handdator

Visa fullständig version : Vad är det bästa brödet samt pålägg för viktnedgång?

Deanmartin
2012-01-03, 20:09
Har kollat runt lite på hårt bröd som uppenbarligen är bäst och vilken av de olika som är bäst, men lyckas inte riktigt komma fram till något.

Samma med pålägg. Ägg kör jag mycket med nu, men jag behöver variation. Leverpastej och gurka gillar jag, men det verkar inte vara det bästa alternativet. Jag äter bara mackor på kvällen när jag börjar bli lite småhungrig då jag käkar middag runt 17-18 tiden och lägger mig vid 01-02. Behöver något att äta innan jag lägger mig annars kurrar bara magen för jävligt.

Alltså vad skulle ni kombinera för bröd och pålägg om ni ville göra en så kalorisnål macka som möjligt?

Nutrid
2012-01-03, 20:23
Jag skulle inte käka bröd överhuvudtaget om mitt mål var viktnedgång.

Men en brödsort jag kör på är i alla fall fazers rågkusar.

stridis
2012-01-03, 20:28
Riven morot.:naughty:

vicarious
2012-01-03, 20:34
Jag skulle inte käka bröd överhuvudtaget om mitt mål var viktnedgång.

+1. Men visst kan man äta bröd och ändå gå ner i vikt. För viktnedgången spelar det ingen roll om du äter 300 kcal vit franska eller 300 kcal mörkt rågbröd. Det är ändå 300 kcal.

Ät det bröd du tycker är gott men se till att ändå hamna på kaloriunderskott så kommer du gå ner i vikt.

Sniggel
2012-01-03, 23:17
Euroshoppers rågbröd på 200 kcal/100g är rätt ok. De är väldigt goda fast jag hade förväntat mig mer mättnad faktiskt. Men det är svårt att bli mätt på bröd nästan oavsett sort. Det är pålägget som ger tillfredsställelsen imo.

Och apropå pålägg så är ägg en höjdare när det gäller mättnad (och smak!). Mager ost kan också vara något, proteinrikt om inte annat!

Såg nu att du tröttnat på ägg. Tycker helt klart att du kan köra på mager ost (10 eller 17%). Visst går det att göra mer kalorisnålt men man ska inte underskatta vissa matkombinationer för mättnad och tillfredställelse.

En skiva (euroshopper) rågbröd är väl på 62 g om jag inte minns fel (125 kcal - 5g protein kanske?). Lägg på 6 skivor ost (60g - 140 kcal om 17% - 14g protein) och du har en god macka på 265 kcal och ca 19g protein. Om 10%-ig ost väljs sänks kalorimängden ytterligare förstås.
Ja och en tjock skiva tomat kan man förstås lägga på utan att räkna det som kalorier, för det är det knappast.

Opher
2012-01-04, 01:06
Jag äter inte bröd, men jag har sett lågkolhydratsbröd ute i butikshyllorna. Tror såna har 20g protein/100g. Carbzone's Lowcarb eller NyStart!

astrodog
2012-01-04, 01:14
Polarkraft extrem är väl också rätt så lågkalorikt.

Librish
2012-01-04, 01:16
Knäckebröd är skitgott! Lägg på lite keso så har du en fin nattmacka.

Camgbg
2012-01-04, 01:52
knäckebröd är skitgott! Lägg på lite keso så har du en fin nattmacka.

+1

WHITEFOLKS
2012-01-04, 02:19
Det brödet du äter minst antal kcal av.

Kischen
2012-01-04, 09:05
Ät det bröd du gillar. Hur du än gör så måste du äta mindre kalorier än vad din kropp gör av med för att gå ner i vikt.

Pepz
2012-01-04, 09:26
eftersom vitt bröd väger extremt mycket mindre än ett riktigt grovt bröd så blir det ju mer kalorisnålt per macka.....................

bollio
2012-01-04, 10:04
Bröd som innehåller mer fibrer och protein mättar antagligen mer.

Pålägget är viktigast. Ta det lugnt med smöret och kör ex. ägg som pålägg.

Wessen
2012-01-05, 13:26
+1. Men visst kan man äta bröd och ändå gå ner i vikt. För viktnedgången spelar det ingen roll om du äter 300 kcal vit franska eller 300 kcal mörkt rågbröd. Det är ändå 300 kcal.

Ät det bröd du tycker är gott men se till att ändå hamna på kaloriunderskott så kommer du gå ner i vikt.

Man är väl mätt längre på ett rågbröd och därför gör det väl skillnad?

Wessen
2012-01-05, 13:27
Jag föredrar keso som pålägg och då behövs inget smör!

vicarious
2012-01-05, 13:28
Man är väl mätt längre på ett rågbröd och därför gör det väl skillnad?

Är man? Jag vet inte. Det är nog olika. Jag blir inte särskilt mätt på bröd oavsett vad det är för sort.

Personligen tycker jag inte bröd bör ingå i en dietkost överhuvudtaget. Finns betydligt bättre kolhydratskällor :)

Bjern
2012-01-05, 13:31
Personligen tycker jag inte bröd bör ingå i en dietkost överhuvudtaget. Finns betydligt bättre kolhydratskällor :)

Varför inte? För att det inte är mättande?

StNicholaus
2012-01-05, 13:39
Är man? Jag vet inte. Det är nog olika. Jag blir inte särskilt mätt på bröd oavsett vad det är för sort.

Vad gäller mättnadskänslan är jag benägen att hålla med dig. Personligen tror jag inte att jag blir mer mätt på 300 kcal danskt rågbröd än på motsvarande mängd ciabatta.

Att bröd inte bör ingå i en dietkost håller jag emellertid inte med om. Tycker man om bröd - och har för vana att äta en och annan macka när inte är på diet - ser jag ingen anledning att utesluta bröd från sin diet. Tvärtom. En diet där man äter mat som man de facto tycker om borde kunna öka förutsättningarna för ett lyckosamt resultat. Det sistnämnda, givetvis individuellt.

vicarious
2012-01-05, 14:12
En diet där man äter mat som man de facto tycker om borde kunna öka förutsättningarna för ett lyckosamt resultat. Det sistnämnda, givetvis individuellt.

Helt rätt. :thumbup:

begt
2012-01-05, 21:12
Jag föredrar keso som pålägg och då behövs inget smör!

Samma med ost (iaf för mig). Man kan alltid mikra mackan lite snabbt också så blir det inte lika torrt.

För övrigt är havregrynsgröt och ett kokt ägg en mycket bra frukost (tycker jag) under viktnedgång. Tämligen mättande för den låga energimängden och mycket nyttigt och proteinrikt.

Bröd försöker jag undvika trots att jag gillar det.

BloodyDisgusting
2012-01-05, 22:02
Bra pålägg:

Hummus
Kräftstjärtar
Räkor
Avokado
Rökt kalkon
Kyckling
Keso
Alfalfagroddar
Philadelphia
Kesella

Bra bröd
Surdegsbröd
Osötat bröd
Fullkornsbröd med hela korn
Fröbröd
Wasa Delikatessknäcke

Kan rekommendera ICA Gott liv's fullkornsbröd. Det är mörkt och mättande med massa nyttigheter. Innehåller 15g kolhydrater per skiva tror jag. Fettsnålt och sockersnålt. Billigt också.

Sammii
2012-01-17, 18:55
Alltså vad skulle ni kombinera för bröd och pålägg om ni ville göra en så kalorisnål macka som möjligt?
Jag brukar äta Va' Gott Fullkornsbröd med minilätta,ägg,kvarg eller keso. Men de är också goda som de är, utan pålägg.
171 kcal/100g och en skiva väger ca 70g.
En skiva är ganska stor och väldigt mättande.

Fartman
2012-01-17, 19:17
Knäckebröd, bregott, skinka och och 10%ig klosterost är en dröm för smaklökarna. 10%ig ost är förövrigt riktigt grymt, god och över 30g protte/100g i alla dom sorter jag smakat! Enda nackdelen är att den är lite störig då den lätt går sönder och har sig när man skivar.

Alelale
2012-01-17, 21:39
Jag kör en skiva Påge Lingongrova tillsammans med 2 skivor ost och 2 skivor skinka.
Ungefär 170kcal, 11gram protein 16gram kolhydrater och 7gram fett.
Det är räknat på de livsmedel JAG har.

Det + 4dl mellanmjölk och 30gram proteinpulver är min frukost, nästan 50gram protein.
Det står jag mig på fram till lunch i skolan som är runt 11-12:15, ibland tar jag en banan med mig om jag har sen lunch.

Cryotechmaniac
2012-01-18, 15:06
Jag skulle köra på bröd med mycket korn, utan socker. Typ mitt favoritbröd danskt rågbröd med solroskärnor tror jag att det heter. Väldigt mörkt bröd. Käkar förövrigt inte bröd just nu av anledningen: mycket kolhydrater.

Men annars skulle jag säga att Hommus eller linspastej, är kanon som pålägg. Nyttigt & mycket protein. Passar inte jätte bra på mörkt bröd dock. Det är nackdelen.
Man kan även mixa i nötter av blandade slag i linpastejen och krydda lite som man vill. Det blir kanongott. Lite crunch.

Annars kan du ju ta nån matsked med naturligt jordnötssmör typ kung markatta (Inte Skippy!) Keso är bra också. Keso och några fina skivor avokado & lite örtsalt.