handdator

Visa fullständig version : Vad ska jag äta till frukost när jag styrketränar?

komigen
2012-01-03, 00:22
Tjena! Jag styrketränar 3-4 gånger i veckan och undrar vad jag ska käka till frukost? Ibland blir det havregrynsgröt för det känns bra men brukar oftast ta det efter träning. Äter/dricker inga protein shakes eller nåt efter träning. Bara vanlig mat... Eftersom jag inte har börjat med sånt än. Är endast 15 ½ år. Men som sagt, tips på rätter? Vad är bra till frukost och efter träning? Tack! :)

willtjam
2012-01-03, 00:26
Du får äta vad du vill när du vill. Däremot så behövs rätt mycket protein vid styrketräning, och då helst efter träningspasset. Man behöver inte uppfylla några tränings- eller ålderskrav för att dricka proteinshakes, utan får man inte i sig nog med protein på dagarna så är det ett smidigt och relativt billigt sätt att göra det.

Fredron
2012-01-03, 00:29
Det är en bra idé att äta direkt efter träningspasset.
Protein är också viktigt som sagt, så ifall du vill ha havregrynsgröt som bas så skulle jag rekommendera att dricka mjölk till och kanske ett ägg eller två.

komigen
2012-01-03, 00:31
Du får äta vad du vill när du vill. Däremot så behövs rätt mycket protein vid styrketräning, och då helst efter träningspasset. Man behöver inte uppfylla några tränings- eller ålderskrav för att dricka proteinshakes, utan får man inte i sig nog med protein på dagarna så är det ett smidigt och relativt billigt sätt att göra det.

Tror du jag kommer utvecklas långsammare fall jag inte köper dessa shakes? Det bör väll fortfarande gå bra ifall jag verkligen anstränger mig och får i mig rätt mängd? Därför undrade jag fall folk har något tips på ''Vanliga mat'' Med bra protein i.

willtjam
2012-01-03, 00:33
Du kommer inte utvecklas långsammare. Proteinpulver är inte måste, men det underlättar ifall man har svårt att trycka i sig mat. Exempel på proteinrik mat är: kött, fisk, fågel, mejeriprodukter, ägg, vissa bönor har jag för mig, osv. Nästan allt som kommer från levande ting innehåller protein. Kvarg är billigt, proteintätt och ett väldigt vanligt mellanmål.

komigen
2012-01-03, 00:35
Det är en bra idé att äta direkt efter träningspasset.
Protein är också viktigt som sagt, så ifall du vill ha havregrynsgröt som bas så skulle jag rekommendera att dricka mjölk till och kanske ett ägg eller två.

Jag brukar ta 1,5 dl havregryn med vatten i mikron. Sen har jag mjölk till i gröten ca 1,5-2,5 dl. Till det kan jag ibland även ta ett glas mjök som ''dricka'' och något hårdbröd. Ser det bra ut?

komigen
2012-01-03, 00:36
Du kommer inte utvecklas långsammare. Proteinpulver är inte måste, men det underlättar ifall man har svårt att trycka i sig mat. Exempel på proteinrik mat är: kött, fisk, fågel, mejeriprodukter, ägg, vissa bönor har jag för mig, osv. Nästan allt som kommer från levande ting innehåller protein. Kvarg är billigt, proteintätt och ett väldigt vanligt mellanmål.

Tackar för svaren, med aldrig riktigt förstått mig på ordet ''mejeriprodukter'' ?

Fredron
2012-01-03, 00:37
Tror du jag kommer utvecklas långsammare fall jag inte köper dessa shakes? Det bör väll fortfarande gå bra ifall jag verkligen anstränger mig och får i mig rätt mängd? Därför undrade jag fall folk har något tips på ''Vanliga mat'' Med bra protein i.

Svårt att säga men det är inget du behöver oroa dig för i alla fall, så länge du får i dig tillräckligt med protein, samt direkt efter träningen.
Exempel på fullvärdigt protein är fisk, kött, fågel, ägg och mejeriprodukter som mjölk, grädde, ost, smör etc.
Vanlig mat, om vi tänker husmanskost eller liknande är "bra mat". Du kan själv justera hur mycket protein du vill få i dig genom att äta fler köttbullar t.ex.

willtjam
2012-01-03, 00:39
Mejeriprodukter är saker som kommer från mejeriet, såsom mjölk, kvarg, ost. Men det är nästan ett lite för brett begrepp med tanke på att det även innefattar glass och yoghurt t.ex. och dom är inte vidare proteintäta. Men mjölk, ost och kvarg/keso är mycket bra.
Enklast är egentligen att äta mycket, medan den största delen av tallriken ska upptas av någon proteinkälla. Äter man inte så växer man inte. :)

komigen
2012-01-03, 00:45
Tackar för svaren, hur mycket protein skall jag få i mig per dag ungefär? Kan ni nåt om sånt? tack.:)

Fredron
2012-01-03, 00:47
Tackar för svaren, hur mycket protein skall jag få i mig per dag ungefär? Kan ni nåt om sånt? tack.:)

Satsa på 2g/kg kroppsvikt.
Väger du t.ex. 60kg så försök att få i dig 120g protein i alla fall.

willtjam
2012-01-03, 00:48
Precis; 2 g protein/kg kroppsvikt är en vanlig rekommendation.

komigen
2012-01-03, 00:58
Jag väger nästan 70 kg och är nästan 180 cm lång. Jag bör alltså käka 140 g protein per dag? Blir inte det en jävla massa mat? Havregrynsgröt är ju det typ 13 g protein / 100g

Blir det mycket käk? Tror ni jag klara det på en dag? o.o

willtjam
2012-01-03, 01:04
Du måste inte, men det är ett bra riktmärke för styrketränande individer.
Ja, men havregryn innehåller även mycket kolhydrater, så vill du inte ha i dig dom så får du välja något annat. Tänk på att du växer och tränar så du måste äta rätt mycket. Tänk vanlig husmanskost men större portioner.

Nutrid
2012-01-03, 01:06
Jag väger nästan 70 kg och är nästan 180 cm lång. Jag bör alltså käka 140 g protein per dag? Blir inte det en jävla massa mat? Havregrynsgröt är ju det typ 13 g protein / 100g

500g keso = 60g protein = WINNING

komigen
2012-01-03, 01:07
Du måste inte, men det är ett bra riktmärke för styrketränande individer.
Ja, men havregryn innehåller även mycket kolhydrater, så vill du inte ha i dig dom så får du välja något annat. Tänk på att du växer och tränar så du måste äta rätt mycket. Tänk vanlig husmanskost men större portioner.

Jag skall försöka! Tack så mycket för hjälpen.

komigen
2012-01-03, 01:09
500g keso = 60g protein = WINNING

Haha, tror jag aldrig käkat keso sen jag var fem. Vad innehåller keso?
Det är mycket proteiner förstår jag men vad annars? Är det ''riktigt bra'' eller finns det mycket annat skit i? :confused:

Fredron
2012-01-03, 01:40

140g protein är inte så värst svårt.

Ifall du äter någon slags proteinkälla till varje måltid samt dricker mjölk så ska det inte vara några problem.

keso är bra, det finns nästan aldrig "skit" i mat eller "dålig" mat som du måste undvika att äta. Det finns saker som det kan vara dåligt att äta för mycket av, t.ex. socker. Men det är sällan något livsmedel kan betraktas som dåligt.

komigen
2012-01-03, 02:04
140g protein är inte så värst svårt.

Ifall du äter någon slags proteinkälla till varje måltid samt dricker mjölk så ska det inte vara några problem.

keso är bra, det finns nästan aldrig "skit" i mat eller "dålig" mat som du måste undvika att äta. Det finns saker som det kan vara dåligt att äta för mycket av, t.ex. socker. Men det är sällan något livsmedel kan betraktas som dåligt.

Okej! Så verkar detta bra?:
Frukost

Träning

Lunch

Mellanmål

Middag

Kanske nåt efter det

På dessa måltider bör jag väll få i mig en del protein, de säger ju att man ska äta ofta när man tränar... har jag rätt?

Fredron
2012-01-03, 02:24
Det där säger ju absolut ingenting om vad du äter så kan inte svara på huruvida det är bra eller dåligt.
Sen behöver du inte äta ofta bara för att du tränar. Det räcker gott och väl med att äta frukost, lunch och middag endast ifall det passar dig. Något som är viktigt dock är att få i sig energi och protein direkt efter träningen.
Så om du hade tänkt att träna innan lunchen så gör det direkt innan ifall du kan.

Så här skulle en dag för dig t.ex. kunna se ut.

Frukost: Havregrynsgrött, smörgåsar och mjölk.
Lunch: Skolmat (?) ris, kyckling, grönsaker och mjölk.
Middag: Köttbullar, potatis, grönsaker och mjölk.

Sen justerar du själv hur mycket du har av varje på tallriken, tänk på att ta lite extra av kött/fisk/fågel om du oroar dig för proteinmängden.
Känner du sen att du är lite småhungrig så ska du självklart ta något att äta som mellanmål eller senare på kvällen.
Du är ung och växer så tryck i dig så mycket mat du orkar och träna hårt så ska du se att du får en bra utveckling ;)

komigen
2012-01-03, 02:43
Det där säger ju absolut ingenting om vad du äter så kan inte svara på huruvida det är bra eller dåligt.
Sen behöver du inte äta ofta bara för att du tränar. Det räcker gott och väl med att äta frukost, lunch och middag endast ifall det passar dig. Något som är viktigt dock är att få i sig energi och protein direkt efter träningen.
Så om du hade tänkt att träna innan lunchen så gör det direkt innan ifall du kan.

Så här skulle en dag för dig t.ex. kunna se ut.

Frukost: Havregrynsgrött, smörgåsar och mjölk.
Lunch: Skolmat (?) ris, kyckling, grönsaker och mjölk.
Middag: Köttbullar, potatis, grönsaker och mjölk.

Sen justerar du själv hur mycket du har av varje på tallriken, tänk på att ta lite extra av kött/fisk/fågel om du oroar dig för proteinmängden.
Känner du sen att du är lite småhungrig så ska du självklart ta något att äta som mellanmål eller senare på kvällen.
Du är ung och växer så tryck i dig så mycket mat du orkar och träna hårt så ska du se att du får en bra utveckling ;)

Tack, i get ur point! Får man fråga en till sak?

Hur ser min träning ut? Är den bra?

Kör 3-4 ggr veckan. 3 sets 7-10 reps
1 övning som ex bänkpress per muskelgrupp.
Vissa kör jag 2 olika övningar på, alltså 2 x(3x7-10)
:Virro

Pretorian
2012-01-03, 08:28
Jag försöker äta mycket av det jag tycker är gott till frukost. Havregrynsgröten har jag tagit en paus ifrån. Nu blir det mest rostbröd med tjockt lager av jordnötssmör eller en omelett med mycket ost och grädde i. Tar gärna en proteinshake till det.

Efter träningen, som ofta är vid lunchtid, så försöker jag lägga det största målet. Det kan vara en kycklinggryta med creme fraiche och tikka-krydda tillsammans med ris och mjölk. Eller så gör jag en rejäl hamburgare, typ 400-500-grammare.

vicarious
2012-01-03, 08:46
På dessa måltider bör jag väll få i mig en del protein, de säger ju att man ska äta ofta när man tränar... har jag rätt?

De som hävdar att det är bättre att äta ofta har fel.

komigen
2012-01-03, 12:23
Jag försöker äta mycket av det jag tycker är gott till frukost. Havregrynsgröten har jag tagit en paus ifrån. Nu blir det mest rostbröd med tjockt lager av jordnötssmör eller en omelett med mycket ost och grädde i. Tar gärna en proteinshake till det.

Efter träningen, som ofta är vid lunchtid, så försöker jag lägga det största målet. Det kan vara en kycklinggryta med creme fraiche och tikka-krydda tillsammans med ris och mjölk. Eller så gör jag en rejäl hamburgare, typ 400-500-grammare.

Jo, jag förstår att efter träningen är tiden jag ska få i mig mest protein. Tack för svaret.

Pretorian
2012-01-03, 12:51
Jo, jag förstår att efter träningen är tiden jag ska få i mig mest protein. Tack för svaret.

Men det gör nog inget om du även får i dig det mesta av dagens fett och kolhydrater också direkt efter träningen.

davvvan
2012-01-03, 15:01
Ät det du vill! Själv äter jag i princip aldrig frukost men jag överlever ändå.

komigen
2012-01-03, 21:51
Ät det du vill! Själv äter jag i princip aldrig frukost men jag överlever ändå.

Jag kör på med havregryns gröt med mjölk i, nåt bröd och ett glas mjölk också.

Popliteus
2012-01-03, 22:30
Vanlig mat.. kyckling och potatis till frukost och köttfärssås och pasta efter träningen.

komigen
2012-01-03, 22:32
Vanlig mat.. kyckling och potatis till frukost och köttfärssås och pasta efter träningen.

Japp, idag blev det massa kyckling, massa bönor, lite pommes frites och mjölk till :)

Wessen
2012-01-05, 15:35

Det är därför proteinpulver är så bra, du kan ju inte direkt få i dig all protein från havregrynsgröten. Proteinpulver ger dig dessutom mest protein/krona(om du väljer ett billigt proteinpulver dvs).

komigen
2012-01-05, 18:37
Det är därför proteinpulver är så bra, du kan ju inte direkt få i dig all protein från havregrynsgröten. Proteinpulver ger dig dessutom mest protein/krona(om du väljer ett billigt proteinpulver dvs).

vilket protein pulver rekommenderar du? :)

Wessen
2012-01-05, 21:40
vilket protein pulver rekommenderar du? :)

Själv kör jag på Star Nutritions Whey-80 från ************* pga det låga priset. Många gnäller på smaken, men hittar du bara rätt smak och inte är för kräsen så är det inte så farligt :) Själv har jag bara testat hallon- och jordgubbssmak och av dem föredrar jag hallon. Jag föredrar att köpa 1-kilospåsar så man kan testa nya smaker utan att bli fast med en äcklig 4-kilospåse. Om du dricker efter gympass så kan det vara bra att även blanda i maltodextrin t ex Star Nutritions Carbo Flex.

Kischen
2012-01-05, 21:58
Själv kör jag på Star Nutritions Whey-80 från ************* pga det låga priset. Många gnäller på smaken, men hittar du bara rätt smak och inte är för kräsen så är det inte så farligt :) Själv har jag bara testat hallon- och jordgubbssmak och av dem föredrar jag hallon. Jag föredrar att köpa 1-kilospåsar så man kan testa nya smaker utan att bli fast med en äcklig 4-kilospåse. Om du dricker efter gympass så kan det vara bra att även blanda i maltodextrin t ex Star Nutritions Carbo Flex.

Det har inte speciellt lågt pris.

Wessen
2012-01-05, 22:11
Det har inte speciellt lågt pris.

Har du nåt förslag på något billigare alternativ?

vicarious
2012-01-05, 22:20
Har du nåt förslag på något billigare alternativ?

Whey FX. Extra billigt just nu. Man får inte länka till andra webshopar så googla så ser du vart du kan köpa det.

komigen
2012-01-05, 22:30
hur ofta tar ni protein drinkar? hur mycket varje gång? ska man ta det varje dag? eller bara dagarna man tränar?

Wessen
2012-01-05, 22:53
Whey FX. Extra billigt just nu. Man får inte länka till andra webshopar så googla så ser du vart du kan köpa det.

Utan några erbjudanden brukar dom nog vara ganska likvärdiga i pris, hur du själv testat whey fx? Smak, löslighet osv?

T-train
2012-01-05, 22:55
Jag kör på med havregryns gröt med mjölk i, nåt bröd och ett glas mjölk också.
Ägg!! Äggvitor i gröten och kokta ägg i skinka så blir det genast mer protein. Kesella/kvarg med müsli o frukt till mellanmål är billigt och bra mat för någon som växer. Det är dessutom utan tillsatser. Keso är också magert och proteinrikt och enkelt att lägga till varje huvudmål (lunch och middag). Tonfisk och sardiner på burk är något enkelt att ta med.

Kischen
2012-01-05, 22:56
Utan några erbjudanden brukar dom nog vara ganska likvärdiga i pris, hur du själv testat whey fx? Smak, löslighet osv?

Whey fx är bättre på alla punkter. kolozzeums vasssle är också riktigt vasst smakmässigt dock några kronor dyrare.

komigen
2012-01-05, 23:30
Ägg!! Äggvitor i gröten och kokta ägg i skinka så blir det genast mer protein. Kesella/kvarg med müsli o frukt till mellanmål är billigt och bra mat för någon som växer. Det är dessutom utan tillsatser. Keso är också magert och proteinrikt och enkelt att lägga till varje huvudmål (lunch och middag). Tonfisk och sardiner på burk är något enkelt att ta med.

Dock är jag allergisk mot ägg...:cryout:

vicarious
2012-01-05, 23:35

Jo det stämmer. Men nu är det ju erbjudande på FX. Finns i stort sett inget vasslepulver på marknaden nuförtiden som löser sig dåligt. FX smakar bra i mitt tycke.

T-train
2012-01-06, 08:51
Dock är jag allergisk mot ägg...:cryout:

Katastrof!:) Hela ägget? Då får du följa resten av tipsen o skippa äggen.

mysglenn
2012-01-06, 10:19
hur ofta tar ni protein drinkar? hur mycket varje gång? ska man ta det varje dag? eller bara dagarna man tränar?

1dl pulver per gång, 3-5 ggr om dagen

mysglenn
2012-01-06, 10:24

blanda 1dl proteinpulver med några matskedar mjölk och en burk lättkesella = 70gram protein

två måltider som innehåller 150gram kött/fisk/kyckling = 60gram protein

1glas mjölk = 10gram

voila! 140gram protein

komigen
2012-01-06, 22:55
blanda 1dl proteinpulver med några matskedar mjölk och en burk lättkesella = 70gram protein

två måltider som innehåller 150gram kött/fisk/kyckling = 60gram protein

1glas mjölk = 10gram

voila! 140gram protein

Men hur mycket protein pulver innehåller 1 kg? Och hur mycket tar man för 1 drink? :D