åka med någon som utstuderat försöker göra mitt följe till en god affär. Så gör man inte. Däremot har jag ingenting emot att erbjuda en viss summa, säg strax över halva bensinkostnaden, för denna möjlighet.
Jag skrev som jag gjorde för att jag tycker att det är viktigt att alla vet vad som diskuteras ifall man ska kunna hålla en saklig diskussion.
Det har hänt i perioder att jag har varit den enda som kör i kompisgänget, då ser alla det som en självklarhet att vi delar på bensinkostnaden. Så tycker jag att det ska vara, vänner emellan.
Men om det är en affärsuppgörelse som uppstår pga att någon har ett behov av en tjänst jag kan tillhandahålla, då är det ju ganska rimligt att vi båda ska tjäna på det. Om inte jag tjänar något på det så vore det ju välgörenhet och ifall inte han tjänar något på det så hade han knappast vilja åka med.
Hur stor del av sin disponibla inkomst lade han på bilen innan de flyttade ihop? 50 %? Hur som helst så verkar han vara en jävla pajas som antingen tjänar för lite eller har en alldeles för dyr bil för sin ekonomi.
Jag jobbade på samma ställe, man hade ut ca 11 efter skatt. Hyra på 3 mat och div övrigt på kanske 4-5 till. Det är en pissig branch, men varför skall han betala hela den kostnaden bara för att de båda tjänar dåligt? Jag fattar inte det argumentet?
Jag skrev som jag gjorde för att jag tycker att det är viktigt att alla vet vad som diskuteras ifall man ska kunna hålla en saklig diskussion.
Det har hänt i perioder att jag har varit den enda som kör i kompisgänget, då ser alla det som en självklarhet att vi delar på bensinkostnaden. Så tycker jag att det ska vara, vänner emellan.
Men om det är en affärsuppgörelse som uppstår pga att någon har ett behov av en tjänst jag kan tillhandahålla, då är det ju ganska rimligt att vi båda ska tjäna på det. Om inte jag tjänar något på det så vore det ju välgörenhet och ifall inte han tjänar något på det så hade han knappast vilja åka med.
Så, för att svara på min fråga, hur tycker du att man ska göra i mitt exempel? Är det bensinkostnad (som är en konkret variabel) eller något slags irrelevant milpris för bilen x som ska användas?
Apropå din text så håller jag med till fullo. Även om jag själv inte kan minnas många situationer där jag betalat eller fått pengar för bilresor under 30-40 mil. Men nu lider varken jag eller mina vänner av några sociala svårigheter heller...
Patriarch K
2012-01-06, 02:02
Helt klart! och du hade haft liknande kostnader på din kant. Men för att samåkningen ska bli vettig så kräver det ju att det inte bara är en av oss som spar på det. Vi bör ju rimligen bära lika stor del av bördan om vi samåker?
Det är där jag tycker det börjar bli jobbigt att tänka ut hur situationen ska lösas för som sagt så skulle personen åka även utan dig. Nu åker ju en extra person med och reducerar kostnaden en aning för föraren vilket är WIN WIN då han som åker med slipper betala bussen och föraren får lite billigare pris överlag.
Fast samtidigt vill man väl att man ska dela på priset eftersom föraren var så snäll och körde, eller så låter man vännen få det billigare för att han är en så snäll vän.
Det beror nog helt enkelt på vem som sitter i bilen. Jag hade tagit halva priset om det var en random och det billigare alternativet för en god vän tror jag.
Jag jobbade på samma ställe, man hade ut ca 11 efter skatt. Hyra på 3 mat och div övrigt på kanske 4-5 till. Det är en pissig branch, men varför skall han betala hela den kostnaden bara för att de båda tjänar dåligt? Jag fattar inte det argumentet?
Hon har inte valt att köpa bil men när den väl finns så är det bara fånigt att tjafsa om vem som får använda den. Om han nu lider ekonomiskt av att äga den så får han väl sälja hälften till henne eller sälja hela bilen så hon förstår vad hon missar? Jag har köpt knivar, kastruller, bestick och porslin för, ptja, 50-60 lax. Har jag rätt att ta ut en avgift för slitage, förlorade ränteinkomster och andra faktorer som med fördel kan jämföras med given situation? Och ska jag kräva att flickvännen betalar hälften när kyl/frys/häll/ugn går sönder och byts ut?
Så, för att svara på min fråga, hur tycker du att man ska göra i mitt exempel? Är det bensinkostnad (som är en konkret variabel) eller något slags irrelevant milpris för bilen x som ska användas?
Apropå din text så håller jag med till fullo. Även om jag själv inte kan minnas många situationer där jag betalat eller fått pengar för bilresor under 30-40 mil. Men nu lider varken jag eller mina vänner av några sociala svårigheter heller...
Nu blir jag osäker på om du fortfarande syftar på hur mycket jag anser är rimligt per mil. Eller om det är något annat du har i åtanke.
Bensinen 50/50 är mitt svar i dagsläget, men det har att göra med att jag har "god" ekonomi.
Ifall jag hade mer knaper ekonomi och bilen var en stor oundviklig utgift jag hade för att kunna jobba. Då hade jag nog försökte uppskatta driftkostnaden.
Jag anser inte att någon ska behöva betala mer om jag kör en dyr bil, men alla bilar kräver en viss underhållning baserat på hur mycket man använder dem.
Så 50% av bensinen + ett par kronor/mil vore väl ganska rättvist.
Huvudsaken är att alla inblandade känner sig nöjda :)
mangemani
2012-01-06, 08:25
då jag åkte till och från jobbet med syrrans man då jag jobbade på samma jobb som honom, så fick jag betala 20 kr i veckan.
enligt honom så var mängden pengar inte så viktiga, det var mest att man skulle betala en symbolisk summa, göra rätt för sig då han skjutsade.
vet att jag kom väldigt billigt undan, men säger han 20 spänn i veckan, så betalar man 20 spänn i veckan.
Well, min kollega föreslog samåkning för han ville slippa busskostnaden, och den var på 1200kr enbart för sträckan mellan bostadsorten och arbetsorten. Att han tyckte att allt över 100kr var för mycket då jag ändå hade samma kostnad gjorde att jag tyckte han var en snålkuk, sen att han tycker samma om mig må vara hänt, jag skänkte honom en tanke ibland när jag åkte förbi busshållsplatsen.
Helt rätt. Det är ju din kollega som är en mupp, helt enkelt.
Hade jag varit Linda hade jag nekat bestämt. Jag tänker inte hjälpa till att utveckla värdet på en ägodel jag inte kommer få se röken av vid en eventuell bodelning om jag var i hennes sits.
Fast hon verkar inte tveka en sekund att sänka värdet på bilen genom att regelbundet använd den?
apropå tråden så sa någon något bra. I det här fallet precis som i Mentals fall så handlar det inte om att vara schysst mot en kompis utan att tillhandahålla en tjänst till en arbetskollega. Han säljer helt enkelt en tjänst och den är inte gratis. Lika lite som det är att åka buss.
Fast hon verkar inte tveka en sekund att sänka värdet på bilen genom att regelbundet använd den?
apropå tråden så sa någon något bra. I det här fallet precis som i Mentals fall så handlar det inte om att vara schysst mot en kompis utan att tillhandahålla en tjänst till en arbetskollega. Han säljer helt enkelt en tjänst och den är inte gratis. Lika lite som det är att åka buss.
Jag förstår faktiskt inte varför det skulle räknas emot henne. Det skulle i sådana fall kunna omfattas att gälla samtliga övriga ägodelar som t.ex. hushållsgeråd också. Det är knappast så att jag begär slitagekostnad då min sambo använder mitt porslin eller övrigt husgeråd. Befängd attityd att det enbart skall gälla en ägodel i form av fortskaffningsmedel,
Han får väl helt enkelt föreslå att hon betalar något annat gemensamt som de beslutar skall tillfalla henne vid en eventuell separation eventuellt sälja åbäket och föreslå att de köper nästa bil tillsammans om det är så otroligt viktigt för honom.
Kommer det då fram att hon klarar sig utmärkt utan bil och hellre åker buss än köper en ny och han inte klarar sig utan bil får han helt enkelt bita i det sura äpplet. Klart att man nyttjar något som sambon har om man får trots att man själv kanske inte hade köpt det. Vill han verkligen inte att hon använder den om hon inte betalar skatter och slitage får han väl säga det till henne.
Sant, men folk använder olika beräkningsmetoder och det är väl fråga om vilken standard som har mest meriter. Någonstans där blev det en fråga om personlig moral.
Mental får självklart uppge vilket pris han vill men att gnälla och säga att folk är dumma som inte accepterar priset är bara dumt.Lika lite som Mental behöver ge ett anbud måste den eventuella köparen av tjänsten acceptera hans anbud. Om Mental hade luskat lite kring varför hans arbetskamrat vägrat betala det av han uppsatta priset hade han kanske fått reda på varför arbetskamraten ansett hans uträknade pris var för högt. Visst, det kanske blir billigare för dem än andra färdmedel men att acceptera samåkning för med sig en hel del andra problem. Själv hade jag aldrig accepterat samåkning och särskilt inte till det pris Mental nämner. Om man ser det ur Mentals kompis synvinkel kan det finnas flera skäl till att åka buss hellre än betala Mental mer än hälften v busskortskostnaden. T.ex.
1. Busskort gäller för oändligt många turer under en begränsad period medan samåkning gäller T&R till jobbet.
2. Bussen går på fler tider.
3. Blir busschaufören sjuk kallas ersättare in, det är knappast fallet med en samåkare.
4. Man slipper vara social och trevlig hela tiden mot en människa med risk för att man annars får väldigt obehagliga jobbresor.
5 Man hamnar i ett beroendeförhållande till sin arbetskamrat.
De här skälen är alla legitima skäl som kan ses som motskäl till de Mental ställde upp och som påverkar attraktiviteten i hans erbjudande.
Jag hade med all sannolikhet delat på alla bilens kostnader. Använder jag bilen så är jag också med och delar på kostnaden för att ha den rullandes.
Mental angav väl aldrig något pris eller kommer jag ihåg fel? Kollegan var beredd att betala en hundring i månaden.
Vad jag förstod så blev inte heller Mental upprörd utan åker gärna själv. Det var ju kollegan som ville åka med.
Det inträffar ofta i livet att jag skulle vilja ha något men inte tycker priset är värt det och därför avstår. Men det är sällan jag går omkring och gormar över att det är en sniken prissättning som försöker snuva mig på mina pengar på ett orättvist sätt.
Fallet med kollegan som ville åka med för en hundring i månaden, jämfört med 1200:- med buss, det är ju inget annat än ren jävla snikenhet, han försöker utnyttja Mental helt enkelt. Ska en sådan situation vara ok så får det vara en nära vän som lider av svåra ekonomiska problem för tillfället, allt annat är ju ren och skär snålhet.
Såhär hade jag gjort om jag var den som körde. Hade jag gillat personen och uppskattat den personens sällskap hade jag skjutsat och ej tagit betalt för det. Annars hade jag kört själv och lyssnat på P1 istället. Jag hade inte orkat ha med en annan person i bilen varje dag för att par 100 lappar om det inte var så att jag gillade personen.
Såhär hade jag gjort om jag var den som körde. Hade jag gillat personen och uppskattat den personens sällskap hade jag skjutsat och ej tagit betalt för det. Annars hade jag kört själv och lyssnat på P1 istället. Jag hade inte orkat ha med en annan person i bilen varje dag för att par 100 lappar om det inte var så att jag gillade personen.
+1
Har 2 personer som jag själv skjutsar fram och tillbaka till jobbet när vi har liknande tider. Båda gillar jag väldigt mycket och blir glad när jag får sällskap av dem, kan nästan bli besviken om våra tider inte sammanfaller. Inte krävt några pengar, däremot har jag blivit påtvingad pengar av dem då de själva vill bidra med soppapengar.
Hade det däremot varit en sits där jag själv hellre sitter ensam i bilen än att skjutsa en person som inte tillför mig något, inte är nått givande sällskap hade jag nog begärt pengar (i hopp dock om att personen ifråga då tackat nej till skjuts).
Plusett!
Det känns som mer besvär än vad man vinner om det inte är en person man tycker om.
Sedan får jag väl säga att jag inte vet mycket om situationen mental beskriver, om jag varit i mentals situation kanske jag också tyckt min arbetskollega var dum i huvudet. Jag hade nog dock aldrig samåkt med en arbetskollega om jag kunnat undvika det. Att arbetskamraten föreslår samåkning men sedan avstår pga priset men ankare mental snål är dock väldigt fjantigt, mental får självklart bestämma pris. Nu gled dock frågan över på olika prissättningar.
Jag kan köpa resonemanget att jämföra slitage på bil med något annat i hushållet men om man ska vara ärlig vad i hemmet skulle kunna komma upp i samma månadskostnader som bilen medför i slitage, försäkring osv särskilt om man nu bor i en hyresrätt?
Så jag anser att sambon borde vara med och betala lite av månadskostnaderna på bilen. Sen kan jag hålla med om att betala hälften av hjulen inte är riktigt rätt om de inte är tillsammans tills det är dags att köpa nya hjul. Kanske borde kunna räkna ut på ett ungefär hur mycket hon använder bilen, slitagekostnad/mil och därefter får hon en klumpsumma att betala för slitage varje månad.
Sen är det självklart att det spelar in hur mycket vardera part tjänar. Men i fallet mental pratade om anser jag detta är rätt.
Jag hade med all sannolikhet delat på alla bilens kostnader. Använder jag bilen så är jag också med och delar på kostnaden för att ha den rullandes.
Mental angav väl aldrig något pris eller kommer jag ihåg fel? Kollegan var beredd att betala en hundring i månaden.
Det hade jag också gjort om min sambo haft bil. Jag hade däremot aldrig rått någon att göra det.
Jag måste säga att jag tycker att frågan blir en helt annan om den skall gälla ett samboförhållande än om den skall gälla samåkning med bekant/arbetskamrat. Mantus hårddrar, men han har helt rätt när han pekar på problemet med att "stora" saker (bil, stereoanläggning, TV etc.) ägs främst på ena sidan i ett förhållande. När förhållandet spricker och man skall dela upp saker, alternativt när den ena dör.
MasterChief
2012-01-07, 12:10
När jag samåkte med en kollega i hans bil under en tid så betalade jag givetvis all bensin. Allt annat är pinsamt snålt.
Pepparkakssmurfen
2012-01-07, 14:25
Vad gäller sambo/bil-frågan så skulle jag säga: sälj bilen och köp en ny bil tillsammans.
Jag skulle nog inte kräva betalning men däremot är det snikstämpel på att inte erbjuda något i ersättning. T.ex att om man fått skjuts en höst eller nått ge en schysst flaska wirre eller dyl. i "julklapp" till han som agerar chafför.
Jag körde 2st kollegor under cirka 6månaders tid.
Deras hus låg precis efter vägen, ingen omväg för mig och dom slapp åka sina 5mil tor. Inga problem för mig, det var jag som föreslog att dom fick åka med om dom ville.
Jag hade inga tankar på att ta emot några bensinpengar eller liknande, men ändå så kändes det jävligt snålt att det aldrig kom på tal!
Deras hus låg precis efter vägen, ingen omväg för mig och dom slapp åka sina 5mil tor. Inga problem för mig, det var jag som föreslog att dom fick åka med om dom ville.
Jag hade inga tankar på att ta emot några bensinpengar eller liknande, men ändå så kändes det jävligt snålt att det aldrig kom på tal!
Som åkande tycker jag att man skall erbjuda sig. Även om jag inte skulle ta emot så kan man göra det tycker jag. Tycker det hör lite till det sociala spelet.
Jag förstår dig. Tycker heller inte att man ska behöva kräva på pengar i detta scenariot om man inte vill (men helt klart få lov att göra). Det borde vara etikett att som medåkare under så lång tid att erbjuda sig att ge ersättning för tjänsten.
Om man sen i andra sammanhang dessutom skryter om hur mycket pengar man sparar in och att det kostar för mycket att ha bil och att folk i allmänhet har ett för kapitalistiskt leverne. Ja då kan skita sig i näven :P
Dennis93
2012-01-07, 16:09
Håller med hultman lite här, att börja sitta och räkna på slitage och grejjer känns bara snålt. Men sen tycker jag självklart att den som åker med ska betala för sig. Om man samåker varje dag känns det riktigt snålt att inte ens erbjuda sig, speciellt om man bara är arbetar på samma ställe.
Jag fick körkort ganska tidigt i kompiskretsen så jag och en av mina bästa polare har åkt jävligt mycket bil (nu betalar jag inte skatt, försäkring osv. lånar av farsan) och jag har blåst mycket pengar på bensinen om man tittar på min obefintliga studentbudget ;) Men ofta när man svänger in på bensinstationen så erbjuder han sig att betala, självklart får han inte det då jag tycker det är kul att han är med. Men det är liksom tanken att han frågar som räknas.
Det är lite samma sak som nu när jag får låna farsans bil då han har en annan bil till jobbet så tankar jag självklart upp bilen när jag åkt mycket, skulle ju liksom kännas fel att han lånar ut bilen och jag åker upp all bensin och lämnar tillbaka. Även fast han är min far och han tjänar massa mer pengar än mig och skulle säkert inte klaga över att tanka, så är det för mig en principsak att man inte gör så.
Har för mig att man räknar på en 10% ökning av kostnaderna per passagerare.
Milersättning uträknad av staten är 18,50.
10% av 18,50 är 1,85kr per mil.
2.2 mil x 1,85 = 4,07kr per dag
4,07kr per dag x 224 arbetsdagar per år = 911,68kr
gånger cirka 40 år innan pension = 36467kr engångsumma skulle jag kräva
då har du inte heller lagt på något för mödan, då får du räkna ut hur mycket din minuttid är värd :)
Som åkande hade man självklart erbjudit sig att betala. Om man fick tvärnej till betalning hade personen självklart haft en riktigt fin julklapp att vänta sig (+ 2000kr eller över beroende på körsträcka hade varit en självklarhet) för allt besvär samt fått all hjälp i världen med andra saker han kan tänkas behöva. Tjänster och gentjänster som man säger.
shut teh face
2012-01-07, 19:51
Det är så jävla värt att åka med någon jämfört med att äckla med kollektivtrafik så jag hade gärna betalat all bensin om det så bads av mig. Men om man gillar sällskapet så kunde de få åka gratis med mig, men då förväntar man ju sig kanske något som en whiskyflaska på nyår. :D
Jag bodde hos en kollega i ett halvår förut, han fick 4000 kr i månaden för ett rum men jag frågade aldrig honom om jag skulle hjälpa till med bensinen, det ångrar jag lite nu. Det är lätt att förvänta sig saker och ting här i världen.
Snyltare. Antagligen ska hon också stå för kostnaderna speciellt när dom har ett förhållande tillsammans och lönen är lika.
Jo, jag förstår vad du menar och har viss förståelse för att man kan anamma en sådan filosofi. Men det framstår som väldigt småaktigt och löjligt eftersom det rör sig om väldigt små kostnader. Om de delar på matkostnaden så har säkert tjejen förlorat några kronor med tanke på att männen ofta äter betydligt mer. Eller de kanske har tre korgar i mataffären också? ;) Visst blir det lite fel när båda använder en bil men är det inte löjligare om hon ska betala honom ett enhetspris varje gång hon "utnyttjar fördelarna med bilden". Ett sånt förhållande är inte sunt och bygger inte på kärlek. En lycklig partner har ingenting emot att bjuda sin respektive...
Jag kan bara relatera till mig själv och även om jag hade tjänat väldigt mycket pengar på helt "rättvis" ekonomi så hade jag inte velat leva i ett sådant förhållande. Om man inte får valuta för sina investerade pengar så är det nog läge att byta partner snarare än att införa olika system för ett betalningssystem som fördelar pengarna exakt på kronan rättvist.
Fruktansvärt bra skrivet. Gillar verkligen sättet du tänker på. Kan man vara schysst mot nån man bryr sig om ser jag ingen som helst anledning att inte vara det. Jag hade fasen skämts ihjäl om jag begärde att en kompis/flickvän skulle betala för slitage... då är man verkligen en snålkuk på riktigt
Verkar förresten som att många känner sig totalt utnyttjade om en kompis åker med i bilen. Märkligt. Så hade jag personligen aldrig känt iaf
Ni som tycker att "polaren" borde få åka gratis för att man ändå skulle köra sträckan resonerar ju lite galet. Hur är det rättvist att en av personerna får stå för 100% av kostnaderna medan den andra personen inte behöver betala ett smack. Då tycker jag att man kan sälja sin bil och helt enkelt be sin "polare" att köpa en bil och skjutsa dig efter ett tag. Det låter väl rättvist? Själv skulle jag aldrig parasitera på mina vänner utan gladeligen betala bensin+slitage+lite extra för att jag slipper ta buss.
Verkar förresten som att många känner sig totalt utnyttjade om en kompis åker med i bilen. Märkligt. Så hade jag personligen aldrig känt iaf
Jag uppfattar inte som dom flesta känner så utan tycker det är ok. Däremot om någon dagligen ska åka med och särskilt om det inte är en kompis utan en kollega.
mangemani
2012-01-08, 13:08
på mitt förra jobb så var det en kille som var upp till öronen kåt i en tjej som jobbade där.
han smörade genom att köpa blommor, mobiler och tom skjutsa henne varje dag(i 2½ års tid), till och från jobbet i hopp om att hon skulle "bjuda till" lite.
men han fick ingenting för det och sen fick han sluta på jobbet.
snopet;)
Jag uppfattar inte som dom flesta känner så utan tycker det är ok. Däremot om någon dagligen ska åka med och särskilt om det inte är en kompis utan en kollega.
Jag menade naturligtvis även om det är dagligen eftersom det är vad tråden handlar om. Jag tycker det är självklart att man även i egenskap av den som får skjuts, är schysst tillbaka och erbjuder att betala för sig genom att ta halva bensinkostnaden eller liknande dock. Man ska vara schysst åt båda hållen. Men jag personligen hade aldrig begärt kompensation för slitage och allt annat möjligt som vissa andra här skulle tycka var helt rimligt. Det är fortfarande ens egna bil. Det ändras inte bara för att man släpper in en kompis i bilen och får ha det trevligt på väg till och från jobbet. Tycker det är extremt snålt att kräva en kompis på nåt sånt när det förmodligen tom är trevligare att ha med honom än att inte ha det
Som någon skrev tidigare i tråden, ogillar man/känner man inte personen låter man inte vederbörande åka med. Gillar man personen ser jag liksom ingen mening att vara så anal i att få till en deal som man tjänar pengar på. Sålänge kompisen erbjuder sig att betala, och visar att han inte tar det för givet, så är det bra så
på mitt förra jobb så var det en kille som var upp till öronen kåt i en tjej som jobbade där.
han smörade genom att köpa blommor, mobiler och tom skjutsa henne varje dag(i 2½ års tid), till och från jobbet i hopp om att hon skulle "bjuda till" lite.
men han fick ingenting för det och sen fick han sluta på jobbet.
snopet;)
Vem fasen köper mobiler till någon de inte har ett seriöst förhållande med? :D
Vem köper en mobil till någon man har ett seriöst förhållande med?
Vem köper en mobil till någon man har ett seriöst förhållande med?
Jag hade lätt gjort det.
Jag hade lätt gjort det.
Varför?
En födelsedagspresent eller julklapp är väl normalt men hallå.
Ska tjejer tjata om jämställda löner kan dom köpa sin egen skit.
Varför?
En födelsedagspresent eller julklapp är väl normalt men hallå.
Ska tjejer tjata om jämställda löner kan dom köpa sin egen skit.
Köpte en laptop till min förra tjej, för att hennes gick sönder och jag hade råd med en. Kul att överraska den man tycker om ibland, behöver inte vara mer komplicerat än så.
mangemani
2012-01-08, 19:02
Vem fasen köper mobiler till någon de inte har ett seriöst förhållande med? :D
han:)
allt i sexets namn(ja, han fick ju inget, men ändå);)
var inget billigt skräp heller, utan det var en utav de nyaste modellerna som fanns då, om inte minnet sviker mig nu så pungade han ut 3500 för den.
grymt besviken blev han iaf, han hade åtminstånde räknat med en puss från henne:P
Dom flesta säger att dom skulle erbjuda sig att betala om de fick åka med en kompis regelbundet till jobbet. Samtidigt säger många av dom att man är sniken som tycker att den som åker med borde betala.
Jag förstår att ni menar att det är den som åker med som ska erbjuda sig och inte den som kör som ska fråga. Men om kompisen inte erbjuder sig vem är det då som är den dåliga kompisen? Enligt ert resonemang är det den som tycker att han bör få pengar. Men ni anser att ni själva bör betala?
Dom flesta säger att dom skulle erbjuda sig att betala om de fick åka med en kompis regelbundet till jobbet. Samtidigt säger många av dom att man är sniken som tycker att den som åker med borde betala.
Jag förstår att ni menar att det är den som åker med som ska erbjuda sig och inte den som kör som ska fråga. Men om kompisen inte erbjuder sig vem är det då som är den dåliga kompisen? Enligt ert resonemang är det den som tycker att han bör få pengar. Men ni anser att ni själva bör betala?
Ja så enkelt är det... Får man åka med så ska man betala för sig, man ska inte behöva kräva betalning!
Ja så enkelt är det... Får man åka med så ska man betala för sig, man ska inte behöva kräva betalning!
frågan var ju vem som är en bra resp dålig kompis.
Nu pratar du kompisar så då släpper vi affärsuppgörelserna.
Erbjuder man sig inte att betala öht. så har man gjort bort sig. Erbjuder man en struntsumma likaså. Ett rimligt bud, kompisar emellan, är halva bensinkostanden. Måste han som skjutsar fråga efter pengar så är han en dålig kompis först när han begär att de ska dela lika på omkostnaderna. Det krävs också att det är personen med bilen som erbjuder sig att skjutsa samt att det är främst av ren hygglighet snarare än ekonomisk vinning som förslaget läggs fram.
Den dåliga kompisen är den som förväntar sig att få åka dag ut och dag in utan att betala / göra rätt för sig.
Muscleinvest
2012-01-08, 21:01
Jag var så pass schysst att jag först fixade jobb åt en polare, samt lämna å hämta han från och till jobbet vilket innebar en dubbelt så lång resväg för min del än normalt.
Första månaderna skjutsade jag honom med glädje eftersom att jag visste att han inte hade jobbat på ett tag å således var pank.
Men efter ett halvår eller så helt utan ett enda öre eller erbjudande att bjuda på lunch eller nåt så började jag komma med ursäkter för att slippa köra honom.
Om han hade erbjudit mig nåt vet jag inte ens om jag skulle ta emot det men när man inte ens har vett nog att fråga så kan man dra åt ******* tanken att fråga efter pengar från en kompis skulle aldrig slå mig heller!
f.ö är vi inte kompisar längre
Som tur är har man ett gäng andra polare som man har vettig relation med. där man både ger å tar utan att räkna ören. ibland bjuder den ena på ölen å den andra helgen tvärtom, hur många som gått åt skiter man i sålänge det känns hyfsat fair.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.