handdator

Visa fullständig version : Hur definierar du nyttigt/onyttigt?

willtjam
2012-01-03, 18:09
Alla verkar ha olika uppfattningar om vad som är nyttigt och inte, så vad tycker du?

När jag inte kunde något om kost och näring så trodde jag nyttiga grejer var bulgur, bladspenat, fullkornspasta, mörkt bröd och onyttiga grejer var läsk, pizza, vitt bröd.
Nu så vet jag att allting beror på omständigheterna. Uppfyller jag mitt behov av protein och EFA så kan jag gott och väl deffa på pizza. Efter ett träningspass kan jag gott och väl käka nånting med mycket fruktos i.
Så, vad är egentligen nyttigt och onyttigt? Om vi bortser från giftiga grejer.

Crocker
2012-01-03, 18:12
Mat som innehåller lite näring. Sedan lite hokuspokus med E-nummer, E250 te.x. :)

En pizza anser jag som nyttig, medan ren maltodextrin ser jag som onyttigt. (Generellt sett.)

willtjam
2012-01-03, 18:15
Men har man uppfyllt sitt näringsbehov så kan man ju käka nåt gott med lite näring utan problem.
Jag räknar E-nummer som giftiga, men det behöver dom ju inte direkt vara egentligen. Men ja, nyttiga är dom väl inte. :)

mikeni
2012-01-03, 18:16
Var nog länge sedan jag använde mig av begreppet onyttigt tror jag. Istället syftar jag till bristerna hos ett livsmedel t. ex. kaloririkt, proteinsnålt, kass fettsammansättning, socker(sackaros)rikt eller rent uselt som transfettrikt.

Lychgate
2012-01-03, 18:21
Typ allt som bara innehåller socker/fett. Godis, kakor etc.

Clabben
2012-01-03, 18:24
Jag ser inte kalori som kalori och kolhydrat som kolhydrat osv. Jag anser exempelvis att havregryn är nyttigt medans socker är onyttigt, så jag skulle aldrig kunna jämföra 100g kolhydrater från havregryn likvärdigt med 100g från socker.

Sverker
2012-01-03, 18:29
Men har man uppfyllt sitt näringsbehov så kan man ju käka nåt gott med lite näring utan problem.
Jag räknar E-nummer som giftiga, men det behöver dom ju inte direkt vara egentligen. Men ja, nyttiga är dom väl inte. :)

E300, askorbinsyra är garanterat harmlös. Lite C-vitamin har ingen dött av.

Under serien med 400-nummer hittar du kostfibrer som är med som förtjockningsmedel. Mängderna i majonäsen blir försumbara men de är inte giftiga.

Lecithin E320 och glyceriderna E470, E471 märks inte ens i matspjälkningen. De smiter in ändå...osv...osv

Dreas
2012-01-03, 18:33
Nyttigt för mig är en balanserad kost där man får i sig av alla nödvändiga mikronutrienter och en makronutrientfördelning man trivs med.

Kosten ska också få en att må bra. Att klassa enstaka livsmedel som nyttiga eller onyttiga är jag äckligt allergisk mot, speciellt lite mer vardagliga livsmedel såsom bröd(vitt) osv.

E-nummer giftiga?

willtjam
2012-01-03, 18:33
E300, askorbinsyra är garanterat harmlös. Lite C-vitamin har ingen dött av.

Under serien med 400-nummer hittar du kostfibrer som är med som förtjockningsmedel. Mängderna i majonäsen blir försumbara men de är inte giftiga.

Lecithin E320 och glyceriderna E470, E471 märks inte ens i matspjälkningen. De smiter in ändå...osv...osv

Enda jag vet om är väl egentligen E250, så det var väl lite förhastat att skriva e-nummer är giftiga. :)

Rikard Jansson
2012-01-03, 18:37
Allt gott är onyttigt, allt onyttigt är gott, samt allt nyttigt är äckligt men inte allt äckligt är väl kanske nyttigt

mij82
2012-01-03, 18:40
Träningslära har redan skrivit det som behövs sägas. ;)
http://traningslara.se/vad-ar-skitmat-och-vad-ar-bra-mat/

Stefan J
2012-01-03, 18:45
Nyttig mat ska göra nytta. Det är min definition. Är jag i svält är fett och socker nyttigt för mig. En diet på grönsaker, frukt och magra födomål i allmänhet som orsakar kaloriunderskott är under svält inte nyttigt för en individ utan kan tvärtom döda en. Inga vitaminer och mineraler i världen kan ändra på det. Är jag å andra sidan dödligt fet är fett och kolhydrater kanske inte längre lika välgörande och de blir för stunden onyttiga, rent av hälsovådliga.

Vad som är nyttigt för den ene kan vara farligt för en annan. Det som är nyttigt varierar alltså med hälsotillståndet.

willtjam
2012-01-03, 18:47
Träningslära har redan skrivit det som behövs sägas. ;)
http://traningslara.se/vad-ar-skitmat-och-vad-ar-bra-mat/

Damnit :D

Holabandola
2012-01-03, 20:04
Onyttigt, kalorier utan näring.
Nyttigt, kalorier med näring.

Pizza är nyttigt, om man skrapar den lite på innehållet och främst äter det och undviker merparten av degen.

StarkaUlf
2012-01-03, 20:28

Pizza är nyttigt, om man skrapar den lite på innehållet och främst äter det och undviker merparten av degen.

Värt att kallas pizza då? :D

Jag klassar väl inte direkt socker, dricka, glass, kakor som nyttigt. Mycket näring för ingen mättnad :(

Bjern
2012-01-03, 20:28
Tycker det mest beror på mängden, gillar jag något äter jag det, men under begränsning. Sen har jag lärt mig på senare tid att E250 inte är superbra.

Fredron
2012-01-03, 20:36
Försöker undvika att generalisera.

majstro
2012-01-03, 20:36
Onyttigt känns för mig som mat som innehåller massa kalorier men typ inga viktiga macronutrienter.. mat/dryck som innehåller massa socker och färgämnen. Även om det är mycket gott emellanåt! :)

Sniggel
2012-01-03, 21:04
Av E-numrena är det E250, E211 och azofärgämnena jag specifikt undviker. Mer än så brukar jag inte bry mig. Men äter oftast inte så mycket mat som har tillsatser utan håller mig mycket till i stort sett tillsatsfria råvaror.

krille93
2012-01-03, 21:09

Vad är E-nummer? :s alltså vad menas med E250 och sånt?

willtjam
2012-01-03, 21:34
E250 är natriumnitrit som är ett konserveringsmedel för att förhindra tillväxt av botulismbakterien, som är väldigt giftig. Däremot har det visat sig ge cancer, så det är inte så populärt på forumet. E250 finns i nästan allt konserverat kött, om inte allt.

krille93
2012-01-03, 21:52
E250 är natriumnitrit som är ett konserveringsmedel för att förhindra tillväxt av botulismbakterien, som är väldigt giftig. Däremot har det visat sig ge cancer, så det är inte så populärt på forumet. E250 finns i nästan allt konserverat kött, om inte allt.

Okej, alltså typ kassler och korv? :o:smash:

willtjam
2012-01-03, 21:58
Jajjemän!

mattilainen
2012-01-03, 22:14
godis är väl inte "nyttigt" direkt. Dock allt för nödvändig ibland :D

Eddie Vedder
2012-01-04, 08:46
Vad är E-nummer? :s alltså vad menas med E250 och sånt?

E betyder att det är godkänt inom EU. Och det är också det enda som är gemensamt med dem.

Jagax
2012-01-04, 09:23

Vadå kalorier utan näring ? Du kan ju inte få i dig kalorier utan att få i dig näring då kolhydrater, fett och proteiner är näringsämnen/nutrienter