Visa fullständig version : Minimalt med fett och grönsaker efter träning, bra eller mindre bra?
Barbastark
2012-01-03, 19:19
Hejhej
Både fett och fibrer saktar ju ned magsäckstömningen. Så min fråga är om man i efterträningsmåltiden gör bäst i att äta minimalt med fett samt så gott som utesluta grönsaker?
Men, behöver inte kroppen mycket fett efter träning för maximal hormonstimulans, samt grönsaker för bättre upptag av näringsämnen eller dyl?
MVH
Holabandola
2012-01-03, 20:02
Ta en drink, sen din måltid...som är näringsriktig.
As easy as that.
Lychgate
2012-01-03, 20:07
Varför behöver du maximera magsäckstömningen?
King Grub
2012-01-03, 20:10
Det är allmänna rekommendationer för näringsintag efter träning för idrottsmän, men hur stor, om något, praktisk skillnad det gör kan diskuteras.
Barbastark
2012-01-03, 20:15
Det är allmänna rekommendationer för näringsintag efter träning för idrottsmän, men hur stor, om något, praktisk skillnad det gör kan diskuteras.
Du menar att det är allmänna rekommendationer för idrottsmän ATT minimera fett och fiberintag måltiden efter träning?
Ved du/någon här något om hur stor skillnad det gör? Handlar det om timmar i skillnad gällande magsäckstömning mellan fett och fiberrik måltid jämfört med fett och fibersnål?
King Grub
2012-01-03, 20:15
Du menar att det är allmänna rekommendationer för idrottsmän ATT minimera fett och fiberintag måltiden efter träning?
Ja. Det var därför jag skrev det.
Barbastark
2012-01-03, 20:19
Ja. Det var därför jag skrev det.
Tänkte du kunde menat att det är "allmänna rekommendationer för näringsintag" som gäller, även för idrottsmän.
King Grub
2012-01-03, 20:27
http://books.google.se/books?id=CRVAr-XCEI0C&pg=PA64&dq=exercise+recovery+fat+fiber+exercise+physiology&hl=sv&sa=X&ei=U1YDT-v4NrLS4QTqseWHCQ&ved=0CG0Q6AEwCQ#v=onepage&q&f=false
Barbastark
2012-01-03, 21:15
Så vad säger ni om frågan gällande fett och hormonproduktion. Om man ter väldigt lite fett måltiden efter träning riskerar inte detta då att hämma hormonutsöndringen och produktionen?
Eddie Vedder
2012-01-03, 21:16
Om man ter väldigt lite fett måltiden efter träning riskerar inte detta då att hämma hormonutsöndringen och produktionen?
Nej det låter mycket osannolikt.
King Grub
2012-01-03, 21:18
Och stimulansen av proteinsyntesen är helt obeorende av hormoner i vilket fall som helst. Den är enbart EAA-beroende.
Barbastark
2012-01-03, 21:21
Nej det låter mycket osannolikt.
Och stimulansen av proteinsyntesen är helt obeorende av hormoner i vilket fall som helst. Den är enbart EAA-beroende.
Ok. Tåck!
Barbastark
2012-01-03, 21:26
Förrästen, gäller samma sak när det kommer till grönsakernas vitaminer och mineraler? Dvs att det inte spelar någon roll för proteinsyntes, hormonproduktion och upptag av olika näringsämnen om man hoppar över grönsaker måltiden efter träning?
Du kan äta fett på andra tidpunkter om du vill undvika efter träning.
Silencer
2012-01-03, 23:30
Fett är det minst prioriterade efter träning.
King Grub
2012-01-03, 23:35
Förrästen, gäller samma sak när det kommer till grönsakernas vitaminer och mineraler? Dvs att det inte spelar någon roll för proteinsyntes, hormonproduktion och upptag av olika näringsämnen om man hoppar över grönsaker måltiden efter träning?
Det stämmer. Vitaminer och mineraler har aldrig akut påverkan på muskeluppbyggnad. Det är bara om man drar på sig en brist som man får problem.
Barbastark
2012-01-04, 10:03
Ok tack för svaren!
Barbastark
2013-03-26, 16:37
Uppföljningsfråga:
Nån som har nått ang hur stor skillnad det kan röra sig om i magsäckstömning gällande fiberrik vs fiberfattig måltid? Säg sub 5g fibrer vs runt 20 g fibrer, för att ha något att sikta på (då nu när jag läste länken från grub så upptäckte jag att dem egentligen bara sade att fiberintaget bör vara lägre efter träning om man vill maximera glykogeninlagringen).
Att du orkar.
Ingen aning.
Barbastark
2013-03-26, 17:04
Att du orkar.
Ingen aning.
lol,
opti > all
Feelgood
2013-03-26, 18:11
Hur viktigt äre överlag med fett i kosten då man deffar? Kan vara vissa dagar då jag knappt äter fett alls, säkert inte mer än 10-20g.
Lychgate
2013-03-26, 18:19
Hur viktigt äre överlag med fett i kosten då man deffar? Kan vara vissa dagar då jag knappt äter fett alls, säkert inte mer än 10-20g.
Överlag är det viktigt med adekvat fettintag under energirestriktion för att upptaget av vitaminer samt hormonbalans ska vara bra. Enstaka dagar av lågfett är ingen fara.
Feelgood
2013-03-26, 18:56
Överlag är det viktigt med adekvat fettintag under energirestriktion för att upptaget av vitaminer samt hormonbalans ska vara bra. Enstaka dagar av lågfett är ingen fara.
Så långa perioder utan fett då? Skulle det kunna gå så långt så att testot sänks och därmed styrkesänkningar?
SteelPulse
2013-03-26, 19:17
Ta en drink, sen din måltid...som är näringsriktig.
As easy as that.Om man käkar inom en halvtimme efter träningspass, lönar det sig att ta en vassledrink precis innan man äter? Den kan man väl lika gärna ta efter maten, eller?
Anledningen till att jag frågar är att jag tycker det känns trist att sabba aptiten precis innan måltid med en vassle-drink.
Barbastark
2013-03-26, 20:29
Om man käkar inom en halvtimme efter träningspass, lönar det sig att ta en vassledrink precis innan man äter? Den kan man väl lika gärna ta efter maten, eller?
Anledningen till att jag frågar är att jag tycker det känns trist att sabba aptiten precis innan måltid med en vassle-drink.
Magsäcken är en uppsamlingsplats för maten. När du ätit så portitioneras innehållet ut allt eftersom. Så att inta vasslet precis innan eller precis efter gör antagligen ingen skillnad alls då den blandas ihop med maten i så hög grad. Om magsäcken däremot var tömd och du skulle inta drinken 20-30 min innan övrig föda jämfört med efteråt så skulle dock antagligen skillnad kunna ses.
SteelPulse
2013-03-26, 20:54
Magsäcken är en uppsamlingsplats för maten. När du ätit så portitioneras innehållet ut allt eftersom. Så att inta vasslet precis innan eller precis efter gör antagligen ingen skillnad alls då den blandas ihop med maten i så hög grad. Om magsäcken däremot var tömd och du skulle inta drinken 20-30 min innan övrig föda jämfört med efteråt så skulle dock antagligen skillnad kunna ses.Tack. Då blir det middag, sedan allmän proteinpåfyllning för att fylla min kvot.
http://books.google.se/books?id=CRVAr-XCEI0C&pg=PA64&dq=exercise+recovery+fat+fiber+exercise+physiology&hl=sv&sa=X&ei=U1YDT-v4NrLS4QTqseWHCQ&ved=0CG0Q6AEwCQ#v=onepage&q&f=false
Så rekommendationen att käka lite fett och fibrer direkt efter passet verkar mest vara för att atleten ska kunna fylla på glykogenförråden då de antagligen ska träna dagen efter och använda samma muskler igen.
Men för någon som utför normal styrketräning/bodybuilding så tränar man ju väldigt sällan samma muskler dagen efter och lär väl således inte ha några problem att hinna få glykogenförråden uppfyllda igen tills nästa pass även om man käkar mycket fett direkt efter.
Och att proteinet tas upp snabbare efteråt spelar det så stor roll? Har för mig jag läst på Styrkelabbets förträffliga sida att det inte är så jävla bråttom att få i sig protein efter träningen som alla säger.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.